تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دنيا سراى بلا و گرفتارى و محل گذران زندگى و زحمت است خوشبختان از آن دل كنده‏اند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819142916




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مصون سازي فرهنگي و ضرورت توجه به حقوق مولفان


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: مصون سازي فرهنگي و ضرورت توجه به حقوق مولفان
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): از ميثم علاقه مندان- عصر تكثير ديجيتال را بسياري از صاحب نظران در ادامه راه تكثير مكانيكي مي دانند و مصون سازي فرهنگ و ضرورت توجه به حقوق مولفان و مصنفان در حوزه ديداري و شنيداري به عنوان نسخه پيشگيري در مقابل تهاجم فرهنگي تجويز مي شود.


دغدغه سرنوشت هنر و فرهنگ در جامعه كنوني، براي بسياري از ما اهميت دارد، زيرا با گسترش عقلانيت ابزاري و رشد فناوري شرايط جديدي بر زندگي حاكم شده است، شرايطي كه جايگاه سنتي عوامل مختلف زندگي انسان را كه تا حدود يك قرن پيش حاكم بر زندگي اش بوده و براساس تجربه اي چند هزار ساله به وجود آمده است، در تمامي اركان زندگي او دچار دگرگوني مي كند.
شرايطي كه با تكثير مكانيكي و يا بيان هنري به كمك فناوريهاي نويني همچون دوربين، آغاز گشته بود در قرن كنوني به صورتي فراگيرتر و درعين حال دست يافتني تر جاي خود را به تكثير ديجيتالي داده و امكان گسترش نامحدود و تصاعدي آثار هنري و نوشتاري را فراهم كرده است.
"والتر بنامين"با تبيين معناي تكثير مكانيكي كه در رساله‌ كوچكي به نام اثر هنري در دوران تكثير مكانيكي در سال 1935 منتشر شده، قائل به زوال اثر هنري در دورهي مدرن شده است. او دراين نوشتار اشاره مي‌كند كه تكنولوژي هاي جديد، همچون صنعت عكاسي يا چاپ، موجب تكثير اثر هنري شده‌اند و اين تكثير باعث شده كه حضور اصيل اثر هنري در آن و مقام حقيقي‌اش از دست برود و امكان دسترسي به اثر هنري در هر جا و مكان ميسر شود و چون در همه جا هست، متعلق به هيچ جا نيست و به خاطر همين هاله آييني و يا تقدس ذاتي آثار هنري كه مثلا در آثاري چون "موناليزا" مي بينيم، در اين دوره زدوده مي شود.
بنيامين، اين جايگاه جديد و اين كه هنر در دسترس همگان قرار مي گيرد را به عنوان يك نشانه خوب ارزيابي مي كند و از اين كه هنر همچون ابزاري در اختيار همه است تا از آن بهره ببرند خرسند مي باشد .
ديگر متفكران و فيلسوفان مكتب فرانكفورت نيز، ‌همچون بنيامين به مقوله تكثير مكانيكي پرداخته اند اما هيچ كدام به اندازه او فرآيند تكثير مكانيكي را خوشبينانه ارزيابي نمي كنند.
"آدورنو" ديگر صاحب نظر اين مكتب معتقد است كه فرهنگ با تملك تكنولوژي همه چيز را يكسان كرده است.
به عقيده او رسانه هاي جديد، جنبه و مظاهر هنري اشان را از دست مي‌دهند و به صنعت بدل مي‌شوند. آدورنو با استناد به نظريات "وبر"، سيطره عقلانيت صوري يا ابزاري را عامل گسترش اقتصاد سرمايه‌داري، كالايي‌شدن و شي‌ءشدگي ارزيابي مي كند.
به زعم آدورنو، هنر در جامعه تحت حاكميت عقلانيت ابزاري و در نتيجه گسترش روزافزون تكنولوژي و رسانه‌هاي همگاني بدل به صنعت شده است و صنعت، فرهنگي يگانه را برذهن و افكار عمومي شكل مي‌دهد و مُهري يكسان به همه چيز مي‌كوبد.
آدورنو مي افزايد كه تفاوت و خلاقيت ميان انسان‌ها، به تبع آثاري كه آفريده مي شود يا مي آفرينند، از بين مي‌رود و آن‌ها گرفتار وحدتي خيالي مي شوند كه سركوب‌گر غرايز و ويرانگر شرايط رهايي راستين انسان است.
"ماركوزه" ديگر متفكر اين مكتب فلسفي نيز به تلويزيون و كاربردش در اجتماعي ‌كردن و ساكت‌كردن مردم تاكيد دارد و به عقيده او، شبكه هاي تلويزيوني سرمايه داري با ورزش‌هاي توده‌اي و استفاده نادرست از مسائل جنسي مردم را به توده‌هايي منفعل و خنثي بدل مي‌كنند و به تعبيري در واقع ، تلويزيون با اجتماعي‌كردن به سركوب فرديت و تضادها مي‌انجامد و انسان‌ها را به توده‌هايي همسان بدل مي‌كند.
"داريوش مهر جويي" فيلمساز مطرح ايراني هم در اين باره مي گويد: نظام موجود در چنين جامعه‌اي همواره به آفريدن زيبايي سرگرم بوده و اين زيبايي را به صورت پلاستيكي و مبتذل به فروش مي‌رساند.
او عقيده دارد در اين مسير ارزش‌هاي مبادله‌اي به بعد زيبايي‌شناختي و شهواني رسانده مي شود.
از سويي، طرح اين موضوع توسط صاحب نظران مكتب فرانكفورت محدود به تكثيري است، كه در هنر صنايعي چون عكاسي ، سينما و چاپ روي داده است، اما امروزه با به وجود آمدن عصر ديجيتال و فناوري اطلاعات، تكثير، در تمام اركان زندگي مدرن، به صورتي تصاعدي شكل گرفته است.
در تكثير ديجيتال امكان اين كه هركس موضوعي را جستجو كند و به مقوله اي فرهنگي كه علاقمند است مراجعه كند نيز فراهم آمده كه پيامدهاي جديدي را به ارمغان آورده است .
به اين ترتيب، تكثير ديجيتال ديگر محدود به گستره هنر نيست و اين روند در تمامي اركان جامعه و زندگي افراد از جمله اقتصاد ، روابط اجتماعي و حتي مناسبات خانوادگي وارد شده است .
با ورود فناوري نوين به عرصه هاي مختلف زندگي فردي و اجتماعي، ‌تكثير ديجيتال در شخصي ترين روابط افراد نيز رسوخ كرده و قابل جستجو است.
براي مقايسه تاثيرات تكثير مكانيكي و ديجيتال كافي است پايان قرن 19و آغاز قرن بيستم و زمان شكل گيري هنر صنعت عكاسي و سينما را مروركنيم، در آن هنگام، بسياري از نقاشان با پديده جديد عكاسي به خاطر آثار آن بر جايگاه نقاشي مقابله مي كردند، اما با گذشت بيش از يك قرن، جايگاه جديدي در هنر، براي نقاشي بوجود آمده و حتي بسياري از نقاشان علاوه بر پذيرش جايگاه عكس، آن را در نقاشي هايشان به كار بردند و عكس را به عنوان يك هنر جديد پذيرفتند.
اين نگرش و تغيير رويكرد براي عرصه هنرهاي نمايشي نظير سينما و تئاتر نيز اتفاق افتاد و امروز شاهد جهش عرصه هاي يادشده در حوزه نوشتار و تصوير هستيم .
تكثيرمكانيكي به ديجيتال نيز تابع فرضيه "تكرار تاريخ" است اما در مقابل اين پرسش مطرح است كه آيا مي توان باور كرد كه با گذشت يك قرن شرايط ديجيتالي شدن ابزارهاي هنري، موجب تغييري بنيادين همچون تكثير مكانيكي شود؟
ظهور اين پديده، فارغ از جنبه هاي تكنيكي و زمينه سازي براي بهره گيري بيشتر بشر از فناوري نوين با تبعات مثبت و منفي در زندگي اجتماعي و فردي او نيز همراه بوده است به نحوي كه امروزه توليدات و به نوعي خروجي اين عرصه در سريعترين و كم حجم ترين كالا در دسترس قرار مي گيرد.
تهيه و تكثير انبوه و غيرمجاز آثار هنري يا رسانه اي، وبلاگ ها و سي دي هاي غير مجاز و حتي وب گردي هايي كه بدون هر گونه هدفي دنبال مي شوند از مصاديق استفاده نابجا از تكثير ديجيتال است كه متاسفانه گريبانگير دولت ها و ملت هاست.
پيشروي تكثيرمكانيكي به ديجيتال تابع هيچ قاعده و قانوني نبوده و حتي كپي رايت نيز از مقابله با آن ناتوان نشان داده است به نحوي كه همه ساله شاهد ضرر و زيان هنگفت صاحبان آثار هنري كه مي توان در اين نوشتار به آن كالاي فرهنگي اطلاق كرد، در احاد كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه اشاره داشت.
قاچاق كالاي فرهنگي ( سمعي و بصري) درفرمت سي دي و دي وي دي موجب از بين رفتن ارزش كار هنرمند و يا پديد آورنده مي شود و گاه نيز موجب مسائلي بس بنيادي تر و ريشه دارتر مي گردد و به زواياي شخصي ترين روابط انساني نيز نفوذ مي كند كه رهبر معظم انقلاب بر آن مهر "شبيخون فرهنگي" زده اند.
اين روند در كشورهايي چون ايران كه همچنان در پيوستن به قانون كپي رايت ترديد دارند به مراتب در نهانتر و گاه، آشكارتر خودنمايي مي كند و مصائب خالقان كالاهاي فرهنگي در رويارويي با پديده تكثير مضاعف است.
شايد بتوان به باور پيروان مكتب فرانكفورت در اين نوشتار اشاره داشت و نتيجه گرفت كه در زمانه كنوني اين وضعيت حاد تر شده واستفاده بي رويه از هنرهمچون يك ابزار براي كسب سرمايه در محيط هاي مجازي ، ورود و استفاده از تكنيك هاي هنري در تكثير مقوله هايي همچون بي بند و باري و تكثير ديجيتال تصاعدي اين گونه بيماري هاي اجتماعي در محيط هاي مجازي، و يا حتي وجود نداشتن قوانين كپي رايت و وجود نداشتن قوانين جهاني و يا داخلي منسجم درراستاي كنترل ناهنجاري هاي حاصل از اين تكثير، هنر را به كالايي بي ارزش تبديل كرده است، شايد اين مساله در آينده در ديگر اركان زندگي امروزمان نيز نفوذ كند.
به عقيده صاحب نظران ، بي برنامه بودن درشرايط جديد عصر ديجيتال و جهاني شدن و خلا قوانيني همچون كپي رايت و سازو كاري در جهت كنترل و جهت دادن به تكثير ديجيتالي مي تواند موجب نابودي حاله آييني حتي در مقوله فرهنگ بومي شود.
 سه شنبه 21 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 335]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن