تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دين را پناهگاه و عدالت را اسلحه خود قرار ده تا از هر بدى نجات پيدا كنى و بر هر دشم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817095659




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آمريكا و اروپا تلاش مي‌كنند طرح ترانس خزر اجرايي شود (‪(۳‬


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: آمريكا و اروپا تلاش مي‌كنند طرح ترانس خزر اجرايي شود (‪(۳‬
مقامات روسيه كه تحولات تركمنستان را به دقت زير نظر دارند در تداوم سياست هاي اصلي خود درباره عشق آباد هر از چندگاهي مقامات بلندپايه خود را به اين كشور آسياي مركزي اعزام مي‌كنند.

تحليل گران سياسي بر اين باورند كه ديپلماسي فعال اروپا و آمريكا در طول يكسال گذشته دركشور تركمنستان روسيه را ناچار كرده تا سياست فعالي را درباره عشق آباد اتخاذ كند.

مقامات اروپا و آمريكاي در سفرهاي اخير خود از جمله هفته گذشته به تركمنستان از سياست‌هاي رييس جمهوري اين كشور استقبال كردند وحتي رييس دوره‌اي سازمان امنيت و همكاري اروپا در گفت و گو با خبرنگاران در عشق آباد گفت كه اروپا از سياست چند مسيري صدور منابع هيدروكربور عشق آباد حمايت مي‌كند.

الكساندر ستوب به صراحت گفت كه احداث خط لوله گاز از طريق درياي خزر نيز شامل سياست چند مسيري صدور گاز تركمنستان مي‌شود.

او در زمينه همكاري‌هاي انرژي با تركمنستان تصريح كرد كه اروپا اين موضوع را بررسي كرده و به موقعيت راهبردي اين كشور آسياي مركزي بخاطر داشتن ذخاير عظيم گاز طبيعي واقف است .

در اين راستا وزير صنايع و انرژي جمهوري آذربايجان روز جمعه در همايش نفت و گاز تركمنستان در عشق آباد گفت كه دو كشور تصميم بر گسترش همكاري ها در بخش درياي خزر بويژه صنعت نفت و گاز گرفته اند.

ناطق علي اف به همراه سيدرضا كسايي زاده مديرعامل شركت ملي گاز جمهوري اسلامي ايران در حقيقت تنها مقامات بلندپايه اين همايش بين‌المللي بودند.

وزير صنايع و انرژي آذربايجان در اين همايش گفت كه باكو آماده انتقال تجربيات خود در زمينه احداث سكوهاي درياي خزر با عمق زياد به تركمن هاست اين مقام آذري تاكيد كرد كه هم اكنون در دنيا رقابت شديد براي ايجاد كريدور جهت صدور منابع هيدروكربور وجود دارد كه در نهايت باعث افزايش قيمت سوخت و انرژي مي‌شود.

علي اف به منظور كم رنگ جلوه دادن اختلافات بين تركمنستان و آذربايجان در برخي ميدان‌هاي نفتي گفت كه باكو و عشق آباد نقش مهمي در زمينه تامين انرژي منطقه ايفا مي‌كنند.

وزير صنايع و انرژي آذربايجان گفت كه به همين منظور دو كشور بايد اقدامات خود را در اين راستا هماهنگ كنند و عشق آباد از موقعيت راهبردي باكو در زمينه ترانزيت گاز استفاده نمايد.

با وجود تلاش آمريكا و اروپا و همچنين سفر هيات‌هاي مختلفي از تركمنستان وآذربايجان به پايتخت‌هاي يكديگر براي گسترش روابط و حل موضوع بهره برداري از چند ميدان نفتي ، به نظر مي‌رسد، مشكلات عشق آباد و باكو همچنان در زمينه درياي خزر لاينحل مانده است .

همواره تركمنستان ، دولت آذربايجان را متهم مي‌كند كه در مسئله تقسيم بستر و زير بستر دريا مخالف قوانين و مقررات بين‌المللي عمل كرده و توجه اي به آنها ندارد.

تفاوت ديدگاه‌هاي جمهوري آذربايجان و تركمنستان درباره تقسيم درياي خزر باعث شده كه آنها بر سر مالكيت چند حوزه نفتي به شدت با هم اختلاف داشته باشند.

عشق آباد و باكو بيش از همه بر سر مالكيت يك ميدان نفتي غني كه تركمن ها آنرا سردار و آذريها آنرا كپز مي‌خوانند با هم اختلاف نظر دارند.

به هرحال ، رقابت در زمينه انتخاب مسيرهاي صدور گاز كشورهاي آسياي مركزي از تركمنستان بين كشورهاي روسيه با كشورهاي آذربايجان ، تركيه ، اروپا و آمريكا در آينده تشديد خواهد شد.

به نظر مي‌رسد رييس جمهوري جديد روسيه در سفر تيرماه خود به آذربايجان و تركمنستان موضوع ترانزيت بيشتر گاز اين كشور از طريق روسيه يا خريد گاز آذربايجان موانعي را در برابر احداث خط لوله گاز ترانس خزر ايجاد كند تركمنستان و روسيه روابط اقتصادي گسترده‌اي با يكديگر دارند بطوريكه حجم مبادلات بازرگاني اين كشور از سه ميليارد و ‪ ۵۰۰‬ميليون دلار در سال ‪ ۲۰۰۶‬به پنج ميليارد دلار در سال ‪ ۲۰۰۷‬ميلادي رسيده است .

بااين وجود، به گفته مقامات و كارشناسان سياسي امن‌ترين ، اقتصادي ترين مسير ترانزيت گاز كشورهاي آسياي مركزي جمهوري اسلامي ايران است .

همانگونه كه معاون وزير نفت و مديرعامل شركت ملي گاز كشورمان در همايش نفت و گاز تركمنستان در هفته گذشته گفت : جمهوري اسلامي ايران امن‌ترين و اقتصادي‌ترين مسير ترانزيت گاز كشورهاي آسياي مركزي است .

كسايي زاده افزود: جمهوري اسلامي ايران همچنين بازار خوبي براي فروش يا سوآپ فرآورده‌هاي نفت و گاز كشورهاي آسياي مركزي بشمار مي‌رود.

وي تاكيد كرد: موقعيت جمهوري اسلامي ايران به عنوان دروازه طلايي بين كشورهاي آسياي مركزي ، حوزه خزر و خليج فارس براي انتقال و ترانزيت انرژي بر هيچ كس پوشيده نيست و به همين دليل تهران آمادگي كامل خود را براي ترانزيت ، سوآپ و خريد گاز و فرآورده‌هاي نفت و گاز تركمنستان اعلام مي كند.

كسايي زاده گفت : خط لوله نفتي ‪ ۴۲‬اينچي جديد موسوم به ‪ IOP‬با ظرفيت يك ميليون تن بشكه در روز به طول يك هزار و ‪ ۵۱۵‬كيلومتر با هزينه‌اي حدود يك و نيم تا دو ميليارد دلار از بندر نكا در ساحل خزر به بندر جاسك در تنگه هرمز احداث مي‌شود كه مسيري مناسبي براي انتقال نفت حوزه خزر به بازارهاي جهاني خواهد بود.

البته ، همه كارشناسان اقتصادي و انرژي مستقل جهان معتقدند كه اقتصادي ترين مسير انتقال گاز كشورهاي آسياي مركزي ، جمهوري اسلامي ايران است .
 دوشنبه 20 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 148]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن