تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بزرگ ترين مصيبت ها، نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798950175




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دوره آیتم‌های طنز سر آمده است؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > تلویزیون  - سحر عصرآزاد مجموعه طنز «خنده بازار» رجعتی است به دوره اوج آیتم‌های طنز با تکیه بر مهارت‌های بازیگران در تیپ‌سازی؛ بدون آنکه در این رجعت به اهمیت فیلمنامه در آیتم‌سازی توجه شده باشد. آیتم‌های طنز تلویزیونی دوره طلایی خود را دهه هفتاد طی کردند و از دل برنامه‌هایی چون «نوروز 72» و ... بود که بخش عمده بازیگران و نویسندگان طنز امروز وارد عرصه شدند. در واقع این آیتم‌ها بودند که با تکیه بر متن‌های هوشمندانه باعث شدند بازیگران در تیپ‌های مختلف حتی چهره‌های معروف و آشنا به گونه‌ای برجسته بدرخشند و تبدیل به چهره‌های محبوب و مخاطب‌پسند شوند. به طور مثال در تیپ‌سازی‌ها نمی‌توان از نقش‌آفرینی مهران مدیری در نقش مرحوم منوچهر نوذری مجری «مسابقه هفته»، اکبر عالمی مجری «هنر هفتم»، محمود شهریاری و ... نام نبرد. نکته مهمی که باعث شد هنر مدیری در تقلید بیشتر جلوه کند متن‌هایی بود که با اشراف کامل نویسنده به برنامه اصلی و به قصد شوخی با یک سری اصول و عادت‌های تکرارشونده در ساختار برنامه و شخصیت واقعی طراحی شده بود. به این ترتیب تلفیق نگاه طنز نویسنده به یک برنامه و شخصیت جدی و نقدی ظریف به یک سری رفتارها در کنار هنر بازیگر در تیپ‌سازی و تقلید بود که باعث می‌شد یک آیتم بدرخشد و مخاطب از کشف شباهت‌ها لذت ببرد، خنده به لب بیاورد و در عین حال به دیدگاه و نوع نگاه نویسنده توجه کند. در چنین موقعیتی یعنی گذشت دو دهه و پایان درخشش آیتم‌های طنز که به نوعی این قالب کهنه جایگاه و تأثیر خود را از دست داده، رجعت به آیتم‌سازی هم نوعی ریسک محسوب می‌شود هم اینکه می‌تواند سلیقه مخاطب را محک بزند که امکان بازگشت به عقب را دارد یا نه؟ در شرایطی که بخش عمده بازیگران و نویسندگان طنز دوره طلایی آیتم‌های طنز تبدیل به بازیگران، نویسندگان و کارگردانان شاخصی در عرصه‌های مختلف شده‌اند، این نکته خود می‌تواند یادآور این مهم باشد که اگر این قالب قابلیت رجعتی موفق را داشت چه بسا خود این هنرمندان آن را دو دهه به فراموشی نمی‌سپردند اما ... در چنین مقطعی وقتی گروهی قصد این بازگشت به گذشته را می‌کنند به نظر می‌آید با اشراف به این پیشینه باید دستشان پر باشد یا به گفته بهتر قصد درانداختن طرحی نو داشته باشند تا بلکه قالب آیتم‌سازی طنز تکانی بخورد و بتواند راهی به سلیقه مخاطب پیدا کند. وقتی با این پیشینه به مجموعه طنز «خنده بازار» نگاه می‌کنیم، به نظر می‌آید سازندگان به هیچکدام از این نکات اشراف نداشته یا ترجیح داده‌اند، نداشته باشند. چراکه این آیتم‌ها تکرار محض همان نگاه دهه هفتاد به این قالب نمایشی است که به نظر می‌آید شوخی با چند برنامه و شخصیت روتین تلویزیونی می‌تواند جوابگوی همه کاستی‌ها باشد. در این نکته شکی نیست که بازیگران نقش‌های عادل فردوسی‌پور مجری برنامه «نود» و مهران مدیری، فریدون جیرانی مجری برنامه «هفت» و تا حدی بازیگر نقش مسعود فراستی کارشناس برنامه «هفت» مهارت خاصی در تیپ‌سازی و تقلید از این کاراکترها دارند، اما ضعف شدید فیلمنامه‌های این آیتم‌ها نشان می‌دهد این مهارت به تنهایی جوابگو نیست. به همین دلیل است که یکی دو برنامه اول به شدت مورد توجه مخاطب قرار می‌گیرد، چرا که تماشاگر بیش از هر چیز مجذوب این تقلید و هنرنمایی و قیاس آن با کاراکتر اصلی می‌شود، اما در قسمت‌های بعدی که این جذابیت اولیه رنگ باخته و مخاطب انتظار چیزی بیش از تکرار تکیه‌کلام‌ها و اداهای نمایشی را دارد، این آیتم‌ها نمی توانند مخاطب را راضی کنند. چرا که بیش از هر چیز از ضعف فیلمنامه و متن رنج می‌برند و نویسنده که حتی نامش را در تیتراژها نمی‌بینیم، دیدگاه یا نقطه‌نظر هوشمندانه‌ای در نگاه طنز به ساختار این برنامه‌ها و کاراکترها ندارد و تنها بر تکرار محض رفتارها و حرف‌ها تکیه کرده است. بقیه آیتم‌های برنامه «خنده بازار» هم به نظر می‌آید تنها لابلای این برگ‌های برنده قرار گرفته‌اند تا تایم را پر کنند و کوچکترین جذابیتی در انتخاب موقعیت‌ها، مضامین و ... آنها به چشم نمی‌خورد که بتوان آنها را یک مجموعه تکمیل‌کننده حساب کرد. به این ترتیب مجموعه طنز «خنده بازار» با قصد رجعت به عصر طلایی آیتم‌های تلویزیونی و با تکیه بر بازیگرانی مستعد تنها بر مدار تکرار یک ساختار کهنه حرکت می‌کند که با اندکی توجه به متن و فیلمنامه‌ها، امکان این وجود داشت که این کهنگی به نگاه و حال و هوایی تازه تبدیل کرد تا به فرصت طلبی تعبیر نشود. 54




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 265]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن