تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا به چيزى با فضيلت تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاهتان نكنم؟ و آن اصلاح ميان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816214665




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي آسيب‌شناختي منازعات زن‌ مسلمان در دنياي ‌مدرن/ 14مدرس حوزه و دانشگاه:رسانه‌ها نگذارند خدمات اسلام به زنان به پاي مدرنيسم نوشته شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: بررسي آسيب‌شناختي منازعات زن‌ مسلمان در دنياي ‌مدرن/ 14مدرس حوزه و دانشگاه:رسانه‌ها نگذارند خدمات اسلام به زنان به پاي مدرنيسم نوشته شود
گروه اجتماعي: رسانه‌ها به دليل فراگيري مي‌توانند با توليد برنامه‌هاي مختلف به تبيين جايگاه زن در اسلام بپردازند تا خدمات اسلام به پاي مدرنيسم نوشته نشود.
«مريم معين‌الاسلام» مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، به ارائه تعريفي از مدرنيسم پرداخت و گفت: تحولات تكنولوژيكي كه غالباً زمينه پيشرفت را فراهم مي‌كند از ابعاد مهم مدرنيسم است و حضور در اين عرصه نمي‌تواند رسالت زن مسلمان را تحت‌الشعاع قرار دهد.

وي افزود: پويايي و فعاليت براي رسيدن به كمال از جمله ويژگي‌هاي انسان مسلمان است بنابراين با تأمل در انديشه اسلامي به اين نتيجه مي‌رسيم كه استفاده از اين امكانات به شرط اينكه منجر به افزايش توانايي افراد اعم از زن و مرد شود مورد سفارش مكرر اسلام است.

اين مدرس دانشگاه قم در ادامه اقتضائات مدرنيته را از جمله مسائل چالش‌برانگيز اسلام با مدرنيسم دانست و تصريح كرد: حضور بي‌ضابطه زن در محيط‌هاي اجتماعي و سياسي از جمله ملزومات مدرنيسم است كه مورد قبول زن مسلمان قرار نمي‌گيرد زيرا طبق انديشه اسلامي زنان با رعايت احكام اسلامي مي‌توانند حضور مؤثري در جامعه داشته باشند.

مؤلف كتاب «تبيين و ترسيم حجاب» با تأكيد بر اين مطلب كه رعايت حجاب مي‌تواند بر روند حضور تأثيرگذار زن در جامعه مدرن تسريع ‌بخشد، اظهار كرد: شاهد اين مطلب نيز حضور زن در دنياي به‌اصطلاح مدرن است زيرا تأكيد بر حضور برهنه زن در اجتماع، وي را به ابزار جنسي تبديل كرده لذا تمام استعدادهاي بالقوه زنان به اين دليل ناديده گرفته شده است.

مدرس جامعة‌الزهرا در ادامه با استناد به منابع تاريخي اظهار كرد: به‌زعم مورخان، ظهور اسلام زمينه مساعدي را براي فعاليت سياسي و اجتماعي زنان فراهم كرد و حيات اجتماعي را براي آنان به ارمغان آورد زيرا پيش از آن زنان از تمام حقوق انساني محروم بودند چه برسد به فعاليت اجتماعي.

وي ارائه الگوهاي عملي همچون حضرت زهرا(س)، حضرت زينب(س)، همسران پيامبر(ص)، ام سلمه و موارد مشابه را از ديگر مصداق‌هاي فعاليت اجتماعي و سياسي زن در اسلام عنوان كرد و افزود: در عصر كنوني نيز زنان اجازه حضور در عرصه‌هاي مختلف را دارند و اين مسأله به تأييد مقام معظم رهبري نيز رسيده است البته اين حضور منوط به رعايت آداب و مؤلفه‌هايي است كه در مدرنيسم ناديده گرفته شده و بي‌توجهي به آن آسيب‌هاي زيادي را به زنان و جامعه رسانده است.

نويسنده كتاب «زنان و برنامه تربيتي اسلام» در پاسخ به پرسش خبرنگار ايكنا مبني بر اينكه چرا با اين وجود برخي‌ها حضور فعالانه زنان در اجتماع را محصول مدرنيسم مي‌دانند، گفت: اين برداشت‌ها ناشي از فعاليت تبليغي دشمنان است زيرا آنان نيز متوجه اين واقعيت شده‌اند كه ارائه چهره واقعي دين به ويژه جايگاه زنان نقشه‌هاي آنان را بي‌نتيجه مي‌گذارد.

معين‌الاسلام كم‌كاري زنان و همچنين مسئولان در به دست آوردن اطلاعات واقعي از دين، كج‌سليقگي و كج‌فكري‌هاي برخي از دولت‌هاي مسلمان را نيز مزيد بر علت دانست و تصريح كرد: برخي از اقدامات نيز باعث شده كه چهره دين متحجر و عقب‌افتاده باشد.

مدير دفتر پژوهش‌هاي فرهنگي استان قم در پاسخ به اين پرسش ايكنا كه پس به نظر شما مدرنيسم دستاوردي براي زن مسلمان ندارد؟ اظهار كرد: ره‌آورد مدرنيسم را بايد از زنان غربي كه در تعامل با آن هستند جويا شويم زيرا به اذعان بيشتر آنان كه «دايان پاسنو» مسئول مركز مطالعات خانواده آمريكا نيز جزء آنان است مدرنيسم غير از تخريب چهره زن و تباهي خانواده ره‌آورد ديگري ندارد.

در اين بخش از گفت‌وگو معين‌الاسلام به بخشي از سخنان اين مقام مسئول در ايالات متحده اشاره كرد كه معتقد است «مكتب فمنيسم به‌منظور احقاق حقوق زنان پايه‌گذاري شد اما همين افكار فقط به افزايش آمار طلاق، خشونت عليه زنان، بي‌بهره ماندن زنان از موهبت‌ها و لذت‌هاي طبيعي همچون مادرشدن و ... انجاميد.»

به گفته اين استاد دانشگاه ارائه مدل جديد از حضور زنان در عرصه‌هاي سياسي و اجتماعي و عرضه آن به جامعه جهاني توسط انقلاب اسلامي، مهم‌ترين چالش كنوني مدرنيسم با اسلام است زيرا طبق اين الگو زنان با پاي‌بندي به حريم اخلاقي و توجه به نقش مادري و همسري خويش به فعاليت اجتماعي و سياسي مي‌پردازند.

به اعتقاد وي كه تاكنون 25 مقاله درباره زن به مجامع بين‌المللي ارسال كرده است، گرايش زنان غربي به اسلام و افزايش آمار روزانه آن مبين اين نكته است كه آنان نتوانسته‌اند در قالب مدرنيسم و قوانين آن به حقوق اوليه خود برسند.

اين عضو فعال در امور بانوان با اشاره به برخي از سخنان مقام معظم رهبري كه تصريح كرده‌اند «ما از جامعه مدرن مطالبات اساسي داريم كه مسأله زنان نيز جزئي از آن است» اظهار كرد: زنان بازنده اصلي مدرنيسم و الگوي فكري ارائه شده توسط آن هستند و استفاده تبليغي از زنان براي افزايش فروش، دليلي بر اين مدعاست.

وي اظهار كرد: در فرهنگ غربي زن به‌عنوان يك ابزار است كه نه تنها توقعاتش لحاظ نشده بلكه ابزار وصول به اهداف سرمايه‌داري است لذا ما به‌عنوان زن مسلمان نمي‌توانيم احكام اسلامي را به دليل رضايت مدرنيسم تغيير دهيم.

اين مدرس حوزه علميه جامعة‌الزهرا در پايان اين گفت‌و‌گو خواستار شناسايي مؤلفه‌هاي زن مسلمان و معرفي آن به جامعه شد و تصريح كرد: رسانه‌ها به دليل فراگيري مي‌توانند با توليد برنامه‌هاي مختلف به تبيين جايگاه زن در اسلام بپردازند تا خدمات اسلام به پاي مدرنيسم نوشته نشود.
 دوشنبه 20 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 234]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن