واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
آيت الله حائري شيرازي عاشورا را روز پرده برداري از تنديس امامت خواند و گفت: عاشورا پاسخ اغنايي خدا به ملائكه درباره آفرينش انسان است.به گزارش راسخون، آیت الله محی الدین حائری شیرازی، نماینده پیشین ولی فقیه در استان فارس در سومین کنگره عاشوراپژوهی گفت: بحث انسان شناسی از معضلات امروز ماست چرا که بشر در شناخت همه چیز امکانات کافی دارد اما برای شناختن خود انسان خدا وارد میدان می شود.وی ادامه داد: خدا انسان را به انسان معرفی می کند و وظیفه انبیاء الهی نیز این بود که با معرفی جایگاه انسان به خودش او را هدایت کند از این جهت هر مساله ای که پای انسان در میان باشد نیاز به علم انسان شناسی دارد.وی با اشاره به آیات قرآن پیرامون خلقت انسان تصریح کرد: زمانی که خدا انسان را آفرید ملائکه از خدا پرسیدند که موجودی را آفریدی که در زمین به شرارت و خونریزی می پردازد؟ و خدا در آن زمان و همچنین در روز عاشورا پاسخ آنان را به صورت اثباتی برهانی و اغنایی بیان کرد.آیت الله حائری شیرازی با تاکید بر اینکه ملائکه شرارت را به عنوان یک تهدید می دانستند، اظهار داشت: این در حالی است که خداوند معتقد است که شرارت ها فرصت هایی است که در آن اهل ایمان مشخص می شوند در واقع ملائکه فضای شرارت و مقاومتی در مقابلشان وجود نداشت و آنها به همین دلیل اوج نمی گیرند اما انسان با اختیار به عقل خود می تواند در مقابل شرور ایستادگی کند و از این طریق انسان می تواند به اوج برسد.نماینده پیشین ولی فقیه در استان فارس روز عاشورا را پاسخ اغنایی پروردگار به سوال ملائکه درباره دلایل آفرینش انسان دانست و ابراز داشت: در عاشورا جمال جميلان ماه سیما به وسیله زشتی زشتکاران نمودار شد در واقع روز عاشورا روز پرده برداری از تندیس امامت بود.آیت الله حائری شیرازی حضرت علی (ع) دارای شان و جایگاه بالایی در عالم سقوط است اما واقعه عاشورا بود که جایگاه حقیقی امیرالمومنین علی (ع) و ولایت او را به همگان نشان داد و در واقع ما بر اثر وقوع حادثه عاشورا از مقابله امام حسین (ع) با شرور زمان خود به جایگاه حضرت علی (ع) می رسیم.آیت الله حائری شیرازی با اشاره به واقعه غدیر خاطرنشان کرد: دو نهال ولایت ا... و ولایت طاغوت در غدیر کاشته شد و اما در روز عاشورا همه بشریت از میوه این دو درخت کهن پنجاه ساله تغذیه شده اند.وی اظهار داشت: در این روز عده ای از میوه تلخ درخت طاغوت استفاده کردند و عده ای دیگر از ثمرات درخت ولایت الله بهره مند شدند و فرق بین کفر و ایمان با خوردن همین ثمرات مشخص شد از همین جا انسان ها به دو گروه کاملاً مجزا تقسیم شدند.آیت الله حائری شیرازی به بررسی چگونگی حرکت هواپیما در فرودگاه و کنده شدن از زمین و اوج گیری آن اشاره کرد و گفت: خدای پاک دهر را در کنار عقل و اختیار در وجود انسان قرار می دهد و او می گوید: با جهلت مخالفت کن و از عقلت تبعیت کن در واقع خدا به میزان عقل هر کس به او جهل داد و انسان تنها با جنگ با می تواند به مقامات عالی دست پیدا کند.نماینده پیشین ولی فقیه در استان فارس ابراز داشت: از عاشورا نتیجه می گیریم که شرارت ها زمینه ترقی انسان است و امر به معروف و نهی از منکر که در اسلام سفارش بسیاری بر آن شده است در واقع به معنی رفتن به سوی شرارت و مقابله کردن با آن حرکت می باشد.آیت الله حائری شیرازی با اشاره به نوع برخورد امام خمینی (ره) با طاغوت زمان خود گفت: امام با شاه درشت صحبت کرد تا شاه نیز درشت برخورد کند همین برخورد شاه با امام خمینی (ره) باعث اوج گرفتن ایشان شد و الا آنهایی که در آن زمان به صورت نرم با شاه زمان برخورد کردند و در مقابل شاه نیز با آنان به نرمی برخورد کرد اوج نگرفتند.وی به همه علمای دین توصیه کرد که خود را از مسايل زمان چون سیاست و اقتصاد دور ندانند و با برخورد مواجهه با این گونه مسائل در راستای رسیدن به مقام تقرب الهی تلاش کنند چرا که سکوت و انزوا باعث تنزل جایگاه انسان و شبیه شدن جایگاه او به جایگاه ملائکه و مقربین الهی که هیچ ترقی و پیشرفتی ندارند می شود.گفتنی است سومین کنگره کشوری عاشوراپژوهی اول اسفند در حسینیه فاطمه الزهرا (س) آغاز به کار کرد و ظهر امروز با معرفی نویسندگان مقالات برتر به کار خود پایان می دهد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 395]