محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826902855
گام اول در ساخت بازيهاي كامپيوتري
واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: mehdi_bjt10-03-2006, 08:24 PMاخطار ! ------- ساخت بازيهاي كامپيوتري يكي از سخت ترين كارهاي دنياست و اگر انگيزه بي نهايت (و البته يه كمي نبوغ) براي ساخت بازي نداشته باشين هيچ وقت به نتيجه نخواهيد رسيد. پس اگر داراي اين شرايط هستين بقيه اين تاپيك رو بخونيد وگرنه وقتتون رو تلف كردين. --------------------------------------------------------------------- سلام من حدود 5 سال كه بصورت آماتور مشغول ساخت بازيهاي كامپيوتري هستم و طي اين سالها تجربيات زيادي رو كسب كردم. تو اين تاپيك يك سري نكات بسيار مهم كه براي شروع ساخت بازي لازم است را براتون قرار ميدم.در واقع گامهاي اوليه براي توليد يك بازي حرفه اي! :cool: در ابتدا يك نكته را بايد توجه كنيد كه در ايران به دليل نبودن يك سياست كلي براي ساخت و توليد محصولات فرهنگي شما هيچ گونه تضميني براي فروش محصول خود نخواهيد داشت و بازيهاي كامپيوتري هم از اين معضل استثنا نيست. :sad: نكته دوم اينكه كشور ما از صنعت ساخت بازيهاي كامپيوتري در حدود 15 سال از كشورهاي دنيا عقب است در نتيجه براي رقابت با بازيهاي ساخته شده شما بايد نوعي از بازي را ابداع كنيد كه در رده بازيهاي موجود خارجي قرار نداشته باشد. يك انتخاب هوشمندانه مي تواند ساخت بازيهاي فارسي باشد. بازيهايي كه داراي تم كاملا فارسي بوده و براي مردم جالب باشد تا شايد بتواند موجب افزايش ميل مردم به خريد محصول شما باشد. :blink: تجربه نشان داده كه بازيهاي خارجي با برخي تغييرات فارسي كه برخي از شركت ها در حال حاضر بر روي اين بازيها انجام مي دهند باعث فروش بيشتر آن محصول شده است.بنابر اين ساخت يك بازي كاملا فارسي مي تواند به نوعي حتي از برخي بازيهاي فوق العاده خارجي نيز فروش يبشتري داشته باشد. ;) براي شروع بهتره كه كمي در مورد روند توليد بازيهاي كامپيوتري بحث كنم و از اين بحث نتيجه خواهم گرفت كه ما نيز براي پيشرفت در اين عرصه مي بايست اين روند تكاملي را طي كنيم. اولين نوع بازيهاي كامپيوتري بازيهاي نوشتاري بودند كه كاربر با پاسخ به سوالات مراحل مختلف را طي ميكرد. ساخت اين بازيها به دليل نبودن امكانات سخت افزاري لازم در دوران اوليه بازيهاي كامپيوتري بود. بنابراين چون در حال حاضر ما از لحاظ ابزاري مشكل نداريم ساخت اين نوع بازيها منطقي نخواهد بود.در نتيجه يك گام را همينطوري كشكي جلو هستيم. :laughing: با ظهور كارتهاي گرافيكي با امكانات بهتر بازيهاي تخته اي (Board Games) ابداع شدند.بازيهايي مثل شطرنج و انواع پازل در زمره اين بازيها بودند. نسل اين نوع بازيها در حال حاضر نيز پابرجاست و با امكانات امروزي توليدات بسياري با كيفيت عالي در حال توليد مي باشد. تقريبا 100 درصد كساني كه ساخت بازي را شروع مي كنند يك نمونه از اين نوع بازيها را مي نويسند چون از لحاظ كد نويسي ساده ترين نوع بعد از بازيهاي نوشتاري مي باشند (البته يك نوع ساده از اين بازيها!) :cool: بعد از فراگيري مقدمات ساخت بازي (كه بعدا ميگم از كجا شروع كنيد) و ساخت چند تا بازي آماتوري مثل بازيهايي كه من نوشتم مي تونيد اطمينان حاصل كنيد كه براي نوشتن بازيهاي دو بعدي آمادگي لازم رو كسب كرده ايد. من قصد دارم تو اين تاپيك طوري شما رو راهنمايي كنم كه بتونيد بازيهايي توليد كنيين كه قابليت توزيع در بازار را نيز داشته باشه. شروع بازي نويسي حرفه اي با ساخت بازيهاي دوبعدي در سبكهاي RPG و Platform Scrolling آغاز ميشه. البته به سليقه شما هم بستگي داره.شما مي تونيد حتي يك بازي ساده را طوري بنويسيد كه هر كسي از بازي كردن اون لذت ببره ولي براي شروع بهتره كه در سبك هاي متداول بازيهاي كامپيوتري كد بنويسيد. براي ساخت بازيهاي RPG مثل شاهكار Final Fantasy در حالت دوبعدي هم نياز به دانش عظيم برنامه نويسي و مهارت هاي بيشماري در زمينه ساخت بازي دارين ولي مي تونيد انواع ساده تر اون را براي شروع دنبال كنيد.بازيهاي Platform Scrolling مثل Super Mario Bros هم نياز به اطلاعات زيادي در زمينه برنامه نويسي داره.شما اگر بطور پيوسته بازي سازي رو دنبال كنيد در عرض دو سال مي توانيد تكنيك هاي لازم براي ساخت بازي در اين دو نوع سبك معروف را بدست آوريد.ولي اگر تازه كاريد حالا حالا ها فكر ساخت اين نوع بازيها رو به ذهنتون راه ندين. ;) بعد از اين كه ساخت بازيهاي دو بعدي را فرا گرفتيد خوبه كه چند سالي فقط به ساخت اين نوع بازيها بپردازيد و فكر ساخت يه بازي سه بعدي رو از سرتون بيرون كنيد. البته شايد اصلا از اين نوع روند تكاملي براي ساخت بازي خوشتون نياد و بخواين يه راست برين سر وقت بازيهاي سه بعدي . ولي من به بعنوان كسي كه در اين زمينه چند سالي كار كردم بهتون توصيه مي كنم حداقل يه مروري به تاريخچه ساخت بازيهاي كامپيوتري و تكنيك هاي ساخت بازيهاي دو بعدي بندازين. :happy: خيلي ها فكر ميكنن نسل بازيهاي دو بعدي منقرض شده ولي هنوز هم خيلي از شركت هاي معروف توليد بازيهاي كامپيوتري از اين سبك استقبال ميكنن.به نظر من بازي نويسان ايراني بايد حداقل 5 سال بازيهاي دوبعدي توليد كنند تا بتونند به مهارتهاي لازم براي ساخت بازيهاي سه بعدي دست پيدا كنند.من چند وقت پيش آگهي انتشار يك بازي سه بعدي كه يك تيم كاملا ايراني اون رو ساخته بود رو ديدم ولي از نظر Game Play هيچ وقت به يك بازي دسته سوم خارجي هم نمي رسيد و اين امر به دليل نداشتن پشتوانه و سابقه ساخت بازي بوجود مياد. Andre Lamothe يكي از نوابغ توليد بازي كامپيوتري در جايي ميگه ساختن يه بازي مثل Doom هنر نيست بلكه ساختن اون چيزي كه دوست داري اونو بازي كني هنره. خيلي ها رو ديدم كه بدون اينكه بدونند مفهوم بازي چيه از موتورهاي آماده ساخت بازي استفاده كردند و كارهايي رو هم ارائه دادن . شما هم مي تونيد اين روش رو دنبال كنين ولي به نظر من وقتتون رو تلف كردين. :cool: مقدمه براي ساخت بازيهاي كامپيوتري را در همين جا ختم مي كنم ولي بايد يك نكته را بسيار توجه كنيد كه كسي كه قصد دارد در اين عرصه بصورت حرفه اي فعاليت داشته باشدبايد تمامي روند صعودي بازيهاي كامپيوتري را پله پله طي كند.افرادي بيشماري در ايران هستند كه ساخت بازي را با كار كردن در محيط هاي سه بعدي شروع كرده اند كه به نظر من اگر بتوانند مدتي هم به موفقيتي دست يابند بدليل نداشتن پشتوانه علمي و عملي لازم به زودي دچار سردرگمي خواهند شد. پس اگر دوست داريد در اين زمينه فعاليت كنيد پله هاي موفقيت را يكي يكي طي كنيد. اين بحث ادامه دارد..... :) _LOVE_CODER_11-03-2006, 12:01 AMمهدي جان بحث خوبي رو شروع كردي من منتظر ادامه اش هستم mehdi_bjt11-03-2006, 09:25 AMسلام وقتي _LOVE_CODER جان ميگه ادامه بده ديگه نميشه كاريش كرد و بايد حتما ادامه داد. :happy: تو قسمت اول يه كم در مورد روندي را كه براي بودن يك بازي نويس لازم داريد بحث كردم.خب ديگه الان وقت شروع براي كد نويسيه ولي براي شروع شما يه سري امكانات و البته شايد يه مقدار كم هم پول لازم داشته باشين. :sad: ولي نگران نباشين چون تمام ابزار كار لازم رو ميتونيد به راحتي تهيه كنيد. همونطور كه مي دونيد نسل اوليه بازيهاي كامپيوتري بر روي سيستم عامل DOS نوشته مي شد و با پيشرفت پردازنده ها و اضافه شدن قابليت Multi Tasking به آنها برنامه نويسان بازي ابزار فوق العاده اي رو براي اين كار بدست آوردند. Multi Tasking اين قابليت را داشت كه پردازنده مي توانست در يك پروسه چند برنامه را سوييچ كند.در نتيجه شما مي توانستيد قابليت هاي زيادي از قبيل موسيقي و تايمرها را به برنامه اضافه كنيد. برنامه نويسي بازيهاي كامپيوتري حرفه اي آن زمان تماما در حالت Protected Mode بود كه مي توانست از قابليت Multi Tasking استفاده كند.اين نوع برنامه نويسي براي اينكه بازيها بايد با سرعت بالايي اجرا مي شدند به ميزان قابل توجهي از زبان Assembly استفاده مي برد كه باعث پيچيده شدن بيشتر كد نويسي مي شد. و در آن زمان بازي نويسان نوابغ جهان بودند براي همين در آن زمان كسي كه مي توانست يك بازي بنويسد به درآمدهاي ميليون دلاري دست مي يافت. :ohno: امروزه برنامه نويسي تحت DOS كاملا منسوخ شده و شما هم براي شروع كار بايد در محيط ديگري مثل Windows ويا Linux برنامه بنويسيد.حدود 5 سال پيش من اولين بازي خودم را در DOS و در حالت Real Mode نوشتم كه براي اون زمان نسبتا قابل تحمل بود ولي من تو اين تاپيك شما را براي برنامه نويسي در ويندوز راهنمايي مي كنم. قبل از شروع بحث برنامه نويسي ويندوز اين نكته رو توجه داشته باشين كه 100 درصد بازيهاي تجاري دنيا با C , C++ نوشته ميشه.پس اگه اين زبان ها رو بلد نيستين يك سال ديگه به اين تاپيك سر بزنيد.من با تموم زبانها برنامه نويسي كردم ولي وقتي C رو ياد گرفتم ذهنم رو از هر نوع زبان برنامه نويسي ديگه خالي كردم.البته پاسكال(و نسخه تحت ويندوزش Delphi ) هم بد نيست ولي من به همه C , C++ رو توصيه مي كنم. ;) همچنين چون قراره كه در ويندوز برنامه نويسي كنيد بايد بتونيد با يك كامپايلر تحت ويندوز كار كنيد.من به شما Visual C++ 6 رو پيشنهاد ميكنم.البته شما نياز به دانستن برنامه نويسي MFC نداريد و در اين محيط فقط بصورت Win32 برنامه نويسي مي كنيد. :) يه نكته ديگه اينكه بهتره شما با C شروع كنيد نه C++ . برنامه نويسي C به مراتب ساده تر از C++ بوده و بايد بدونيد كه بيشتر بازيهاي SEGA و تمام بازيهاي Nintendo (نه Super Nintendo) با C نوشته شدن. :ohno: اين بحث ادامه دارد...... :biggrin: mehdi_bjt11-03-2006, 01:00 PMسلام تا قسمت دوم احتمالا يه چيزي هايي دستگيرتون شده.اين قسمت اطلاعات شما را براي شروع تكميل ميكنه. بعد از پايان اين قسمت من ديگه مطلب نمي دم تا زماني كه شما لوازم كار را تهيه كرده باشين و بخواهين كد بنويسين. از اون به بعد من به سوالات شما پاسخ ميدم و احتمالا سورس كد چند تا بازي را براتون ميذارم. برنامه نويسان تجاري در گذشته تمام لوازم كار خودشون رو خودشون تهيه مي كردند و به هيچ عنوان اونها رو در اختيار ديگران نمي گذاشتند.مهمترين ابزار كار براي شروع ساخت بازي يك كتابخانه بازي است. ;) كتابخانه بازي مجموعه اي از توابع لازم براي توليد بازيه و اونهايي كه با C برنامه نويسي مي كنند حتما خودشون توابعي رو توليد كردند و با مفهوم آن كاملا آشنايي دارند.در سالهاي اوليه ساخت بازي هر شركت در ابتدا يك كتابخانه براي توليد محصولات خود توليد ميكرد.اگر شما هم داراي سابقه تحصيلي در زمينه رياضيات و الكترونيك و كامپيوتر باشين و جزئ يكي از نوابغ دنيا هم باشين در مدت 2 سال مي تونيد يك كتابخانه براي خود بنويسيد كه البته من هرگز اين رو بهتون پيشنهاد نمي كنم و البته با عقل هم جور در نمياد. :puke: با ظهور Windows سازندگان اين سيستم عامل در صدد آسان نمودن توليد بازي برآمدنند و در نتيجه Microsoft كتابخانه بازي DirectX رو توليد كرد.اين كتابخانه طي ساليان گذشته بهبود يافته و تا الان كه نسخه 9 آن توليد شده داراي بهترين و بهينه ترين توابع لازم براي توليد بازي است. :cool: البته در مورد بهترين كتابخانه بازي بودنش يه كم جاي بحث است چون شركت Sony براي كنسول PS2 خودش از كتابخانه توليد خودشون استفاده كرده كه در بعضي جاها پوز DirectX رو زده! ;) به هر حال چون ما قصد نوشتن بازي براي كنسول ها رو نداريم بهترين ابزار رو DirectX مي دونيم.خب شايد فكر مي كنيد كه نقطه شروع رو پيدا كردين ولي يه كمي صبر كنيد چون حالا حالا ها راه دارين. DirectX تمام ابزار كار لازم رو براي ساخت بازي و البته نرم افزارهاي ديگه در اختيارتون ميذاره ولي اگه با DirectX كار كرده باشين ميبينيد كه خيلي خيلي پيچيده ست. :sad: اين پيچيدگي باعث ميشه كه شما بزودي از ساختن بازي منصرف شويد البته براي افرادي كه قبلا سابقه ساخت بازي رو با استفاده از كتابخانه ها داشتند قابل هضم تره.پس نتيجه مي گيريم كه يه راست نبايد بريم سراغ DirectX بلكه يه مدتي رو با يك كتابخانه ديگر سر كنيم. چون بايد وقت زيادي رو براي يادگيري DirectX و برنامه نويسي Windows كنيم كه اگر برنامه نويسي Windows كار كرده باشين ميدونيد كه چقدر مشكله. به هر حال مي تونيد جور ديگه اي شروع كنيد كه هزينه هم نداشته باشه ولي هميشه وقتتون رو صرف كاري كنيد كه بتونيد به نتيجه برسين. اگر اين روش رو پسند نكرديد من فقط توصيه مي كنم با DirectX كار كنيد ولي كار با DirectX در شروع باعث ميشه كه شما بيشتر وقتتون رو صرف درك مفاهيم DirectX كنيد تا اينكه به ساخت بازي. ولي در نهايت بعد از آشنايي با تكنيك هاي ساخت و انواع بازيها و كسب تجربيات لازم براي ساخت بازي بدون وقفه DirectX رو شروع كنيد. ;) HAW3D12-03-2006, 08:18 AMmehdi جان directx documents هم وجود دارد كه به شرح كلي استفاده از دايركت ايكس پرداخته است كه براي چند زبان از جمله c++ عرضه شده است .ميتواند بسياردر اين امر مفيد باشد ضمنا يك سوال البته نه تخصصي راستش را بگوييد تا حالا بازيهايي مانند metal slug بازي كردهايد؟ دو بعدي هستند ولي عاليييييييييييييييييييييي ييييييييييييييي ما هم ميتوانيم روي چنين بازيهايي كار كنيم حتما موفق ميشويم EEart mehdi_bjt12-03-2006, 11:45 AMسلام من باز هم بايد تاكيد كنم كه DirectX كاملترين ابزار كار رو در اختيارتون قرار ميده ولي تو برنامه نويسي بايد خيلي كار كشته باشين تا بتونيد با DirectX يه بازي بسازيد.هدف من اين بوده كه به شما يه كتاب معرفي كنم تا پيچيده گي هاي برنامه نويسي رو كمتر كنه و شما بيشتر ذهن خود را به ساخت بازي مشغول كنيد نه درگير جزئيات برنامه نويسي. :cool: اون بازي رو كه گفتيد اسمش رو شنيدم ولي بازي نكردم . بله بازيهاي زيادي هستند كه دوبعدي هستندو فروش بالايي هم داشتند. :biggrin: Prince_ of _Persia06-04-2006, 08:12 AMدوست عزيز اولا تا وقتي موتورهاي آماده هست مخصوصا براي بازي هاي دوبعدي و يك بازي رو مي شه تو چند روز به جاي چند ماه با همان كيفيت و بلكه بسيار بيشتر با قابليت كد نويسي داشت واقعا اينكار وقت تلف كردنه . http://qsmile.com/qsimages/12.gif http://qsmile.com/qsimages/102.gif مثلا در سبك بازيهاي platform scrooling مانند mario که به قول شما نیاز به اطلاعات زیادی در زمینه برنامه نویسی رو داره بشه بازی مثل نخودی رو در عرض چند روز ساخت چه نیازی به ساخت engine توسط خودمون دیگه هست؟ در ضمن من هم برنامه نویسی با زبان های ویژوال بیسک و دلفی و البته به لطف gamemaker زبان C رو هم یاد گرفتم ولی بازهم استفاده از موتور دو بعدی رو ترجیج میدم. در ضمن کسی از مفهوم بازی خبرداره که بتونه بازیه بهتری رو تحویل بده . اینطور نیست؟ Prince_ of _Persia06-04-2006, 08:22 AMشما می دونید که برای ساخت یک بازی platform که نیاز به کد نویسی برای گرانش زمین و همچنین برخورد ها یا همان collisionچقدر زیاد و دردسر ساز و گیج کننده است و ممکنه با خطاهای زیادی برخورد داشته باشی برای ایجاد view که به همراه کاراکتر بازی حرکت کنه دیگه غیر قابل تحمله !!!! همچنین بک گراندهایی که باید متحرک باشه . در زمینه برخورد ها یک مثال برات بزنم در بازی ماریو هنگامی که ماریو روی یکی از کاراکتر ها می پرد باید اون کارکتر له شود همینطور که می دونی اون کاراکتر هم متحرک است دیگه خودت سختی کد نویسیش رو حدس بزن . زبان c و C++ هم بیشتر به درد ایجاد برنامه حک می خوره برای بازی سازی استفاده از اون وقت تلف کردنه http://qsmile.com/qsimages/223.gif MehranB06-04-2006, 11:06 AMسلام!بر دوستان بحث جالبی است! اما متاسفانه ساخت یک بازی کامپیوتری با کیفیت بالا کار بسیار دشواری است و نیازمند یک تیم قوی هم هست و در ایران کسی هیچ نوع حمایتی از این کار نمی کنه و Copyright هم که اصلا وجود نداره...به عنوان مثال شاید نوشتن یک database که در آمد خوبی هم داره به نسبت یه game کار بسیار ساده تری باشه ! ابزاری که من برای game ترجیح میدهم و 99% برنامه نویس های حرفه ای Gameهم ازش استفاده میکنن visual C++ است البته در مورد engine برنامه های مختلفی وجود داره! mehdi_bjt06-04-2006, 11:15 AMسلام!بر دوستان بحث جالبی است! اما متاسفانه ساخت یک بازی کامپیوتری با کیفیت بالا کار بسیار دشواری است و نیازمند یک تیم قوی هم هست و در ایران کسی هیچ نوع حمایتی از این کار نمی کنه و Copyright هم که اصلا وجود نداره...به عنوان مثال شاید نوشتن یک database که در آمد خوبی هم داره به نسبت یه game کار بسیار ساده تری باشه ! ابزاری که من برای game ترجیح میدهم و 99% برنامه نویس های حرفه ای Gameهم ازش استفاده میکنن visual C++ است البته در مورد engine برنامه های مختلفی وجود داره! سلام اگه قانون كپي رايت در ايران اجرا مي شد با سرعت بيشتري مي توانستيم اين صنعت را گسترش دهيم . ممنون كه نظرتون رو مطرح كردين. mehdi_bjt06-04-2006, 06:00 PMسلام آقاي Prince_Of_Persia كل علم ساخت بازي را دارن ميبرن زير سوال....! خدمت اين دوستمون بايد عرض كنم كه ما بايد صنعت ساخت بازي را بومي كنيم . ما بايد بازيهايي توليد كنيم كه داراي تم كاملا ايراني باشه . هر كاري را بايد با رعايت اصول اوليه انجام داد . يك نكته مهم هست كه خيلي ها دقت نمي كنن . هدف ما اين نيست كه نبوغ و استعداد خودمون رو به رخ ديگران بكشيم . هدف ما ساخت يك بازي كامل و در عين حال قابل عرضه به بازار كشور خودمونه . حالا اين بازي هر چقدر هم كه سطح پايين باشه باز هم ارزش داره چون خودمون ساختيم . نمي خوام بگم كه توليدات خارجي را نبايد بخريم بلكه مي خوام بگم كه توليد يك بازي كاملا ايراني و در عين حال دانش صنعتي كردن آن ارزش داره و بايد بهش توجه بشه. همونطور كه گفتم هدف فقط ساختن بازي نيست بلكه هدف صنعتي كردن دانش ساخت بازي كامپيوتري است . البته تا قانون كپي رايت در كشور به اجرا در نيايد ما بسيار كند به اين هدف خود مي رسيم ولي نبايد از رسيدن به آن مايوس شويم. خيلي ها فكر مي كنن كه ساخت بازي يعني استفاده از يك Engine آماده و قرار دادن Game Art در آن . بله با اين روش شما مي توانيد بازي توليد كنيد ولي هر كس بازي شما را اجرا كند احساس مي كند كه بازي شما تكراري است و اين در ذات استفاده از Engine هاي آماده قرار دارد . نكته ديگر اينكه اغلب افراد ايراني كه از Engine هاي آماده براي ساخت بازي استفاده مي كنن نمي دونن كه توي اين Engine چي ميگذره . خيلي از Engine هاي رايگان كه در اينترنت وجود داره داراي Bug هايي هستند كه باعث مي شود بازي شما قابل عرضه به بازار نباشد . اصولا با استفاده از Engine هاي آماده شما داراي محدوديت هاي فوق العاده بالايي خواهيد بود . يك برنامه نويس مانند يك آهنگساز نبايد محدود باشد بلكه بايد بتواند هر آنچه كه در ذهنش وجود دارد را عملي كند . استفاده از يك Engine آماده تجاري كه بايد براي آن مبلغ هنگفتي را بپردازيد مي تواند راه حل خوبي براي ساخت بازي باشد ولي همانطور كه گفتم شما در اختيار ساخت بازي خواهيد بود نه ساخت بازي در اختيار شما. اين دوستمون ميگن كه نوشتن يك بازي خيلي مشكل و وقت گيره . بله مشكله اگه دانش كافي نداشته باشين و وقت گيره اگر مديريت ساخت بازي را بلد نباشيد . صحبت ايشون شبيه به اين ميمونه كه مثلا شما مي خوايد قله اورست رو فتح كنيد ولي نمي خواهيد از اون بالا بريد . لذت فتح اورست به اينه كه از اون خودتون بالا بريد نه اينكه با تكنولوژي روز مثل هليكوپتر به قله اون برسيد . اساس ساخت بازي يعني برنامه نويسي . اگه نتوني برنامه نويسي كني بايد بي خيالش بشي . من بازي پازل فارسي را در مدت 12 روز نوشتم . البته بازي خيلي خوبي نشده ولي اون چيزي كه تو ذهنم بوده را تونستم پياده كنم . من اين بازي رو طوري نوشتم كه مي تونم در عرض يك ساعت يك بازي ديگه شبيه به اون را توليد كنم . در واقع خودم نوعي Engine ساده براي اين سبك بازي نوشتم . در واقع اصول مديريتي در ساخت بازي چنين روشي را پيشنهاد مي كند . چون از لحاظ اقتصادي در اين صنعت به صرفه نيست كه براي هر بازي يك برنامه نويسي مجدد انجام دهيد و بايد حداكثر استفاده را از امكانات برد. در صنعت ساخت بازي براي توليد در سال هر شركت ممكن است حداقل دو Engine متفاوت توليد كند و با اين دو مثلا چهار بازي يا بيشتر به بازار عرضه كند . بله شما بايد براي توليد صنعتي بازي از Engine استفاده كنيد ولي بايد اين Engine را از نو بنويسيد چون در رقابت جهاني هر روز بايد كار جديدي ارائه داد . شما مي توانيد يك Engine بنويسيد و بعدها عملكرد آن را بهبود داده و بازيهاي بهتري را توليد كنيد. نكته در اين است كه ساخت Engine هيچ وقت متوقف نمي شود . يك مثال جالب براتون بزنم . شما مي تونيد Engine آماده بازي Doom نوشته John Carmak را از اينترنت دانلود كنيد ويك بازي با اون بنويسيد . البته كار ساده اي نيست ولي مي تونيد . اين Engine كاملا رايگانه . خوب به نظر شما اگه كسي تو اروپا بياد با اين Engine يه بازي بده بيرون به نظر شما كسي ميخره..؟ نكته ديگه اينه كه ما حدود 15 سال از كشورهاي خارجي در ساخت بازي عقبيم . يعني الان اگه از صفر شروع كنيم و بازي بسازيم بازيهايي در حد Super Mario Bros كه در سال 1989 عرضه شده را مي تونيم توليد كنيم . در نتيجه اگه بياييم و يه چنين چيزي رو عرضه كنيم كسي نمي خره چون در ايران بازيهاي روز دنيا در اختيار مردمه . ولي يه نكته هست كه مي تونيم از اون استفاده كنيم . اول تاپيك هم گفتم . ما مي تونيم با ساخت بازيهايي با تم كاملا ايراني در بازار فروش داشته باشيم چون يه كار جديده . مطمئن هستم كه مردم استقبال مي كنن چون مردم هميشه دنبال يك كار جديد و تازه هستند . خوب همين نكته كوچك مي تونه رمز موفقيت و انگيزه براي توليد بازيهاي كاملا ايراني شود و با استقبال مردم اين صنعت كم كم در كشور به تكامل برسه . در آخر اين جوابيه بايد بگم كه اگه انگيزه يا حوصله كافي براي اين كار نداريد وقتتون رو تلف نكنيد . خود من از سن 11 سالگي عاشق بازيهاي كامپيوتري بودم و اونقدر به اين مقوله علاقه داشتم كه در سن 15 سالگي براي اينكه بتونم بازي بسازم كامپيوتر خريدم و تمام وقت مشغول فراگيري برنامه نويسي و يادگيري ساخت بازي بودم . اين علاقه من باعث شد كه رشته تحصيلي من هم جهت بگيره و رشته مهندسي الكترونيك رو كه مرتبط با كامپيوتر و بازيهاي كامپيوتري بود انتخاب كنم و به پايان برسونم . در واقع مي خوام بگم كه من اين حرفها رو بدون پشتوانه علمي و تجربي نمي زنم بلكه عينا باهاشون روبرو بودم . لطفا دوستان نظرات خودشون رو در مورد اين بحث هايي كه شد بگن . :happy: با تشكر. mehdi_bjt06-04-2006, 06:04 PMسلام نظر� سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1186]
-
گوناگون
پربازدیدترینها