تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خدا را خالصانه ياد كنيد تا بهترين زندگى را داشته باشيد و با آن راه نجات و رستگارى را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816515179




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقش جدي سازمان تامين اجتماعي در گسترش خصوصي سازي


واضح آرشیو وب فارسی:موج: نقش جدي سازمان تامين اجتماعي در گسترش خصوصي سازي
خبرگزاري موج - گروه اقتصاد صنعت و بازرگاني .


در حالي كه در كشور ما يكي از مراكز صاحب سرمايه درماني - آموزشي، سازمان بزرگ تامين اجتماعي است و تعداد زيادي از شاغلان بخش هاي مختلف خصوصي و دولتي تحت بيمه اين سازمان قرار دارند و سالانه ميلياردها تومان پول از اين بابت به سوي اين سازمان نيمه دولتي سرازير مي شود،اما خدمات دهي و نوع نگاه اين سازمان نتوانسته است انتظارات را در كشور در جهت توسعه بيمه در شكل خصوصي آن و همچنين جبران نياز عمده جامعه براي پوشش هاي گوناگون بيمه اي مربوط به آن پر نمايد و از اين بابت به نظر مي رسد در راستاي روند خصوصي سازي كشور ،به عنوان بستر سازي بايد در جهت اين مفهوم فكري جدي شود.
در واقع اگر با ديدي بسيار خوش بينانه افقي روشن را در اجرايي شدن سياست هاي ابلاغي اصل 44 قانون اساسي مورد نظر قرار دهيم،در آينده اي نزديك به جمعيت بالاي 6 ميليون نفري تامين اجتماعي ،رقم عظيمي از شاغلان بخش هاي مختلف خصوصي شده، اضافه مي شود ،در حالي كه باوجود افزايش بدنه اين سازمان و گسترش فرهنگ بيمه اي در كشورطي سال هاي اخير ،ميزان خدمات دهي اين سازمان به بيمه شدگان به خصوص در زمينه درماني افزايش نيافته است.
از سوي ديگر سازمان تامين اجتماعي در توسعه و افزايش كيفيت بدنه درماني و بيمارستان هاي تحت پوشش خود نيز نتوانسته به مطلوبيت مورد نظر بيمه شدگان دست پيدا كند.
بسياري از اين بيمارستان ها از نظر وضعيت درماني,امكانات بهداشتي وساير شاخص هاي درماني و حتي امكانات رفاهي دروضعيت مناسبي نيستند وبا وجود رده هاي مختلف بيمه اي و در يافت هاي اجباري براي تحت پوشش گرفتن شاغلين سازمان ها و مراكز دولتي و خصوصي ،نتوانسته است ارتباط حتي خطي معقولي ميان اين دريافت ها و ميزان خدمات دهي خود به وجود بياورد.
اين نوع نگاه مربوط به بسياري از بيمه شدگان راهي شده به بيمارستان هاي اين سازمان بوده است كه از امكانات در ماني ،رفاهي و حتي بهداشتي بيمارستان هاي اين سازمان و همچنين حجم و ترافيك كاري شديدي كه در بيشتر اين بيمارستان ها وجود دارد،گلايه مي كنند.
سازمان تامين اجتماعي بيمارستان هاي متعددي در سطح تهران دارد، اين بيمارستان ها هر چند تا حدي توانسته اند از عهده جوابگويي به سيل عظيم طبقات متعدد بيمه شده اين سازمان به خصوص قشر با در آمد ضعيف بر آيند اما در ميان همان بيمه شدگان طبقاتي كه قادرند مسايل درماني خود را در خارج از بيمارستان هاي طرف قرار داد با تامين اجتماعي بر طرف كنند و به لحاظ مالي حداقل كمتر مشكلي براي آن ها به وجود مي آيد ،به هرطريقي مايلند در خارج از بيمارستان هاي اين سازمان و در بخش كاملاخصوصي درمان شوند، در حالي كه وظيفه سازمان تامين اجتماعي دقيقا حمايت از بخش خصوصي و توسعه بيمه اي آن براي مسايلي درهمين سطح است.
در واقع به دليل كيفيت بسيار نازل خدمات دهي و پرسنل نيروي انساني در اين بيمارستان ها اهداف فوق الذكر به شكلي معكوس جلوه گر شده است.
از سوي ديگر وقتي يك پزشك طرف قرار داد با اين بيمارستان براي كسب درآمد بيشتر خدمات دهي بهتر ي را به بيماران خارج از بيمارستان هاي اين سازمان ارائه مي كند و يا كادر درماني اين بيمارستان ها براي ارائه خدمات به بيماران ازانگيزه كافي برخوردارنيستند،كاربه جايي مي رسد كه سازمان تامين اجتماعي به عنوان متولي اين بخش نه تنها گامي موثردرجهت پوشش دادن بخش مهمي ازامنيت رواني و خدماتي براي خصوصي سازي و اصل 44بر نمي دارد بلكه به لحاظ رواني اين تحول اصيل و تاثير گذاراقتصادي را نيزبه صورت جدي به چالش كشيده و در ميان طيف جامعه آثار رواني نا مطلوبي را بر جاي خواهد گذاشت.
اين در حالي است كه هنوز مديران ارشد اين سازمان، تامين اجتماعي در ايران را داراي خدمات مطلوب تري نسبت به ساير كشورها دانسته و بر اين باورند كه جايگاه خدمات دهي دراين سازمان جايگاه مطلوبي است كه در واقع نگاهي به واقعيت هاي موجود به خصوص در بخش درماني اين سازمان كه حوزه مهمي از آن را تشكيل مي دهد،نبايد به بازي جدي تر اين سازمان در بستر سازي اصل 44 در اين بخش چندان اميدوار بود.
در واقع بايستي بازنگري جدي بر اين مسئله صورت بگيرد كه چرا كادر درماني اين بيمارستان ها و همچنين نوع خدمات دهي به آن ها چندان مطلوب نيست و از اين بابت چرا تامين اجتماعي قادر به ايجاد رضايت مندي نه در كادر و نه در بيماران مراجعه كننده خود نيست و مسئولين اين سازمان حداقل بر اين نكته پاسخگو باشند كه منابع مالي عظيم جذب شده در بدنه اين سازمان دقيقا در چه قالبي هزينه مي شود.
هر چند در سال هاي اخير هيچ ارگاني به صورت جدي اقدامات سازمان در حال فربه شدن تامين اجتماعي را مورد نظارت و تحقيق قرار نداده است اما با توجه به جدي تر شدن روند اصل 44 در كشور به زودي اين نياز هر چه بيشتر مطرح مي شود كه سيل عظيم تقاضاي روانه شده به اين سازمان چطور و بر طبق كدام برنامه ريزي مرتفع خواهد شد و سرازير شدن منابع عظيم مالي به سمت اين سازمان قرار است در جهت كدامين اهداف گنجانده شود و اين در حالي است كه هدف مهم تامين اجتماعي بايستي گسترش رفاه عمومي درس سايه فرهنگ سازي بيمه اي در كشور باشد و اين در حالي است كه به جز بخش هاي محدودي كه آن ها هم تنوانسته اند به استاندارد هاي لازم برسند اقدام محسوسي در جهت ديده شدن چنين فعاليتي در بخش هاي تحت پوشش اين سازمان رخ نداده است.
هنوز هيچ آمار رسمي مبني بر ميزان دارايي ها و در مقابل هزينه هاي اين سازمان منتشر نشده است و از اين بابت توجه جدي بر لزوم نظارت بر اين سازمان با توجه به گسترده تر شدن روز افزون دامنه فعاليت اين سازمان احساس مي شود.
ارگان هاي ناظر بايد به صورت شفاف اعلام كنند كه متولي بيمه اي بخش خصوصي كشور در مدت زمان فعاليت خود تا چه حد توانسته است وظيفه خود را براي توسعه خصوصي سازي از طريق بازوي هاي خود يعني بيمه و درمان انجام دهد و از اين بابت چه سهمي در روند رو به پيشرفت خصوصي سازي خواهد داشت.از سوي ديگر بايد توضيح دهند كه منابع مالي سرازير شده به سمت اين سازمان تا چه اندازه براي توسعه و افزايش رفاه عمومي بيمارستان ها و خدمات دهي بيمه اي و بازنشستگي مشمولان هزينه مي شود و چه ميزان از آن جريان هاي غير از فعاليت هاي خدماتي و رفاهي را طي مي كند زيرا اين سوال هر روز پررنگتر مي شود كه چرا سازمان تامين اجتماعي داراي در بخش در مان تنها دراي شاخصي به نام بيمارستان ميلاد است كه خود اين بيمارستان نيز قصه اي مفصل در جهت تمامي شاخص هاي فوق الذكر دارد.
 چهارشنبه 22 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 186]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن