تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان درخواست خير از خداوند و خشنودى به خواست اوست و از بدبختى انسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816251416




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/گفت‌وگو/ مشاور مك كين: هر دو كانديداي انتخابات تلاش مي‌كنند وجهه‌ي آمريكا را بهبود بخشند اوباما تجربه‌ي بين‌المللي ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /گفت‌وگو/ مشاور مك كين: هر دو كانديداي انتخابات تلاش مي‌كنند وجهه‌ي آمريكا را بهبود بخشند اوباما تجربه‌ي بين‌المللي ندارد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يي

روبرت كاگان كه در حال حاضر مشاور جان مك كين مي‌باشد، درمصاحبه با راديو آلمان اظهار داشته كه با تغيير رياست جمهوري در آمريكا روابط اروپا-آمريكا متحول نخواهد شد. به عقيده ي وي هم آمريكا وهم اروپا همچنان با يكديگر رابطه‌ي نزديكي داشته و خواهند داشت.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) متن مصاحبه‌ي انجام شده با مشاور مك‌كين به شرح زير است:

راديو آلمان: آقاي كاگان شما مطمئنا مستحضرهستيد كه دنيا در دوران رياست جمهوري جورج بوش بسيار تغيير كرد، به سختي مي‌توان گفت كه در دوران وي دنيا دچار تغييرات مثبت گرديد. به نظر شما چه كسي قادر خواهد بود بعد از احراز پست رياست جمهوري اشتباهات بوش را جبران كند؟

كاگان: من معتقدم كه هر دو كانديداي نهايي انتخابات مقدماتي يعني جان مك كين و باراك اوباما تلاش مي‌كنند تا وجهه‌ي آمريكا را بهبود بخشند. آن هاهر دو به مشكلات و خسارات به بار آمده از سوي دولت آمريكا واقفند. اما من تنها مي‌توانم در مورد مك‌كين دقيقا اظهار نظر كنم. من مي‌دانم كه وي چگونه تلاش مي‌كند كه آمريكا را بار ديگر وارد سيستم جهاني كند و به اين كشور براي تاثيرگذاري چند جانبه كمك كند. وي تلاش خواهد كرد كه اقدامات عملي آمريكا در زمينه‌ي شكنجه پايان يابد و شايد بتوان گفت كه براي وي مهمترين مساله آن است كه آمريكا بار ديگر در زمينه‌هايي چون تغييرات اقليمي حاكميت را در دست گيرد. جان مك كين هميشه اين طور اظهار كرده است كه آمريكا بايد به شهروند خوبي در بين بقيه شهروندان جهان تبديل شود.

راديو آلمان: شما يكي از مشاوران جان مك كين محسوب مي‌شويد. شما مطمئنا واقف هستيد و مي‌دانيد كه دو كانديداي فعلي دو تيپ و شخصيت كاملا متفاوت هستند. مك كين را مي‌توانيم يك ميهن‌پرست، يك سرباز و انساني وظيفه‌شناس بناميم در حاليكه اوباما بيشتر يك شهروند خوب، روياپرداز و يك واعظ محسوب مي‌شود. چه كسي به نظر شما قادر خواهد بود كه پل‌هاي مستحكم تري بين اروپا وآمريكا بنا كند.

كاگان: من فكر مي‌كنم كه هر دو طرف قادر خواهند بود كه چنين كاري را انجام دهند. اما مطمئنا صرف نظرازاين كه چه كسي انتخاب شود مطمئنا مردم اروپا نبايد انتظار داشته باشند كه سياست خارجي آمريكا در قبال اروپا دچار 180 درجه تغيير شود. ما، خود به وظايفمان در قبال اروپا آگاه هستيم. من از آنجايي كه به مك كين نزديك‌تر هستم، مي‌خواهم، بگويم كه وي در مسائل بين‌المللي بسيار باتجربه‌تر است. وي در مورد مسائل بين‌المللي بسيار فعال عمل مي‌كند. وي بسيار مستقل است. او همچنين از بوش در بسياري موارد انتقاد مي‌كند.

راديو آلمان: آيا فكر نمي‌كنيد با وجود آنكه به نظر شما اروپا سعي مي‌كند به آمريكا نزديك شود، آمريكا نيز براي عملي كردن اهداف خود در سطح بين‌المللي به اروپا نياز دارد.

كاگان: آمريكا مي‌داند كه به اروپا نياز دارد. ما همگي كشورهاي دموكراتيكي در سطح جهان هستيم با وجود همه‌ي مشكلاتي كه برخي از آنها نيز ريشه در گذشته دارد، مطمئنا هم ما وهم شما در مورد يك موضوع اتفاق نظر داريم و آن اين است كه به اصول دموكراسي معتقد هستيم. و وجود همين دموكراسي باعث مي‌شود كه مسائل زيادي مطرح و مورد ترديد قرار گيرد و به چالش كشيده شود.

راديو آلمان: آيا به نظر شما احتمالا اوباما روابط نزديكتري با اروپايي‌ها نخواهد داشت چرا كه وي بيش از جان مك كين اينترناسيوناليست است؟

راديو آلمان: بله همين‌طور است، براي مثال موضع وي در قبال ايران و مذاكره با اين كشور بسيار آشكار بوده است.

كاگان: اگر منظور شما از طرح سوال بالا داشتن روابط بين‌المللي است، من مي‌توانم، بگويم كه سوالتان را بايد تغيير دهيد چرا كه داشتن روابط بين‌المللي به معناي آن نيست كه آيا با رييس‌جمهور ايران مذاكره بشود يا نه و اگر منظور شما اظهارات طرفين در مورد روابط بين‌المللي است نيز بايد بدانيد كه جان مك كين در مورد ضرورت برخوردها و روابط چند جانبه كه باعث ورود آمريكا و نقش آفريني اين كشور در سيستم‌هاي بين‌المللي مي‌شود، بيشتر از اوباما سخن گفته و اظهار نظر كرده است. مذاكره با رييس‌جمهور ايران بحث ديگري است كه در مورد آن هم مي‌توانيم با يكديگر مباحثه كنيم. اما اين رابطه را به عنوان نوعي اينترناسيوناليسم تعريف نمي‌كنم.

راديو آلمان: و اكنون اين سوال مطرح است كه ما يعني آمريكا و غرب چه اقداماتي را در راستاي عملي كردن اهداف دموكراسي در جهان در كنار ارتباط با كشورهاي مختلف انجام داده‌ايم.

كاگان: در مورد چين ما انتظار داشتيم كه روابط اقتصادي و تجاري منجر به گشايش در چين و هم‌چنين ورود به چين شود. ما اميدوار بوديم كه از طريق اهداف اقتصادي هدف‌هاي ديگر خود را در زمينه‌ي حقوق بشر را نيز محقق بخشيم. اما ما عملا هر گونه سياست حقوق بشري را در ارتباط با اين كشوركنار گذاشته‌ايم. در مورد روسيه نيز وضعيت بسيار پيچيده است. مطمئنا نارضايتي از غرب و اين احساس كه غرب در دهه‌ي 90 بسيار رفتار مداخله جويانه‌ي سياسي‌اي را در مورد روسيه اتخاذ كرده است، با سياست و اقتصاد روسيه عجين شده است.

پوتين داراي اين برداشت بود كه غرب كاملا و صددرصد به دنبال سوء استفاده از نقاط ضعف روسيه است. به عقيده‌ي پوتين، غرب با گسترش ناتو به شرق، حمايت از انقلاب‌هاي گرجستان و اوكراين در راستاي پررنگ كردن نقاط ضعف روسيه بوده است وهمين برداشت و استنباط غلط منجربه تكه تكه شدن وهمين طورمتشنج شدن فضاي دموكراسي شده است. اما من فكر مي‌كنم كه كانديداهاي جديد بايد تلاش كنند نقش جديدي را دراين مورد ايفا كنند چرا كه فضاي دموكراسي روزبه‌روز در حال وخيم ترشدن مي‌باشد.

راديو آلمان: شايد بتوانيم آمريكا را مسوول اين شكاف به وجود آمده براي دموكراسي در سالهاي اخير بدانيم. كشوري كه سعي در بازاريابي و تبليغ براي دموكراسي مي‌كند. به نظر شما چگونه مي‌توان با وجود زندان‌هايي چون گوانتانامو و ابوغريب، شكنجه‌هاي شديد براي گرفتن اعتراف و يا با وجود عدم پذيرش دولت حماس به عنوان يك طرف گفت‌وگو در سرزمين‌هاي فلسطيني آوازه‌ي ترويج و فروختن افكار و انديشه‌هاي دموكراتيك را سر دارد؟

كاگان: من موافقم، بله دموكراسي به يك وجهه‌ي خوب، كامل و ممكن نيز دارد. مطمئنا همه‌ي ما، هم غرب و هم آمريكا در صدمه زدن به وجهه‌ي دموكراسي سهيم بوده‌ايم. اما اگر بپذيريم كه دموكراسي در برخي كشورها خود در وضعيت ابتدايي و غير قابل قبول مي‌باشد در آن صورت نمي‌توانيم آمريكا را مسوول اصلي بدتر شدن دموكراسي در سطح دنيا بدانيم. ما بايد بدانيم كه اين روند ديگر بيش از اين ميسر و قابل تحمل نخواهد بود. اين وضعيت بسيار خسارت آور است. جان مك كين نيز به اين مساله واقف است. يك مساله ديگر اينكه نمي‌توانم قبول كنم كه مردم تنها ايالات متحده را مسئول اصلي از دست رفتن دموكراسي بدانند. رسيدن به اصول دموكراسي خواسته طبيعي همه‌ي مردم است وهمه بايد در رسيدن به آن تلاش كنند و اين حق طبيعي همه‌ي مردم است و نمي توان كشور و يا دولتي خاص را مسئول از بين رفتن دموكراسي دانست. در مورد روسيه نيز بايد بگويم مساله‌اي كه ناراحتي اصلي روسيه را سبب شده است دخالت آمريكا و اروپا در مورد مساله‌ي كوزوو مي‌باشد. آيا ما اجازه‌ي مداخله‌ي سياسي در روسيه را نداشتيم ؟ هرگز، دلايل بسيار زيادي مبني بر عدم وجود دموكراسي در روسيه به چشم مي‌خورد كه ما را وادار به واكنش مي‌نمايد.

راديو آلمان: نظر شما در مورد اين نظريه چيست؟ نظريه‌اي كه بسياري از ايده آليست‌ها با كمك آن به توجيه جنگ عراق مي‌پردازند. به عقيده‌ي آنها با حاكم شدن دموكراسي در عراق، ديگر كشورهاي منطقه نيز از اين الگو تبعيت خواهند كرد. از ديگر سوما شاهد هستيم در شرايط فعلي در پاره‌اي موارد حوادث تروريستي كه ما درعراق شاهد آن هستيم از ديگر مناطق نشات مي‌گيرد. يعني به طوركلي باعث ناامني برخي مناطق ديگر نيزشده است.نظر شما در اين ارتباط چيست؟

كاگان: من فكر مي‌كنم كه ما هنوز شاهد موارد بارزي از حاكميت دموكراسي در عراق نبوده‌ايم. در مورد اروپا من مي‌توانم قطعا اين طوراظهار نظركنم كه براي مثال پيروزي و موفقيت در دموكراسي در اروپا منجر به گسترش آن به اوكراين، گرجستان و يا حتي تركيه هم شد. در مورد عراق ما بايد نظاره‌گر باشيم كه آيا اين كشور خواهد توانست اصول دموكراسي را بر پا كند يا نه. من فكر مي‌كنم كه اظهارات برخي افراد در مورد عراق نيز صحت ندارد. به عقيده‌ي من تروريسم در اين كشور بسيار كاهش يافته است. البته شما احتياج نداريد تنها به حرفه‌هاي من اكتفا كنيد. مراجعه كردن به آمار و ارقام خود دليل ادعاي من است. البته گفته‌هاي برخي مقامات همچون وزير خارجه‌ي فرانسه نيز تاييد اين ادعاست. برنار كوشنه در بازديد ازعراق اظهار داشته بود "باور كردني نيست، وضعيت بسيار بهبود يافته است" اگر چيزي بهبود يافته است ما بايد آن را به رسميت بشناسيم و صادقانه در مورد آن اظهار نظر كنيم.

راديو آلمان: اكنون نگاهي به افغانستان مي‌اندازيم. مطمئنا در مورد افغانستان شما اطمينان داريد كه نه تنها وضعيت بهبود نيافته،بلكه ترورافزايش يافته است.

كاگان: افغانستان مشكل جدي براي ماست. من همانطور كه قبلا گفته بودم باز هم تكرار مي‌كنم كه مشكل اصلي ما در افغانستان، عدم وجود تعداد كافي سرباز در اين كشور است. من از همان ابتدا با استراتژي آمريكا در اين منطقه مخالف بودم، چرا كه آمريكا معتقد بود كه ما به تعداد زيادي سرباز در اين منطقه احتياج نداريم. در اثر اين كمي نيروها، طالبان روز به روز قوي‌تر شدند و بار ديگر به مناطق تحت سلطه‌شان برگشتند در اين شرايط بود كه بسياري از آمريكايي‌ها خطاب به اروپايي‌ها اظهار داشتند اين مشكل را شماها بايد حل كنيد. درهرصورت اين مشكلي است كه هم ما وهم اروپايي ها بايد در رفع آن بكوشند.

انتهاي پيام
 سه شنبه 21 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 323]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن