تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):دوست ندارم جوانى از شما [شيعيان] را جز بر دو گونه ببينم: دانشمند يا دانشجو.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813183370




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يك راه حل ساده براي فيلم‌هاي تلويزيوني


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: يك راه حل ساده براي فيلم‌هاي تلويزيوني


تلويزيون- خسرو معصومي*
يكي از مهم‌ترين دلايل موفق نبودن آثار سينماگران در فيلم‌هاي تلويزيوني، به ضعف مديريت در تلويزيون برمي‌گردد.

متأسفانه در اغلب اين كارها، فيلمنامه‌هاي ضعيف ديگران كه شايد دغدغه كارگردان هم نباشد به او معرفي مي‌كنند.در چنين وضعيتي، تهيه‌كننده هم شرايط خودش را بر كارگردان تحميل مي‌كند كه در بيشتر اوقات اين شرايط اساساً انساني نيست.

تهيه‌كننده، كارگردان را مجبور مي‌كند كه ظرف مدت 15 تا 20 روز فلان فيلم تلويزيوني را آماده كند.وقتي از تهيه‌كننده در باره اين عجله سؤال مي‌شود، مي‌گويد بودجه‌اي كه به ما داده‌اند پس از اين مدت تمام مي‌شود.

وقتي قرار است فيلمي تلويزيوني ساخته شود كه ويژگي‌هاي كار سينمايي را داشته باشد، نمي‌توان انتظار داشت با توليد 15 روزه، كار موفقي از آب درآيد؛ آن هم در شرايطي كه فيلمنامه براي كارگردان نيست و اشراف كاملي بر آن ندارد. اين آثار به هيچ عنوان قابل مقايسه با فيلم‌هاي سينمايي كه در 60 روز ساخته مي‌شوند، نخواهد بود.

اگر در مواردي خاص فيلم‌هاي تلويزيوني موفق ديده مي‌شوند، بايد آن را به حساب شعور كاري و لحاظ بودن همه شرايط كار يا استفاده از فيلمنامه‌هاي چفت و بست دار گذاشت؛ مثل كاري كه آقاي موتمن براي تلويزيون ساخت.

ولي در مجموع كمتر كار ايده‌آلي براي تلويزيون ساخته مي‌شود. دليل اصلي اين امر هم همان طور كه گفته شد به تهيه‌كنندگان باز مي‌گردد. با 75 تا 90 مليون تومان نمي‌شود يك فيلم سينمايي ساخت؛ آن هم در شرايطي كه در همان ابتداي كار، تهيه‌كننده حدود 30 – 20 ميليون تومان از آن را براي خودش كنار مي‌گذارد.

معلوم است كه با 60 ميليون تومان نمي‌شود كاري كرد. در چنين شرايط استرس‌زايي، پازوليني هم نمي‌تواند فيلم موفقي بسازد.

اين مشكل، راه حل مناسب دارد؛ راه حلش اين است كه تلويزيون، كارگردان‌ها را دعوت كند و از آنها بخواهد تا چند قصه‌اي كه به آنها تعلق خاطر دارند ولي به دلايل مختلف در سينما امكان ساختشان نيست، پيشنهاد دهند؛ تهيه‌كنندگي و اجراي طرح را هم به‌خود كارگردان بسپارند و با برآورد مالي و زماني كارگردان، فيلم ساخته شود.

چنين حالتي جواب خواهد داد. يك كارگردان امتحان پس داده، چه در سينما و چه در تلويزيون هيچ‌گاه موقعيت حرفه‌اي و اجتماعي خود را فداي سود چند ميليون توماني نمي‌كند؛

او نسبت به كارش از همه دلسوزتر است ولي چون اين شرايط در زمان ساخت فيلم‌هاي تلويزيوني فراهم نيست بيشتر از همه، سر خود تلويزيون كلاه خواهد رفت.

گاهي اوقات آدم سودجويي به اسم تهيه‌كننده يا مجري طرح در اين ميان قرار مي‌گيرد كه هيچ شناختي از مسائل توليد ندارد و فقط به فكر جيب خود است.

براي چنين تهيه‌كننده‌اي مهم نيست كه با فيلم ساخته شده به شعور تماشاچي توهين مي‌شود.

اگر كارگردان هم تصادفاً خوب كار كرد، خوشا به حال او كه كار ديگري به او سفارش مي‌دهند تا بازهم پولي براي خودش كنار بگذارد اگر هم كار ناموفق باشد، نهايتاً از 30 ميليون تومان پولي كه برداشته، 5 ميليون تومان به تلويزيون خسارت مي‌دهد.

متأسفانه تلويزيون ما تصميم گرفته كه فقط آنتنش را پر كند و گويا كيفيت چندان مهم نيست. برخي از سريال‌ها و فيلم‌ها، مستقيماً به شعور تماشاگر توهين مي‌كنند.

البته در مواردي هم شاهد آثار خوبي از تلويزيون هستيم ولي به‌طور كلي، تلويزيون اكنون شرايط بساماني ندارد و موضوعات ارائه شده بي‌بو و بي‌خاصيت هستند كه فقط براي پر كردن آنتن تلويزيون ساخته مي‌شوند و كمتر تاثيرگذاري در آنها ديده مي‌شود.

*كارگردان

تاريخ درج: 18 خرداد 1387 ساعت 21:53 تاريخ تاييد: 18 خرداد 1387 ساعت 22:10 تاريخ به روز رساني: 18 خرداد 1387 ساعت 22:09
 شنبه 18 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 236]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن