واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
سيامك شايقي در ارزيابي خود از سينماي ايران در سال 87 اظهار داشت: اتفاق اميدواركننده، سروسامان كردن وضعيت صنف تهيهكنندگان بود كه تبديل به شوراي عالي تهيهكنندگان شد و متعاقب آن يكسري اتفاقات خوب نظير سامانگرفتن آئيننامه اكران فيلم در چند هفته اخير ميتواند آينده سينماي ما را تضمين كند. شايقي تاكيد كرد: همچنين ساخت پرديسهاي سينمايي جديد مانند آزادي، ملت، زندگي، رازي و ... توسعه سينماها را به همراه داشت كه اين امر ميتواند به آشتي دوباره مخاطبان با سينماي ايران بيانجامد. به اعتقاد من بهترين اتفاق سال جاري رفع مشكل فيلم «درباره الي» و نمايش آن در جشنواره فجر بود كه پيامدهاي بسيار مثبتي چه در جشنواره فجر و چه در جشنواره برلين به همراه داشت به طوري كه توانست جايزه خرس نقرهاي بهترين كارگرداني را نصيب اصغر فرهادي كرد. عضو هيئت انتخاب جشنواره بيستوهفتم فيلم فجر درخصوص بدترين اتفاقات سال 87 سينماي ايران خاطرنشان كرد: به اعتقاد من عدم نمايش فيلمهاي «آتشكار» و «كتاب قانون» در اكران عمومي بدترين اتفاق ممكن بود چرا كه باعث شد مردم از ديدن اين دو فيلم خوب محروم شوند. اين كارگردان سينماي ايران با اشاره به اتفاقات نااميد كننده سال 87 نيز گفت: مانند سالهاي قبل، امسال نيز سينماي ايران با مشكل بزرگ بودجه روبرو بود و اعمال نظرهاي سليقهاي نيز در روند پيش روي سينما خللهايي را ايجاد كرد. اما بطور كلي سينما برآيند مثبتتري را نسبت به سال گذشته سپري كرد. اين كارگردان سينماي ايران ادامه داد: يكي از معضلات فعلي سينماي ايران اكران فيلمهاي فرهنگي است كه درست است طرح بسيار خوبي است اما اين حركت لطمات جدي را به فيلمهاي نجيب وارد ميكند و قطعا اثرات سوء آن تا ساليان سال بر پيكره سينماي ايران باقي خواهد ماند. شايقي با اشاره به بهترين فيلم سال سينمايي از نظر خود گفت: به اعتقاد من «وقتي همه خوابيم» ساخته بهرام بيضايي بهطور مطلق و با فاصله بسيار زياد نسبت به ساير فيلمها بهترين فيلم توليد شده براي سال 87 در سينماي ايران است. وي همچنين در خصوص بدترين فيلمهاي سال از نظر خود گفت: بدترين به معناي مبتذل مترادف با دوگونه فيلم مبتذل ميشود يك فيلمهاي مبتذل كه با استقبال عامه مردم مواجه ميشوند و ديگري فيلمهاي مبتذلي كه براي مخاطب خاص ساخته ميشود. شخصا دوست ندارم در اين مورد اسم هيچ فيلمي را ببرم چرا كه من خودم كارگردان هستم و در سينماي ايران كار كردن مشكل است اما اكران يكسري فيلمهاي مبتذل عامه پسند ميتواند آينده سينماي ايران را به ورطه نابودي بكشاند و سطح سليقه مخاطبان را به پايينترين حد ممكن تنزل دهند. اين كارگردان سينماي ايران در خصوص انتخاب خود براي پديده سال سينمايي اظهار داشت: با توجه به مجموعه اتفاقاتي كه در جشنواره رخ داد فكر ميكنم «وقتي همه خوابيم» بهرام بيضايي، همچنان بهترين فيلم و خوشساختترين فيلم سال سينماي ايران اما متأسفانه بسياري از منتقدان پيام و حرف اصلي فيلم را درك نكردند و موضوع آن را مسائل پيش پا افتاده و انتقامگيري شخصي دانستند در صورتي كه «وقتي همه خوابيم» به يكي از مشكلات اساسي سينماي ايران اشاره ميكند كه اگر به آن توجهي نشود قطعا مشكلاتي بيش از اين گريبانگير سينماي ايران خواهد شد. شايقي افزود: پديده سال سينماي ايران هم «درباره الي» بود كه اين فيلم هم اثر بسيار قابل تأملي بود و هم حواشي جالب توجهي داشت كه در نهايت به سود سينماي ايران تمام شد و اين فيلم توانست يك جايزه مهم بينالمللي را براي سينماي ايران به ارمغان بياورد. وي در خاتمه با اشاره به پيشنهاد خود براي سال 88 سينماي ايران گفت: به هيچ عنوان قصد خيال بافي ندارم اما اميدوارم كه وضع توليد و نمايش هم در داخل كشور و هم در خارج از كشور سر و سامان بيابد. اميدواري من به دستيابي به يك عدالت در اكران فيلمها در داخل كشور و عرضه مناسب و عادلانه فيلمها در خارج از كشور است. اعم از بازارهاي جهاني و جشنوارهها چرا كه به نظر ميرسد اين موضوع تنها معطوف به تعدادي سوگلي شده است كه به راحتي ميتوانند در جشنوارههاي خارجي حضور يابند و يا بازارهاي جهاني را در اختيار خود قرار گيرند. /1001
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 262]