تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):برترین ایمان آن است که معتقد باشی هر کجا هستی خداوند با توست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816432072




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معاون آموزشي قوه‌ي قضاييه: تعريف جامع و مانعي از محيط زيست نداريم مسووليت مدني تخريب كنندگان محيط زيست بايد مورد توجه قرار گيرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: معاون آموزشي قوه‌ي قضاييه: تعريف جامع و مانعي از محيط زيست نداريم مسووليت مدني تخريب كنندگان محيط زيست بايد مورد توجه قرار گيرد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - حقوق اجتماعي

معاون آموزشي قوه‌ي قضاييه با تاكيد بر اين‌كه توجه به مسووليت مدني تخريب كنندگان محيط زيست، بايد مورد توجه قرار گيرد، تصريح كرد:بايد ضمانت اجراي حقوقي و مدني را در كنار ضمانت اجراهاي كيفري داشته باشيم.

به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين جواهري در همايش «حقوق محيط زيست و تعالي همه‌جانبه‌ي كشور»، محيط زيست را يكي از اصلي‌ترين دغدغه‌هاي بشري عنوان و تصريح كرد: حقوق محيط زيست از مسايل بنياديني است كه در حقوق داخلي و بين‌المللي مورد توجه انديشمندان، دولتمردان و سازمان‌هاي جهاني و بين‌المللي قرار گرفته و در معاهدات بين‌المللي نيز مطمع نظر جدي است.

وي اظهار داشت: با انقلاب صنعتي در قرن 18 و ظهور آسيب‌هاي زيست محيطي در اشكال ملموس و گسترده و هم‌چنين قضاياي مختلفي كه در قرن بيستم به وجود آمد، خسارات و عوارض ناشي از تخريب محيط زيست به شكل عيني‌تر و ملموس‌تر براي جامعه‌ي بشري نشان داده شد و جامعه‌ي بشري را براي غلبه بر خطرات ناشي از محيط زيست مصمم‌تر كرد.

معاون آموزشي قوه‌ي قضاييه با اشاره به اين‌كه قلمرو مباحث زيست محيطي بسيار گسترده و همه‌ي اعصار را در بر گرفته و شامل دوره‌هاي آينده و ناظر بر همه‌ي موجودات است،ادامه داد: محدوده‌ي مسايل زيست محيطي فقط انسان نيست. پس اگر به مسايل زيست محيطي به عنوان ميراث مشترك بشريت نگريسته شود، همان‌طور كه اين مساله مطرح و پذيرفته شده است، سخن گزافي نيست.

جواهري گفت: همان‌طور كه مسايل محيط زيست و قلمرو مباحث مربوط به آن گسترده است، خطرات ناشي از تخريب محيط زيست هم دامنه‌اي بسيار وسيع و گسترده دارد كه همه‌ي زندگي انسان و نسل‌هاي بعدي را در بر مي‌گيرد. حفظ و صيانت از گونه‌هاي مختلف گياهي و جانوري، فرسايش لايه‌ي ازن، تخريب جنگل‌ها، آلودگي آب‌ها، آلودگي صوتي، گازهاي گلخانه‌اي و ضايعات هسته‌يي، همه به عنوان يك خطر جدي و هشدار قابل توجه مطرح هستند. اين مسايل به تدريج با ظهور انقلاب صنعتي پي‌ريزي شد. بروز تدريجي فاجعه‌هاي زيستي كه اغلب ناشي از دستكاري و اعمال انسان‌ها و فعاليت‌هاي بشري است، براي رسيدن به رفاه و توسعه انجام مي‌شود كه اين موارد علل و عوامل مختلف دارد و بعضا ريشه در جهل بشر و در مواردي ريشه در نظام سلطه دارد. البته شايد علل ديگري هم در اين رابطه مطرح باشد.

وي خاطرنشان كرد: به هر حال دنيا با ملاحظه‌ي اين فجايع بر اهميت مباحث زيست محيطي و ضرورت پرداختن به اين مباحث به عنوان يك دغدغه‌ي اصلي، اين مساله را مورد عنايت جدي قرار داد و در صورت مشاهده‌ي قوانين كشورهاي دنيا به اين نتيجه مي‌رسيم كه شايد بيش از 60 كشور در قوانين اساسي خود به مسايل محيط زيست توجه كرده‌اند.

معاون آموزشي قوه‌ي قضاييه با بيان اين‌كه در كشور ما نيز ظرفيت قانوني مطلوبي در اين زمينه وجود دارد، ادامه داد: در قانون اساسي، اصل 45 و 50 به اين مساله پرداخته و هم‌چنين قوانيني ديگر و آيين‌نامه‌هايي در رابطه با مسايل زيست محيطي تنظيم شده است كه مي‌بينيم از قابليت بالايي برخوردار هستند.

جواهري با بيان اين‌كه در آموزه‌هاي ديني نيز به مسايل محيط زيست به انحاء مختلف پرداخته شده است و در آيات و روايات به مسايل محيط زيستي توجه شده است، افزود: ما اگر به دنبال محيط زيست سالم هستيم، علاوه بر اين توان و تلاش كه در اين زمينه داريم بايد به معنويات و آموزه‌هاي ديني نيز توجه كنيم؛ چرا كه اسلام فوق‌العاده به مسايل زيست محيطي توجه كرده است.

وي با اشاره به عنوان همايش مذكور، به ارايه‌ي پيشنهاداتي در اين رابطه پرداخت و تصريح كرد:توجه سازمان محيط زيست به وظايف محوله در راستاي رسيدن به اهداف و توجه به مسايل كلان، از ديگر پيشنهادات در اين زمينه است و بايد به جاي پرداختن به مسايل كوچك و ريز، به مسايل كلان توجه كنيم. ما با واقعيتي مواجه هستيم و آن تعارض توسعه و حفاظت از محيط زيست است. حفظ محيط زيست مصداق توسعه‌ي پايدار است و توسعه‌ي پايدار زمينه‌ساز حفاظت از محيط زيست. اين دو با هم منازعه‌ي حل نشدني ندارند و در جايي بايد به يكديگر برسند.

جواهري، تعبيه‌ي ساز و كاري براي نظارت بر آگهي‌هاي فروش اراضي و تصرف غيرمجاز و ساخت مجتمع‌هاي تفريحي توسط نهادها و سازمان‌ها، آسيب‌شناسي و ريشه‌يابي مشكلات از طريق مطالعه‌ي پرونده‌هاي شكل گرفته، توجه جدي به پيش‌گيري از وقوع جرايم زيست محيطي به طرق مختلف، تبديل مسايل زيست محيطي در بين مردم به يك باور اخلاقي و حقوقي از طريق فرهنگ‌سازي و آموزش عمومي، را از ديگر پيشنهادات براي اين همايش عنوان كرد.

وي گفت: تشكيل بانك اطلاعات آرا و رويه‌هاي قضايي و بررسي ميزان اثربخشي، مستدل و مستند و فعال كردن كميسيون ماده 56 كه به طور جدي در محدوده‌ي وظايف خود اتخاذ تصميم كند، اجرايي و عملياتي كردن خروجي همايش‌ها را از ديگر پيشنهادات مطرح شده براي همايش عنوان كرد.

معاون آموزشي قوه‌ي قضاييه با بيان اين‌كه ترازوي ما قانون است، قانوني كه به تاييد شوراي نگهبان رسيده، ادامه داد: ما هرگز توصيه نمي‌كنيم كه نگاه جانبدارانه به فلان مساله داشته باشيد. ما مي‌گوييم كه مبنا عدالت محوري است. در اين زمينه بايد موضوعات را خوب شناخت؛ چرا كه گاهي يك عمل تخريبي در حوزه‌ي محيط زيست براي نسل‌هاي آينده عوارض دارد.

جواهري با اشاره به رعايت تناسب ميان جرم و كيفر، گفت: با توجه به ظرفيت‌هاي موجود بايد به ابعاد خسارات ناشي از جرم توجه داشته باشيم.

انتهاي پيام
 دوشنبه 20 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 404]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن