واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: فانتزي در مركز زمين
سينمايجهان- ترجمه كيكاووس زياري:
«هابيت» را قرار بود پيتر جكسن كارگرداني كند.
موفقيت او در امر ساخت سهگانه «ارباب حلقهها» باعث شد تا تهيهكنندگان فيلم تصميم بگيرند كارگرداني «هابيت» را هم به او بسپارند اما اختلاف طرفين باعث شد تا جكسن انصراف خود را از كارگرداني فيلم دو قسمتي «هابيت» اعلام كند.
قصه «هابيت» چند سال قبل از ماجراهاي قصه «ارباب حلقهها» اتفاق ميافتد و به جز هابيت، كاراكتر گاندولف جادوگر هم بعدها در قصه سهقسمتي «ارباب حلقهها» حضور يافت.
حالا جكسن مدير توليد «هابيت»هاست و كارگرداني اين فيلمها را گيرمو دلتورو به عهده گرفته كه اسپانياييتبار است. او چندين فيلم مطرح ساخته كه آخرين آنها «هزار توي پن» سال قبل نامزد اسكار بهترين فيلم خارجي سال شد.
شايد گرايش او به فانتزي باعث شد كه كارگرداني «هابيت»ها به وي سپرده شود. دلتورو و جكسن در يك گفتوگوي مشترك درباره اين پروژه هيجانانگيز و پر سر و صدا صحبت ميكنند.
* از قرار معلوم اينبار شما لوكيشنهاي محدودتري داريد. «هابيت» در شرايطي ساخته ميشود كه تيم جلوههاي ويژه قبل از اين بسياري از كارهاي مربوط به فيلم را انجام دادهاند و شما تجربه «ارباب حلقهها» و امكانات مربوط به آن را در اختيار داريد.
جكسن: لوكيشن ما مركز زمين است و نياز چنداني به ساختار و استخوانبندي زياد نداريم. اين لوكيشن يك منطقه نيمهروستايي طبيعي است و ما نياز چنداني به ساخت لوكيشنهاي ويژه نداريم.
دل تورو: صحنه ما يك صحنه واقعي است. خودم شديدا دلباخته اين لوكيشن هاي واقعي هستم و تلاش ميكنم همه چيز را سر صحنه بگيرم و به سراغ دكور نروم. صحنهپردازي در فيلم اهميت خيلي زيادي دارد و بخش مهمي از قصهگويي آن به مدد همين صحنههاست كه انجام ميشود. در عين حال، كارهاي مربوط به آن بخش فيلم كه نيازمند جلوههاي ويژه بود را همكارانم در اين بخش به خوبي به انجام رساندهاند. يكي از كارهاي مهم در اين رابطه اين بود كه فضاي كار ما بايد قديمي و كهنه به نظر برسد.
* آيا به جز نيوزيلند، فيلم لوكيشن ديگري هم خواهد داشت؟
جكسن: فكر نميكنم لوكيشن ديگري به جز نيوزيلند به درد كار ما بخورد و نيازي داشته باشيم كه به جاي ديگري هم برويم. ميدانيد، اين كشور هميشه يك مركز زمين كامل و مناسب بوده است، تمام چيزهايي را كه آ.آر.آر تالكين در كتابهايش توصيف كرده، شما در نيوزيلند پيدا ميكنيد.
* موسيقي متن فيلم را دوباره هاوارد شور ميسازد؟
دل تورو: بله، حتما. شور و موسيقي او حكم صداي اين فيلمها را دارد و حتما او را براي همكاري دعوت ميكنيم. پيتر(جكسن) مدتي قبل با او صحبت كرد و من هم چند تا ايميل برايش فرستادهام. او در كنار ما خواهد بود.
* ديدگاه شما براي كارگرداني «هابيت»ها چه خواهد بود. اين فيلم هم مثل كارهاي قبليتان ضمن حفظ فانتزي، اثري سياه خواهد بود؟ خشونت و ترس هم در فيلمها جايي دارد؟
دلتورو: خب، گرافيك فيلمها ترسناك نخواهد بود. ولي بخشي از لوكيشن ها و فضا تماشاچي را ميترساند. احساس ميكنم يكي- دوتا از كاراكترهاي فيلم عنصر سياهي، ترس و تعليق را با خود حمل كنند. فضاي كلي كار برمبناي تعليق و تشويق است و رخدادهاي آن بيننده را درگير خود خواهد كرد. منتظر باشيد كه يكي- دو تا از شخصيتها باعث شوك تماشاچي شوند؛ البته شوك و ترس «هابيت»ها را با فيلمهاي ترسناك مرسوم مقايسه نكنيد.
* آيا رانپرلمان به جاي كاراكتر اسموگ صحبت خواهد كرد؟
دلتورو: چند نفر را براي اين كار در نظر دارم. به دنبال يك صداي خاص هستم كه در خاطر بماند و تاثيرش را روي تماشاچي بگذارد. ران در اين رابطه شانس زيادي دارد.
* نقش كاراكتر گاندولف را چگونه ارزيابي ميكنيد؟ ظاهرا او دارد راه خودش را ميرود و در چند قسمت كتاب هم غيبش ميزند. ميخواهيد به قصه كتاب وفادار بمانيد يا اينكه به او نقش مهمتري بدهيد؟ چگونه روي پرده سينما او را تبديل به كاراكتري سينمايي و پرجنب و جوش ميكنيد؟
دل تورو: گاندولف روي پرده سينما همانطوري خواهد بود كه در كتاب هست. در طول روايت قصه، او ميآيد و ميرود. فكر كنم در قسمت دوم فيلم او حضور پررنگتري خواهد داشت.
جكسن: قسمتهاي مختلف قصه عالي هستند. اتفاقات مختلف و بامزهاي در دل اين قسمتها رخ ميدهد. اين اتفاقات تاثيرات زيادي روي گاندولف ميگذارند. شخصا خيلي خوشحالم كه او براي دو فيلم ديگر به پرده سينما برميگردد. من،يان (سريان مكللن بازيگر نقش گاندولف در سهگانه «ارباب حلقهها») را خيلي دوست داشتم و وقتي آن حوادث تلخ براي اين كاراكتر در «اربابحلقهها» رخ داد، كمي ناراحت شدم.
* «هابيت» را سهبعدي ميسازيد؟
دل تورو: هنوز زود است در اينباره صحبت كنيم.
* شما دفترچه يادداشتي براي ثبت جزئيات كار ساخت فيلم داريد؟
دلتورو: از مدتي قبل مسائل مربوط به فيلم را در يك دفتر به صورت روزانه يادداشت كردهام. طرحهايي را كه براي فيلم دارم در اين دفتر موجود است. يكسري طراحيها هم هست كه اميدوارم بتوانم از آنها هنگام ساخت استفاده كنم.
* نقش گاندولف را سريان مكللن بازي ميكند؟
دلتورو: حتما. كس ديگري را به جز او براي اين نقش سراغ داريد؟
* در «ارباب حلقهها»نقش كوتاهي داشتيد. اين موضوع در «هابيتها» هم تكرار ميشود؟
جكسن: تا حالا به آن فكر نكردهام. هميشه دوست داشتهام در فيلمهايي كه ميسازم براي چند لحظه ظاهر شده و بازي كنم. حالا نميدانم در فيلمي كه تهيهكنندهاش هستم هم اين كار را انجام دهم يا خير؛ به زودي مشخص ميشود. من «هابيت»ها را دوست دارم. اصلا خودم يك هابيت هستم! تالكين در كتابهايش درباره آدمهايي نوشته كه خيلي خوب آنها را ميشناخت. احساس ميكنم او در آن دوران برخي از آشنايان و افراد فاميل مرا ديده و از آنها براي الهامگيري كاراكترهايش استفاده كرده است!
دلتورو: برعكس پيتر، من يك كوتوله هستم ولي دلم نميخواهد نقش كوتاهي در فيلم بازي كنم.
* فكر ميكنيد فيلمبرداري فيلم چه زماني شروع شود؟
جكسن: تا پايان سال جاري كار نوشتن فيلمنامهها طول ميكشد. پس از آن نوبت طراحيهاي قصه است. فكر كنم سال 2009 را صرف پيشتوليد هر دو فيلم كنيم و 2010 سالي خواهد بود كه هر دو فيلم را پشتسر هم فيلمبرداري كنيم. پس از آن نوبت پستوليد فيلم است و تصور ميكنم دسامبر 2011 قسمت اول و يك سال پس از آن قسمت دوم را روانه اكران عمومي كنيم.
* چه عاملي باعث شد تا به اين نتيجه برسيد كه دل تورو گزينه مناسب و درستي براي كارگرداني «هابيت»هاست؟ آيا در زمينههاي مختلف ديدگاه يكساني داريد؟ اگر در موردي به اختلاف بربخوريد، حرف كدام يك به كرسي مينشيند؟
جكسن: وقتي فيلمهاي گيرمو را ديدم، متوجه ميل عجيب او به فانتزي شدم. او فانتزي را خيلي خوب درك ميكند و از كار در اين زمينه وحشتي ندارد. در عين حال، او كاراكترها را خيلي خوب ميشناسد و ميداند آنها را چگونه در درون قصه فيلم جاي دهد. فيلمهايش نشان ميدهد كه چه دقتي نسبت به كاراكترهاي فيلمهايش دارد. در عين حال، طراحيهاي فيلمهايش عالي است و با جلوههاي ويژه خيلي خوب كار ميكند. خيلي از فيلمسازان از كار با جلوههاي ويژه ميترسند، كه البته اين گناه نيست. اما اگر فيلمسازي بتواند استفاده خوب و درستي از آنها در فيلمش بكند، آدم بزرگي است و گيرمو اين توانايي را دارد. اگر هم در مورد چيزي اختلاف پيدا كنيم، هميشه اين حرف كارگردان است كه بالاخره به كرسي مينشيند. علتش هم اين است كه شما هيچ وقت نبايد فيلمسازي را مجبور كنيد چيزي را فيلمبرداري كند كه هيچ اعتقادي به آن ندارد. اما هر دوي ما ذهني باز نسبت به مسئله داريم و باورم اين است كه اگر در مورد چيزي با هم توافق نداشته باشيم، توانايي آن را داريم كه تئوريها و دلايل خود را به راحتي بيان كنيم.
* هر دو فيلم «هابيت» همزمان فيلمبرداري ميشوند؟
دلتورو: ايده اصلي اين است كه پشتسر هم كار شوند. فقط يك وقفه كوچك در بين توليد دو فيلم خواهد بود، تا گروه استراحت كند. فكر نميكنم به صورت همزمان هر دو فيلم را جلو ببريم. اينطور كارمان كمي سخت ميشود و ممكن است رشته اوضاع از دستمان در برود.
جكسن: البته يك نكته را اضافه كنم ضمن اينكه فيلمها پشت سرهم فيلمبرداري ميشوند، اما لوكيشن هاي سخت كه در هر دو فيلم صحنههاي آنها را داريم به صورت همزمان كار خواهند شد. اين كار را به اين دليل ميكنيم كه برگرداندن كل اعضاي گروه به اين چند لوكيشن كمي مشكل است و فيلمبرداري همزمان و يكباره كار همه ما را راحتتر ميكند.
Movie web. Com
تاريخ درج: 19 خرداد 1387 ساعت 09:14 تاريخ تاييد: 19 خرداد 1387 ساعت 10:16 تاريخ به روز رساني: 19 خرداد 1387 ساعت 10:14
يکشنبه 19 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: همشهری]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 272]