تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حق زبان، دور داشتن آن از زشت گويى، عادت دادنش به خير و خوبى، ترك گفتار بى فايده و ني...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821044260




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

برخي جامعه‌شناسان ساوه: غفلت از اوقات فراغت رشد انحرافات را در پي دارد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: برخي جامعه‌شناسان ساوه: غفلت از اوقات فراغت رشد انحرافات را در پي دارد
با فرارسيدن فصل تابستان، چگونگي گذراندن اوقات فراغت دانش‌آموزان به يكي از مهمترين دغدغه‌هاي خانواده‌ها و متوليان امر تبديل مي‌شود.

به اعتقاد جامعه‌شناسان، گذران اوقات فراغت دانش آموزان نيازمند برنامه جامعي است كه اگر برنامه‌ريزي جدي براي آن صورت نگيرد پيامدهاي ناگواري را برجاي مي‌گذارد و باعث ايجاد و رشد انحرافات و بزهكاري در آنها مي‌شود.

آنان مي‌گويند: گذران اوقات فراغت تجربه‌اي است كه فرد هنگام رهايي از اشتغال و الزام كار روزانه براساس تمايلات شخصي و مشاركت داوطلبانه متناسب با نياز و ذوق خود انتخاب مي‌كند تا جسم، فكر و شخصيت او رشد وپرورش يابد.

يك جامعه‌شناس و استاد دانشگاه مي‌گويد: پژوهش‌هاي انجام شده در ايران نشان مي‌دهد كه بيشترانحرافات و بزهكاري كودكان ونوجوانان در نتيجه نداشتن برنامه‌ريزي صحيح در گذران اوقات فراغت آنها حادث مي‌شود.

"علي جوكار"افزود: چنانكه در تابستان به علت افزايش وقت و فرصت‌هاي فراغت، بيشترين بزهكاري و اختلالات رفتاري به وقوع مي‌پيوندد.

وي اظهار داشت: درحقيقت آگاهي نداشتن خانواده‌ها و نبود امكانات تفريحي مناسب باعث مي‌شود كه برخي از كودكان و نوجوانان نيازهاي خود را از مجاري خلاف و غيرمجاز تامين و برآورده كنند و رواج تفريحات ناسالم و انحرافي ، يكي از راههاي ورود به عرصه بزهكاري‌ها و انحرافات اجتماعي محسوب مي‌شود.

وي مي‌گويد: مطالعات و تحقيقات نشان مي‌دهد كه اهم نيازهاي فراغتي جوانان به ترتيب شامل گردشگري، مشاركت‌هاي اجتماعي، فعاليتهاي ورزشي،هنري، فرهنگي ، ديني، مطالعه، مهارت‌آموزي، آموزش زبان و آموزش رايانه است.

وي افزود: اوقات فراغت در جامعه و در باور جوانان داراي تعريف علمي و منطقي نبوده و به علت نبود اطلاع رساني كافي درباره اوقات فراغت، جوانان سردرگم بوده و نسبت به مكانسيم، مباني و مفاهيم اوقات فراغت شناخت كافي ندارند.

وي، برنامه‌ريزي براي اوقات فراغت جوانان را از وظايف اصلي سازمان ملي جوانان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و شهرداري دانست و اظهار داشت: اغلب سازمانهاي مسوول دراين مورد، يكسان و همشكل عمل نكرده‌واز هم فاصله دارند.

ديگر كارشناس مسايل اجتماعي مي‌گويد: حذف اوقات فراغت موجب آشفتگي ذهني جوانان مي‌شود و برنامه‌ريزي در اوقات‌فراغت جوانان موجب تعادل شناختي آنها نسبت به زمان و مكان خواهد شد.

"الهه خوش بين" استقلال طلبي را يكي از شاخص‌هاي عمومي جوانان برشمرده و مي‌افزايد:ويژگي جواني كه متمايل به‌كسب استقلال از طريق گريز از محدوديتهاي دوران كودكي و نپذيرفتن انقياد دوران بزرگسالي است و در روش زندگي، پوشش، غذا خوردن، صحبت كردن، انتخاب نوع خاصي از موسيقي بروز مي‌كند، نمايانگر آن است كه جوان همواره تلاش مي‌كند خود را از سنين ديگر تفكيك كند.

وي، تفاوت اوقات فراغت و كار را در وجود اختيار، لذت ، فعاليت بر اساس نياز و برنامه‌ريزي بر اساس توانايي برشمرده و مي‌گويد: اگر در برنامه‌ريزي اوقات فراغت اجبار و تحميل وجود داشته باشد، مخدوش مي‌شود.

وي گفت: در اوقات فراغت اشخاص علاوه بر جمع‌آوري انرژي براي فعاليت‌هاي بعدي، نسبت به استعدادها و توانايي خود شناخت پيدا كرده و با در اختيار داشتن فرصت‌ها دست به انتخاب مي‌زنند و اين امر موجب رشد استعدادهاي فردي مي‌شود.

معاون استاندار مركزي و فرماندار ساوه، گفت : غفلت از غني‌سازي اوقات فراغت دانش‌آموزان، زمينه‌ساز بروز ناهنجاريهاي اجتماعي است.

"علي محمد گلستاني‌فرد" افزود: مسوولان بايد به شكل منسجم در برنامه‌ريزي مطلوب اوقات فراغت جوانان تلاش كنند.

وي اظهار داشت: در برنامه ريزي براي اوقات فراغت بايد با در نظر گرفتن مباني درست اسلامي، ضمن ايجاد نشاط و شادي در جوانان ، به تمامي نيازهاي آنان نيز پاسخ داد.

وي بيان كرد: اجراي برنامه‌هاي آموزشي، تفريحي، سياحتي، فرهنگي و هنري در اين شهرستان بايد با برنامه‌ريزي‌هاي دقيق و اصولي براي دانش آموزان و جوانان انجام شود تا آنان در اين منطقه علاوه بر پركردن اوقات فراغت خود اطلاعات و دانسته‌هاي خود را ارتقا دهند.

معاون عمومي آموزش و پرورش ساوه نيز مي‌گويد: يكي از عوامل مهم بزهكاري در جوانان خالي بودن اوقات فراغت دانش آموزان است و در اين زمان امكان شكل‌گيري زمينه‌هاي بزهكاري اجتماعي وجود دارد.

"عبدالله سالمي" افزود: برنامه‌ريزي براي اوقات فراغت جوانان ضمن اين كه نقش مكمل در برنامه‌هاي رسمي تربيتي جوانان ايفا مي‌كند، مانع از گسترش بزهكاري جوانان شده و كمك مي‌كند كه جوانان مسووليت پذير، جامعه‌پذير و مشاركت جو تربيت شوند.

شهردار ساوه نيز گفت: دو عامل محيط و گروه همسالان در برنامه‌ريزي‌هاي اوقات فراغت جوانان بسيار جدي است.

"محمدهادي امرالهي" افزود: اگر اوقات فراغت جوانان پر نشود، آنها ممكن است به سمت گروههاي همسالان كجرو هدايت شوند، لذا با توجه به وابسته بودن اين دو متغير به همديگر اگر محيط را كه متشكل از خانواده و گروههاي مختلف است سالم و پاك نگه داريم، تغيير نگرشي در گروه همسالان ايجاد خواهدشد.ك/‪۴‬ ‪۵۵۷/۶۸۶/۷۳۳۷‬
 سه شنبه 21 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 300]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن