واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: ايران، حاكميت اسلام و عصر نوآورى و شكوفايي
مهدى اسماعيلي
فرهنگ فاطمى (سلام الله عليها) فرهنگ شكوفايى است. ما تا غم فاطمه (سلام الله عليها) رانشناسيم فاطمى نشدهايم. البته ممكن است بتوان براى بانوى مظلومهاى گريست ولى با زهراى مرضيه (سلام الله عليها) همدل شدن حكايت ديگرى است. لازمه هم نوايى با فاطمه زهرا (سلام الله عليها) شناخت غم فاطمه (سلام الله عليها) است.
ريشه اصلى غم فاطمه (سلام الله عليها)
آنكه فاطمه زهرا (سلام الله عليها) را بشناسد اين نكته برايش روشن است كه غم فاطمه (سلام الله عليها) غم از دست دادن فدك نيست، غم از دست دادن پيامبر (صلى الله عليه و آله) هم نيست، غم از دست دادن پيامبر غم بزرگى است. ولى غم اين بانوى بزرگ، طبق سخنان درر بارش در خطبه مسجد مدينه غم از دست دادن پدر نيست. غم زهراى اطهر (سلام الله عليها) غم از دست دادن حكومت همسرش نيز نيست. كسانى كه تمام عالم برايشان به اندازه بال مگسى ارزش ندارد، از دست دادن حكومت و امثال حكومت چيزى نيست كه براى آنها جزع و فزغ به همراه بياورد. اصلا مگر خطبه فاطمه زهرا (سلام الله عليها) در مسجد مدينه به ما اجازه مىدهد كه غم فاطمه را غم از دست دادن فدك و حتى غم از دست دادن پدر و امثال اينها بپنداريم؟!ريشه غم فاطمه (سلام الله عليها) را بايد در تفاوت بين «حكومت دينداران» با «حكومت دين» جستجو كرد و چقدر بصيرت بزرگى است بصيرت فاطمه!«حاكميت دينداران» با «حاكميت دين» بسيار فرق مىكند. حكومت اسلامى با اجراى حكم خدا محقق مىشود ولى در حكومت مسلمين «شخص مسلم» نظرات آن شخص حاكم است. پيچشى كه در صدر اسلام پيدا شد و از چشم فاطمه (سلام الله عليها) پنهان نماند، هشدارى است تا مردم ايران، نسبت به انقلاب خود توجه پيدا كنند تا «حكومت اسلامي» به «حكومت مسلمين» تبديل نشود. «ولايت فقيه» هم يعنى «حكومت معصوم و حكومت اسلام.» فقيه يعنى كسى كه به عنوان مجتهد تلاش مىكند حكم خدا و پيغمبر و امام را از متون دينى به دست آورد و حاكم كند نه حكم خودش را. شيعه دنبال حقيقت است فلذا دنبال حاكميت اسلام است و هيچ حاكميتى جز امام معصوم (سلام الله عليها) نمىتواند روح شيعه را راضى كند.
مكتب فاطمه(سلام الله عليها)
هيچ غمى بالاتر از اين غم نيست كه اسلام حاكم نباشد و مكتب فاطمه متذكر اين نكته است.بايد به اين نكته ظريف هم توجه داشت كه حاكميت يك انسان مسلمان خوب هم، تامين كننده دغدغه فاطمه (سلام الله عليها) نيست. خوب بودن در يك نظام اجتماعى يك امر فردى نيست. اسلام آن گونه كه در همه شريانهاى جامعه حضور فعال داشته باشد تنها در حاكم بودن اسلام ميسر است و اين دغدغه فاطمه (سلام الله عليها) است.
فرهنگ فاطمى (سلام الله عليها) و شكوفايي
مردم ما از اين جهت كه بايد حاكميت اسلامى را حفظ كرد خيلى هوشياراند وگرنه گلههاى بسيارى هم وجود دارد. اما مردم به دليل اينكه مىدانند فقط از طريق حاكميت اسلام مىتوانند به مقصود برسند اين گونه محكم در برابر ناملايمات مىايستند. وقتى متوجه مىشويم استعدادهاى عظيم انسانى فقط در حاكميت اسلام به ثمر مىرسد، خواهيم فهميد فاطمه (سلام الله عليها) چرا اينچنين نگران است كه جريان حاكميت از مسير خود دور شد. و فاطمه (سلام الله عليها) مظهر تمام عبوديت است و عبوديت راز آزادگى و شكوفا شدن.
تلاش سلطهگران
اگر ما بتوانيم فرهنگ شيعه را به جهان برسانيم، جهان جذب آن مىشود و به همين دليل است كه حاكمان ستمگر و سلطهگران عالم نمىگذارند و به همين دليل است كه زبان فهم فرهنگ دينى در غوغاى تبليغات دنياى غربى گم شده است. سلطهگران درصدد هستند تا نگذارند مسئله درست روشن شود. دشمن تلاش مىكند تا با ناكارآمد نشان دادن نظام ادارى و اجرايي، مردم مزه ولايت فقيه را نچشند. بايد بدانيم كه غرب مىخواهد ما را از چه چيز منصرف كند. آنها حاضرند ما نماز بخوانيم، توسعه و تكنولوژى داشته باشيم، حتى انرژى هستهاى هم داشته باشيم، اما «حاكميت اسلام» را نخواهيم. ايران، حاكميت اسلام و عصر نوآورى و شكوفايى و راز شكوفايى ايران اسلامى تمسك به سيره فاطمى (سلام الله عليها) است. چنانچه تفاوت ميان حاكميت اسلام با حاكميت نظرات فردى به خوبى براى مردم تشريح شود مردم ديگر ناكارآمدى سيستم اجرايى را به پاى حاكميت دين نخواهند گذاشت و اينچنين است كه در پرتو فرهنگ فاطمى (سلام الله عليها) مردم در پيرايهزدايى از حكومت دينى خواهند بود و اين مطالبه عمومى مىتواند ضامن كارآمدى و شكوفايى بيشتر جمهورى اسلامى باشد.
دوشنبه 20 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: رسالت]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 237]