تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وجود یک عالم برای ابلیس سخت تر از هزار عابد است زیرا عابد در فکر خود است و عالم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805277071




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تاریخ حجاب ( 3 )


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: قسمت سوم تاریخ  حجاب( نمونه های نخستین كاربرد  پوشش صورت)

غلط مشهور این است كه استفاده از حجاب صورت را فرهنگ اسلام به ارمغان آورده زیرا اكنون در برخی از مناطق مسلمان نشین  استفاده از این پوشش رایج است . چنانچه در قانون آشوریان  نیز پیش از این دیدیم ، حجاب به شكل عام آن به دوران  قبل از اسلام  مربوط می شود .با وجود این ، گواه دقیقی در دست نیست كه نشان دهد در این شكل حجاب ، تكه پارچه ای جداگانه وجود داشته كه صورت را می پوشانده است . تا كنون هر آنچه به عنوان گواه مسلم ، از حجاب معرفی شده است ردا و خرقه ای بوده كه تمام بدن را می پوشانده  تعجب آور اینكه نخستین شاهد بر حجاب صورت از منابع یونانی به دست آمده است .شكل حجابی كه او بر صورت دارد   به همان گونه ای است كه امروزه نقاب نامیده می شود و هنوز نیز در سواحل شرقی مدیترانه از ان استفاده می شود .شكل دیگر حجاب صورت پارچه ای بوده كه آن را به دور بخش پایین صورت می پیچیده اند و قسمتی از بینی ، لبها و چانه را می پوشانده است . اینگونه پوشش صورت در مجسمه ای از آن دوره دیده می شودكه اكنون در موزه لوور پاریس  قرار دارد كه در بندر غربی تركیه كشف شده و قدمت آن به سه قرن  قبل از میلاد مسیح تخمین زده شده است .ارائه این شناسنامه از پوشش  بانوان بیانگر آن است كه حجاب صورت در سه قرن قبل از میلاد مسیح كاربرد داشته . استفاده  از روبنده توسط بانوان  یونانی تا اسكندریه مصر نیز گسترش یافته بود .نكته اصلی این است كه استفاده از روبنده از سواحل شرقی مدیترانه و جنوب غربی آسیا انتشار یافته و استفاده از این نوع پوشش  صورت نیز همچنان در آفریقای شمالی و سواحل شرقی مدیترانه معمول است . در سراسر جهان شیوه های گوناگونی برای جداسازی نقش موقعیت و فضای زندگی مردان و زنان وجود داشته است . برخی از این شرایط خارج از بحث ضروریات اقتصادی است. برای مثال ساختار بعضی از جوامع بر مبنای بردباری گروهی در مقابل  غلبه و نفوذ    عده ای دیگر پایه ریزی شده  و یك نمونه از چنین جوامعی كه به خصوص فرهنگ حجاب هم نه به معنای عفاف بلكه به معنای انزوا و  عزلت در ان رشد و نمو یافته ، جامعه مردسالار است .پیش از آنكه به مقوله نفوذ فرهنگ مردسالار در سوء استفاده از  حجاب و تحریف جایگاه حقیقی آن بپردازیم  بر لزوم شرح و توضیح چگونگی روابط در چنین  محدوده ای تاكید می كنیم زیرا روابط  حاكم بر چنین جامعه ای آن گونه كه به نظر می رسد ساده نیست و همانطور كه بسیاری از مفسران نیز به شرح آن پرداخته اند بر تمام عرصه های اجتماعی سیاسی و غرایز طبیعی انسان تاثیر می گذارد .عموماً در نگرش مرد محوری قدرت حاكم در تصمیم گیری متعلق به پیرترین مردی است كه عقایدش نیز قابل قبول باشد . در  كانون خانوادگی این نقش حاكم و تصمیم گیرنده را پدر یا پدر بزرگ ایفا می كند  در چنین خانواده پدر سالار قدرت  حاكمیت و مالكیت حول محوری مردانه می چرخد كه معمولاً پیرترین فرد مذكر خانواده آن را هدایت می كند و در بعضی مواقع نیز این معنی پدر عمو یا دایی را در بر می گیرد نوعروسی كه پا به خانه بخت می گذارد  پیش از آنكه عضوی از خانواده اسبق خود باشد از اعضای خانه همسرش به حساب می آید .انگیزه های منفی و تفسیرهای نادرست از حجاب برای بانوان  به خصوص شایع چنین  جوامعی است كه زنان تحت تسلط و نفوذ بی چون چرای اعضای مذكر خانوده اند و زن به منزله ماشین مولد فرزند  تهدیدی برای این گونه جوامع پدر سالار به حساب می آید  بی اعتمادی حاكم بر بعضی جوامع موجب می شود این وضعیت وقتی بالا بگیرد كه  شناخت پدر فرزند مطرح است و پدر نیز  اصرار بر شناخت حقانیت فرزند خویش دارد دختر چنین خانواده ای برای سست نساختن پایه های زندگی خانوادگی اش تنها زمانی كه لباس  عروس بر تن می كند از میان افراد خانه خارج می شود و زمانی كه به منزل نو نیز وارد می شود چون فردی غریبه از گروه  و جمعی دیگر با او رفتار می شود .حجاب در فرهنگی این چنینی ،‌تنها  پوششی برایا عفاف و پاكدامنی نیست ، بلكه نوعی اسارت است كه زن  را از صحنه های محوری  جامعه دور نگاه می دارد . توصیفی از سادگی و پنهان داشتن جاذبه های جنسی است و مرد خود را موظف می داندكه به چنین زنی احترام بگذارد و او را تحت حمایت و پوشش خود قرار دهد. غافل از اینكه حجاب زن به معنای گوشه نشینی و عزلت  نیست و حجاب حقیقی او را از عرصه های گوناگون دور نگاه نمی دارد .

سادگی  و عفاف مهم ترین  دلیل  برای پوشش  با عنوان  حجاب است كه زیبایی زنانه را در پس پرده ای حفاظت می كند اما آزادی او را سلب نمی كند . زن بسته  به اینكه در كدامیك از طبقات قرار گیرد . برای  مثال شهر نشین در مقابل  روستایی و روستایی در مقابل كوچ  نشین به گونه های متفاوت خود را در لباس می پوشاند و مرد نیز موجودی مستقل بی باك  و نترس است كه باید قدرت كنترل احساسا ت خویش را داشته باشد . اما این خویشتن  داری و حس حیابه  خصوص در بین جمع بیشتر مختص زنان  است در  چنین محیطی این انتظار  از زنان می رود كه فقط آنها الزاماً در میان عامه ماخوذ به حیا باشند و بر احساس خود سرپوش گذارند .بر این اساس  در برخی از ممالك و در بین برخی از طبقات زنان مجاز به مشاركت  در تجارت های كوچكی  چون پرورش  و عرضه میوه  سبزیجات و حیوانان خانگی  و یا خرده مشاغلی  مانند خیاطی و آرایشگری هستند . اما هنگامی كه سخن از عنوان های شغلی قابل ملاحظه  و چشمگیرتر به میان می آید . به دلیل امكان برخورد زن با مردان بیگانه خارج از خانواده حق جولان دادن در چنین محدوده ای از آنها گرفته می شود  . موضوع كنترل زنان و جداسازی آنان از مشاركت های اجتماعی  ، امری است كه از قدیم الایام مردان بر آن اتفاق نظر داشته اند و در باین باب افسانه ها ساخته و پرداخته اند . گاه زن را سرچشمه شرارت و اغوا و فریب دانسته اندكه باید او را در حصاری محدود ساخت داستان  آدم وحوا وقتی مبتنی بر تفسیرهای غلط باشد می تواند نخستین نمونه از افسانه اغواگری زن تلقی شودكه در آن حوا آدم را به خوردن میوه ممنوعه سیبی از درخت هوشیاری ترغیب میكند و همین فریب خوردگی آدم او را از باغ بهشت به زمین می كشاند و در مقابل زن را برای همیشه تحت قیمومیت و نفوذ مرد قرار می دهد .بیمار گونگی های جنسی و مسایل  متعاقب آن را نمی توان در پس زمینه اغوا و فریب زنانه  قرار داد و اگر اغوا و فریبی نیز در كار باشد نمی توان آن را نیز در پشت پرده های فراموشی پنهان ساخت .چگونگی رفتارهای اجتماعی كه تنها مختص زنان نیست و مردان را نیز  در بر می گیرد دامنه وسیعی دارد ریشه این گونه رفتارها و روابط را باید  در ابعاد خانوادگی تربیتی و روانی جست و جو كرد .اگر فرهنگی صحیح بر خانواده حاكم باشد و احوال تربیتی و روانی مناسبی در برنامه  آموزشی قرار گیرد . فهم این قضیه برای هر انسانی سهل و آسان می شود كه چارچوب چگونگی های خود را بسازد و در همان محدوده گام بردارد در این میان كه تعلیم و تربیت مهمترین اصل سازندگی هر انسانی ودر نتیجه  آن كل جامعه بشری است چگونه می توان دختران را از حق آموزش محروم ساخت .نویسنده ای پاكستانی به نام ابوالاعلی مودودی می نویسد :زنان تنها مجازندكه توسط محارمشان دیده شوند تا موقعیتی برای ایجاد احساسات و یا جذابیت برای آنان به وجود نیاید . آیا معنای این گفته آن است كه زنان باید كاملاً در خانه ودر میان افراد خانواده محصور باشند وحقی برای خارج شدن از این دایره را نداشته باشند مگر برای سفر حج ؟اگر بگوییم آری منظور همین است . آنگاه آنچه شاعری از زنان پاكستان به نام عطیه داوود در شعری به نام سفر بیان كرده مصداق پیدا خواهد كرد انعكاس  این نوع نگرش به زندگی زنان را این چنین می سرایدسفر زندگیماز خانه آغاز می شدبه گورستان ختم می گرددزندگیم پر از ملال سكونچون جسدی بر شانه های پدر و برادرمهمسر و پسرم حمل می شوددرمذهب تطهیر می شودبا سنت آراسته می شودو در تابوتی از جهل و نادانی به خاك سپرده می شودو این وضعیت نه تنها از سوی برخی از دیدگاه ها و برداشت های تنگ نظرانه  از مذاهب و سنن بر زنان مسلمان تحمیل می شود  بلكه زنان مسیحی نیز آن هنگام كه به اتكای عشق و ایمان  غنی خود رهسپار صومعه می شوند تا به عنوان راهبه در خدمت خداوند قرار گیرند به گوشه نشینی و عزلت خوانده می شوند تا از گناه مبری بمانند و از دید غیر محفوظاین گونه حجاب شكلی از عفاف نیست بلكه نمونه ای از انزواست كه زن را به كناره گیری و خنثی نگری دعوت میكند بسیار دردناك است كه زنی پاكستانی یا افغانی زندگی خود را جسدی ساكن بر دوش افراد مذكر خانواده اش ببیند و هیچگونه  حقی نیز برایش وجود باشددردناك تر آن است كه هنوز نیز در برخی  مناطق  جهان مردانی وجود دارند كه با اتكا به قدرت  و ثروت  زنان زیادی  را تحت پوشش خود در مكانی با نام حرمسرا محبوس  می سازند و حق انسان بودن را از آنها سلب می كنند تنها  دیدگاهی می تواند حكم به خانه نشینی زن دهد كه به او چون ابزاری برای ارضای تمایلات نگاه كند كه مسلماً نبوده و نیست .البته نوع حجاب و پوشش زن با دیدگاه  سنتی در هر كشوری به گونه های متفاوت مطرح شده است در بعضی از نقاط لباس ساده كه سر و تن را بپوشاند  پوشش زنان را تشكیل داده است  زنان در انظار عمومی با همین پوشش ساده ظاهر می شوند و به كارهای روزمره  خود می پردازند و همین طور  از مشاغلی در سطوح مختلف نیز برخوردارندكه عمدتا مشاغلی كوچك و بی ارزش هم نیست .حجاب سنتی در اروپا و آمریكا به این شكل ظاهر می شودكه زنان در خارج از خانه كلاه بر سر می گذارند و یا روزهای یكشنبه وقتیكه به كلیسا می روند سر خود را با روسری می پوشانند . در هر حال نگرشی انسان گونه به زن حق برخورداری از تمام نعمات طبیعی و تمام آنچه را ساخته دست بشر است به او اهدا می كند و حجاب به منزله پوششی برای حفظ پاكدامنی نمی تواند حربه ای باشد برای كنار راندن زن از امور اساسی زندگیبر این اساس و با این دیدگاه است كه حجاب را می توان عفاف دانست نه توجیه و تفسیری برای منزوی كردن و گوشه نشینی و محرومیت از فعالیت  هایی  كه ارتقاشان و شخصیت علمی و انسانی زنان را در پی دارد .منبع : كتاب برای پاكدامنینوشته: ولگسانگ وود





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 732]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن