تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر کس اندوه و مشکلى را از مومنى بر طرف نماید خداوند در روز قیامت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803274018




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به پديده فروش فيلم در حاشيه خيابان‌هارونق اكران در خانه


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: نگاهي به پديده فروش فيلم در حاشيه خيابان‌هارونق اكران در خانه
نگاه سوم - اين روزها اكران فيلم‌هاي روز سينماي جهان در تهران به امري عادي تبديل شده است، با اين تفاوت كه اگر فيلم‌هاي روز سينماي جهان در ديگر كشورها در سينماها اكران مي‌شوند، اكران اين فيلم‌ها در تهران در خانه‌ها انجام مي‌شود.


قسمت چهارم فيلم اينديانا جونز به فاصله يك هفته پس از اكران در جشنواره كن در تهران قابل‌دسترسي بود و به فاصله سه روز بعد هم نسخه با كيفيت آن به همراه زيرنويس فارسي در دسترس قرار گرفت.
حاشيه پياده‌روهاي پررفت‌و‌آمد، پشت ايستگاه‌هاي اتوبوس در ميادين اصلي شهر، روبه‌روي مراكز خريد بزرگ شهر و حتي روي پل‌هاي عابر پياده مكان‌هايي هستند كه فروشنده‌هاي دوره‌گرد فيلم بساط خود را برپا مي‌كنند.
دي‌وي‌دي‌هاي فيلم‌هاي روز جهان اگر چه در ابتدا با قيمت 3هزار تومان به بازار آمدند، اما اكنون تا هزار و پانصد تومان نيز پايين آمده‌اند و اگر مشتري باشيد يا تعداد زياد خريد كنيد قيمت‌ها تا هزار و 200تومان نيز پايين مي‌آيند. اين‌گونه است كه فيلم‌هايي كه در حقيقت كالاي قاچاق هستند، به خانه‌هاي علاقه‌مندان سينما در ايران راه پيدا مي‌كنند.
فيلم‌ها از كجا مي‌آيند؟
اينكه بتوانيد با يك فيلم فروش خياباني به گونه‌اي ارتباط برقرار كنيد كه به شما بگويد فيلم‌هايش را از كجا مي‌آورد تقريبا امري محال و ناشدني است. با اين وجود از پشت‌پرده كلام آنها برمي‌آيد كه كمتر خودشان اقدام به تكثير فيلم‌ها مي‌كنند و فيلم‌ها را از تكثيركنندگان عمده مي‌خرند. برخي نيز تنها عامل فروش هستند و درصدي از فروش روزانه را دريافت مي‌كنند.
مرز پاكستان محل اصلي ورود فيلم‌هايي است كه با عنوان فيلم اورجينال به فروش مي‌رسند؛ فيلم‌هايي كه فروشندگان آنها را با عنوان دي‌وي‌دي پشت نقره‌اي مي‌شناسند. اما اين فيلم‌ها نيز كپي‌هاي اورجينال نيستند بلكه تنها كپي‌هاي با كيفيتي هستند كه در كشورهاي شرق آسيا به ويژه چين، مالزي و سنگاپور كپي مي‌شوند.
آمارهاي رسمي منتشر شده نشان مي‌دهد كه توليد اين كپي‌هاي غيرمجاز تنها در سال 2007 ميلادي نزديك به 8/3ميليارد دلار به سينماي هاليوود زيان وارد كرده است.
در سال‌هاي اخير مرزهاي غربي نيز به محل ورود دي‌وي‌دي‌هاي فيلم تبديل شده‌اند و بسياري از فروشندگان كالاي خود را از اين مرزها تهيه مي‌كنند.
فروشندگان چه كساني هستند؟
تقريبا اكثر فروشندگان دستفروش فيلم را كساني تشكيل مي‌دهند كه در سال‌هاي جواني به سر مي‌برند. اينان خود به دو دسته تقسيم مي‌شوند؛ گروه نخست خود عشق فيلم‌هايي هستند كه از مرحله خريداري پا به فروشندگي گذاشته‌اند. دسته دوم هم تنها فروشنده فيلم هستند. تفاوت اين دو گروه را مي‌توان از نوع نگاهشان به مقوله فيلم متوجه شد.
عشق فيلم‌ها اطلاعات خوبي در مورد فيلم‌ها دارند و در ابتدا از مشتري سوال مي‌كنند كه چه ژانر فيلمي را مي‌خواهد. اما گروه دوم تنها فيلمي را كه مشتري مي‌خواهد به او مي‌دهند و پولش را مي‌گيرند.
در بساط عشق فيلم‌ها جداي از فيلم‌هاي روز همواره فيلم‌هايي از تاريخ سينما هم پيدا مي‌شود. اما همه فروشندگان خياباني فيلم يك ويژگي مشترك دارند و آن اينكه با اطمينان و محكم عنوان مي‌كنند كه اگر شغل ثابت و آبرومندانه‌اي پيدا كنند، اين شغل كاذب را رها مي‌كنند. در چشم بسياري از آنها مي‌توان ديد كه راست هم مي‌گويند. اين را در شرايطي مي‌گويند كه بنا بر اظهار خودشان درآمدشان از فروش فيلم‌ها چندان هم بد نيست. درآمد برخي از فروشندگان فيلم در ميادين اصلي مانند ميدان ونك يا ميدان وليعصر تا روزي يكصد هزار تومان هم مي‌رسد. هر چند كه اين مبلغ هميشگي نيست. اين را فروشنده‌اي مي‌گفت كه در يك روز نزديك به 70 فيلم را فروخته بود.
خريداراني از همه دست
خريداران دي‌وي‌دي‌هاي فيلم را مي‌توان در ميان تمامي اقشار جامعه با خاستگاه‌هاي طبقاتي مختلف جست‌وجو كرد. با اين وجود تعداد آنها در ميان طبقات متوسط به بالا بسيار بيشتر است. يكي از فروشندگان در مورد علت خريدن فيلم از دستفروش‌ها مي‌گويد: علاقه به فيلم و سينما عامل اصلي است. او مي‌افزايد: بسياري از اين فيلم‌ها با اندكي اصلاح قابليت پخش از تلويزيون را دارند و طبيعي است كه من هم علاقه دارم فيلم‌ها را با كيفيت مطلوب و صداي دوبله شده ببينم. او به اكران نوروزي صدا و سيما اشاره مي‌كند كه تقريبا تمامي فيلم‌هاي مطرح در آن برهه از زمان را پخش كرد و عمل قابل تقديري هم بود. اما به عقيده او بايد سرعت اين كار افزايش پيدا كند و تلويزيون خود را به اكران سينماي جهان نزديك‌تر كند.
مردي كه خود را يك پزشك معرفي مي‌كند، اصرار فرزندانش را عامل خريد فيلم‌ها مي‌داند. او مي‌گويد كه بچه‌ها مطالبي را در نشريات در مورد فيلم‌هاي روز جهان مي‌خوانند و علاقه پيدا مي‌كنند كه اين فيلم‌ها را ببينند. اين‌گونه است كه فشار مي‌آورند تا فيلم‌ها برايشان خريداري شود. او مي‌گويد ترجيح مي‌دهد كه فيلم‌ها را خودش خريداري كند
تا از سلامت فرهنگي آنها مطمئن باشد.
 چهارشنبه 22 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 382]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن