تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816827437




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به كتاب «راز آشكارا» نوشته ميلاد كيايي جهان خاطرات


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: نگاهي به كتاب «راز آشكارا» نوشته ميلاد كيايي جهان خاطرات
شكرالله رحيم خانياگر نگاهي به گذشته پربار اما همراه با فراز و نشيب موسيقي ايراني بيندازيم، مي بينيم كه متاسفانه آنچه امروزه به عنوان دستمايه موسيقي ايراني (رديف هاي سازي و آوازي) به دست ما رسيده نتيجه دريافت و انتقال سينه به سينه از نسل هايي است كه تغيير و تاثير شرايط و تحولات اجتماعي در روند پيشرفت، پسرفت يا سكون آن به طور حتم موثر بوده اما واقعيتي كه در اينجا بايد به آن اشاره كرد كم بودن ميزان تاليف و تدوين آثار مكتوب و باقيمانده در زمينه موسيقي است كه در يك جمع بندي مي بينيم كه تعداد آثار باقيمانده از گذشته بسيار معدود و انگشت شمار است. نتيجه آنكه هيچ تناسبي بين تئوري و عمل در گذشته موسيقي ايراني وجود نداشته است.پس از اين دوره رخوت طولاني كه قبلاً به آن اشاره شد در اواخر دوره قاجاريه به علت وقوع يكسري تحولات چشمگير در نظام سياسي- اجتماعي از جمله وقوع انقلاب مشروطيت، گسترش تبادلات فرهنگي با دنياي خارج و مهم تر از همه ظهور و گسترش رسانه هاي ارتباط جمعي و صنعت چاپ شاهد جهشي چشمگير از جمله برداشتن قدم هايي در جهت ثبت و نگارش نغمه هاي موسيقي ايراني (نت نويسي)، بررسي و ثبت آثار و احوال برخي موسيقيدانان آن دوره و استفاده از دستگاه هاي اوليه ضبط صدا (فونوگراف) و بعدها استفاده از دستگاه هاي پيشرفته تر صوتي و تصويري در اين زمينه هستيم كه اين روند و سير صعودي همچنان و تا زمان حاضر ادامه دارد. هرچند اين واقعيت را هم نبايد ناديده گرفت كه به دنبال اين تحولات و در دهه ها و خصوصاً سال هاي اخير، در بازار آشفته نشر ضمن ارائه آثار فاخر و ارزشمند شاهد آثاري خالي از پشتوانه علمي و هنري در زمينه موسيقي بوده ايم كه هدفي جز منافع مادي و شهرت طلبي پشتوانه اينگونه آثار نبوده است. كتاب «راز آشكارا» از آن دسته منابع درخور توجه است كه با هدف ثبت و انتشار خاطرات و ديدگاه هاي نزديك به پنجاه سال فعاليت هنري ميلاد كيايي (آهنگساز و نوازنده سنتور) در قالب گفت وگوي طولاني پرسشگر با ايشان و به صورت گفت وگوي محاوره يي به رشته تحرير در آمده است. استفاده از بياني خودماني و در عين حال شيوا و پرهيز از كاربرد افراطي واژه ها و اصطلاحات تخصصي موسيقي از ديگر ويژگي هاي «راز آشكارا»ست كه به گيرايي و ترغيب خواننده به ادامه مطالعه و همچنين امكان استفاده كساني كه با موسيقي آشنايي چنداني ندارند كمك مي كند. غاحتمالاً جناب كيايي به اين نكته به خوبي واقف بوده كه كاربرد و جايگاه طرح اصطلاحات و واژه هاي تخصصي اغلب در كلاس هاي تدريس موسيقي و... استف و طي آن تصويري از وضعيت و روابط اجتماعي هنرمندان و مردم ايران در سال هاي دهه چهل و بعد از آن ارائه مي شود. بيان خاطرات تلخ و شيرين زندگي هنري و نتيجه گيري از تجربيات گذشته در بخش هاي پاياني گفت وگو از جمله مطالب گنجانده شده در كتاب «راز آشكارا» است. از ديگر ويژگي هاي مثبت اين كتاب، پوشش هنرمندان نسل هاي اول، دوم و سوم موسيقي ايران به صورتي پيوسته است. شهامت آقاي كيايي در معرفي و بيان خاطره از هنرمنداني كه به علت پاره يي محدوديت ها يا عوامل ديگر طي سال ها نام آنها كمتر مطرح شده يا بعضاً ناشناخته مانده اند اما آثار آنها در ميان مردم و دوستداران هنر خودنمايي كرده ولي كمتر كسي با صاحب اثر آشنا بوده يا بيان نقاط ضعف و قوت توامان برخي از هنرمنداني كه درباره آنها نقل خاطره يا بيان ديدگاه صورت گرفته را مي توان از ديگر وجوه مثبت كتاب برشمرد.از آنجايي كه در انجام هر فعلي هرچند با اهداف متعالي علاوه برنقاط قوت و مثبت، احتمال وجود نقصان و اشتباه هم هست و همواره سعي صاحب اثر در به حداقل رساندن كاستي ها و افزايش نقاط مثبت در ارائه آثار بعدي است كتاب «راز آشكارا» هم از اين قاعده مستثني نبوده و در كنار نقاط مثبت فراواني كه قبلاً اشاره شد داراي ابهامات و تا حدودي ضعف هايي است كه به خاطر ارادت و دوستي حقير با استاد كيايي كه بارها به عنوان شاگرد اخلاقي خدمت ايشان رسيده و پندها و اندرزهاي ارزنده شان را به جان دل خريده ام در بخش پاياني اين مبحث به ذكر چند مورد از نقاط ضعف كتاب مي پردازم.1- مولف در مقدمه كتاب ضمن بيان اهداف خود از تاليف كتاب ليست نسبتاً بلندبالايي از افرادي كه در انجام اين مجموعه او را ياري كرده اند مي آورد اما هيچ اشاره يي به نقش آنها در تهيه مجموعه نشده در صورتي كه در اينگونه موارد نويسنده يا صاحب اثر به طور معمول حداكثر به اسم سه يا چهار نفر و اغلب نقش آنها در تهيه مجموعه اكتفا مي كند.2- ظاهراً كل مجموعه كتاب شامل گفت وگويي است كه طي آن يك نفر به عنوان پرسشگر سوالاتي را مطرح مي كند و جناب كيايي در قالب پاسخ هاي داده شده به بيان مطالب و طرح ديدگاه هاي خود مي پردازد اما برخلاف آنچه از ظاهر كتاب برمي آيد و با توجه به اشاره مولف در مقدمه كه؛ بخش هايي از مطالب كتاب حاضر شامل تعدادي از گفت وگوهاي انجام شده مطبوعاتي و راديويي مولف است كه طي چند سال اخير در مطبوعات چاپ شده اما مي بينيم كه در متن كتاب هيچ اشاره يي به نام نشريه، تاريخ چاپ و شخص گفت وگوكننده مورد اشاره مولف نشده است.3- عدم رعايت توالي زمان در بيان خاطرات (البته در موارد اندك) و طرح پاره يي موضوعات و خاطرات غيرمرتبط با اهداف تاليف موضوع كتاب.4- در جايي كه خاطراتي از دوستي و همكاري هنري ميان مولف (ميلاد كيايي) و محمدرضا لطفي مطرح مي شود واقعاً جا داشت كه با توجه به توانايي ها و خدمات ارزنده اين استاد موسيقي ايراني مطالب بيشتري در مورد ايشان بيان مي شد.كتاب «راز آشكارا » مجموعه يي است در380 صفحه كه براي اولين بار همزمان با برگزاري نمايشگاه بين المللي كتاب تهران (ارديبهشت 1387) توسط انتشارات بدرقه جاويدان چاپ شده و در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.
 سه شنبه 21 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 248]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن