واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
اعتقاد دارم همهي دوستداران سينما ميتوانند با مسايلي كه در فيلم «كنعان» مطرح ميشود ارتباط برقرار كنند. اين فيلم به زندگي زناشويي طبقه متوسط و معضلات و دغدغههاي آنها و بخصوص زنان اين طبقه ميپردازد.در جشنوارهي فيلم فجر ازاينكه مخاطب عام با فيلم ارتباط برقرار كرده است بياندازه خوشحال شدم. برنامهي ما هم از ابتداي کار اين بود كه فيلم گستردهترين قشر از مخاطبين، يعني همهي دوستداران سينما را راضي کند و آماري هم كه از رايگيريهاي تماشاگران جشنوارهي فيلم فجر بدست آمد نشان داد كه فيلم موفق شده است با مخاطب عام سينماي ايران ارتباط برقرار كند. «كنعان» در بخش بينالملل جشنواره فجر به عنوان فيلم برگزيده تماشاگران انتخاب شده بود.ما قشر خاصي را به عنوان مخاطبان فيلم «كنعان» در نظر نگرفتيم، چون اعتقاد داريم همهي دوستداران سينما ميتوانند با مسايلي كه در اين فيلم مطرح ميشود ارتباط برقرار كنند. اين فيلم به زندگي زناشويي طبقه متوسط و معضلات و دغدغههاي آنها و بخصوص زنان اين طبقه ميپردازد.اواخر دورهي نگارش فيلمنامهي «چهارشنبهسوري» بوديم كه تصميم گرفتيم فيلمنامهي ديگري را با هم كار كنيم. من داستان «كنعان» را مطرح كردم و اصغر فرهادي هم خوشبختانه موافقت كرد و با هم كار كرديم.نوشتن فيلمنامه حدود شش ماه طول كشيد و يكي از معضلات اساسي ما اين بود كه نميخواستيم جذابيت فيلم را در اكشن فيلم يا حوادث، خيلي چشمگير ببينيم.دو فيلم «چهارشنبهسوري» و «كنعان» به نظر من فقط از اين جهت كه هر دو به مسايل مربوط به زناشويي در طبقهي متوسط ميپردازند، شبيه هم هستند. ولي اين دو فيلم از لحاظ کارگرداني و پرداخت سينمايي كاملا با هم تفاوت دارند.فيلمنامهي «كنعان» اقتباسي آزاد از قصهي كوتاهي به نام «تير و ستون» نوشتهي آليس مونرو است، بنابراين پايانبندي فيلم برايمان مشخص بود و فقط در مورد جزييات روايت بحث داشتيم.
روند سادهپسندي و ساخت فيلمهاي كليشهاي، ذائقهي مخاطب را در سينماي ايران تغيير داده است ولی ساخت فيلمهايي چون «كنعان» برخلاف اين جريان حرکت ميکنند. فكر ميكنم سينماي ما مخاطب عاماش را خيلي دستكم گرفته است و براي شعور او به اندازهي كافي احترام قايل نبوده است. من از آغاز کار مطمئن بودم فيلمي مثل «كنعان» كه مسايل ظريف و ريز جامعه را مطرح ميكند، ميتواند توجه تماشاگر عام را به خودش جلب كند و با استقبال روبرو شود.مردم ما، تشنهي فيلمهايي هستند كه بتوانند با آن درگير شوند و نكتههاي ريزي را در آن کشف كنند و راجع به آن فكر كنند. به نظرم با توجه به فروش خوبي كه فيلم تا الان داشته است، اين اتفاق دارد ميافتد.اعتقادي به اينكه يك فيلم ميتواند زنانه يا مردانه باشد ندارم و نميدانم معني عبارت «فيلم زنانه» چيست، ولي بيترديد شخصيت اصلي و محوري فيلم «كنعان» يك زن است و دغدغههاي فيلم هم دغدغههاي اين زن است. ما در تهران با زنهايي مواجه هستيم كه درگير همين گونه مسائل هستند. يعني مسئلهي آنها صرفاً محدود به خرجي و گراني و اجاره خانه و رفتار خشونتبار شوهرانشان نيست، بلكه مسائلي ظريفتر، درونيتر و عميقتري است كه به نظرم به همان اندازه اهميت دارند.اتفاقا سينماي ايران در رابطه با مسايل مربوط به زنان، سينمايي بسيارغني است. فيلمهايي چون «سارا»، «بانو» و «ليلا» از داريوش مهرجويي و فيلمهاي رخشان بنياعتماد فيلمهايي هستند كه در اين سالها به موضوع زنان پرداختهاند و البته با توجه به وضعيت مغشوش زنان در جامعه ايراني ساخت اين تعداد فيلم دربارهي مشکلات و معضلات زنان طبيعي است.در مورد بازیگران هم هيچكدام از اين چهار بازيگر انتخاب اول من نبودند، ولي امروز اگر ميخواستم دوباره اين فيلم را بسازم، قطعا با همين چهار بازيگر کار ميکردم. در مورد انتخاب ترانه علیدوستی هم با بگویم، عليدوستي بهترين انتخاب قابل تصور براي اين نقش بود. ده سال کم يا زياد کردن سن بازيگر در سينماي ما اتفاق کاملاً رايجي است و من علت اين همه هياهو درباره اين موضوع را نميفهمم. منتقدان ما ترجيح دادهاند صرفاً حرفهاي يکديگر را تکرار کنند، و گرنه حرفهاي بسيار جالبتري را ميتوان درباره بازي درخشان ترانه عليدوستي در اين فيلم مطرح کرد.خانم نيکي کريمي وقتي فيلم «سارا» را بازي کردند فقط نوزده سال داشتند، يعني شش سال از سن فعلي خانم عليدوستي جوانتر بودند، ولي در آن زمان هيچکس اشارهاي به اختلاف سن بازيگر با شخصيتي که بازي ميکرد نداشت، كه اين پيشداوري هم صرفاً به حضور خانم عليدوستي در فيلم «من ترانه پانزده سال دارم» ارتباط دارد.مطمئن هستم در سالهاي آينده که آن تصوير اوليه از ترانه عليدوستي يك مقدار دورتر بشود، قطعا حضور ايشان در فيلمي مثل «كنعان» باورپذيرتر خواهد شد. به نظرم خانم عليدوستي بهترين انتخاب قابل تصور براي اين نقش بود و شخصاً به کيفيت بازي ايشان وهمهي بازيگران فيلم واقعاً افتخار ميکنم.در مورد گریم این بازگر هم لازم است بگویم که برخلاف آنچه تصور شده، گريم ترانه عليدوستي در اين فيلم گريم ساده و سبکي بود. او صرفاً آرايشي زنانهتر و بزرگسالانهتر از حد انتظار مخاطبين ما داشت.در طراحي صحنه فيلم هم از ابتداي فيلمبرداري تصميم گرفتيم بر زمينهاي آپارتمان كفپوشي نياندازيم، تا صداي تق تق كفشهاي ترانه عليدوستي يك حالت عصبي و نوعي فشار بر روي تماشاگر ايجاد كند.
در مورد حضور فيلم در جشنوارههاي جهاني هم، وقتي فيلمي را ميسازم، نميتوانم پيشبيني كنم كه اين فيلم، جشنواره پسند هست یا نه. من فيلمي كه دلم بخواهد را ميسازم و بعضي وقتها اين فيلمها مورد استقبال جشنوارهها قرار ميگيرند و بعضي وقتها نميگيرند. در مورد فيلم «كنعان» هم همينطوراست. فيلم هنوز به جشنوارههاي خارجي ارسال نشده و تهيهكننده بايد تصميمهاي مربوط به اين موضوع را بگيرد.از اكران «كنعان» خيلي خوشحال هستم چون نمايش عمومي فيلمم در ايران براي من تجربهي جديدي است. هنوز فرصت نكردهام فيلم را با مردم ببينم ولي بزودي فيلم را با مخاطبانش خواهم ديد.از ابتدا ميگفتم كه «كنعان» را نه براي جشنوارهها ساختهام و نه صرفاً براي منتقدين، بلكه فيلم را براي تماشاگر عام سينماي ايران ساختهام و استقبال اين روزها براي من بسيار دلپذير است.روایت فیلم هم به این صورت است که مينا و مرتضي تصميم گرفتهاند كه پس از ده سال زندگي مشترك از هم جدا بشوند. آنها قرار است تا چند روز ديگر طلاقشان را رسمي كنند و کارگردان: مانی حقیقینویسنده: مانی حقیقی/ اصغر فرهادیتهیه کننده: مصطفی شایسته (هدایت فیلم) مدیر فیلمبرداری: حسن کریمی طراح صحنه و لباس: امیر اثباتی تدوین: مستانه مهاجرموسیقی: کریستف رضاعی طراح چهره پردازی: سودابه خسروی صدابردار: بهمن اردلان، بابک اردلان صداگذاری و میکس: محسن روشن جلوه های ویژه: عباس شوقی عکس: علی نیک رفتار مدیر تولید: فاطمه ابوالقاسمیبازيگران: بهرام رادانمحمدرضا فروتنافسانه بایگانترانه علیدوستیحسن معجونیمهرداد صدیقیانمینا نوروزینقي سيف جماليامير نصيري يكتاشيرين زنگنهمحسن شاهابراهيميعاطفه تنهائيآزيتا رايجي رضا نيلي زهرا طاهريمنشمرواريد امانيمژگان صالحي حسن كريم خان
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 366]