تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):هر كس در مسجد سهله دو ركعت نماز بخواند، خداوند، دو سال بر عمر او مى‏افزايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816661829




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به تصويب طرح استيضاح نخست وزير ژاپن در مجلس اين كشور


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نگاهي به تصويب طرح استيضاح نخست وزير ژاپن در مجلس اين كشور
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): توكيو- مجلس مشاوران ژاپن كه كنترل آن در اختيار احزاب مخالف به رهبري حزب دمكراتيك ، بزرگترين حزب مخالف دولت است ، طرح استيضاح ياسوئو فوكودا نخست وزير اين كشور را به تصويب رساند.


هر چند كه اين طرح الزام آور نيست و براساس آن نخست وزير بركنار نمي شود، اما اين براي نخستين بار است كه يك نخست وزير اين كشور مورد استيضاح قرار مي گيرد.
حزب دمكراتيك و ديگر احزاب مخالف مي گويند، اين اقدام آنها در انتقاد به سياستهاي دولت فوكودا در خصوص بيمه پرستاري سالمندان كه در ژاپن جمعيت اين قشر روبه افزايش است و ديگر موضوعات اجتماعي موجود دراين كشور،صورت مي گيرد.
حزب دمكراتيك ژاپن كه در ارايه طرح استيضاح فوكودا پيشگام است ، اقدامات دولت وي را درزمينه سيستم بيمه تامين اجتماعي ، بيمه پرستاري از سالمندان و رسواييهاي متعدد در وزارت دفاع اين كشور را از ديگر دلايل ارايه اين طرح عنوان كرده است .
به رغم آن كه طرح استيضاح فوكودا عصر روز گذشته (چهارشنبه ) به تصويب نمايندگان مجلس مشاوران رسيد، اما به نظر مي رسد وي تصميمي مبني بر انحلال مجلس نمايندگان كه قدرت در آن در اختيار حزب حاكم ليبرال دمكراتيك و حزب كومينوين ، حزب ائتلافي حزب حاكم است ، نداشته باشد.
بر اساس قانون اساسي ژاپن در صورتي كه مجلس 480 نفره نمايندگان راي عدم اعتماد نخست وزير را صادر كند، اعضاي كابينه به طور جمعي استعفا مي كنند يا آن كه مجلس نمايندگان منحل مي شود، اما راي عدم اعتماد در مجلس مشاوران همانند مجلس نمايندگان الزام آور نيست .
به دنبال برگزاري بيست و يكمين دوره انتخابات مجلس مشاوران ژاپن در ماه ژوئيه سال گذشته ميلادي (2007) ، حزب حاكم ليبرال دمكراتيك با شكست سنگيني از سوي احزاب مخالف به رهبري حزب دمكراتيك روبرو شد و قدرت در اين مجلس را از دست داد.
از آن زمان تاكنون كه نزديك به يكسال مي گذرد ، يك بن بست سياسي در ژاپن حاكم شده است كه اين روند همچنان ادامه دارد و دولت اين كشور همچنان تحت فشار احزاب مخالف قرار دارد.
هم اينك قدرت در مجلس 480 نفري نمايندگان كه توانايي انتخاب نخست وزير و يا تصويب نهايي لوايحي را كه در مجلس مشاوران رد مي شود،دارد، در اختيار احزاب ائتلافي حاكم بوده و قدرت درمجلس 242 نفري مشاوران نيز در دست احزاب مخالف به رهبري حزب دمكراتيك است .
اين مساله موجب شده است تا در تصويب لوايح متعدد از جمله لايحه تمديد قانون مقابله با تروريسم و يا قانون اصلاح ماليات بر بنزين در اين كشور و يا برخي مصوبه هاي ديگر همچون انتخاب رييس بانك مركزي و دو معاون كليدي آن كه حتما بايد به تاييد هر دو مجلس نمايندگان و مشاوران برسد ، مشكلاتي ايجاد شود و در اجراي اين قوانين نيز وقفه ايجاد گردد.
با شكست حزب حاكم ليبرال دمكراتيك و حزب ائتلافي آن ، در انتخابات سال گذشته ، شينزو آبه نخست وزير پيشين ژاپن اقدام به ترميم كابينه خود كرد اما در زمان كمي پس از آن مجبور به استعفا از سمت خود شد.
ايچيرو اوزاوا رهبر حزب دمكراتيك ، بزرگترين حزب مخالف دولت ژاپن ، شكست حزب حاكم درآن انتخابات را نشانه اي از عدم تمايل شهروندان ژاپني به ادامه حكومت حزب حاكم دراين كشور دانسته و همواره درخواست كرده است تا نخست وزير از سمت خود استعفا دهد و با انحلال مجلس نمايندگان ، انتخابات مجدد را در اين كشور برگزار كند.
اين درحالي است كه ياسوئو فوكودا نخست وزير كنوني و رهبر حزب حاكم ليبرال دمكراتيك ژاپن تاكنون در برابر فشارهاي احزاب مخالف براي استعفا و انحلال مجلس نمايندگان اين كشور مقاومت كرده است .
يوكيو هاتوياما دبيركل حزب دمكراتيك نيز بااشاره به پيروزي نامزدهاي اين حزب درانتخابات محلي استان اوكيناوا در جنوب غربي ژاپن در روز يكشنبه هفته جاري ، اين پيروزي را نشانه اي از عدم تمايل شهروندان ژاپني به ادامه حكومت احزاب ائتلافي حاكم در ژاپن دانسته است .
هاتوياما با بيان اين كه افكار عمومي دراين كشور از دولت فوكودا نا اميد شده اند ، گفت : حزب دمكراتيك و ديگر احزاب مخالف اين اقدام را در پاسخ به خواست افكار عمومي در ژاپن انجام داده است .
وي از فوكودا خواسته است تا مجلس نمايندگان اين كشور را كه هم اينك قدرت در آن در اختيار احزاب ائتلافي حاكم است ، منحل و انتخابات مجدد را برگزار كند.
لازم به ذكر است كه پس از پيروزي انتخابات سال گذشته مجلس مشاوران در طي برگزاري انتخابات استانداري ها دربرخي استانهاي ژاپن نيز نامزدهاي انتخاباتي حزب دمكراتيك به پيروزي دست يافته اند كه حزب دمكراتيك آن را نتيجه سياستهاي غلط حزب حاكم دانسته است .
طرح استيضاح ياسوئو فوكودا نخست وزير ژاپن صبح روز گذشته (چهارشنبه ) از سوي حزب دمكراتيك و دو حزب سوسيال دمكراتيك و حزب نوين مردم ژاپن در مجلس مشاوران به ثبت رسيد و بعدازظهر همين روز با اكثريت آرا به تصويب نمايندگان اين مجلس رسيد.
گزارش رسانه هاي ژاپني حاكي از آن است كه احزاب مخالف هم اينك درنظردارند تا با تصويب طرح استيضاح ياسوئو فوكودا نخست وزير ژاپن در مجلس مشاوران ، مذاكرات پارلماني را بايكوت كنند.
مجلس نمايندگان نيز كه اكثريت كرسيهاي آن در اختيار احزاب ائتلافي حاكم است درنظر دارند تا با هدف خنثي كردن طرح استيضاح فوكودا ، طرح دادن راي اعتماد به وي را در اين مجلس به مورد اجرا بگذارند.
بر اساس نظرسنجيهاي انجام شده از سوي رسانه هاي بزرگ ژاپني ، ميزان رضايت از دولت ياسوئو فوكودا نخست وزير ژاپن ، در مقايسه با سپتامبر سال گذشته ميلادي (2007) كه سكان رهبري در ژاپن را بر عهده گرفت ،كاهش يافته است و بر اين اساس اين احتمال وجود دارد كه با انحلال مجلس نمايندگان و برگزاري انتخابات مجدد در اين كشور، احزاب حاكم قدرت در اين مجلس را نيز از دست بدهند.
لازم به ذكر است ،دوره كنوني مجلس پرقدرت نمايندگان ژاپن كه توانايي انتخاب نخست وزير و همچنين تصويب مجدد لوايحي را كه در مجلس مشاوران رد مي شود ، دارد، دهم سپتامبر سال آينده ميلادي (2009) خاتمه مي يابد.
بااين وجود احزاب مخالف به رهبري حزب دمكراتيك ژاپن كه در تلاش هستند قدرت دراين كشور را دراختيار بگيرند،فشارهاي خود را بر دولت فوكودا براي انحلال مجلس نمايندگان و برگزاري انتخابات مجدد افزايش داده اند.
آساق **6**280**1459
 پنجشنبه 23 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن