تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد، هر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815598366




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اعتيادي به نام لاغري.../ نيم‌ساعته وزن شما را نصف مي‌كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: اعتيادي به نام لاغري.../ نيم‌ساعته وزن شما را نصف مي‌كنيم
فقط 30 درصد جذب چربى هاى خورده شده توسط دارو هاي رنگارنگ لاغري مهار مى شود و همين امر است كه معمولاً درمان چاقى با مصرف اين داروها به شكست مى انجامد... به اعتقاد متخصصين تغذيه افزايش فشار خون، تعريق، سردرد، سرگيجه، جوش هاى صورت، اضطراب، كم خوابى، تشنگى، خشكى دهان، افزايش ضربانات قلب در انتظار كساني است كه بدون توجه به تجويز پزشك اين داروها را مصرف مي كنند. تحقيقات نشان مي دهد كه سالانه 400 هزار نفر به دليل پيروي از رژيم هاي غذايي غلط و فاقد مواد مغذي و همچنين به دليل ورزش كم و نداشتن تحرك كافي جان خود را از دست مي دهند.


يه گزارش باشگاه جواني برنا، حتما تا به حال براي شما اتفاق افتاده وقتي در ميان دوستان خود هستيد از اينكه يك هيكل نه چندان مناسب(البته از نگاه ديگران) داريد، تاسف بخوريد؟ بسياري از افراد مخصوصا جوانان بين 25-15 سال وقتي در گروههاي دوستي قرار مي گيرند از اينكه نسبت به هم سن و سالهاي خود چاق تر و يا خيلي لاغر ترند احساس ضعف مي كنند. تعداد زيادي از اين افراد در اين هنگام با خود مي انديشند "منم از فردا رژيم مي گيرم ورزش مي كنم تا به وزن ايدال برسم، من كه كمتر از آنها نيستم دفعه بعد كه من را ديدند همه انگشت به دهان مي مانند..." و اين آغاز داستان است...آغاز داستان بلند چشم‌و هم‌چشمي و گرته‌برداري رفتاري از ...با ما همراه شويد.

از خام خواري تا بي غذايي
صفحات مجلات و نيازمندي هاي روزنامه ها اين روزها پر است از روشهاي جديد لاغري و چاقي! از رژيم هاي عجيب و غريب غذايي تا پماد لاغري، كمربند، ليبپو ساكشن، وسايل گوناگون ورزشي و غيرورزشي و كوچك كردن معده(!) همه روشهايي است كه عاشقان خوش هيكلي را بسوي خود جلب مي كند آنهايي كه سوداي زيبايي در يك هفته را در سر مي پرورانند بي خيال از اين كه چه خطراتي از اين سوداگري در كمينشان است.

بسياري از افراد تصور مي كنند كه تنها آنهايي كه چاق اند با مشكل روبرو هستند در صورتي كه بسياري از افراد مبتلا به لاغري، افزايش وزن برايشان مشكل تر از كاهش وزن يك فرد چاق است.
به اعتقاد بسياري از كارشناسان تغذيه، عوامل مختلفي در لاغري و يا چاقي دخيل است، به عنوان مثال تغيير در نوع زندگي انسان عاملي مهمي در تغيير وزن محسوب مي شود. بسياري از افراد تمام روز كاري خود را پشت ميز اداره يا پشت كامپيوتر مي نشينند و كار خود را انجام مي دهند، بدون اين كه تحركي داشته باشند. از سوي ديگر در آشپزخانه ها وجود جديدترين وسايل آماده سازي غذا عاملي است تا غذاهاي آماده مورد توجه افراد قرار بگيرد. وگاه عدم فرصت كافي براي خوردن يك وعده كامل غذايي لاغري را به دنبال مي آورد.

همچنين از اوايل دهه 1980، "كودكان و نوجوانان" هدف اصلي تبليغات تلويزيوني مربوط به مواد غذايي و شبه غذايي و همچنين رژيم‌هاي لاغري و چاقي در كشورهاي اروپايي به حساب آمدند. بنابراين تبليغ مواد غذايي كه معمولاً كودكان آنها را دوست دارند و حتي به جاي غذا ترجيح مي دهند بسيار افزايش يافت. كشور ما نيز از اين قاعده در ترويج بي‌رويه مواد خوراكي شبه غذايي مستثنا نبوده است.

اين مواد معمولا ارزش غذايي خوبي ندارند و نمي توانند نيازهاي بدن را پاسخگو باشند. از سوي ديگر زندگي شهرنشيني نيز به روي آوردن به اين مواد كمك شاياني كرده است، به طوري كه بسياري از محققين اعتقاد دارند كه در زندگي شهرنشيني به دليل كم تحركي، ورزش ناكافي، صرف زماني كوتاه براي پخت و پز و... خود عامل مهمي براي چاق شدن افراد به حساب مي آيد.

اين عوامل و بسياري از عوامل ديگر باعث مي شود در عادات غذايي مردم تغيير ايجاد شود و در نتيجه افراد "چاق و يا لاغر" شوند و از اين هنگام است كه دنيا به كام شركت هاي توليد كننده محصولات تناسب اندام است تا با دارو و طب سوزني و كمربند و هزاران رژيم نوآورانه مردم را به خريد محصولاتشان ترغيب كنند.

بنا بر اين گزارش، رسيدن به تناسب اندام از هر راهي بسيارى از اين افراد به اصطلاح نا متناسب را سوي ميانبرهايى رهنمون مي‌كند كه بدون دردسر(!) به وزن ايدآل خود برسند. براي آنهايي كه اضافه وزن دارند يكى از اين روش ها استفاده از قرص هاى لاغرى و دارو هاى ضداشتها است كه با تاثير بر مركز اشتها در مغز باعث كاهش اشتها مى شود. البته بايستى توجه داشت كه اين دارو ها عوارضى چون افزايش فشار خون، افزايش ضربانات قلبى، اضطراب و در نهايت در صورت مصرف بى رويه، سكته هاى قلبى يا مغزى دارند.

روياي لاغري نيم ساعته...

جالب اينكه اين داروها تاثيرى بر جذب انواع كربوهيدرات ها مثل شيرينى، شكلات و... ندارند و كسانى كه پول زيادى بابت آن مى دهند بايستى آگاه باشند كه فقط 30 درصد جذب چربى هاى خورده شده توسط اين دارو ها مهار مى شود و همين امر است كه معمولاً درمان چاقى با مصرف اين داروها به علت عدم آگاهى كافى بيماران به شكست مى انجامد به اعتقاد متخصصين تغذيه افزايش فشار خون، تعريق، سردرد، سرگيجه، جوش هاى صورت، اضطراب، كم خوابى، تشنگى، خشكى دهان، افزايش ضربانات قلب در انتظار كساني است كه بدون توجه به تجويز پزشك اين داروها را مصرف مي كنند.

آنهايي كه در فكر تناسب اندام آنقدر در اين رويا غرق مي شوند كه گاه فراموش مي كنند كه اين داروهاي لاغري فقط تا زماني مؤثرند كه فرد، آنها را مصرف كند. و از سوي ديگر عوارض جانبي كه اين داروها دارند، مانع از استفاده دائم از آنها مي شود در نتيجه با قطع دارو، وزن دوباره افزايش مي يابد!

بنا بر گزارش برنا، بعضي از اين افراد علاقمند به لاغري به خام خواري روي مي آورند؛ در اين رژيم تنها از غذاهاي نپخته و غذاهايي كه در طبيعت وجود داشته و كسي آنها را آماده مصرف نكرده است، استفاده مي شود. طبق نظر طرفداران اين رژيم غذايي «به غذايي خام مي گويند كه آن را بيش از 46 درجه سانتي گراد حرارت نداده و همچنين آن را قبلاً در فريزر قرار نداده باشيم» بيشتر متخصصين معتقدند كه اگر 75 درصد از غذاي مصرفي فردي يا بيش از اين مقدار را مواد غذايي خام تشكيل دهند، چنين فردي را مي توان خام خوار به حساب آورد. از سوي ديگر آنهايي كه حالشان خيلي بد است و از خجالت بد هيكلي نمي توانند سرشان را بالا بگيرند و همين امروز و فردا است كه خود كشي كنند به رژيمهاي سخت تري همچون "دوك " رو مي آورند در اين نوع رژيم، فرد فقط مي تواند برنج و آب بخورد. اين رژيم در سال 1930م در دانشگاه دوك (واقع در شمال ايالت كارولينا) ابداع شد. به همين دليل گاهي به اين رژيم، رژيم غذايي دانشگاه دوك هم مي گويند...

اما افراد ثروتمند و خوش خيال هم راه ديگري را دنبال مي كنند. اين افراد به تبليغاتي كه در روزنامه ها و مجلات نوشته شده كه مثلا" 2 ساعته به وزن ايده‌آل برسيد و يا به ما اعتماد كنيد" دل مي سپارند كه در اكثر قريب به اتفاق موارد، شكست مي خورند. معلوم نيست كدام محصولي است كه توانسته بدون عوارض يك نفر را كه مثلا 150 كيلو وزن دارد در عرض يك هفته نصف كند كه اين طور مردم راغب به خريد اين كالا ها مي شوند.

"كمر بندهاي لاغري، ژل هاي لاغري با تضمين كاركرد در 3 روز، شربت اكسير لاغري، پودر و كپسول ... لاغري، قرص گياهي چاق كننده و اشتها آور بدون سختي و بدون پرهيز از غذاهاي مورد علاقه تان تنها با مصرف درست و به اندازه مي توانيد تا 2 كيلو در هفته از وزن خود كم كرده يا اضافه كنيد" از جمله اين تبليغات است.
اين در حالي است كه براساس تحقيقات كارشناسان تنها تأثير كمربندها يا شكم بندهاي لاغري، افزايش تعريق در بدن است. از اين رو تنها بدن آب بيشتري از دست مي دهد. ميزان آبي كه به اين طريق از دست مي رود به همان ميزاني است كه شب تا صبح از بدن كم مي شود. همچنين هيچ پمادي وجود ندارد كه چربي بدن را آب كند. طب سوزني موجب لاغري دائمي نخواهد شد و خوردن كولاژن پيش از خواب هم، نمي تواند خود به خود چربي هاي بدن را بسوزاند.

مرگ در انتظار خوش باوران
تحقيقات نشان مي دهد كه سالانه 400 هزار نفر به دليل پيروي از رژيم هاي غذايي غلط و فاقد مواد مغذي و همچنين به دليل ورزش كم و نداشتن تحرك كافي جان خود را از دست مي دهند.
همچنين پس از مرگ چند دختر جوان مانكن بر اثر سوء تغذيه، نداشتن يك غذاي مناسب از ترس اضافه شدن وزن و از دست دادن شغل، اعتراض‌هاي اجتماعي، به خصوص از جانب فعالان حوزه زنان، به وضعيت زندگي اين افراد و تأثير نامطلوب آنها بر جامعه شدت گرفته است و كمپين ضدلاغري تشكيل شده است. در بعضي از كشورهاي اروپايي نيز قوانيني تصويب شده‌است تا مانكن‌ها مجبور به داشتن مدارك پزشكي باشند.

به اعتقاد بسياري از افراد متخصص كم و يا زياد كردن وزن بدون مشورت با پزشك و خود سرانه بسيار خطرناك است. راههاي غير علمي ممكن است در هفته هاي اول با كاهش وزن محسوس، احساس رضايت را بوجود آورد ولي بتدريج افسردگي، اختلالات ضربان قلب و فشار خون پايين، تحليل بافت عضلاني، پوكي استخوان، ريزش مو يا نرم و ظريف‌شدن بيش از حد مو، خشن شدن پوست، كاهش غيرطبيعي درجه حرارت بدن و در نهايت با خونريزي معده فرد را به بيمارستان راهنمايي مي كند.

بعلاوه رژيمهاي لاغري كه به سرعت وزن را كاهش مي دهند، موجب بروز چين و چروك در پوست و ريزش مو مي شود و بدن به علت استرسي كه فرد تحمل مي كند، نمي تواند خود را با شرايط تطبيق دهد و با مشكلات فراواني روبرو مي گردد... به گزارش برنا، يكي از شايع ترين بيماريها در رابطه با تناسب اندام آنوركسيا يا بيماري بي اشتهايي عصبي است. اين اختلال تقريباً يك درصد نوجوانان و عمدتاً دخترها را گرفتار مي‌كند، و همچنين ميزان ابتلاي زنان 25-15 ساله به بي‌اشتهايي عصبي حدود يك در 100 نفر است در اين بيماري به دليل ترس از افزايش وزن فرد از خوردن غذا امتناع مي كند و يا غذا را خورده اما عمدتا بر مي گرداند.

بر اساس تحقيقات معمولا افرادي كه سابقه اضافه وزن دارند، افراد مشهور كه مدام در معرض ديد افرادند، آنهايي كه بيش از حد از دوستانشان تاثير مي‌گيرند، افراد خشك و مقرراتي و همچنين افراد سخت كوش، كمال طلب و محافظه‌كار بيشتر در معرض ابتلا به اين بيماري قرار دارند. اين بيماري در خانواده‌هاي طبقه متوسط و نيمه مرفه كه والدين به وضعيت ظاهر فرزندان اهميت بيشتر مي دهند نيز بيشتر ديده شده است.

مينا سروري، مربي ورزش درباره تناسب اندام به خبرنگار برنا مي گويد: متاسفانه بسياري از افراد وقتي خيلي چاق و يا خيلي لاغر شدند تصميم مي گيرند براي تناسب اندام به باشگاه بروند.در صورتي كه اگر يك رژيم كامل با مشاوره پزشك، يك برنامه خوب ورزشي وكمي حوصله (قابل توجه آدم هاي عجول ) داشته باشيم بدون هيچ عارضه اي مي توانيم به وزن دلخواه دست پيدا كنيم.

سروري در ادامه مطلب مي افزايد: خيلي از افراد براي تناسب اندام ورزش را حذف مي كنند در صورتي كه هر يك ساعت ورزش 300 كالري انرژي مصرف مي كند و تا چند ساعت سوخت و ساز بدن را افزايش مي دهد. بنابراين براي همه افراد چه چاق و چه لاغر به طور كلي ورزش هايي نظير پياده روي، شنا، دوچرخه سواري، واليبال، بسكتبال با رژيم غذايي مي تواند چاره ساز باشد.

براي انسان هزاره سومي كه هر چيز را بدون تلاش و زحمت مي خواهد ارائه دستور العمل آن هم در شرايطي كه خيلي از افراد حوصله نيم ساعت پياده روي را ندارند، بنظر بيهوده مي رسد اما مطمئنا چيزي كه كارشناسان مي گويند با آنچه در آگهي ها نوشته مي شود زمين تا آسمان متفاوت است يكي حاصل سالها تجربه و دانش است و ديگري ...

***

در باشگاه جواني برنا ثبت‌نام كنيد: [email protected]
 سه شنبه 21 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 414]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن