واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: انتخاب آگاهانه
هنر- مهبد آستاني:
با پايان تدوين «كتاب قانون» توسط «محمدرضا موئيني»، اين فيلم وارد مرحله صداگذاري شد.
تازهترين ساخته سينمايي «مازيار ميري» يك درام خانوادگي و اجتماعي است كه در دو كشور ايران و لبنان اتفاق ميافتد. پرويز پرستويي نقش اصلي كتاب قانون را بازي كرده است.
ديگر بازيگران آن عبارتند از: دارين خمسه، داود فتحعليبيگي، مهرداد ضيايي، فريبا جديكار، نگار جواهريان، نيره فراهاني، روشنك عجميان و احمد محبيسنگري. فيلمنامه فيلم را «محمد رحمانيان» براساس طرحي از ميري نوشته و «شاپور پورامين» مديريت فيلمبرداري آن را به عهده داشته است. موسيقي متن كتاب قانون را محمدرضا عليقلي ميسازد.
ميري و پورامين، پشت صحنه فيلم
پرستويي (كه در كنار بازي در فيلم مشاور كارگردان در كار با بازيگران هم بوده است)، در كتاب قانون در نقش مهندس رحمان توانا ظاهر ميشود. او يك كارمند عاليرتبه دولتي است كه در مأموريتي خارج از كشور، به دختري مسيحي دل ميبندد. پس از ماجراهايي سرانجام دختر به اسلام مشرف ميشود. ماجراهايي كه در طول قصه رخ ميدهد، خط اصلي قصه فيلم را به پيش ميبرد و باعث خلق حوادثي براي شخصيتهاي آن ميشود. نقش دختر مسيحي را در فيلم دارين خمسه بازيگر لبناني بازي ميكند.
به گفته مازيار ميري حدود چهل درصد از قصه فيلم در خارج از كشور رخ ميدهد كه صحنههاي مربوط به آن در شهر بيروت فيلمبرداري شده است. گروه سازنده براي فيلمبرداري صحنههاي خارج از كشور يك ماه در لبنان حضور داشت. مازيار ميري در باره كار تازهاش به دوچرخه ميگويد: «مدت زماني طولاني بود كه به فكر وصل دو فرهنگ و دو دين اسلام و مسيحيت در قالب يك فيلم سينمايي بودم. خيلي دلم ميخواست روي اين مضمون كار كنم. در اين فكر بودم كه از چه روايتي بايد استفاده كنم و قصه فيلم چه بايد باشد؟ نكته اصلي و مهم اين بود كه قبل از اين فيلمهاي زيادي با اين مضمون كار شده است و من نميخواستم يك فيلم كليشهاي و تكراري بسازم. ميدانستم فيلم من بايد حال و هوايي متفاوت از كارهاي ديگران داشته باشد و تكرار آن حرفهاي گذشته نباشد.
پرويز پرستويي و دارين خمسه در كتاب قانون- عكس ها از علي تبريزي
طرح موضوع را به محمد رحمانيان دادم و فيلمنامهاي كه او نوشت همان چيزي بود كه من ميخواستم. به اين ترتيب فيلم نامه رحمانيان كمك كرد تا بتوانم مضمون مورد نظرم را به صورت فيلمي سينمايي در آورم. چيزي كه برايم اهميت زيادي داشت و ميخواستم در فيلم مطرح كنم كه چگونه ميشود آدمي كه مذهب ديگري دارد، خودش تصميم ميگيرد كه مسلمان شود. آنها با اين موضوع چگونه برخورد ميكنند و چه شرايطي برايشان به وجود ميآيد كه چنين تصميمي ميگيرند؟ انتخاب اين موضوع از روي هشياري و آگاهي برايم مهم بود.»
ميري در باره تكراري نشدن قصه فيلمش و ميزان رضايت از آن ميگويد: «وقتي فيلمي ميسازم به اين نكته فكر نميكنم كه چه خواهد شد. هر فيلمسازي آنچه را كه ميسازد، دوست دارد و لحظه لحظه فيلمش برايش جذاب است. ولي هميشه اين دلشوره را دارد كه آيا فيلمش خوب از آب در ميآيد يا خير. بايد ديد در باره مخاطب هم همين اتفاق ميافتد و آيا فيلم براي او هم به اندازه سازندهاش جذاب است يا خير؟»
تاريخ درج: 30 ارديبهشت 1387 ساعت 19:36 تاريخ تاييد: 21 خرداد 1387 ساعت 09:10 تاريخ به روز رساني: 21 خرداد 1387 ساعت 09:09
سه شنبه 21 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: همشهری]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 108]