تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداى والا مى فرمايد: وقتى بنده من كار نيكى اراده كند و نكند آن را يك كار نيك براى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806942961




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رييس سايت سيمان ايران:با بازار سياه سيمان مواجه هستيم


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: رييس سايت سيمان ايران:با بازار سياه سيمان مواجه هستيم
*آقاي دكتر بخشي، از وضعيت سيمان چه خبر؟خبر خوب اين است كه در ماه گذشته سه كوره جديد سيمان راه افتاده است و تا پايان امسال يك كارخانه ديگر نيز به توليد‌كنندگان سيمان افزوده خواهد شد. كارخانه سيمان فيروز كوه، خط هشتم سيمان تهران، كه البته سيمان ساوه هم قرار است تا قبل از عيد به بهره‌برداري برسد و خب در واقع اين مساله سبب افزايش توليد سيمان كشور به ميزان 10 الي 15‌درصد خواهد شد كه با توجه به رسيدن فصل سرما و كاهش مصرف سيمان از طرفي و افزايش توليد آن از طرف ديگر انشاءا... ما با تعادلي در قيمت سيمان مواجه خواهيم شد كه بي‌شك از نتايج تعادل عرضه و تقاضا خواهدبود.
*هنوز هم طرح حمايتي بودن سيمان در جريان است؟
متاسفانه دولت همچنان سيمان را در سبد حمايتي خودش نگه داشته و گاهي حتي به نظر مي‌آيد كه از اين كار نيز عمدي دارد...، اما بنده معتقدم كه اگر دولت همين الان قيمت‌هاي سيمان را آزاد كند هيچ مشكلي پيش نمي‌آيد و شايد با اضافه شدن رقمي نزديك به 5‌هزار تومان به قيمت سيمان كارخانه‌ها، سيمان به مقدار فراوان و به صورت بسيار راحت در اختيار مردم قرار خواهد گرفت.
اما متاسفانه در حال حاضر به علت محدوديت‌هاي دولت ما در اكثر نقاط كشور با بازار سياه سيمان مواجهيم؛ چرا كه كارخانه‌ها مجبور شده‌اند به افراد محدودي سيمان بدهند و تحويل سيمان به آنها نيز منوط به داشتن حواله‌هاي مخصوصي شده است. در واقع چنين اقداماتي از سوي دولت موجب ايجاد بازار سياه شده است.
*اين اقدامات كدام‌ها هستند؟
اقدامات دولت در مورد سيمان را مي‌شود دو دسته كرد: دسته اول تعيين قيمت براي سيمان است كه چون در اين قيمت‌گذاري، قيمت‌ها پايين‌تر از بازار در نظر گرفته شده بنابراين حاشيه بازار ايجاد شده و سيمان به بازار سياه رفته است.
دومين بخش از اقدامات دولت در مورد سيمان مربوط مي‌شود به روش توزيع؛ در واقع دولت به كارخانجات دستور داده است كه از كانال‌هاي خاصي دستور بگيرند و سيمانشان را توزيع كنند و به اين‌ترتيب كارخانجات با مصرف‌كنندگان مواجه نيستند... .
*حواله؟ يعني اگر من به عنوان يك مصرف‌كننده به سيمان احتياج داشته باشم اين حواله را چطور بايد تهيه كنم؟
اگر سيمان كمي بخواهيد كه بايد به مصالح فروش محله خود مراجعه كنيد كه معمولا ايشان هم خواهند گفت كه سيمان به نرخ دولتي ندارند، اما به نرخ بازار سياه دارند.
اما اگر سيمان به مقدار زيادي بخواهيد بايد به وزارت بازرگاني مراجعه كنيد و در خواست دريافت حواله سيمان بكنيد كه در آن صورت هم به زحمت مي‌توانيد حواله سيمان مورد نياز خود را تهيه كنيد.
*خب، پيشنهاد شما در اين ميان چيست؟
اگر وزارت بازرگاني از امروز سيستم كنترل بر قيمت‌ها را حذف كند ما شاهد افت قيمت‌ها به شكل چشمگيري خواهيم بود.
*پس با اين وضعيت نابه‌سامان سيمان، سيمان پروژه‌هاي عمراني چگونه مهيا مي‌شود؟ آيا در اين بخش با توجه به حجم و مقياس عظيم پروژه‌ها، ما دچار مشكل خاصي نيستيم؟
ببينيد به علت وابسته بودن پروژه‌هاي عمراني به بدنه دولت اين پروژه‌ها هيچ گاه با مشكل كمبود سيمان مواجه نمي‌شوند؛ چرا كه كارخانجات سيمان موظفند كه حجم سيمان مورد نياز پروژه‌ها را در اختيارشان قرار دهند. از طرفي قرار شده است در آن دسته از پروژه‌هايي كه ارگانها با كمبود سيمان مواجهند (مثل وزارت نيرو) از خارج سيمان وارد كنند و آن طور كه من اطلاع دارم در اين زمينه نيز كارهايي انجام شده است.
*به نظر شما اين روش صحيح است كه هر ارگاني براي خودش سيمان وارد كند؟ آيا راه حل بهتري وجود ندارد؟
به نظر من در مقاطع زماني كه مشكل كمبود سيمان در داخل كشور و در بازار هست اين روش، روش مناسبي است كه يك وزارتخانه براي عقب نيفتادن از برنامه‌ريزي‌هاي خود سيمان وارد كند؛ اما يك پرسش مهم در اين ميان مطرح مي‌شود: چه لزومي براي انجام اين كار هست؟
من اعتقاد دارم كه اين كار لزومي ندارد چرا كه اگر ما روش برخوردمان را با مساله سيمان در كشور اصلاح كنيم مي‌توانيم حتي مازاد سيمان هم داشته باشيم. اگر اكنون وضعيت سيمان به اين شكل شده مربوط مي‌شود به سياست‌هاي نابجاي دولت در مورد اين كالاي خاص. اگر دولت دست از اين اقدامات خود بكشد سيمان به تعادل خودش خواهد رسيد. اين جمله را هم مي‌توانيد قيد كنيد كه بالاخره دولت دست از سر بسياري از كالاها برداشت اما از سيمان دست بر نمي‌دارد... .
*و آخرين سخن؟
اميدواريم كه دولت با توجه به مصوبات اصل 44 و تاكيد مقام معظم رهبري بر آن، برنامه چشم‌انداز و برنامه چهارم توسعه اقتصادي اجتماعي كمي به خصوصي سازي مجال بيشتري دهد و دخالت دولت محدودتر شود؛ چرا كه دخالت دولت در زمينه سيمان مشكل ساز شده است و پروژه‌هاي سيمان به هيچ وجه نمي‌توانند سرمايه‌گذاري مورد نيازشان را جذب كنند و در واقع صنعت سيمان از يك صنعت سودده به يك صنعت ضررده بدل شده است؛ اين ثمره كار دولت است! ببينيد با وضعيت موجود هر چهار گروه توليدكننده، مصرف‌كننده، سرمايه‌گذار و حتي دولت در خسران و ضرر هستند به اين شكل كه مصرف‌كننده به دليل خريد سيمان از بازار سياه متضرر مي‌شود، كارخانه دار با فروش سيمان به قيمت بسيار پايين ضرر مي‌كند، سهام دارها به دليل عدم سوددهي مناسب سهامشان را مي‌فروشند و دولت نيز از ماليات خوب اين عرصه بي‌نصيب مي‌ماند. اين يك زنجيره ضرر است و تنها كسي كه در اين ميان سود مي‌كند رانتخوار محترم مي‌باشد!!
 پنجشنبه 23 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 296]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن