واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
«محمد نيكبين» گفت: در شرايطي كه سينماي ايران پر شده است از انبوه فيلمهاي سطحي و ضعيف ساختن فيلمهايي نظير «سوپراستار» كه مانند يك هشدار است بسيار سخت شده و برخي ساخت اين قبيل فيلمها را برنميتابند. به گزارش خبرنگار سينمايي نشست فيلم «سوپراستار» با حضور تهيمنه ميلاني(كارگردان)،محمد نيكبين(تهيه كننده)،مصطفي شايسته(پخش كننده)، عليرضا زرين دست(مدير فيلمبرداري)، السا فيروزآذر(دستيار كارگردان و بازيگر) و فتانه ملكمحمدي (بازيگر نوجوان فيلم) برگزار شد و به سوالات خبرنگار سينمايي خبرگزاري فارس پاسخ دادند. بر اساس اين گزارش، تهيه كننده فيلم «سوپراستار» در شروع صحبتهاي خود با انتقاد از نوع برخورد با برخي از فيلمها در جشنواره فجر گفت: من فكر ميكنم كه منتقدان ما اينقدر درگير مسايل خودشان بودند كه هيچكدام از اينها در جريان جشنواره نتوانستند نقد فيلم كنند و تمامي مطالب آنها حملات ايدئولوژيكي است كه هركس بنابه سليقه خودش مطرح كرد و يا سعي كردند به قول خودشان مچگيري كنند و به هيچ عنوان نقد فيلم انجام نشد كه حالا بگوئيم حداقل چند جمله هم از در نقد صورت گرفته و در ادامه آن، نظرات شخصي خودشان را آوردهاند. وي افزود:اما متاسفانه در اغلب موارد نقد فيلم صورت نگرفت و صرفا مطرح كردن يكسري مسايل شخصي بود كه چرا به عنوان مثال رنگ فيلم اينقدر شارپ است و نظير اينها ... نيك بين در ادامه اظهار داشت:متأسفانه امسال يرخي منتقدان، در نوشتهها و كلام خود، يك نوع وقاحت داشتند و در تاريخ جشنواره فيلم فجر، ما چنين وقاحت و حرمتشكنيهايي را نديده بوديم. امسال نحوه برخوردها بسيار بد بود و به خصوص در برخورد با «بهرام بيضايي» الفاظ بسيار زشتي به كار برده شد و اين براي اولين بار بود كه منتقدان به اين صورت حمله كردند و وقيحانه افراد را به گونهاي زير سوال بردند كه هيچ ارتباطي با فيلم و نحوه توليد آن نداشت. تهيه كننده فيلم «سوپراستار» تصريح كرد:نكته قابل توجهي كه وجود دارد اين است كه آقاي عبدالله اسنفدياري مسئول كانون فيلم معناگرا در نوشتهاي اشاره داشتند كه «سوپراستار» در ژانر معناگرا يك نوآوري و تحول به حساب ميآيند،يعني مسولان سينمايي به اين تفاوتها كاملا واقف هستند اما متاسفانه اين موضوع از چشم منتقدان سينمايي پنهان ماند و تقريبا هيچكس به اين موضوع اشاره نكرد. وي با اشاره مسير دشوار ساخته شدن «سوپراستار» بيان داشت: ما براي گرفتن پروانه ساخت «سوپراستار» خيلي سختي كشيديم و اگر دقت كرده باشيد متوجه ميشويد، فيلمهايي كه براي گرفتن پروانه ساخت و نمايش آنها مشكل دارند همگي فيلمهايي هستند كه مسايل اخلاقي را مطرح ميكنند و اگر كسي به اخلاقيات معتقد باشد، اصلا چه مشكلي ميتواند با اين فيلم داشته باشد؟ «نيك بين» با اشاره به اين موضوع كه چقدر كار در سينماي ايران به عنوان يك تهيهكننده مستقل سخت است، اظهار داشت: من فكر ميكنم تنها كمكي كه دولت در اين زمينه ميتواند بكند، اين است كه بخش خصوصي را آزاد بگذارد. بزرگترين مشكلي كه ما داريم دائما داريم شعار خصوصي سازي و برنامههاي دراز مدت براي خصوصيسازي ميدهيم و اين نشان دهنده اين است كه كل نظام مقدس جمهوري اسلامي معتقد به چنين چيزي است اما از سوي ديگر ميبينيم همه سياستهايي كه جريان دارد همه بر ضد خصوصيسازي است و نمونه آنرا در خانه سينما مشاهده ميكنيم. وي ادامه داد: «خانه سينما» قرار است يك جريان مستقل و غيردولتي باشد در حالي كه دائما كنترلهاي شديد دولتي در خانه سينما وجود دارد و ديگر اصلا خانه سينما حالت مستقل خود را از دست داده و ابزاري براي وزارت ارشاد شده است. به طوري كه تنها نهاد كاملا مستقل در سينماي ايران كه اتحاديه تهيه كنندگان است را به نظر ميآيد به كمك ارشاد سعي كردند اين جريان را متلاشي كنند. اين تهيه كننده سينماي ايران با انتقاد از شرايط حاكم در سينماي ايران، خاطرنشان كرد: سوال مهم اين است كه چرا چنين شرايطي در سينماي ايران وجود دارد و بدتر از همه مسولان سينمايي دارند به آن دامن ميزنند و به جاي اين كه بيايند جلوي اين مسايل را بگيرند، كمك كنند كه از اين مسايل جلوگيري شود و با توجه به اين كه اقدام خاصي در اين زمينه نميشود به نظر ميرسد كه خواست قوي از طرف مسئولان نيست تا جلوي چنين چيزي را بگيرند. عضو شوراي مركزي اتحاديه تهيه كنندگان سينماي ايران تصريح كرد:بنابراين من فكر ميكنم بهترين كاري كه دولت ميتواند انجام دهد اين است كه بخش خصوصي را آزاد بگذارد و آن چيزي را كه هدف دولت است اجازه دهند اتفاق بيفتد.بنابراين وقتي كه اين مساله اتفاق بيفتد خيلي از راهها باز ميشود و در اين صورت از اين همه قانونمندي دست برميداريم و تبديل ميشويم به جامعه و اقتصادي كه هدف خصوصي سازي است يعني اين كه ما ميتوانيم سالم رقابت كنيم. وي افزود: نقش دولت در تمامي كشورهاي دنيا كه اقتصاد آزاد وجود دارد، تضمين سلامت روابط است و فقط در اين قسمت است كه كنترلي صورت ميگيرد، و فقط مراقب است كه سلامت روابط برقرار باشد و اين موضوع ميتواند در سينماي ايران هم وجود دارد كه بازار رقابت، بازاري آزاد باشد اما دولت بر روي سلامت كار نظارت كند. «نيك بين» با اشاره به اين كه هيچ گونه كمكي در زمان ساخت «سوپراستار» دريافت نكرده است، گفت: برخلاف معمول در زمان ساخت «سوپراستار» هيچگونه كمك و يا حتي حمايتي از سوي دولت شامل حال ما نشد اما بعد از ساخته شدن فيلم مقداري از كمكهايي كه به همه فيلمها اختصاص داده ميشود به ما داده شد، يعني دوستان بعد از اين كه فيلم ساخته شد و ديدند نتيجه كار رضايتبخش بوده است، تازه شروع كردند از فيلم حمايت كنند. تهيهكننده فيلم «سوپراستار» در خاتمه اظهار داشت: در شرايطي كه سينماي ايران پر شده است از انبوه فيلمهاي سطحي و ضعيف، ساختن فيلمهايي نظير «سوپراستار» كه مانند يك هشدار است بسيار سخت شده و برخي ساخت اين قبيل فيلمها را برنميتابند و به همين علت با انواع و اقسام سنگاندازيها سعي ميكنند تا جلوي ساخت فيلمهايي نظير «سوپراستار» گرفته شود،اما افتخار ميكنم كه «سوپراستار» فيلمي شد كه خانوادها ميتوانند به ديدن آن بروند. /1001/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 166]