تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخاوت از اخلاق پيامبران و ستون ايمان است . هيچ مؤمنى نيست مگر آن كه بخشنده است و تنها ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820563888




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استاندار خراسان جنوبي تشريح كرد: محور ترازيتي چابهار ـ سرخس و نقش آن در توسعه اقتصادي شرق كشور


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: استاندار خراسان جنوبي تشريح كرد: محور ترازيتي چابهار ـ سرخس و نقش آن در توسعه اقتصادي شرق كشور
خبرگزاري فارس: استاندار خراسان جنوبي گفت: ناحيه اي كه به عنوان محور ترانزيتي شرق كشور تعريف شده از مبدا چابهار استراتژيك ترين بندر آزاد ايران آغاز شده و به سرخس شمال شرقي ترين شهر مهم ايران منتهي مي شود و در توسعه اقتصادي شرق ايران نقش بسزايي دارد.


به گزارش خبرگزاري فارس از بيرجند، سيد صولت مرتضوي ظهر امروز در گفتگو با دبيرخانه همايش بين المللي چابهار، ترانزيت و توسعه محور شرق افزود: اين ناحيه متشكل از سه استان بزرگ، مهم و مرزي شرق كشور شامل سيستان و بلوچستان، خراسان جنوبي و خراسان رضوي با حدود يك هزار و هشتصد و چهل كيلومتر خطوط ارتباطي زميني است.
وي ادامه داد: هرگونه تحول در اين منطقه، مستقيماً در زندگي، رفاه و فعاليت اقتصادي بيش از هشت ميليون و ششصد هزار نفر ايراني ساكن اين استان ها و فراتر از آن در اقتصاد ملي تاثير مي گذارد.
استاندار خراسان جنوبي بهسازي و تجهيز محور شرق شامل چابهار– زاهدان – بيرجند – مشهد و نيز ارتباطات محور شرق- غرب از منطقه آزاد چابهار تا مبادي خروجي غربي و شمال غربي كشور و نيز تقويت تجهيزات و امكانات حمل و نقل كالا، مسافر و انرژي را موجب تقويت نقش فراملي كشور، توسعه صادرات، ايجاد اشتغال پايدار، توليد و حفظ كانون هاي جديد جمعيتي و تضمين و تامين امنيت دائمي مناطق شرقي كشور خواند.
وي در پاسخ به اين سئوال كه اهميت ترانزيت در توسعه محور شرق چيست و براي رسيدن به يك توسعه پايدار و همه جانبه و متوازن در ابعاد مختلف اقتصادي، اجتماعي و امنيتي تا چه اندازه براي منطقه و كشور اهميت دارد، گفت: در دنياي كنوني، ارتباطات و توسعه زيرساخت هاي ارتباطي از اصلي ترين الزامات توسعه به شمار مي روند و بحث ترانزيت، حمل و نقل و توسعه آن، به عنوان يكي از محوري ترين اجزاي ارتباطات، مي تواند تضمين كننده ترقي و برتري اقتصادي يك كشور يا منطقه باشد.
مرتضوي اظهار داشت: منطقه شرق كشور با داشتن مرز طولاني با كشورهاي پاكستان، افغانستان و كشورهاي آسياي ميانه و دربرداشتن حدود دوازده درصد از جمعيت كشور از طبيعتي خشن، خشك و كويري برخوردار است كه اصلي ترين عامل عقب ماندگي و توسعه نيافتگي آن محسوب مي شود.
وي ادامه داد: عدم رونق بخش كشاورزي در اين مناطق و به تبع آن مشكلات ناشي از خشكي منطقه و نبود آب كافي و كاهش سطح رفاه، سبب عدم توسعه صنعتي در اين استان ها خصوصاً سيستان و بلوچستان و خراسان جنوبي شده به نحوي كه بيش از هشتاد درصد از مساحت استان هاي اين منطقه جزو مناطق محروم و كمتر توسعه يافته كشور قرار دارند؛ لذا براي توسعه اين گونه مناطق كه مردم صبور آن با ناملايمات طبيعي و فقر طبيعت دست و پنجه نرم مي كنند بايد با پيش بيني امكان توسعه جايگزين، موجبات ايجاد اشتغال و تامين رفاه نسبي را فراهم آورد، زيرا اين دو مقوله پاشنه آشيل تامين امنيت و آرامش در هر منطقه و كشوري هستند.
مقام عالي دولت خراسان جنوبي گفت: وقتي ما در شهرها، روستاها و كانون هاي جمعيتي، وسايل ماندگاري و دلگرمي افراد را ايجاد كنيم به تامين امنيت و توسعه آن كمك كرده ايم و در يك محيط امن و مستعد، امكان توسعه اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي نيز وجود دارد؛ زيرا بخش مهمي از دغدغه افراد براي تامين مايحتاج اوليه زندگي، اشتغال، ازدواج و تحصيل مرتفع شده است.
مرتضوي اضافه كرد: البته بخش عمده اي از سرمايه گذاري ها و ايجاد زيرساخت ها و سخت افزار لازم وظيفه دولت ها است و در پي آن مي توان سرمايه گذاران داخلي و خارجي را به سرمايه گذاري در مسير بسترهاي از پيش آماده شده ترغيب كرد.
وي در خصوص نقش مناطق آزاد تجاري و صنعتي در توسعه شرق كشور خصوصاً چابهار گفت: چابهار به دليل برخورداري از موقعيت برتر جغرافيايي و استرات‍‍‍‍ژيكي در منتها اليه جنوب شرقي ايران و دسترسي به آب هاي بين المللي در دهانه كريدور مهم و حياتي خليج فارس به عنوان خط اتصال درياي آزاد و كشورهاي آسياي ميانه و افغانستان شناخته مي شود و مسلماً براي تعريف مسير جديد ترانزيتي محور شرق و بهره گيري از امكانات و صرفه جويي هايي كه بكار گيري اين مسير در اختيار دولت هاي ذينفع مي گذارد بايد با شناخت دقيق امكانات، فرصت ها، مزيت ها، تنگناها و تهديدهاي توسعه ي دروازه ورودي اين محور به تحليل و طراحي صحيح ساختار جديد مورد نظر پرداخت.
استاندار خراسان جنوبي تصريح كرد: وجود منطقه آزاد چابهار و كمك به رونق ساختارهاي اقتصادي آن مشوق هاي بسيار مناسبي براي ورود سرمايه گذاران داخلي و خارجي فراهم خواهد كرد و چون وجود نقطه مهمي مانند چابهار با امكانات بندري و نزديكي به اقيانوس اساساً پايه تعريف مسير محور شرق بوده است، لذا ادامه توجيه پذيري بارگذاري بر روي اين محور، مستلزم توجه بيشتر به توسعه چابهار خواهد بود.
مرتضوي در خصوص راه هاي ارتباطي در توسعه يك منطقه گفت: اساسي ترين زيرساخت توسعه، راه هاي ارتباطي هستند، يعني پتانسيلهاي اقتصادي بسيار موجه و مهم در زمينه هاي صنعتي، معدني و كشاورزي در يك منطقه، زماني از قوه به فعل تبديل شده و به قابليت تجاري تبديل مي شوند كه امكان ترابري و حمل و نقل وجابجايي محصولات يا مواد اوليه به ديگر نقاط و اتصال به بازارهاي هدف وجود داشته باشد.
وي در زمينه راه هاي ارتباطي خراسان جنوبي گفت: در اين راستا در استان خراسان جنوبي نيز فعاليت هاي اساسي در زمينه توسعه شبكه راه هاي زميني، توسعه امكانات هوايي و پيگيري اتصال مركز استان به راه آهن سراسري بافق – مشهد انجام شده است.
استاندار خراسان جنوبي اظهار داشت: جاده هاي اصلي نهبندان – بيرجند – قاين – خضري دوبانده مي شوند و مسير سربيشه تا گمرك رسمي مرز ميل هفتاد و هشت در حال احداث بوده و كار اصلاح نقاط حادثه خيز و روكش آسفالت كليه مسيرهاي زميني استان در حال انجام است و از سويي ديگر همچنين فرودگاه بيرجند به فرودگاه بين المللي ارتقا يافته و اكنون پروازهاي عمره و در آينده نزديك حج تمتع و سوريه از آن انجام خواهد شد.
مرتضوي در زمينه اقدامات دولت در استان در خصوص ارتقاي وضعيت راه هاي استان ادامه داد: در بحث جاده اي كار دو بانده شدن جاده هاي محور نهبندان – بيرجند – قاين – خضري در دستور كار قرار گرفته و در مسيري به طول سيصو هفتاد كيلومتر در حال انجام است و مسير جديد نهبندان – شهداد به طول دويست و نود پنج كيلومتر اجرا شده و به بهره برداري رسيده كه با بهره برداري از اين مسير و كمك از مسير سربيشه – ميل هفتاد و هشت ميزان سير بار از مسير بندرعباس – كرمان – خراسان جنوبي به داخل خاك افغانستان بيش از چهارصد كيلومتر كوتاه تر مي شود.
وي گفت: جاده ترانزيتي از سربيشه ميل هفتاد و هشت به طول يكصد وسي و پنج كيلومتر احداث شده و ادامه آن از نقطه صفر مرزي تا شهر فراه مركز ولايت فراه افغانستان به طول يكصد و ده كيلومتر در حال اجرا است كه كوتاه ترين جاده ترانزيتي به داخل خاك افغانستان خواهد بود.
استاندار خراسان جنوبي در پاسخ به اين سئوال كه نقش گسترش شبكه راه آهن در توسعه استان چيست، اظهار داشت: قطعاً ورود خط آهن به مسير ترانزيتي محور شرق، بسياري از هزينه هاي حمل و نقل را كاهش داده و توجيه اقتصادي حركت بارهاي ترانزيتي از چابهار به آسياي ميانه و بالعكس را افزايش مي دهد.
مرتضوي يادآور شد: حمل و نقل ريلي بسيار ايمن تر، كم هزينه تر و سريع تر از حمل و نقل جاده اي عمل مي كند و مي تواند مهمترين عامل رونق اقتصادي منطقه شرق نيز باشد و اين در حالي است كه در خصوص ايجاد خطوط ريلي و اتصال استان به راه آهن سراسري در دومين سفر رئيس جمهور به استان در سال هشتاد و شش مصوب شد كه پس از اتمام مطالعات و انتخاب بهترين مسير در فاز اول، بيرجند به راه آهن بافق – مشهد متصل شود.
وي افزود: اين پروژه در سال جاري بالغ بر چهارصد ميليارد ريال اعتبار دارد و اميدواريم كه هر چه سريع تر آغاز شود؛ ضمن اينكه احداث خط آهن مشهد – زاهدان - چابهار در سفر دوم دولت به خراسان رضوي مصوب شده كه اجراي هر چه سريع تر آن خواست جدي اين استان نيز است.
استاندار خراسان جنوبي گفت: در استان خراسان جنوبي طرح هاي مهم صنعتي و زيربنايي در حال اجراست كه با اشتغال زايي بالا و استفاده از پتانسيل هاي طبيعي و انساني منطقه منجر به عوض شدن چهره اقتصادي استان و بهبود شاخص هاي توسعه در استان خواهد شد.
مرتضوي سه مجتمع فولادسازي هشتصدهزارتني، چهار واحد پتروشيمي، منطقه ويژه اقتصادي بيرجند، سه كارخانه سيمان خاكستري، پايانه صادراتي شرق كشور،مرز رسمي و گمرك ميل هفتاد و هشت، چهار بازارچه مرزي، ايجاد نيروگاه هاي گازي و بادي و توسعه شبكه و پست هاي فوق توزيع، توسعه هتل هاي چهار ستاره، ايجاد چهار شهرك جديد صنعتي و دوازده ناحيه صنعتي در بخش هاي مختلف را ازعمده اين طرح ها و صنايع برشمرد.
وي درخصوص توسعه محور شرق گفت: براي حركت در مسير توسعه محور شرق بايد برنامه هاي جامعي براي توسعه استان هاي واقع در اين مسير پياده شود و اجراي برخي طرح ها در اين راستا ضروري به نظر مي رسد.
استاندار خراسان جنوبي پيگيري مجدانه مصوبات طرح توسعه محور شرق از طريق شوراي توسعه شرق كشور و استان هاي ذينفع وهمكاري بيشتر همه وزارتخانه ها و سازمان هاي دولتي ذيربط در اولويت بخشي به اتمام طرح هاي نيمه تمام در مناطق شرق كشور را خواستار شد و تصريح كرد: تعريف و اجراي طرح هاي بنيادي سرمايه گذاري مانند اجراي خط انتقال گاز صنعتي و ايجاد خط پتروشيمي شرق در بازه زماني متناسب و كوتاه،
تشكيل شوراي منطقه اي توسعه محور شرق با حضور فعال استان هاي ذينفع و پيگيري كلان برخي طرح هاي مهم توسعه اي، تهيه سند جامعMaster Plan توسعه محور شرق بر مبناي مصوبات و تشريح اقدامات مورد نياز در هر منطقه،اجراي سريع راه آهن شرق كشور تا چابهار، دوبانده شدن كامل جاده چابهار – زاهدان – بيرجند – مشهد، كاهش نرخ بيكاري و مبارزه با فقر از طريق توسعه سرمايه گذاري توسط هدايت سرمايه گذاري هاي دولتي در راستاي اصل 44 قانون اساسي و فراهم كردن مشوق‌هاي بيشتر براي سرمايه‌گذاران بخش خصوصي داخلي و خارجي مي‌تواند در توسعه محور شرق نقش ايفا كند كه خراسان جنوبي پيشنهاد داده است.
مرتضوي بر توسعه فرودگاه بيرجند و فراهم آوردن امكان فرود هواپيماهاي پهن پيكر تاكيد كرد و اظهار داشت: توسعه ساير محورهاي ارتباطي به استان هاي سيستان و بلوچستان، خراسان رضوي، كرمان، يزد و اصفهان و
افزايش امكانات ترانزيتي در مسير محور شرق نيز نقش دارد.
وي سرمايه گذاري دولت در معرفي جاذبه هاي سرمايه گذاري، توريستي و طبيعي شهرهاي مسير محور شرق
را يادآور شد و افزود: شرق كشور محتاج توسعه سريع و برون رفت از بن بست هاي اقتصادي و معيشتي است و در راستاي تحقق برنامه هاي آمايش سرزمين و سند چشم انداز بيست ساله جمهوري اسلامي بايد همپاي غرب كشور و ديگر نقاط برخوردار رشد و توسعه داشته باشد تا سبب دلگرمي مرزنشينان و مردم سختكوش استان هاي شرقي كشور شود.
مقام عالي دولت در خراسان جنوبي گفت: اين مناطق اگر چه از لحاظ جغرافياي طبيعي و برخورداري از شاخص هاي رفاهي و آب و هوايي در فقر به سر مي‌برند، اما كانون بروز و ظهور فرهنگ‌هاي ماندگار،‌ دانشمندان، عرفا،‌ نويسندگان و فضلاي بزرگي در طول تاريخ بوده و هستند و هم اكنون قوي ترين قطب هاي دانشگاهي كشور در اين سه استان واقع شده است.
مرتضوي تصريح كرد: توسعه و رشد اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي در راستاي چشم انداز يك هزار و چهارصد و چهار حق طبيعي مردم منطقه است و اميدوارم نتايج همايش بين المللي چابهار، ترانزيت و توسعه محور شرق در اجراي طرح هاي توسعه اي منطقه موثر واقع شود.
وي از آمادگي استان خراسان جنوبي كه در مركز اين محور ترانزيتي و حساس واقع شده براي برگزاري دومين همايش با عنوان خراسان جنوبي،‌ ترانزيت و توسعه محور شرق در سال آينده خبر داد.
انتهاي پيام/ص
 دوشنبه 20 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 345]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن