تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):در انسان پاره گوشتى است كه اگر آن سالم و درست باشد، ديگر اعضاى بدنش هم با آن سا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816736058




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قايم مقام وزيرخارجه :ايران وآذربايجان ظرفيت هاي زيادي براي همكاري دارند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: قايم مقام وزيرخارجه :ايران وآذربايجان ظرفيت هاي زيادي براي همكاري دارند
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): باكو - قايم مقام وزير امور خارجه ايران گفت: ايران و جمهوري آذربايجان پتانسيل بالايي براي همكاري در عرصه هاي مختلف به خصوص بخش انرژي دارند.


عليرضا شيخ عطار عصر پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود : بخش انرژي يكي از زمينه هاي همكاري دو كشور است و در ديدارهاي اخير با مقامات جمهوري آذربايجان در اين خصوص بحث شد.
وي افزود: ايران با داشتن 16 درصد گاز دنيا پس از روسيه دومين كشور صاحب منابع گازي جهان است و در زمينه نفت نيز دومين دخاير نفت در ميان اعضاي اوپك است و علاوه براين ايران با توليد حدود چهار ميليون بشكه نفت در روز دومين توليد كننده نفت اوپك است .
شيخ عطار گفت: شكرگزاريم كه پس از انقلاب اسلامي با تحريم هاي آمريكا مواجه و به اين ترتيب با رسيدن به پيشرفت هاي قابل توجه در عرصه هاي مختلف به خصوص در بخش نفت اكنون در تمامي كارهاي طراحي ، مهندسي ، استخراج ، اكتشاف ، پالايش و بهره برداري به خودمان متكي هستيم.
قايم مقام وزير امور خارجه ايران گفت : امروز اين خدمات فني و مهندسي را به كشورهاي مختلف صادر و در زمينه تنظيم بازار نفت اوپك نيز تجربيات خوبي داريم.
شيخ عطار افزود: در صورت شراكت با جمهوري آذربايجان با استفاده از اين طرفيت ها و نيز افزودن توانايي هاي طرف آذري، مي توان نقش مهمي را در عرصه نفت ايفا كرد.
وي اضافه كرد: معاون وزير نفت ايران نيز با شركت در نمايشگاه نفت و گاز باكو مذاكرات خوبي با طرف جمهوري آذربايجان انجام و هر دو طرف بر گسترش همكاري ها تاكيد داشتند.
اين مقام ايراني اظهار داشت: زمينه همكاري دربخش گاز و تامين گاز نخجوان و مشاركت در حوزه گازي شاه دنيز نيز بسيار زياد است و اكنون نيز چند شركت ايراني در جمهوري آذربايجان فعاليت دارند.
وي افزود: با توسعه نفت جمهوري آذربايجان و دسترسي اين كشور به بازارهاي جهاني به طريق "سوآپ" يا خط لوله مي توان همكاري ها را گسترش و در اين خصوص خط لوله 1500 كيلومتري در قلمرو ايران از بندر نكا در ساحل درياي خزر به بندر جاسك در ساحل خليج فارس ايجاد مي شود.
وي اضافه كرد: اين خط لوله كمك به كشورهاي حوزه درياي خزر است تا با دستيابي به بازارهاي متنوع بتوانند نفت خود را به قيمت بين المللي به فروش برسانند.
شيخ عطار در خصوص طرح گازي نابوكو نيز گفت : اروپايي ها به دنبال اين طرح هستند و در اين خصوص مراجعه و مذاكراتي در ايران داشتند و ما نيز اين موضوع را بر اين پايه كه منافع ما چگونه تامين خواهد شد بررسي مي كنيم.
قايم مقام وزارت خارجه ايران اضافه كرد: اروپايي ها به شدت به گاز ايران نياز دارند و ايران بازارهاي مختلفي در دست دارد و ضمن اينكه كشورهاي حوزه خليج فارس مشتري ما هستند. با هند و پاكستان نيز طرح بزرگي در دست است و مذاكرات نابوكو را نيز ادامه مي دهيم .
شيخ عطار درپاسخ به سووال ديگري در خصوص مناقشه قره باغ گفت : از ابتداي اين مناقشه و استقلال آذربايجان ، ايران براي نشان دادن حسن نيت خود اقدام به ميانجيگري كرد.
وي اضافه كرد: جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد در صورت تمايل طرفين درگير مناقشه، در يك مكانيسم جديد و با بكارگيري تجربيات گذشته مبني بر جلوگيري بيگانگان ميانجيگري كند.
وي يادآور شد: روابط ايران با جمهوري آذربايجان به اين مناقشه و ميانجيگري بستگي ندارد و ما روابط تاريخي و فرهنگي عميقي داريم و كمتر دو ملتي با اين همه اشتراكات وجود دارد.
شيخ عطار در ادامه در پاسخ به سووال ديگري بااشاره به اينكه نظام سلطه جهان را به سوي ناآرامي ، جنگ و تخريب سوق مي دهد گفت : مهمترين مشكل جهان ، نظام سلطه است .
وي در خصوص برنامه هسته اي ايران نيز گفت : غني سازي اورانيوم به عنوان يك كار فني قوانيني دارد و همه كشورهاي جهان به غير از رژيم صهيونيستي و چند كشور ديگر اين قانون را به نام "ان .پي .تي " تاييد كرده اند و در اين خصوص ايران از بنيانگذاران اين قانون است .
وي افزود: طبق اين قانون ايران مي تواند اورانيوم را غني سازي كند و شكر گذاريم كه ايران در سايه تحريم آمريكا با اتكا به دانشمندان جواني كه متوسط سن آنان 30 سال است به اين دانش مهم ، فني و پيچيده دست يافته است .
قايم مقام وزارت امورخارجه ايران اضافه كرد: طبق معاهده ان .پي .تي تمامي تضمين ها را در جهت صلح جهاني ارايه كرده ايم درحالي كه كشورهاي مختلف كه عضو اين قانون نيستند ولي به عنوان دوست آمريكا فعاليت هسته اي را انجام و آمريكا نيز نمي گذارد فشاري به اين كشورها وارد شود واين نشانه بي عدالتي است .
شيخ عطار اضافه كرد: ما با بي عدالتي و سلطه مقابله مي كنيم و كار غني سازي را طبق قانون ادامه و مطمئن هستيم اغلب مردم و دولت هاي عدالت خواه از ايران حمايت مي كنند.
وي در خصوص ديدار با رييس جمهوري آذربايجان و با اشاره به سطح عالي مناسبات دو جانبه و روند رو به رشد آن اظهار داشت : طي سالهاي اخير بخصوص دردوران دولت نهم پيشرفت هاي محسوسي را در روابط بين دو كشور شاهد بوديم .
شيخ عطار ابراز اطمنيان كرد كه با تقويت نامحدود همكاري هاي استراتژيك ، از پتانسيل هاي موجود در تمامي سطوح بهره برداري شود و با گشايش فصل جديد از روابط دو كشور ، مناسبات همه جانبه بيش از پيش ارتقا يابد.
وي پيشنهاد كرد كميته كاري با حضور وزارت خانه هاي امور خارجه تشكيل و در خصوص اجرايي كردن تفاهمات بدست آمده و شناسايي پتانسيل هاي موجود در دو كشور جهت تقويت مناسبات دو جانبه ، منطقه اي و بين المللي فعاليت كنند و كه با استقبال الهام علي اف مواجه شد.
خاورم ** 245
 پنجشنبه 16 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 232]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن