تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):هر كس در مسجد سهله دو ركعت نماز بخواند، خداوند، دو سال بر عمر او مى‏افزايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813153834




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تعطيلا‌ت ايراني - سرمقاله اعتماد ملي 19 خرداد 1387


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: تعطيلا‌ت ايراني - سرمقاله اعتماد ملي 19 خرداد 1387
به نظر مي‌رسد ايرانيان در تقويم خود از بالا‌ترين رقم تعطيلا‌ت ساليانه در ميان ملل جهان برخوردارند. اگر به اين ليست تصميم‌هاي خلق‌الساعه مديران سياسي را اضافه نماييم؛ بعيد است در طول ساليان آينده نيز كشوري به ركورد ما دست يابد. در اين ميان چنانچه تعهد و انضباط كاري خود را نيز اضافه نماييم درمي‌يابيم كه ايرانيان انصافا بالا‌ترين رقم استراحت را در ميان ملل جهان دارند! اين ادعا بدان معنا نيست كه در امكانات و استانداردهاي تفريح نيز چنين وضعيتي را دارا هستيم اما بدون ترديد ما جزو آن دسته از ملليم كه مي‌دانيم چگونه زندگي خود را شاد نماييم.

كافي است فرصتي دست دهد تا محيط را براي فرح‌بخشي خود فراهم آوريم. شايد به همين دليل است كه ما جزو مللي هستيم كه در ساختن لطيفه در ميان ملل سرآمد هستيم. هرچند انكار نمي‌كنيم كه شرايط زندگي در ايران به خلا‌يق چنين آموخته است. با اين توضيح و با علم به اينكه در اواخر هفته گذشته دو روز تعطيل پيش‌بيني شده و در كنار دست و دلبازي‌هاي رئيس‌جمهور كه ظاهرا او نيز از تعطيلا‌ت بدش نمي‌آيد، كل هفته گذشته تعطيل شد و با توجه به گرماي هوا ، شمال يگانه انتخاب ايرانيان بود. اما چرا اين تعطيلا‌ت براي برخي از مسافران به يك كابوس بدل شد؟ گذري بر برخي عوامل ايجادكننده آن بي‌مناسبت نيست:

1- دولت در ايران مالك همه چيز است. قدرت فراوان و ثروت بسيار دارد و به هيچكس هم پاسخگو نيست. اين تنها خصيصه دولت آقاي احمدي‌نژاد نيست. ساخت قدرت در ايران اينگونه است. حال اين دولت ظاهرا از مابقي پرقدرت‌تر و ناپاسخگوتر است! وگرنه يك بار هم كه شده پاسخ مي‌داد با كدام معياري علا‌وه بر تعطيلا‌ت سنتي، ناگاه كشور را به تعطيلي ناگهاني فروبرده و خسارات ناشي از عدم برنامه‌ريزي آن را چه كساني بايد پرداخت نمايند؟ ما با اين روش‌ها ذهنيت برنامه‌ريزي براي كودكانمان را نابود مي‌كنيم. اين را كه امتحانات جابه‌جا و ناگهان امور كشور مختل مي‌شود، چه كسي بايد پاسخ دهد؟ فرض كنيد آيا امكان انجام چنين تصميمي در كشوري مانند آلمان امكان‌پذير است؟ اين تصميم‌ها به ذهنيت ما برمي‌گردد. مثلا‌ آيا تا به حال ديده‌ايد يك سريال ايراني در ساعتي كه هفته‌ها زمان شروع آن را اعلا‌م مي‌كنند شروع شود؟ اينگونه داستان‌ها شبيه خريدن لباس و كفش در دوره جواني نسل اول كشور است. والدين ما معمولا‌ چند شماره بزرگ‌تر مي‌خريدند تا ما آرام‌آرام در سال‌هاي آتي به آن سايزها برسيم!

2- ايرانيان در ميان بدترين رانندگان جهان قرار دارند. در اين ميان مللي هستند كه از ما بدتر هستند. اما ما هم در اين ميان بسيار خطاكاريم. ما جزو مللي هستيم كه در تخلف در زمان رانندگي به گنهكاران مدد مي‌رسانيم. در سر پيچ‌ها و جاده‌ها به هم اطلا‌ع مي‌دهيم كه پليس جلوتر ايستاده است، مبادا در اين قسمت تخلف نماييد! جالب آن است با آنكه ما فرهنگي به نام تعارف داريم ظاهرا پشت فرمان كه هستيم تغيير شخصيت مي‌دهيم. از هر راهي كه بتوانيم گذر مي‌كنيم و هر چراغ قرمزي را پشت سر مي‌نهيم و هيچ فرصتي به ديگران نمي‌دهيم. اين بي‌نظمي در رانندگي كار را در اينگونه بحران‌ها سخت‌تر مي‌كند. گاهي ترافيك با رفتار ما غامض‌تر و شكننده‌تر مي‌شود. مثلا‌ در كشوري مانند مالزي يا چين اگر شما در ترافيك گير بيفتيد محال است به خود اجازه دهيد از خط ويژه عبور نماييد. گاهي چهار ساعت در ترافيك مي‌ايستيد اما گردش به خلا‌ف مشاهده نمي‌كنيد. حتما آنها زرنگي ما را ندارند!

3- مردم ايران از نظر تفريحي داراي امكانات فراواني نيستند. موجبات فرهنگي نيز دايره اين محدوده را كاهش داده است. لذا برخي شهرها و اماكن داراي مزيت‌هاي بيشتري هستند؛ شهرها و اماكن زيارتي و شهرهاي شمالي. بديهي است در ايام تعطيلا‌ت آن هم در تابستان شمال از جاذبه بيشتري برخوردار است. از سويي مسير شمال داراي اهميت استراتژيك نيز هست چون ما را به كريدور شمال متصل مي‌كند. اما جاده شمال در اين سال‌ها هماني است كه در دوران پهلوي ساخته شده بود. تنها در دولتين هاشمي و خاتمي بود كه توجه به اين مسير در دستوركار قرار گرفت و دولت خاتمي طرح آزادراه شمال و راه‌آهن آستارا به قزوين را آغاز نمود. با اين همه طرح مذكور با كندي به پيش مي‌رود. حال ضرورت دارد با جديت بيشتري نسبت به اين پروژه‌ها اقدام شود، زيرا در حال حاضر در هر مقطع زماني و در هر ساعتي از شبانه‌روز كه بخواهيم به شمال سفر نماييم ناچار از ملا‌قات با غول ترافيك هستيم. ‌

4- با توجه به سابقه مديريت بحران در ايران، انتظار مي‌رود دستگاه‌هاي مسوول از خود قدرت و توانايي بيشتري نشان دهند. اينكه دستگاه‌هايي چون پليس راه، هلا‌ل‌احمر و وزارت راه اينگونه خلع‌سلا‌ح و از كارايي ساقط شده و از كارگشايي اظهار عجز نمايند، چندان شايسته به نظر نمي‌رسد. عادت كرده‌ايم بپذيريم كه اتفاقاتي از اين دست ظاهرا آخرين آنها نخواهد بود اما اميدواريم بدترين آنها نيز نباشد.

انتهاي خبر // روزنا - وب سايت اطلاع رساني اعتماد ملي//www.roozna.com
------------

------------
 يکشنبه 19 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 159]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن