تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله چيزى مثل شام و غير آن را بر نماز مقدم نمى‏داشتند و ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816582006




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آسيب شناسي بازي‌هاي رايانه‌اي اسلامي/ 3پشت پرده‌ بازي‌هاي رايانه‌اي/ 3 نهادينه كردن انديشه‌هاي ديني راه مبارزه با تهاجم فرهنگي غرب در بازي‌هاي رايانه‌اي است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: آسيب شناسي بازي‌هاي رايانه‌اي اسلامي/ 3پشت پرده‌ بازي‌هاي رايانه‌اي/ 3 نهادينه كردن انديشه‌هاي ديني راه مبارزه با تهاجم فرهنگي غرب در بازي‌هاي رايانه‌اي است
گروه وبلاگ وIT: براي مبارزه با شبيخون فرهنگي بازي‌هاي رايانه‌اي دو نقطه اساسي يعني خانواده و جامعه اساسي است. فرهنگ سازي مي‌تواند از خانواده شروع شده و در نهادهاي دولتي و غير دولتي كلان ادامه يابد.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، در بازي «كانتر» كاربر رايانه بايد براي مبارزه با تروريست‌ها به كشورهاي اسلامي‌برود. تروريست‌هايي كه با او درگير مي‌شوند همه پيشاني بند دارند و ريش دار هستند. نكته مهم در اين بازي اينكه كاربر مي‌تواند براي مبارزه با تروريست‌ها مليت آمريكايي، انگليسي و حتي اسرائيلي!! را براي خود انتخاب كند.

در بازي «طوفان صحرا» عرضه شده در سال 1381 كه بازي كننده در نقش يك سرباز انگليسي و آمريكايي است كه مأموريتش، آزاد سازي عراق از يوغ ديكتاتوري است. او در اين بازي، يك دشمن مي‌شناسد و آن هم سرباز عراقي است. اين بازي، هيچ مخالفتي را در آمريكا به وجود نياورد و تنها به افراد زير 16 سال، توصيه شد كه اين بازي را انجام ندهند. هدف پنهاني بازي طوفان صحرا، آن است كه فرد بازي كننده،خود را در موضع دفاع از نظم نوين جهاني قرار دهد.

در بازي «ژنرالز» بازيگر رايانه در نقش يك سرباز آمريكايي، مأمور مبارزه با تروريست‌ها و بيشتر در عراق و افغانستان است. در عراق قهرمان بازي در آستانه ورود به بغداد است كه نيروهاي عراقي يك موشك شليك مي‌كنند و در بازار شهر، عده زيادي از زنان و كودكان عراقي كشته مي‌شوند. اين صحنه باعث مي‌شود قهرمان بازي در انجام مأموريتش براي نابودي نظاميان عراقي مصمم‌تر شود. جالب اين است كه سعي شده چه در عراق و چه در افغانستان، نمادهاي ديني و اسلامي‌به شدت مورد توجه طراحان بازي قرار گيرد و مركزيت در گيري‌ها و ميدان‌هاي نبرد، محيط‌هايي با همين نمادها است.

يكي از اين بازي‌ها كه خيلي هم ماهرانه و با جذابيت‌هاي خاص گرافيكي ساخته شده بازي «طوفان صحرا ـ 2» است. شما در اين بازي مي‌توانيد به انتخاب خودتان در نقش نيروهاي ويژه ي آمريكايي delta يا نيروهاي انگليسي sas بازي كنيد.

پس از آموزش‌هاي لازم رزمي‌ و نظامي، در اولين مأموريت خود در دوم آگوست 1990 بايد پس از درگيري با نيروهاي عراقي اقدام به انهدام پلي ميان عراق و كويت كنيد و با گذراندن مراحل زياد با مأموريت‌هاي مختلفي همچون نابود كردن مركز نظامي، سايت‌هاي موشكي، فرودگاه‌هاي نظامي‌ در مرحله آخر اقدام به نابودي و كشتن ژنرال عزيز خان كنيد.

جالب اين است كه در دو مرحله متوالي شما وظيفه نابودي موشك‌هاي اسكاد(scud) البته قبل از اينكه به سمت اسرائيل شليك شوند را داريد. يا اينكه در فوريه 1991 بايد وارد جنوب بغداد شويد و مسير ورود به يك كارخانه عراقي را بيابيد و عبور از چندين لايه حفاظتي وارد كارخانه شويد. اين كارخانه محل توليد سلاح‌هاي اتمي ‌و راديو اكتيويته است و در نهايت بايد مقداري پلوتونيوم توليد شده را بيابيد و همچنين يك موشك در حال ساخت كه كلاهك آن باز شده و قرار است يك كلاهك هسته‌اي روي آن سوار شود را نابود كنيد.

بازي «بازگشت به بغداد» نسخه جديد همين بازي است كه از نظر گرافيكي كيفيتي به مراتب قوي‌تر از آن دارد. در اين بازي، قهرمان بازي كننده به جنگ سال 1370 آمريكا عليه عراق بر مي‌شد و كشت و كشتار سربازان عراقي با يك ديدگاه انحصار گرايانه به نفع آمريكا كاملاً به ذهن و ديدگاه بازيگر رايانه‌اي ديكته مي‌شود.

ملاحظه مي‌كنيد كه چه هدف‌هاي متعددي از طراحي و ساخت اين بازي‌ها دنبال مي‌شود. اثبات اين ادعا كه عراق يا كشورهاي اسلامي‌محل توليد بمب اتم است و نيز اينكه سربازان كشورهاي اسلامي ‌به خودي‌ها هم رحم نمي‌كنند و بايد يك سرباز آمريكايي بيايد و يك ملت را از دست سربازان خودشان نجات دهد. القاي حس دفاع بازيگر رايانه از اسرائيل و بي اراده قبول كردن اين ماجرا اين‌ها همه در شمار پشت پرده‌هاي اين بازي‌هاست كه بسيار هوشمندانه و با دقت و ظرافت مورد طراحي و ساخت قرار مي‌گيرد.

يكي از زيباترين و مهيج‌ترين اين بازي‌ها، بازي «سام ماجراجو در پرسپوليس» است. در اين بازي شما به عنوان بازيگر رايانه با نام سام براي نجات بشريت به گذشته برمي‌گرديد و براي مبارزه با ايادي اهريمن به پرسپوليس ايران مي‌آييد. در تمام صحنه‌هاي اين بازي كه از نظر گرافيكي بسيار زيبا و خيره كننده طراحي شده است، پايگاه‌هاي دشمن با نمادهاي اسليمي، گنبد و مناره، كاشي كاري‌هاي سنتي ايراني و ... تزيين شده‌ست. جالب است كه اگر صحنه‌هاي گرافيكي و همان نمادهاي اسلامي‌را بزرگ نمايي كنيد، روي كاشي كاري‌ها عبارت‌هايي مثل «انا مدينه العلم و علي بابها» و روايت‌هايي از اين قبيل را به وضوح مشاهده مي‌كنيد.

بعد از اينكه شما توانستيد از پس مأموريت برآييد و تروريست‌ها را نابود كنيد در مرحله پاياني به محيطي وارد مي‌شويد كه قرار است براي شما به عنوان قهرمان نجات جهان وجشن گرفته شود. اين محيط چيزي و جايي نيست جز محيطي با نمادهاي مسيحي و كليساها.

اين مقال را مجال بررسي همه بازي‌هايي كه در اين زمينه طراحي و وارد بازار شده‌است، نيست. اما چيزي كه در حال اتفاق افتادن است كه اين تكنولوژي دارد رفته رفته به ابزار دست مخالفان هر نوع معنويت و اعتقاد ديني تبديل مي‌شود. گويا هر نوع اعتقاد ديني مي‌تواند سد محكمي ‌در برابر افزون طلبي‌ها و سلطه خواهي‌هاي قدرتمندان است.

بازي جنجالي «خداي جنگ» از جمله ي اين بازي‌هاست كه از شدت ضد ارزشي بودن آن حتي مردم عادي كوچه و بازار را متوجه محتواي خود كرده‌است.

به گزارش بعضي از خبرگزاري‌ها بسياري از ساكنان شارجه به محتواي ضد ديني، ضد اخلاقي و متضاد با ارزش‌هاي اجتماعي اين بازي اعتراض كرده‌اند.

اين بازي كه در ميان كودكان و جوانان بسيار محبوب است، داراي محتوايي بسيار خطرناك و در مورد يك اسطوره يوناني است كه كاربر رايانه را به كشتن خدايان مختلف براي رسيدن به مرحله بعدي بازي ترغيب مي‌سازد و حاوي صحنه‌هاي غير اخلاقي نيز است.

به نوشته گلف نيوز، يك شهروند اماراتي مي‌گويد: وي يكي از كساني بوده است كه با پي بردن به توزيع اين بازي و تضاد آن با ارزش‌هاي اسلامي‌ شوك زده شده‌است.

كميته فتواي دائمي‌ امارات به تمامي ‌زير مجموعه‌هاي دولتي دستور ممنوعيت فروش اين بازي را اعلام كرده و تأكيد كرده كه در صورت مشاهده، اين بازي مي‌تواند توقيف شود.

در پايان ذكر دو نكته بسيار ضروري است:

1- خانواده‌هاي ايراني بايد در مورد سرايت اين بازي‌ها در ميان كودكان و نوجوانانشان حساسيت لازم را داشته باشند. بسيار ساده انديشي است كه به اين ابزار فرهنگي، به عنوان يك بازي صرف و سرگرمي‌محض نگاه شود. خانواده‌هاي ايراني بايد بدانند كه يكي از راه‌هاي فرهنگ سازي همين است و نمي‌توان تأثير مخرب آن را بر ذهن و فكر كاربران كم سن و سال رايانه‌ها انكار كرد.

2- در خبرها مي‌خوانيم كه خيلي از كشورها از كشورهاي اسلامي‌ گرفته تا كشورهاي غير اسلامي‌ كه به فرهنگ و سنت‌هاي خود علاقمند هستند، نهادي را در نظر گرفته‌اند تا به بررسي اين بازي‌ها بپردازند و پس از حصول اطمينان از عدم مغايرت با سنت‌ها يا باورهاي اعتقادي مردمشان اجازه انتشار آنها را صادر كنند.

متأسفانه بايد گفت در كشور ما جاي چنين سازماني به شدت خالي است. درست است كه عصر ديجيتال، عصري نيست كه بتوان جلوي نفوذ قاچاقي و مخفيانه اين نوع برنامه‌ها را گرفت اما به هر حال براي آناني كه به اصول خود پايبند هستند، مي‌تواند به عنوان يك فيلتر و سوپاپ اطمينان استفاده شود تا بر اساس نقطه نظرات آن نهاد نظارتي به تهيه بازي براي خانواده و فرزندانشان اقدام كنند.

منبع: سيد محمد رضا واحدي/ وبلاگ لبگزه
 دوشنبه 20 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 325]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن