تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):با علما معاشرت كن تا علمت زياد، ادبت نيكو و جانت پاك شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804748339




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شكوفايي مساجد لازمه نوآوري در دين / 19 رئيس مركز رسيدگي به امور مساجد:تأسيس وزارتخانه‌ ويژه مساجد نتيجه برداشت نادرست از اين حوزه است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: شكوفايي مساجد لازمه نوآوري در دين / 19 رئيس مركز رسيدگي به امور مساجد:تأسيس وزارتخانه‌ ويژه مساجد نتيجه برداشت نادرست از اين حوزه است
گروه اجتماعي: تأسيس وزارتخانه‌اي براي مساجد نتيجه برداشت نادرست از عملكرد اين حوزه است، مساجد نبايد دولتي نشوند و اگر روزي چنين اتفاقي بيفتد، در واقع آن روز، روز پايان كار مساجد است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، ارزيابي وضعيت كنوني مساجد به‌منظور شناسايي نقاط قوت و ضعف در اين حوزه و يافتن راهكار عملي براي تحقق نوآوري و شكوفايي در آن با عنوان «شكوفايي مساجد؛ لازمه نوآوري در دين» سوژه‌اي است كه از چندي پيش در قالب گفت‌وگو با كارشناس مذهبي، مسئولان حوزه مساجد و جمعي از ائمه جماعات مساجد در اين خبرگزاري آغاز شد كه اظهار نظرهاي متفاوتي را نيز در پي داشت؛ براي جمع‌بندي اين نظرات و رفع برخي ابهامات در حوزه مديريت مساجد با آيت‌الله «حسين ابراهيمي» رئيس مركز رسيدگي به امور مساجد به گفت‌وگو نشستيم.

ارزيابي وضعيت كنوني مساجد به‌منظور تحقق شعار سال عنوان پرسش آغازين اين گفت‌وگو بود كه ابراهيمي در پاسخ به آن گفت: مهم‌ترين مسأله‌اي كه درباره احيا و شكوفايي مساجد لازم است به آن توجه شود، سند چشم‌انداز 20 ساله مساجد مطابق بر مبناي سند چشم‌انداز جمهوري اسلامي است كه خوشبختانه اين سند تدوين شده است چراكه مادامي كه اين كار صورت نگيرد و اهداف و برنامه‌هاي مورد انتظار از مساجد مشخص نشود به نتيجه درستي در حوزه مساجد دست نخواهيم يافت.

وي در ادامه افزود: اين مركز با همكاري شوراي سياست‌گذاري ائمه جماعات، فعاليت‌هاي خود را در ارتباط با سند چشم‌انداز مساجد آغاز كرده است كه با تأليف آن راهبردهاي مورد نظر، مشخص و به برنامه تبديل شده است تا بر اساس اين سند، پويايي خاصي در مساجد كشور ايجاد شود.

رئيس مركز رسيدگي به امور مساجد در تشريح جزئيات اين سند اظهار كرد:‌ در اين سند فعاليت‌هاي مساجد در مدت 20 سال آينده در قالب چهار برنامه پنج ساله مشخص شده است تا بتوان اميدوار بود كه مساجد به آن ظرفيتي كه اين سند براي آنها مشخص كرده است، دست يابند.

رئيس مركز رسيدگي به امور مساجد معتقد است كه لازمه احياي مساجد و شكوفايي آن فعال كردن مساجد در همه ابعاد فرهنگي، اجتماعي و ... است از اين‌رو بايد همه دست‌اندركاران همچون ائمه جماعات، ‌هيئت امنا، افراد جامعه و حتي حاكميت و نظام نيز در حركت رو به رشد مساجد با يكديگر مشاركت كنند و با توجه به آيه 41 سوره «حج» مبني بر «الَّذِينَ إِن مَّكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ؛ همان كسانى كه چون در زمين به آنان توانايى دهيم نماز برپا مى‏دارند و زكات مى‏دهند و به كارهاى پسنديده وامى‏دارند و از كارهاى ناپسند باز مى‏دارند و فرجام همه كارها از آن خداست » با همكاري هم موجب رشد و بالندگي مساجد و در پي آن دين شوند.

ارزيابي عملكرد مساجد در دهه اخير عنوان مبحث ديگر اين گفت‌وگو بود كه آيت‌الله ابراهيمي در پاسخ به آن گفت: به اعتقاد من در اين دهه در ابعاد ويژه‌اي موفق بوده‌ايم و در ابعادي نيز موفق عمل نكرده‌ايم كه مي‌توان ناهماهنگي ميان دستگاه‌هاي مرتبط با مساجد را بخشي از آسيب‌ها و ضعف‌هاي اين حوزه دانست كه البته بايد بكوشيم تا اين آسيب به هماهنگي و انسجام تبديل شود اما در حوزه مسئوليت من به‌عنوان رئيس مركز رسيدگي به امور مساجد، مي‌توانم بگويم كه با توجه به امكانات موفق بوده‌ايم و كاملاً پاسخ‌گوي مخاطبان در تمام زمينه‌ها هستيم.

در ادامه خبرنگار ايكنا با اشاره به تأسيس ستاد هماهنگي و پشتيباني از مساجد در سال 83 با هدف هماهنگ كردن متوليان و دستگاه‌هاي مرتبط با امور مساجد از رئيس مركز رسيدگي به امور مساجد پرسيد «با وجود اين ستاد و گذشت چند سال از تأسيس آن، آيا هنوز هم ناهماهنگي ميان دستگاه‌هاي مرتبط، مشكل جدي در حوزه مساجد است ؟» كه وي در پاسخ گفت: اين ستاد تنها هماهنگ‌ كننده دستگاه‌هاي پشتيباني است و نقش مديريتي ندارد، همچنين قانون نيز بيش از اين به اين ستاد اجازه دخالت در امور مساجد را نداده است.

ابراهيمي با اشاره به گذشته و چگونگي ايجاد اين ستاد افزود: اين ستاد در واقع نتيجه تدوين آيين‌نامه‌اي است كه در دولت آيت‌الله «هاشمي رفسنجاني» به‌منظور حمايت از مساجد تصويب شد و از سال 83 شروع به كار كرد اما با توجه به جايگاه سياست‌گذاري آن،‌ نقش ساماندهي ندارد.

وي در ادامه تصريح كرد: اگر چشم‌انداز 20 ساله مساجد به مرحله اجرا درآيد مساجد سامان خواهند يافت از اين‌رو لازمه شكوفايي مساجد، ساماندهي آن است.

رئيس مركز رسيدگي به امور مساجد با اشاره به روشن نبودن تكليف مساجد اظهار كرد: من تنها مسئول مساجد استان تهران هستم و نبايد از من انتظار فعال كردن مساجد كشور را داشته باشيد براي مثال در حوزه استان تهران هيئت ائمه جماعات تشكيلات قوي دارند و مساجد نيز با نظارت اين مركز به درستي عمل مي‌كنند به‌طوري‌كه در تمام صحنه‌هاي سياسي و انتخابات حضور دارند‌، همچنين برنامه‌هاي آموزشي مناسبي براي هيئت امنا، ائمه جماعت، خدام و ... برگزار مي‌شود.

ابراهيمي در ادامه گفت‌وگوي خود گفت‌: من مسئول پاسخ‌گويي به مشكلات همه مساجد كشور نيستم اما با توجه به مسئوليت‌ خود در استان تهران مدعي هستم كه مساجد با وجود امكانات محدود پاسخ‌گوي تمام نيازهاي مخاطبان هستند.

در اين ميان خبرنگار ايكنا با اشاره به مطلبي از امام جماعت مسجد «منيريه» تهران مبني بر اينكه «دولت و مركز رسيدگي به امور مساجد از ائمه جماعت مي‌خواهند تنها نماز جماعت برگزار كنند» از ابراهيمي پرسيد «آيا با اين شرح وظيفه براي ائمه جماعات، نقش آنها در مساجد كم‌رنگ نخواهد شد؟» كه اين مقام مسئول در حوزه مساجد در پاسخ گفت: ما در امور مساجد شرطي به‌عنوان پرداخت حقوق و دستمزد به ائمه جماعات نداريم چراكه مساجد بايد مردمي اداره شوند، ائمه جماعات و فعالان در مساجد حقو‌ق‌بگير دولت در هيچ دوره‌اي نخواهند بود و اين از افتخارات شيعه است كه در طول تاريخ روحانيون مساجد از دولت حقوقي دريافت نكرده‌اند.

ابراهيمي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه «پس با اين وجود مشكلات مالي ائمه جماعت با توجه به اينكه در روند كاري آنها نيز اثرگذار است، چگونه حل خواهد شد؟» اظهار كرد: سازمان‌هاي مختلف به مساجد كمك سخت‌افزاري مي‌كنند اما هيچ‌گاه به ائمه جماعات آن براي اقامه نماز حقوق نمي‌دهند.

منتخب مردم بيرجند در مجلس هشتم درباره اينكه به نظر شما مساجد بيشتر در چه حوزه‌اي ظرفيت فعاليت‌هاي مطلوب را دارند؟ گفت: مساجد بايد به جايگاه صدر اسلام بازگردند از اين‌رو بايد ديد مساجد در آن دوران چه نقشي داشتند و چه خدماتي ارائه مي‌دادند، در آن زمان همه كارهاي دين در مساجد انجام مي‌شد اما اين بدان معنا نيست كه سازمان‌ها و نهادهاي مختلفي كه فعاليت‌هاي ديني مي‌كنند به كار خود ادامه ندهند بلكه در كنار اين نهادها خلأهاي موجود در اين زمينه را به مساجد محول كنند.

رئيس مركز رسيدگي به امور مساجد در پاسخ به پرسش ديگر خبرنگار ايكنا مبني بر تأسيس وزارتخانه‌ مساجد و نقش آن در ساماندهي اين حوزه اظهار كرد: تأسيس وزارتخانه براي مساجد كج‌فهمي است، مساجد نبايد دولتي نشوند اگر روزي مساجد دولتي شدند، در واقع آن روز، روز پايان كار مساجد است و امام راحل و مقام معظم رهبري نيز بر پرهيز از دولتي شدن حوزه‌هاي علميه و مساجد تأكيد كردند.

ابراهيمي با اشاره به نبود مديريت متمركز بر كل مساجد كشور، تأكيد كرد: در حال حاضر در تمام مساجد نماز جماعت در دو نوبت اقامه مي‌شود و همه مساجد تهران بدون شك زير نظر اين مركز اداره مي‌شوند و فعال و قابل توسعه نيز هستند.

وجود متوليان مختلف در اداره امور مساجد و امكان وجود موازي‌كاري در اين عرصه عنوان سؤال ديگري بود كه ابراهيمي در پاسخ به آن گفت: در حال حاضر با وجود فعاليت همه متوليان در امور مساجد همچنان نواقصي در كار وجود دارد كه با تلاش گسترده و هماهنگي اين نهادها مي‌توان شاهد ثمرات بيشتري بود البته بايد گفت كه اين موازي‌كاري در همه نهادهاي كشور وجود دارد.

در بخش پاياني گفت‌وگو خبرنگار ايكنا از ابراهيمي خواست تا راهكار مناسبي براي خروج از وضعيت كليشه‌اي مساجد ارائه دهد كه اين مقام مسئول در حوزه مساجد از دادن پاسخ به آن ممانعت كرد.
 شنبه 18 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 267]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن