تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):براستى كه حق را دولتى است و باطل را دولتى، و هر يك از اين دو، در دولت ديگرى ذليل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816344111




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به فيلم مه/روند تخت يك سفر مجازي حج


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نگاهي به فيلم "مه"/روند تخت يك سفر مجازي حج
در فيلم تلويزيوني "مه" ساخته اكبر منصورفلاح سير معنوي قهرمان فيلم به گونه‌اي تخت و غيردراماتيك طراحي شده كه جذابيتي براي پيگيري مخاطب ايجاد نمي‌كند و پرداخت اغراق شده شخصيت‌ها و گفتگوها ايده جذاب اوليه را هم به ركود كشانيده است.

به گزارش خبرنگار مهر، كارگردان در فيلم "مه" سير معنوي شخصيتي را محور قرار داده كه بدون رفتن به سفر حج شايستگي رسيدن به اين مقام را پيدا مي‌كند. مسيري كه وراي معنويات براي جذابيت پيدا كردن نياز به گره‌هاي دراماتيك دارد.

از آنجا كه فيلم به گونه‌اي طراحي شده كه براي قهرمان اصلي يك مسير تصادفي را بر پايه نشانه‌ها تدارك ببيند، آنچه از ابتدا برجسته شده همين وجه اتفاقات لحظه‌اي است كه مي‌تواند روندي پويا و زنده به كليت فيلم ببخشد. اما چگونه است كه سرتاسر فيلم "مه" درگير روندي كند و كسل كننده از اتفاقاتي است كه انگار تنها بهانه‌اي براي رد و بدل شدن شعر و شعارهاي پر تعداد بخش مياني هستند؟

طرح داستان فيلم با سفر مردي (كمال - علي دهكردي) براي حج عمره آغاز مي‌شود كه راهي مقصدي ديگر مي‌شود. اين موقعيت همراه با خود علامت سوالاتي را ايجاد مي‌كند كه قرار است تا مقطع مياني پيام معنوي فيلم را پوشش داده و مسئله فيلم را در حد شك و گمان‌هاي زن و شوهري و احتمال خيانتكاري مرد مطرح كند.

هر چند با اين شيوه طراحي تلاش شده معنويات به عمق و لايه‌هاي دروني تر فيلم برده شود، اما اين وجه جاي خود را به رخوت و سكوني فراگير داده كه مخاطب را پس مي‌زند. در واقع قرار است با تصاوير طبيعت نوعي تغيير در فضاي شهري فيلم ايجاد شود و زمينه براي طرح گفتگوهاي معنوي بخش مياني باز شود.

اما واقعيت اين است كه تصاوير طبيعت و گم شدن كمال در راهي ناآشنا كه در نهايت او را به كلبه عيسي (سيدجواد هاشمي) مي‌رساند، به قدري تخت و عاري از زيبايي بصري است كه با ريتم كند فيلم نوعي ملامت را وارد كار مي‌كند. وجهي كه به نظر مي‌آيد به ضرر فيلم تمام شده و به فضايي كه بايد در روندي پويا به عرصه معنا و معنويت وارد شود، لطمه وارد كرده است.

در فيلم "مه" هر چند تلاش شده به گونه‌اي موازي به خط قصه كمال در سفر و خط قصه همسر و دخترش در خانه پرداخته شود، ولي به دليل كم بودن بار قصه در هر دو خط، به نوعي رفت و برگشت‌هاي مداوم هم كارايي نداشته و نمي‌تواند پتانسيلي خاص را براي پيگيري مخاطب وارد كار كند.

اين گونه است كه در يك خط قصه بايد شاهد گم شدن و پيدا شدن چند باره كمال در ناكجاآباد باشيم و از سوي ديگر شك و گمان‌هاي زن (پرديس افكاري) را نسبت به او پيگيري كنيم كه با چند فلاش بك ناكارآمد و چند برگه بانكي، ظن قديمي‌اش به شوهر برانگيخته شده و وارد يك بازي از پيش تعيين شده مي‌شود كه سرانجام آن مشخص و تنها براي پر كردن زمان فيلم است.

اطلاعاتي كه در اين بخش از سوي زن ارائه مي‌شود در واقع نه پيشبرنده است نه مي‌تواند به ظن نمايشي او عمقي بيشتر ببخشد. مواردي مانند بچه‌دار نشدن زن و فرزندخواندگي دخترشان و البته دير كردن هاي مداوم مرد كه به سرعت اين گزينه عام را بر زبان زن جاري مي‌كند كه (زير سرت بلند شده). به اين ترتيب به اولين بهانه‌ها تكيه شده تا هاله نوراني كه قرار است دور سر كمال به عنوان انساني بهتر قرار بگيرد، اندكي تار شود و در پايان فيلم وضوح پيدا كند!

به اين ترتيب خيلي اهميت ندارد كه زني كه پشت آيفون خود را معرفي مي‌كند كه با كمال كار دارد، هيچ تناسب سني براي برجسته كردن حس خيانتكاري او ندارد يا اينكه زن كمال در شب شاگرد مغازه را تعقيب مي‌كند و ادامه اين تعقيب در روز به تصوير درمي‌آيد و موارد مشابه.

همه اين مقدمات براي غيرمستقيم بودن بخش مياني فيلم طراحي شده كه ناكارآمدي آن از پيش مشخص است. در بخش مياني كه پاشنه آشيل فيلم است و سازندگان همه تلاش خود را براي پرداخت آن به كار بسته‌اند، قرار است يك سفر حج مجازي براي كمال طراحي شود كه لابد با نشانه‌هايي كه در فيلم قرار گرفته شايستگي حاجي شدن را پيدا كرده است.

همين ايده جذاب كه به نظر مي‌آيد در شيوه روايت و اجرا به كلي از دست رفته، با يك بازخواني ديگر در فيلم "وقتي همه خواب بودند" فريدون حسن پور بدل به روندي جذاب شد كه حتي مفاهيم معنوي و گاه شعاري را در زيرلايه قرار داد و كمتر بوي شعر و شعار از آن مي‌آمد.

اما در فيلم "مه" بخش مياني به طور كلي طراحي شده براي رد و بدل شدن يك سري گفتگوهاي تخت و نمادين بين عيسي و كمال تا حكم شايستگي او را براي رفتن به حج مجازي صادر شود. قرار است هر عملكرد كمال در اين بخش ارجاع داده شود به مناسك و آداب واقعي حج مانند سعي بين صفا و مروه، رمي جمرات، احرام بستن و ... كه در واقع فقط نمايشي از يادآوري آن رفتار است و اصلاً قابل مقايسه با روندي دراماتيك كه در فيلم "وقتي همه ..." براي اين آداب در نظر گرفته شده بود، نيست.

به نظر مي‌آيد بازگشت كمال به ميان خانواده به عنوان زائر حج رفته بايد نقطه پاياني براي نشانه‌هاي معنايي فيلم باشد و تحليل بخشي از اتفاقات به مخاطب واگذار شود. اما از آنجا كه همه چيز در فيلم به گونه مستقيم و پررنگ نمود پيدا كرده، در طراحي سرانجام هم حقنه كردن حرف‌ها و پيام‌هايي كه احتمالاً در زيرلايه مانده مورد توجه قرار گرفته است.

اين گونه است كه با آمدن جواني در ظاهر عيسي، تلنگري به كمال وارد مي‌شود و اين تطابق ظاهري چند بار با تصوير هم موكد مي‌شود تا مخاطب چيزي را از دست ندهد. اما هنوز ماجرا ادامه دارد و كمال با سر زدن به همان كلبه با غريبه‌اي به جاي عيسي مواجه مي‌شود كه مي‌گويد عيسي چند سالي است مرده و باز هم تكرار چند فلاش بك تأكيدي ...

در "مه" سير معنوي قهرمان فيلم به گونه‌اي تخت و غير دراماتيك طراحي شده كه جذابيتي براي پيگيري مخاطب ايجاد نمي‌كند و پرداخت اغراق شده شخصيت‌ها و گفتگوهاي جاري ايده جذاب اوليه را هم به ركود كشانيده است.

فيلم تلويزيوني "مه" به كارگرداني اكبر منصورفلاح و تهيه‌كنندگي اميرحسين شريفي شنبه 18 خرداد ساعت 10/14 از شبكه تهران پخش شد. داستان فيلم درباره مردي است كه به قصد زيارت عمره مفرده از خانواده‌اش خداحاقظي مي‌كند، ولي به جاي رفتن به مكه براي ديدن دوستش به شهري ديگر مي‌رود.

سيدجواد هاشمي، علي دهكردي، پرديس افكاري و غزاله نظر بازيگران، شكيل مظفري مديرتوليد، مجتبي رحيمي تدوينگر و علي‌اصغر سعادتي نويسنده فيلم "مه" هستند.
 يکشنبه 19 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 497]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن