تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 22 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه بهره‏اى از دانش ندارد معنا ندارد كه ديگران او را سعادتمند بدانند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

Future Innovate Tech

باند اکتیو

بلیط هواپیما

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799823028




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سفير افغانستان در گفتگو با آفتاب تشريح كرد: در مبارزه با تروريزم پيشرفتي نداشتيم


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: سفير افغانستان در گفتگو با آفتاب تشريح كرد: در مبارزه با تروريزم پيشرفتي نداشتيم
جريان طالبان با حمايت در پاكستان ايجاد شده‌است البته قسمت زيادي از آنها افغاني هستند ولي اين افراد توسط پاكستان وارد افغانستان شده‌اند.
آفتاب: افغانستان به عنوان كشوري در آسياي ميانه، سال‌ها در مسير تهاجم جنگجوياني همچون «اسكندر مقدوني»، «چنگيزخان» و «تيمور گوركاني» قرار داشته كه تلاش مي‌كردند از مسير پر پيچ و خم اين سرزمين خود را به هندوستان برسانند و اكنون پس از گذشت سال‌ها هنوز ‌آتش فتنه و كينه در ميان قوميت‌هاي متكثر اين كشور فروكش نكرده است.

هر چند كه در زماني مجاهدين افغاني مي‌توانستند به دنبال شكست ارتش سرخ در اين كشور، آرامش را به افغانستان برگردانند ولي در اين امر موفق نبودند و طالبان با حمايت مادي سرويس اطلاعاتي پاكستان (I.S.I) و تغذيه معنوي مدارس مذهبي اين كشور، اسلام راديكال را بر تمامي اين سرزمين مستولي كردند.

اكنون پس از حوادث 11 سپتامبر و سقوط طالبان هنوز خشونت و درگيري همچنان در افغانستان ادامه دارد. هر چند كه اين درگيري و خشونت، همچون جنگ در عراق افكار عمومي جهان را به خود جلب نكرده است ولي حادترين شكل تروريسم انتحاري در اين كشور در حال خودنمايي است تا حدي كه طبق آمارهاي سازمان ملل متحد 80 درصد قربانيان اين خشونت افراد غير نظامي را شامل مي‌شود. در شرايط حاضر دولت افغانستان، ناتو و نيروهاي ائتلاف در افغانستان با شبكه‌هاي تروريستي مواجه هستند كه تفاوت‌هاي جدي با طالبان سال 2001 ميلادي پيدا كرده است. آنان همچون اشباح آموزش ديده‌اي هستند كه از طريق گروگانگيري و انفجارهاي انتحاري توانسته‌اند اولين تجربه فرامنطقه‌اي ناتو را با چالش جدي مواجه سازند.

«محمديحيي معروفي» سفير جمهوري اسلامي افغانستان در ايران طي گفتگو با خبرنگار سرويس بين‌الملل آفتاب، به تشريح وضعيت فعلي افغانستان پس از سقوط طالبان و نيز نقش ناتو در تامين امنيت در اين كشور پرداخته‌است.

«محمديحيي معروفي» درسال1317 هجري شمسي در شهركابل پايتخت افغانستان ديده به جهان گشود، در همان مكاني كه پدرش مرحوم «محمدعثمان پشتون»، نويسنده‌ مشهور و تواناي افغاني تلاش‌هاي فرهنگي خويش را آنچنان تداوم بخشيد تا حدي كه به عنوان رئيس اطلاعات و فرهنگ اين كشور برگزيده شد. معروفي جوان تحصيلات خويش را در دانشگاه كابل آغاز نمود و در سال 1342 از رشته حقوق و روابط بين الملل آن دانشگاه فارغ التحصيل شد. وي در بين سال‌هاي 1342 و 1348 شمسي در بخش‌هاي مختلف وزارت امورخارجه از جمله مديريت حقوق و معاهدات ايفاي وظيفه كرد. در سال 1347از سوي وزارت امورخارجه جهت شركت در دوره تحصيلات ديپلماسي عازم استراليا شد و در سال 1348 شمسي تصدي نمايندگي دايم افغانستان در سازمان ملل متحد را بر عهده گرفت.

معروفي دوران فعاليت خويش در سازمان ملل متحد را فرصتي مغتنم شمرده و تحصيلات خود را در رشته روابط بين الملل در دانشگاه Fairleigh Dickison پيگيري نمود و در سال1351با نمرات عالي Cum Laude اين دوره را به اتمام رساند. وي در سال 1360 همراه خانواده خود افغانستان را ترك كرد و به عنوان مهاجر در كشور سويس سكني گزيد. در همين دوران به عنوان كارمند سازمان بين‌المللي مهاجرت IOM مشغول به كار شد. معروفي در بدو برقراري نظام جمهوري اسلامي در افغانستان، به عنوان مشاور در امور بين‌الملل رئيس جمهور تا سال1383ايفاي وظيفه كرد. وي پس از مدتي به عنوان سفيركبير افغانستان در كشورهاي نايروبي و نيز سفيرغيرمقيم دركشورهاي سوادن، فنلاند، دانمارك و ايسلند تصدي نمايندگي دستگاه ديپلماسي كشور افغانستان را بر عهده داشت تا اينكه در سال1386به عنوان سفيركبير و نماينده فوق العاده كشورافغانستان در جمهوري اسلامي ايران برگزيده شد.

آقاي كرزاي در ارديبهشت ماه سال جاري در گفت‌وگو با روزنامه نيويورك تايمز ضمن انتقاد از دستگيري هواداران طالبان، اين روش را مايه دلسردي هواداران اين گروه براي تحويل سلاح‌هاي خود دانست. استراتژي آقاي كرزاي تا چه اندازه به خلع سلاح هواداران طالبان كمك كرده است؟

منظور آقاي كرزاي اين نبود كه افرادي كه در تروريست و كشتار دست دارند دست از تعقيب و دستگيري آنها برداشته شود. بلكه منظور ايشان اين بود كه هر كسي كه با طالبان تماس زيادي داشته ولي در عمليات آنها حضور ندارد نبايستي دستگير شود. به همين دليل در افغانستان كميسيون آشتي تشكيل شده است و تاكنون نيز اين روش موفقيت آميز بوده است. در واقع هدف اصلي تشكيل اين كميسيون عبارت است از تلاش براي جلوگيري از مخالفت طالبان با اصول مملكت محسوب مي‌شود از اين طريق آنها مي‌توانند به عنوان يك شخص عادي در پارلمان و دولت فعاليت داشته باشند و از حقوق خودشان استفاده كنند. معتقدم كه اين روش تا به امروز بسيار موفقيت‌آميز بوده است و بسياري از نيروهاي طالبان سلاح‌هاي خود را كنار گذاشته‌اند. اكنون آنها به عنوان يك شهروند افغاني از تمام امتيازهاي لازم مي‌توانند استفاده كنند بدون اينكه براي آنها مشكلي ايجاد شود.

در شرايطي سال گذشته پيشنهاد تشكيل كميسيون مصالحه ملي در افغانستان توسط سناي اين كشور به تصويب رسيده است كه آن را نمونه‌اي از كميسيون مصالحه ملي در آفريقاي جنوبي و تاجيكستان مي‌دانند تا چه اندازه اين الگوها با شرايط كنوني افغانستان تطبيق دارد؟

اكنون عده زيادي از مردم كه با طالبان همكاري مي‌كردند و جزء سازمان آنها محسوب مي‌شدند با درك توسعه و پيشرفت‌هايي كه در افغانستان به وقوع پيوسته است توانسته‌اند از اين فضاي آشتي استفاده كنند و به صورت آزادانه به اين فرآيند ملحق شوند. البته الگوي آفريقاي جنوبي در شرايطي مطرح شد كه مابين دو مليت در آن كشور درگيري وجود داشت. در واقع تنازع مابين گروه‌هاي آفريقايي و افرادي بود كه اين كشور را اشغال كرده بودند و سيستم آپارتايد را اجرا مي‌كردند به همين دليل با اين روش از اعمال غيرانساني خودشان ابراز ندامت مي‌كردند ولي در موضوع تاجيكستان دو گروه با هم مخالفت شديد داشتند به همين دليل از اين روش استفاده كردند تا يك دولت ائتلافي تشكيل شود. در افغانستان شرايط متفاوتي حاكم است. افرادي كه با اين كميسيون مواجه هستند شهروندان افغانستان محسوب مي‌شوند كه از آنها خواسته مي‌شود تا به صلح روي آورند و هيچ نوع شرايطي به آنها تحميل نخواهد شد. فقط آنها بايد اسلحه خود را كنار گذاشته تا همانند يك شهروند افغاني از تمام امتيازهاي موجود بهره مند شوند.

كميسيون مصالحه ملي كه سال 1995 در آفريقاي جنوبي تشكيل شد يكي از وظايف اصلي آن حقيقت‌يابي درباره فجايعي بود كه در اين كشور رخ داده بود تا از اين طريق آن افراد از گذشته خود ابراز ندامت كنند. در افغانستان چه حقيقت‌يابي بايد صورت گيرد؟

در افغانستان از طريق كميسيون حقيقت‌ياب به دنبال ابراز ندامت نيستيم. اكنون شرايط افغانستان از نقطه نظر سياسي داراي شرايط پايداري است در واقع امروز قانون اساسي، پارلمان و سيستم دموكراسي يك واقعيت در افغانستان است. از آنها مي‌خواهيم كه اين دستاوردها را درك كنند و واقعيت امروز افغانستان را قبول كنند. در حقيقت ماهيت كميسيون يك روش براي آشتي است تا اين افراد بتوانند به يك شهروند عادي تبديل شوند.

در شرايطي

” اكنون شرايط افغانستان از نقطه نظر سياسي داراي شرايط پايداري است در واقع امروز قانون اساسي، پارلمان و سيستم دموكراسي يك واقعيت در افغانستان است. ... “

شما طرح آشتي آقاي كرزاي را موفقيت‌آميز مي‌دانيد كه بنا به گزارش آقاي «مايل مك كانل»، مقام ارشد امنيتي آمريكا كه گزارش خود را در ارديبهشت ماه سال جاري به كميته نيروهاي مسلح سناي آمريكا ارائه كرد اعلام شده بود كه اختيار بسياري از نقاط افغانستان در اختيار دولت آقاي كرزاي قرار ندارد. تحليل شما از اين گزارش چيست؟

با اظهارات اين ژنرال آمريكايي موافق نيستم. اكنون در قسمتي از افغانستان شورشيان حضور دارند كه اين قسمت در همسايگي كشور پاكستان قرار دارد. بنابراين حوادثي كه در افغانستان روي مي‌دهد با شرايط پاكستان مرتبط است. اين طرح در واقع يك روندي است كه بايد به مرور طي شود. دولت اعلام كرده است تا از طريق مذاكره، مسائل بين دولت و افراد طالبان كه آشوبگري و مخالفت مي‌كنند به مرور حل شود.

شما تحليل آقاي كرزاي كه تهديد اصلي افغانستان وجود پايگاه‌هاي القاعده و طالبان در پاكستان است تاييد مي كنيد؟

بله. اكنون طالبان خود را پاكستاني مي‌دانند. معتقدم كه جريان طالبان با حمايت در پاكستان ايجاد شده‌است البته قبول دارم كه قسمت زيادي از آنها افغاني هستند ولي اين افراد توسط پاكستان وارد افغانستان شده‌اند. به هر حال در شرايط فعلي اعلام مي‌كنيم كه مي‌خواهيم رابطه دوستانه‌اي با كشور پاكستان داشته باشيم. البته بايد اين نكته را در نظر گرفته شود كه همسايه ناآرام، تاثير سويي بر شرايط ساير همسايگان خواهد گذاشت و ما نمي‌خواهيم اين اشتباه آنها را دوباره تكرار كنيم. به همين دليل مي‌خواهيم در پاكستان ثبات وجود داشته باشد. اميدواريم كه پاكستان اين منبع شورش را كنترل كند كه اين موضوع نيز مورد تقاضاي جمهوري اسلامي و نهادهاي بين‌المللي هم قرار دارد.

ناتو پس از اولين حضور فرامنطقه‌اي خود به پاكستان مي‌خواهد تا حضور موفقي را تجربه كند در شرايطي كه منبع اصلي فتنه را مدارس ديني داخل پاكستان معرفي مي‌كنيد چرا ناتو با اين پايگاه‌هاي القاعده برخورد نمي‌كند؟
دو عامل اصلي در اين زمينه موثر است. يكي عامل عدم استقرار ثبات سياسي در داخل پاكستان است كه براي برطرف شدن آن بايد در اين مورد مابين گروه‌هاي مختلف تصميمي گرفته شود و نكته ديگر اين است كه بايد در پاكستان يك دولت دموكراتيك حضور داشته باشد. نبايد به اين مساله از ديدگاه نظامي و يا نفوذ آنها به ساير كشورهاي همسايه نگاه شود بلكه آنها از طريق همكاري با همسايه خود بهتر مي‌توانند اين مشكلات را برطرف كنند.

هفته قبل روزنامه پيمان چاپ افغانستان طيمقاليه‌ايي به اين نكته اشاره كرده بود كه دولت آقاي كرزاي فقط با يك جناح خاص سياسي در داخل پاكستان ارتباط برقرار كرده است و براي كنترل تاثير مدارس ديني پاكستان، آقاي كرزاي بايد با تمامي جناح‌هاي پاكستاني وارد مذاكره شود. آيا اين تحليل را قبول داريد؟

من با مطالب اين روزنامه موافق نيستم. اگر به خاطر داشته باشيد آقاي كرزاي هميشه سعي مي‌كند با تمام گروه‌هاي موجود در پاكستان تماس داشته باشد. اكنون با حكومت فعلي پاكستان و ساير گروه‌ها در تماس هستيم. بايد به ياد داشته باشيد كه آقاي كرزاي سه ساعت قبل از اينكه خانم بوتو ترور شود در پاكستان با ايشان ديدار كرده بود در واقع قبل از اينكه حزب مردم در پاكستان به قدرت برسد ما با آنها ملاقات داشته‌ايم. حتي در زماني كه دولت آقاي گيلاني به قدرت رسيد آقاي كرزاي طي تماس تلفني اظهار آمادگي كرد كه در مورد مشكلات مشترك از قبيل مبارزه با تروريسم مذاكره داشته باشند.البته آقاي مشرف نيز در جريان اين ملاقات‌ها قرار دارد.

آقاي كرزاي در 6 سپتامبر سال 2006 با دبيركل ناتو اعلاميه همكاري بلندمدت ناتو و افغانستان را امضاء كرده‌اند اكنون پس از گذشت دو سال از اين اعلاميه همكاري، نقش ناتو را در كنترل موج خشونت

” اگر دولت افغانستان يقين داشته باشد كه ثبات و صلح محقق مي‌شود ديگر به نيروهاي خارجي احتياجي نخواهيم داشت.... “

و تثبيت شرايط موجود چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

همكاري با ناتو بر روي اصولي استوار است و به هر شكلي اين همكاري انجام نمي‌شود. اين اصول عبارت است از مبارزه با تروريسم، برخورد با شورش و نيز مبارزه با مواد مخدر كه بر پايه گسترش صلح و ثبات در افغانستان استوار است. طبق اين اصول نوعي همكاري طرح‌ريزي شده است كه اگر به هر كدام احتياج نداشته باشيم نوع همكاري تغيير خواهد كرد. در واقع اگر دولت افغانستان يقين داشته باشد كه ثبات و صلح محقق مي‌شود ديگر به نيروهاي خارجي احتياجي نخواهيم داشت. اكنون پس از روي كارآمدن دولت آقاي كرزاي، افغانستان در مسير بازسازي و توسعه مدارس، تجهيز پليس و ارتش و نيز امور زيربنايي است. بايد توجه داشته باشيم كه در افغانستان طي چند سال اخير چندين انتخابات موفق را پشت سر گذاشته‌ايم و سال آينده انتخابات رياست جمهوري را پيش روي خواهيم داشت. كه همگي اين موارد نشان از تلاش‌هايي است كه در اين زمينه انجام شده است. اكنون دولت افغانستان به دنبال احياي نيروهاي پليس و ارتش اين كشور است و البته در اين مسير پيشرفت‌هاي زيادي داشته‌ايم.

به گزارش ژنرال رابرت كون، فرمانده عمليات آموزشي نيروهاي امنيت افغانستان تا پايان سال جاري تعداد نيروهاي ارتش افغانستان به 75 هزار نفر خواهد رسيد در چنين شرايطي چرا وزير دفاع لهستان براي كنترل جاده 300 كيلومتري كابل قندهار 1600 سرباز لسهتاني را مامور حفاظت اين جاده مي كند؟

بايد اين نكته را در نظرداشته باشيم كه به مرور شاهد حضور نيروهاي پليس و ارتش افغانستان در عمليات‌هاي گوناگون هستيم البته قدرت پوشش هوايي فعلي افغانستان تا حدي نيست كه بتوانيم در عمليات‌هاي هوايي حضور داشته باشيم. در چنين شرايطي وقتي صحبت از اعزام نيروهاي نظامي لهستان، ايتاليا و يا ساير كشورها به افغانستان مي‌شود به اين معني نيست كه آنها خودشان تصميم گرفته باشند كه نيرو وارد كنند. در واقع تمام اين نيروهايي كه به افغانستان اعزام مي‌شود تحت پوشش سازمان ملل متحد قرار دارد. يقين دارم كه اگر شرايط در افغانستان به نحوي باشد كه احتياج به اعزام نيرو نداشته باشيم سازمان ملل متحد مصوبه اعزام نيروهاي خارجي به افغانستان را تمديد نخواهد كرد. در واقع تمام عمليات‌هايي كه در افغانستان صورت مي‌گيرد بر اساس توافق نامه‌هايي است كه در سازمان ملل تصويب شده است. به هر حال فكر نمي‌كنم كه نيروهاي لهستاني خودسرانه وارد اين منطقه شوند. در حقيقت آنها نقش پشتيباني و حمايت از سربازان افغانستان را برعهده دارند و به اين شكل نيست كه كنترل جاده‌هاي افغانستان دراختيار قواي خارجي باشد.

يكي از تحليل‌هايي كه از سوي كارشناسان مطرح مي‌شود اين است كه به دليل عدم موفقيت ناتو در افغانستان، شاهد عدم حضور اين نيرو در جنگ عراق بوديم. تحليل شما درباره اين موضوع چيست؟

با اين بحث موافق نيستم. نانو يك موسسه بين‌المللي است كه زير پوشش سازمان ملل متحد در افغانستان فعاليت مي‌كند اگر به شكل درستي به مشكلات منطقه نگاه كنيم ناتو مي‌تواند امروز موفق باشد ولي فردا موفقيتي نداشته باشد. اكنون مشكل اصلي كه آن مواجه هستيم موضع تروريسم است بايد پرسيد كه آيا تروريسم در كشورهاي همسايه افغانستان از بين رفته است؟ آيا تروريسم از منطقه از بين رفته است؟ بايد قبول كنيم كه در مقابل مبارزه با تروريسم هنوز پيش رفتي نداشته‌ايم به اين دليل كه هنوز جريان تروريسم وجود دارد. بايد اين سئوال را در نظر داشته باشيم كه اگر اكنون نيروهاي ناتو در افغانستان حضور نداشتند

” بايد پرسيد كه آيا تروريسم در كشورهاي همسايه افغانستان از بين رفته است؟ آيا تروريسم از منطقه از بين رفته است؟... “

در اين كشور شاهد چه وقايعي بوديم؟

در صورت موفق بودن ناتو و تامين امنيت در اين كشور نبايد شاهد ترور آقاي كرزاي در يكي از مراسم‌هاي رسمي با تدابير شديد امنيتي باشيم. آيا اين حادثه به معني عدم وجود امنيت در افغانستان نيست؟

ترور مسئله‌اي است كه درمورد رهبران و شخصيت‌هاي سياسي همه كشورهاي جهان وجود دارد. توطئه بر عليه رهبران سياسي ايران نيز سابقه دردآوري داشته است. البته بايد توجه داشته باشيم كه آنها در افغانستان موفق نبودند و اين يك موفقيت محسوب مي‌شود. تحقيقات در اين زمينه در حال انجام شدن است. با توجه به دموكراسي كه در افغانستان به وجود آمده است حقايق پوشيده نمي‌ماند و پس از مشخص شدن نتايج آن از طريق تلويزيون و يا حتي اينترنت اعلام خواهد شد. به دليل اينكه اين مسئله ابعاد ملي دارد و حق مردم است كه از حقايق مطلع شوند. هر چند كه افرادي كه در داخل ارگان‌هاي دولتي در اين توطئه نقش داشته‌اند دستگير شده‌اند ولي سوالي كه بايد مطرح كرد اين است كه آيا اين توطئه به طور كامل داخلي بوده است؟

آيا ممكن است گروه‌هاي تروريستي كه در داخل پاكستان حضور دارند در اين ترور نيز نقش داشته باشند؟

هميشه اين احتمال وجود داشته است به اين دليل كه تروريسم منحصر به افغانستان نيست به عنوان نمونه فرد الجزايري كه احمدشاه مسعود را ترور كرد از كشور بلژيك آمده بود و حتي هويت افغاني نداشت.

شما در شرايطي به حضور ساير مليت‌ها در افغانستان اشاره مي‌كنيد كه پس از حضور طالبان در اين كشور شاهد شكل‌گيري پديده «عرب افغان»‌در افغانستان هستيم اكنون اين پديده در چه وضعيتي قرار دارد؟

من معتقدم كه پديده «عرب افغان» وجود ندارد. تروريست‌ها در همه جاي دنيا به دنبال كسب قدرت سياسي هستند و به همين دليل براي خود اصولي دارند كه از آن جمله مي‌توان به طالبانيسم و يا القاعده‌ايسم اشاره كرد. آنها روي عقيده‌ايي مشخص حركت مي‌كنند و هر كجا مانعي در مقابل آنها قرار داشته باشد با آن برخورد مي‌كنند آنها فقط «عرب افغان» نيستند بلكه در ميان آنها مي‌توان عرب، افغاني، ايراني، كلمبيايي و حتي اروپايي را مشاهده كرد.

در شرايطي كه تخمين‌زده مي‌شود درآمد حاصل از توليد مواد مخدر درآمدي بالغ بر 4 ميليارد دلار در اختيار طالبان قرار مي‌دهد به نظر شما چه رابطه‌اي ما بين گسترش طالبان و توسعه بازار مواد مخدر در افغانستان وجود دارد؟

در اين ميان ارتباط مستقيمي وجود دارد. البته نمي‌توانيم تخمين درستي از درآمدهاي مواد مخدر داشته باشيم. وقتي نيروي بزرگي مانند ناتو وارد افغانستان مي‌شود به طور حتم نيروهاي طالبان نمي‌توانند با دست خالي در مقابل آنها مقاومت كنند به همين دليل بايد درآمدهايي داشته باشند تا خريد اسلحه و لجستيك و حمل و نقل را انجام دهند. بنابراين منابع مالي فراواني وجود دارد كه آنها استفاده مي‌كنند كه مهمترين اين منبع درآمد مواد مخدر است. همين دليل باعث شده است تا بازار مواد مخدر در جهان توسعه پيدا كند و اين پول‌ها در جنگ از طريق پول‌شويي در اختيار آنها قرار گيرد. در چنين شرايطي فكر مي‌كنم كشورهاي ايران، افغانستان، پاكستان و نيز كشورهاي آسياي مركزي در صف اول مبارزه با مسئله مواد مخدر قرار دارند. به همين دليل اين كشورها بايد تصميم‌هايي اتخاذ كنند كه در سطح منطقه بتواند اين مسئله را كنترل كند. همچنين در افغانستان با از بين رفتن بي‌بندي‌باري پليس در حال مبارزه با مواد مخدر است و نيروهاي مرزي دو كشور ايران و افغانستان نيز در اين زمينه همكاري‌هاي

” اكنون ما منتظر نيستيم كه فلان فرد در اروپا يا آمريكا اعلام كند كه ديگر ترياك مصرف نمي‌كند بلكه ما سعي مي‌كنيم در كشورهاي خودمان جلوي كاشت مواد مخدر گرفته شود.... “

خوبي دارند. اكنون ما منتظر نيستيم كه فلان فرد در اروپا يا آمريكا اعلام كند كه ديگر ترياك مصرف نمي‌كند بلكه ما سعي مي‌كنيم در كشورهاي خودمان جلوي كاشت مواد مخدر گرفته شود.

يكي از مباحث مهمي كه در مقوله كشت مواد مخدر مطرح است سودآوري اين محصول است با توجه به وجود فقر و شرايط اقتصادي نامناسب در افغانستان چه برنامه‌هايي را در اين زمينه در حال اجرا مي‌باشد؟

كنترل مواد مخدر ابعاد مختلفي دارد. در چند سال اخير در اين زمينه پيشرفت‌‌هاي زيادي صورت گرفته است و حتي در تمامي سطوح مابين دولت‌هاي ايران و افغانستان در زمينه مبارزه با مواد مخدر همكاري صورت مي‌گيرد و تلاش مي‌كنيم ضمن دادن امتيازهايي،‌ انگيزه توليد كشت مواد مخدر در ميان توليدكنندگان كاهش پيدا كند. البته ابعاد مبارزه با مواد مخدر در همين مورد خلاصه نمي‌شود به اين دليل كه در اين روند با باندهاي مافيايي و جنايتكاران مواجه مي‌شويم و براي مواجه با آنها بايد تصميم‌هاي مشتركي اتخاذ شود بخصوص اينكه كشورهاي ايران، تاجيكستان و افغانستان داراي زبان و فرهنگ مشتركي هستند و مي‌توانند تلاش‌هاي فراواني در موارد مختلف از جمله مبارزه با مواد مخدر با يكديگر داشته باشند.

با افزايش درگيري‌هاي مرزي مابين ايران و افغانستان آيا اين تنازع نشان از عدم هماهنگي تعاملات مرزي دو كشور محسوب نمي‌شود؟

اميدواريم كه چنين حوادثي ديگر روي ندهد. همواره كوشش كرده‌ايم كه از طريق ارتباط مابين دولت‌هاي دو كشور اين مشكلات حل شود از جمهوري‌اسلامي ايران مي‌خواهيم كه اين حوادث را پي‌گيري كند و هنوز درباره اين موضوع از طرف ايراني جواب قانع‌كننده‌ايي داده نشده است. اكنون در دولت و پارلمان افغانستان حساسيت‌هاي فراواني به وجود آمده است و حتي چندين مرتبه از مسئولان وزارت امورخارجه درباره درگيري‌هاي مرزي ايران و افغانستان پاسخ خواسته شده است. اميدواريم كه هرچه سريع‌تر مناسبات دو كشور توسعه پيدا كند و عميق‌تر شود تا جمهوري اسلامي نيز با شفافيت بيشتري برخورد كند. در واقع شفافيت اصل مهمي در مناسبات ايران و افغانستان محسوب مي‌شود كه بايد به اين اصل احترام گذاشته شود.

در شرايطي كه مناسبات ايران و افغانستان در حال گسترده شدن است از بندر چابهار در ايران به عنوان جايگزين مسير دبي و كراچي توسط تجار افغاني نام برده مي‌شود. به نظر شما چشم‌انداز مناسبات اقتصادي دو كشور اكنون در چه وضعيتي قرار دارد؟

در تجهيز مسيرهاي ترانزيتي و نيز تعريف تعرفه‌هاي تجاري در سطح اكو و گسترش مناسبات ايران و افغانستان توافق‌هاي خوبي صورت گرفته است. اكنون تلاش مي‌كنيم تا مسير چابهار و خط راه‌آهن ايران به كمربند افغانستان متصل شود. از اين طريق تجار افغاني مي‌توانند در مسير چابهار فعاليت داشته باشند. اين مسير در مقايسه با راه سنتي كه از كراچي عبور مي‌كند به مراتب نزديك‌تر است.

به دنبال تمايل ايران در گسترش تبادلات فرهنگي و اقتصادي ما بين دو كشور شاهد هستيم كه به دنبال فشار دولت‌هاي غربي عرضه محصولات فرهنگي ايران در افغانستان با مشكل مواجه شده است به نحوي كه نمونه‌ايي كتاب‌هاي درسي ايران كه براي مدارس افغانستان ارسال شده بود توسط نيروهاي غربي جمع‌آوري شد. چه عواملي در اتخاذ چنين روش‌هايي موثر مي‌دانيد؟

اين مطلب واقعيت ندارد. افغانستان يك كشور مستقل است. تمام سيستم حكومت در حال فعاليت است و همگي آنها آزادي عمل دارند. به همين ترتيب در مورد شرايط آموزش و پرورش، تجارت و نيز تعيين مناسبات با ساير كشورها مستقل عمل مي‌كنيم. در مورد ارسال كتاب‌هاي درسي، بايد اين نكته را در نظر داشته باشيد كه اگر در افغانستان كتب درسي چاپ شود آيا قبول مي‌كنيد كه اين كتاب‌ها در مدارس شما توزيع شود؟ بايد استقلال كشور افغانستان در نظر گرفته مي‌شد و با هماهنگي دولت در اين موارد تصميم‌ گرفته شود. نمي‌توانيم به هر كسي اجازه دهيم كه هر كاري كه خواست انجام دهد. در افغانستان فرهنگ‌هاي مختلفي وجود دارد و به همين دليل بايد سيستمي وجود داشته باشد كه جوابگوي نيازهاي فرهنگي مردم افغانستان باشد. بر اساس اين اصول از هر نوع همكاري فرهنگي استقبال خواهيم كرد.
 چهارشنبه 22 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 373]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن