تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آنچه دوست ندارى درباره‏ ات گفته شود، درباره ديگران مگوى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815348128




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جزئيات جشنواره هنري، ادبي قرآني دانشجويان تشريح شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: جزئيات جشنواره هنري، ادبي قرآني دانشجويان تشريح شد
گروه هنر: هفتمين جشنواره هنري، ادبي قرآني دانشجويان ايران امسال براي نخستين‌بار به صورت مجزا از جشنواره ملي قرآن دانشجويان برگزار مي‌شود كه اين امر تاثيرات مثبتي در نحوه اجراي اين جشنواره به همراه خواهدداشت.
«عيسي عليزاده» دبير بيست‌وسومين جشنواره ملي قرآن دانشجويان كشور و هفتمين جشنواره هنري، ادبي قرآني دانشجويان ايران در گفت‌وگو با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) در مورد تاريخچه برگزاري جشنواره ملي قرآن دانشجويان اظهارداشت: مسابقات قرآن دانشجويان از سال 62 به همت دبيرخانه مسابقات قرآني جهاد دانشگاهي آغاز شد و برگزاري آن از سال 82 به مجمع فعاليت‌هاي قرآني سپرده شد كه اين مجمع در سال 84 به سازمان فعاليت‌هاي قرآني دانشجويان تغيير نام داد.

معاون بخش فعاليت‌هاي قرآني سازمان فعاليت‌هاي قرآني دانشجويان كشور به بخش ادب و هنر جشنواره ملي قرآن اشاره كرد و گفت: اين بخش به منظور شركت همه دانشجويان در جشنواره قرآن در رشته‌هاي محدودي تعريف شد و موضوعات آن در دوره‌هاي گذشته متناسب با شعار سال و مسايل روز مانند عدالت، پيامبر اعظم(ص) و... انتخاب مي‌شد اما در جشنواره امسال با تغييرات عمده‌اي در اجرا و مضمون روبه‌رو هستيم.

وي درباره تفكيك بخش ادبي و هنري از جشنواره ملي قرآن اعلام‌كرد: از دوره شانزدهم جشنواره ملي قرآن بخش ادب و هنر نيز به صورت بخش جنبي به اين جشنواره افزوده شد كه جنبي بودن اين بخش اسباب نارضايتي دانشجويان هنر را فراهم كرده‌بود چرا كه هنر را نمي‌توان در حاشيه قرار داد.

عليزاده همچنين اشاره كرد: از زماني كه جشنواره ادبي و هنري قرآني دانشجويان هويت مستقل يافته، برنامه‌ريزي براي جشنواره و شناسايي مخاطبان به آساني صورت مي‌گيرد و پيش‌بيني مي‌شود مراسم اختتاميه و تجليل از برگزيدگان با سهولت بيشتر اجرا شود همچنين در نظرسنجي‌هاي انجام شده شركت‌كنندگان از اين امر ابراز خرسندي كرده‌اند.

دبير هفتمين جشنواره هنري ادبي قرآني دانشجويان تصريح‌كرد: موضوع جشنواره هنري و ادبي سال گذشته، قرآن و مفاهيم والاي آن بود كه موضوعي بسيار كلي را در بر مي‌گرفت كه اين پراكندگي داوري را نيز مشكل مي‌كرد و داوران معتقد بودند، رعايت عدالت در چنين شرايطي كار دشواري است به همين علت دو موضوع خانواده در قرآن و آثار فردي و اجتماعي نماز براي اين دوره انتخاب شد كه اين انتخاب موضوعات مشخص برگزاري نمايشگاه و چاپ كتاب آثار را نيز آسان‌تر مي‌كند.

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا اين جشنواره مشابه مسابقه فضاسازي سوره‌هاي قرآن نيست، اظهارداشت: تعيين يك سوره به عنوان موضوع مسابقه با انتخاب موضوعاتي كه در آيات مشخصي در قرآن وجود دارد، بسيار متفاوت است زيرا سوره‌اي مانند فجر كه محور آخرين دوره مسابقات فضاسازي سوره‌هاي قرآن بود، حول يك مفهوم ويژه (رهايي) بود و دانشجويان اين موضوع را دست‌مايه كار قرار داده و برداشت‌هاي خود را در قالب اثر هنري نشان دادند.

دبير هفتمين جشنواره ادبي هنري قرآني دانشجويان كشور ادامه‌داد: آيات با محوريت خانواده در قرآن (آيه 21 روم-آيه 15 احقاف- آيه 6 تحريم- آيه 55 مريم- آيه23 و 24 اسراء) و آثار فردي و اجتماعي نماز (آيه 132 طه-آيه 37 نور-آيه 45 عنكبوت-آيه 153 بقره-آيه 41 حج-آيه 42 و 43 مدثر) هر يك به طور دقيق به يك نكته و مسئله خاص اشاره دارد و هنرمند ملزم است آيه‌اي كه به آن استناد كرده‌ را ذكر كند. از اين منظر اين جشنواره با مسابقه فضاسازي سوره‌ها تفاوت بسياري دارد.

وي به بخش‌هاي ويژه اين جشنواره اشاره كرد و گفت: نشست‌هاي تخصصي با موضوع جشنواره و بخش تجليل از چهره‌ها و پيشكسوتان هنري، ادبي، قرآني و دانشگاهي در بخش جنبي اين جشنواره در تمام معاونت‌هاي فرهنگي جهاد دانشگاهي كل كشور برگزار مي‌شود همچنين يك بخش نيز به پژوهش‌هاي هنرهاي قرآني اختصاص دارد كه پژوهشگران مي‌توانند مقالاتي با محتواي هنرهايي كه در قرآن به آنها اشاره شده‌ در اين بخش شركت دهند.

عليزاده در پاسخ به اين پرسش كه پيش‌بيني مي‌كنيد جشنواره ادبي هنري امسال تا چه حد مورد استقبال قرار گيرد؟ تاكيدكرد: با توجه به اينكه جشنواره اين دوره موضوع خاصي را مورد توجه قرار داده و همچون سال‌هاي قبل تمام آثار قرآني را شامل نمي‌شود، كم شدن تعداد آثار تا حدي دور از انتظار نيست اما در عين حال زمان بيشتري نيز به دانشجويان براي خلق اثر داده شد و فراخوان از بهمن ماه اعلام شد تا هنرمندان از فرصت تعطيلات عيد نوروز نيز بهره ببرند.

دبير اين جشنواره اضافه‌كرد: البته اكنون زمان مناسبي براي قضاوت نيست و از آنچه تا كنون ارسال شده نيز نمي‌توان كاهش چشم‌گير آثار را پيش‌بيني كرد همچنين در سال‌هاي گذشته بسيار اتفاق افتاد كه يك دانشگاه تعداد زيادي از آثار دانشجويان خود را در روزهاي آخر ارسال كرد از اين رو براي نتيجه‌گيري نهايي درباره استقبال دانشجويان مي‌بايست تا مرداد ماه كه آخرين مهلت ارسال آثار است انتظار كشيد.

وي در پايان از حاميان اين جشنواره ياد كرد و افزود: نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در بخش جوايز، شبكه قرآن سيما در بخش اطلاع‌رساني و موسسه آموزش عالي سوره در اجراي اين جشنواره ما را حمايت مي‌كنند.

هفتمين جشنواره هنري، ادبي قرآني دانشجويان

هفتمين جشنواره هنري، ادبي قرآني دانشجويان ايران در بخش هنري در رشته‌هاي 1. خوشنويسي (نستعليق، شكسته نستعليق، نسخ، ثلث، انواع خط كوفي) 2. صنايع دستي (معرق، منبت، سفالگري) 3. نقاشي 4. نقاشي خط 5. گرافيك (طراحي لوگو، طراحي پوستر) 6. تذهيب، گل مرغ، نگارگري 7. فيلمنامه نويسي 8. نمايشنامه نويسي 9. عكاسي 10. نماهنگ با محوريت موضوعات خانواده در قرآن و آثار فردي و اجتماعي نماز شهريور و مهر 87 برگزار مي‌شود.

علاقمندان مي‌توانند تا پايان مرداد ماه سال جاري آثار خود را به دبيرخانه اين جشنواره ارسال كنند و همچنين براي كسب اطلاعات بيشتر و آگاهي از شرايط شركت در جشنواره به آدرس الكترونيكي www.isqa.ir مراجعه فرمايند.
 سه شنبه 21 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 171]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن