تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پرهيزكارى منافق جز در زبانش ظاهر نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802813585




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نهضت امام خميني(ره)؛ زمينه‌ساز ظهور دولت حضرت مهدي(عج)


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: نهضت امام خميني(ره)؛ زمينه‌ساز ظهور دولت حضرت مهدي(عج)
گروه خبرنگاران افتخاري / نجيبه خروشي : آنچه نزد همه فرقه‌هاي اسلامي قطعي و مسلم است اينكه احاديث ‏شريف زيادي از سيد رسولان حضرت محمد (ص) روايت ‏شده كه تصريح مي‏كند مهدي موعود از اهل بيت پيامبر (ص) به طور حتم و قطع در آخر زمان ظهور خواهد كرد تا زمين را پر از عدل و داد كند بعد از آنكه با جور و ستم پر شده باشد.(1)
حتي افراد زيادي از دانشمندان اهل سنت از مذاهب گوناگون آن، به متواتر بودن اين احاديث تصريح كرده‏ اند و بعضي از آنها در اثبات تواتر اين اخبار بررسي‌هاي علمي نموده و كتاب‌هايي نيز تاليف كرده‌اند:(2) از اين رو، دانشمندان مذاهب چهارگانه اهل سنت فتوا داده‌‏اند كه كسي كه ظهور حضرت مهدي موعود را انكار كند بايد كشته شود، يا اينكه به شدت تاديب شود تا از راي خود برگردد... (3)

از نظر شيعيان اهل بيت، متواتر بودن اين اخبار امري قطعي و اعتقاد به حتمي بودن ظهور مهدي موعود از ضروريات مذهب است كه نمي‏توان آنها را انكار كرد و جزئي از اصول دين است كه اعتقاد به آنها از روي دليل و يقين واجب است زيرا بنابر عقيده مذهب اهل بيت، امامت از اصول دين است و اعتقاد به مهدي موعود به جهت اينكه از جانشينان و اوصياي رسول خدا است، از ضروريات اعتقاد به امامت مي‏باشد كه دلايل زيادي از آيات قرآن و احاديث صحيح نبوي و همچنين براهين عقلي بر آن اقامه كرده‏اند.(4)

همگاني بودن عقيده به وجود نجات‌بخش جهان از بارزترين اعتقادات مشترك اديان مختلف آسماني ظهور مصلح موعود در آخر زمان است كه همه اديان به ظهور او بشارت داده‏اند، گرچه در تعريف و تعيين هويت او اختلاف دارند.

همچنين بررسي متون اديان آسماني درباره مصلح موعود ثابت مي‏كند كه او همان مهدي و همان فردي است كه اهل بيت پيامبر (ص) به آن عقيده دارند (5) حتي اعتقاد به حتمي بودن ظهور موعود نجاتبخش جهان، در مكاتيب مادي نيز وجود دارد؛ پس عقيده به ظهور چنين موعودي بيش از هر عقيده ديگري افكار عمومي بشر را به سوي خود جلب كرده است. (6)

زمينه‌سازي براي انقلاب مهدي در سخنان امام خميني (ره) ديدگاه رهبر بزرگ اين نهضت، حضرت امام خميني در بيان نقش نهضت ‏خود، به لحاظ شخصيت والاي آن و شناختي كه معظم‏ له به خط سير انقلابي آن را رهبري كرده و اهداف استراتژيك آن را بيان نموده، از اهميت ويژه‏ اي برخوردار است واقعيت نيز تاثير شديد افكار او را در تعيين مسير حركت، حتي بعد از رحلت او (رض) ثابت كرده است و هر كس كه روش امام خميني را بررسي كند به خوبي مي‏داند كه ايشان در به كارگيري كلمات و واژه‏ها و اوصاف در جايگاه واقعي خود دقت مي‏كردند و به طور كامل از مبالغه گويي و بيان نظراتي كه به حقيقت واقعي و قطعي تكيه ندارد دوري مي‏كردند. جمهوري اسلامي و توجه امام مهدي (عج) امام خميني در بسياري از سخنان خود، حكومت اسلامي را كه خود او آن را به وجود آورده است، چنين توصيف مي‏كند كه اين حكومت، حكومت امام مهدي (عج) است و او حافظ اين دولت است.

در اينجا به يك سخن از امام كه به روشني به نقش زمينه‏سازي اين نهضت تصريح دارد اشاره مي‏كنيم: اين نهضت مقدس براي انقلاب بزرگ مهدي موعود است. اين سخن علاوه بر داشتن تصريح به اين موضوع، از آخرين سخنان امام قبل از رحلت ايشان است؛ از اين جهت اين سخن از پختگي كامل براي بيان نقش نهضت امام و مسير حركت آينده برخوردار است. انقلاب اسلامي ايران طلايه ‏دار انقلاب حضرت مهدي (عج) امام در بخشهايي از سخنان خود كه به مناسبت ولادت مهدي منتظر (عج) در تاريخ چهارده شعبان 1408 (دو ماه و نيم پيش از رحلت‏ خود) ايراد كرده‏ اند، مي‏فرمايند: سلام و درود به پيشگاه مقدس مولود نيمه شعبان و آخرين ذخيره امامت (بقية الله ارواحنا فداه) و يگانه دادگستر ابدي و بزرگ پرچمدار رهايي انسان از قيود ظلم و ستم استكبار، سلام بر او، سلام بر منتظران واقعي او، سلام بر غيبت و ظهور او و سلام بر آنان كه ظهورش را با حقيقت درك مي‏كنند و از جام هدايت و معرفت او لبريز مي‏شوند.

و سلام بر ملت‏ بزرگ ايران كه با فداكاري و ايثار و شهادت راه ظهورش را هموار مي‏كنند... مسئولان ما بايد بدانند كه انقلاب ما محدود به ايران نيست، انقلاب مردم ايران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداري حضرت حجت (ارواحنا فداه) است كه خداوند بر همه مسلمانان و جهانيان منت نهاد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار داد... بايد دولت جمهوري اسلامي تمامي سعي و توان خود را در اداره هر چه بهتر مردم بنمايد، ولي اين به آن معنا نيست كه آنها را از اهداف عظيم انقلاب كه ايجاد حكومت جهاني اسلام است منصرف كند. (7) با توجه به سخنان امام خميني و تصريح ايشان بر نقش زمينه ساز اين نهضت‏ براي انقلاب بزرگ مهدي، به چند نكته اشاره مي‏شود: 1- نهضت امام خميني آغازگر انقلاب بزرگ اسلامي است‏كه دلالت دارد بر استمرار اثرگذاري‌ها و انتشار افكار آن و رشد و گسترش آن در جهان اسلام تا زماني كه امام مهدي (عج) ظهور نمايد.

البته واقعيت ‏سياسي معاصر جهان نيز اين حقيقت را تاييد مي‏كند؛ زيرا جهان شاهد انتشار و رشد افكار امام خميني در كشورهاي مختلف اسلامي است كه به بيداري عمومي جهان اسلام كه خواهان اجراي احكام اسلام هستند انجاميده است. 2- انقلاب امام خميني جدا از انقلاب بزرگ مهدوي نيست، بلكه بخشي از آن است و همان هدفهاي استراتژيك آن را در باره برپايي حكومت جهاني اسلام دنبال مي‏كند؛ پس پرچم يكي است كه خود امام مهدي (عج) آن را بر دوش مي‏كشد. آنچه كه اين نهضت را از دايره افراد و مصاديق پرچم هايي كه قبل از ظهور مهدي (عج) برداشته مي‏شوند، (قيامهايي كه قبل از ظهور او (عج) به وجود مي‏آيند) خارج مي‏كند و بعضي از احاديث‏شريفه با صراحت دلالت دارند كه پرچمداران اين پرچمها طاغوتند (و چنين قيام كنندگاني با طاغوت بيعت كرده‏اند و به فرمان او جنگ مي‏كنند)، مقصود آن حركت‌هاي انقلابي است كه مستقل و جدا از حركت مهدوي باشد و در راهي كه خود امام مهدي (عج) آن را ترسيم كرده است، حركت نكند، يعني بر پايه تمسك به ولايت امام زمان (عج) استوار نباشد و براي زمينه سازي ظهور آن بزرگوار تلاش و فعاليت نكند.

3- قيام امام خميني به طور عملي زمينه ‏ساز انقلاب بزرگ مهدوي است اين مساله را با توجه به متناسب بودن دستاوردهاي اين انقلاب، با هدف‌هاي انقلاب امام مهدي (عج) استدلال مي‏كنيم و اين استدلال نقش مهمي در اثبات صحت اين احاديث دارد با توجه به اينكه احاديث از سرچشمه‏هاي وحي صادر شده است، حتي اگر سندهاي آنها مورد خدشه باشد؛ آنچه كه نهضت امام خميني به وجود آورده، با آنچه اين اخبار از آن خبر داده تطبيق مي‏كند. هر چند اين اخبار بيش از هزار سال پيش از وقوع اين نهضت صادر شده است، يعني در زماني كه اوضاع آن روز طوري نبوده كه حتي اشاره‏اي بر آنچه كه اين احاديث از آن خبر مي‏دهند، (مثل نقش ايران در زمينه ‏سازي براي ظهور امام مهدي موعود (عج‏» وجود داشته باشد و اين ثابت مي‏كند كه آنچه از اخبار وارد شده، اخباري غيبي است كه صدور آن جز از سرچشمه وحي، يا از كسي كه از اخبار غيبي آگاه است، ممكن نيست.

هدف‌هاي انقلاب مهدي (عج) و دستاوردهاي انقلاب امام خميني در ابتدا بايد هدف‌هاي انقلاب مهدوي و آنچه را كه خدا با دست ولي خود (عج) انجام خواهد داد، بشناسيم؛ سپس چيزهايي را كه نهضت امام خميني به‏ وجود آورده و اثرگذاري‌هايي كه در صحنه عمل داشته است و ارتباط آنها با اهداف انقلاب مهدوي و تناسبي كه بين آنها وجود دارد را بشناسيم تا ميزان صحت اين سخن كه نهضت امام خميني زمينه ساز ظهور حضرت مهدي (عج) است، شناخته شود.

آنچه كه خداوند تبارك و تعالي به دست مهدي موعود (عج) به وجود خواهد آورد، از اخبار غيبي است كه در آينده محقق خواهد شد؛ بنابراين، راه شناخت آنها در رجوع به سرچشمه‏هاي وحي و تدبر در آيات كريمه و احاديث صحيح نبوي به ويژه رواياتي كه مورد اتفاق همه فرق اسلامي است و به دست آوردن اهداف عمومي انقلاب بزرگ مهدوي مي‏باشد.

اما آنچه كه به قسمت دوم قضيه برمي‏گردد، اينكه نهضت امام خميني يك حركت معاصر است و مي‏توان دستاوردهاي سازنده آن را با تامل و دقت در دگرگوني ها و تغييراتي كه در همه جهان به وجود آورده درك كرد، به طوري كه ارزش هاي اسلامي را زنده كرد و آثاري در جهان اسلام و غير آن به جا گذاشت و آثاري نيز از ادامه اثر گذاري‌هاي محسوس آن انتظار مي‏رود.

اهداف انقلاب مهدوي در نصوص و متون ديني در قرآن كريم و احاديث ‏شريفه‏اي كه مورد اتفاق همه مسلمانان است هدفهاي عمده‏ اي براي انقلاب بزرگ مهدوي بيان شده است كه به اختصار ذكر مي‏كنيم. 1- شماري از آيات قرآن، بر برتري و غلبه اسلام بر همه اديان و آشكار شدن خورشيد اسلام تصريح دارند؛ مانند آيه ‏هاي 32 و 33 از سوره توبه و آيه ‏هاي 8 و 9 از سوره صف. احاديث ‏شريفي كه از اهل سنت و شيعه نقل شده‏اند و نيز مفسران شيعه و سني اتفاق نظر دارند به اينكه اين هدف كه تحقق آن حتمي است (چون اراده خدا به آن تعلق گرفته) تنها در زمان مهدي منتظر (عج) برآورده خواهد شد. (8)

2- پايان دادن به برگشت از دين حق و پيروي و دوستي مسلمانان از يهود و نصارا؛ كه قرآن در آيه‏ هاي 51- 54 سوره مائده از آن خبر داده است؛ همچنين علامه طباطبايي در تفسير ترجمه شده قيم خود"الميزان" با بيان مفصلي استدلال مي‏كند كه اين حوادث در عصر مهدي موعود (عج) جريان مي‏يابد. (9) 3- پايان دادن به ستم و جور و برپا كردن حكومت عدل اسلامي در سراسر جهان؛ به ‏طوري كه آياتي از قرآن و احاديث ‏شريفي كه بر صحت آنها اتفاق نظر وجود دارد بر اين امر تصريح كرده‏اند. 4- نابود كردن شرك و پاك نمودن زمين از آن به طور كامل و نشر توحيد محض و عبادت حقه براي خداوند تبارك و تعالي؛ همان‏طور كه از آيه 55 سوره نور و آيه 56 سوره ذاريات و... استفاده مي‏شود؛ (10) همچنين برپا كردن جامعه توحيدي شايسته كه تنها خدا را عبادت كنند و به او شرك نورزند و نماز را به پا دارند و زكات را بپردازند و امر به معروف و نهي از منكر كنند. 5- واگذاري حاكميت زمين به بندگان شايسته خدا و كساني كه در زمين به جهت وابستگي خود به دين توحيدي، ضعيف نگه داشته شده‏ اند؛ شماري از آيات كريمه قرآن؛ مانند آيه 55 سوره نور و آيه‏5 سوره قصص و 105سوره انبيا به اين امر اشاره دارد. آنچه گفته شد، بنا به استناد آيات كريمه و احاديث صحيح نبوي، از اهداف عمومي انقلاب بزرگ مهدوي هستند.

زنده كردن نقش اسلام در عصر كنوني از بارزترين دستاوردهاي نهضت امام خميني كه همه تحليلگران با ديدگاه هاي گوناگون خود بر آن اتفاق نظر دارند، عبارت است از: زنده كردن نقش اسلام در دنيا، به ويژه در جهان اسلام و تشكيل دولتي بر پايه اسلام كه با تعهد و پايبندي به ارزشهاي اسلامي به نيازهاي عصر كنوني پاسخ داد و به طور عملي ادعاهاي غرب و غرب‏گرايان را باطل و نابود كرد؛ آنها تلاش براي تشكيل حكومت اسلامي در عصر كنوني را بي فايده مي‏دانستند؛ زيرا از نظر آنها اسلام در بهترين شرايط خود؛ يعني چهارده قرن پيش فقط روش حكومتي خوبي بوده است؛ اما امروزه توان اداره كردن حكومت را ندارد و نمي‏تواند به نيازهاي اين عصر و تحولات اجتماعي، اقتصادي، سياسي و نظامي آن پاسخگو باشد. پس بهتر اين است كه اسلام از مسائل سياسي، اقتصادي، اجتماعي و نظامي دور بماند و در حد مسائل اعتقادي صرف و كارهاي شخصي افراد محصور بماند!! اين افكار در اوايل قرن گذشته، حتي در ميان مسلمانان نفوذ كرده بود و اين نظر كه آيا ممكن است اسلام در همه شئون اجرا شود، يا اصولا چنين چيزي فايده‏اي دارد، يا خير؟ تنها در حد يك فرضيه مطرح مي‏شد و چيزي كه هرگز تصور نمي‏شد شروع اين حركت و به پيروزي رسيدن انقلاب اسلامي جهاني بود كه براي غلبه كردن اسلام بر همه اديان ديگر و بر پا كردن حكومت جهاني كه بر همه دنيا حكومت كند، توفيق يابد و افكار موثر خود را نيز در جهان اسلام باقي بگذارد.

اثبات امكان تشكيل دولت نوين اسلامي نهضت امام خميني در عمل امكان برپايي حكومت عدل اسلامي را كه با عصر حاضر هماهنگ باشد و بتواند به نيازهاي آن پاسخ دهد، ثابت كرد و آن افكار و ادعاهاي احمقانه غرب را درباره اسلام رد كرد و ياس و نااميدي كه در نتيجه آن به وجود آمده بود، برطرف كرد. بهترين دليل موفقيت انقلاب ايران، همگاني بودن درخواست مردمي و عمومي و نه فقط در ميان گروهي محدود از دانشمندان ديني يا تيز هوشان امت اسلام نسبت‏به برپايي حكومت اسلامي در سرزمين هاي اسلامي است و اين واقعيت آشكاري است كه پيروزي نهضت امام خميني و موفقيت آن در برقراري حكومت اسلامي در ايران را به وجود آورده است و اين خود زمينه‏ساز انقلاب جهاني مهدي است پيامش برپايي حكومت اسلامي در همه جهان مي‏باشد. آينده‏ نگري و ايجاد آگاهي عمومي نسبت ‏به اسلام انقلاب امام خميني (ره) با موفقيت عملي خود در ايجاد خواست عمومي براي شناختن اسلام، حتي در ميان غير مسلمان ها زمينه را براي اين هدف از اهداف انقلاب جهاني مهدي (عج) فراهم آورد.

اين حركت گسترش پيدا كرد و در ميان افكار بشري خارج از دايره جهان اسلام نفوذ كرد و با استقبال عمومي غرب براي پذيرش اسلام رو به رو شد. بتدريج اين فكر كه تنها اسلام مي‏تواند مشكلات نفس‏گيري كه حلقوم بشريت امروز را مي‏فشارد، حل كند رواج پيدا كرد؛ حتي شماري از شخصيت‌هاي ديني مسيحي، تصريح مي‏كنند كه خداوند شخصيت ها و ياران نهضت امام خميني را برانگيخت تا ارزش هاي ديني را زنده كنند و جهان را از فسادي كه در آن دست و پا مي‏زند نجات دهند.

اصولا موفقيت نهضت امام خميني در تشكيل دولت اسلامي، يك حالت‏بيداري در ملت‌هاي غير اسلامي براي شناخت اين تمدن نوين به وجود آورد، تمدن نويني كه قدرتهاي بزرگ را به مبارزه مي‏طلبيد و تلاش همگاني آنها را براي شكست اين نهضت در طول هشت‏سال جنگ و... با شكست روبه رو كرد و توانست نمونه‏اي از استقلال كامل را به جهان عرضه كند و اين حالت‏بيداري و آينده‏نگري به جهت‏شعار دفاع از مظلومان و كوبيدن ستمگران در ذهن ملتهاي مستضعف رسوخ كرده است. عرضه كردن اسلام به عنوان تمدن نوين براي جوامع بشري دعوت عملي اسلام، به عنوان تمدن نويني كه مي‏تواند مشكلات بشري را حل كند، با دعوتهاي تبليغي همراه شد؛ از جمله مي‏توان به نامه مشهور امام خميني كه آن را براي آخرين رهبر اتحاد جماهير شوروي ميخائيل گورباچف فرستاد، اشاره كرد كه در آن نامه او را به تحليل و بررسي اسلام و شناخت راه هاي نوراني و صاف و هدف هاي عالي آن دعوت نمود و تصريح كرد كه جمهوري اسلامي در ايفاي نقش خود، مثل پايه استوار و براي پشتيباني از حركت هاي آزادي بخش اسلامي و غير اسلامي ثابت قدم است. و اين خود زمينه‏سازي براي اهداف انقلاب مهدوي در جهان است، تا چه رسد به جهان اسلام.

نبرد با وابستگي‌ها و برانگيختن روح همبستگي اسلامي يكي ديگر از دستاوردهاي نهضت امام خميني، تعهد شديد و تاكيد زياد بر روش اسلامي است كه مستقل باشد و شكلهاي گوناگون وابستگي به بيگانگان و غرب و غرب‏گرايي و يهود و نصارا را نفي كند و با هرگونه وابستگي مبارزه كند به مسلمانان خطرات آن را بشناساند. اين نهضت، از اينكه توانسته است دولتي مستقل و آزاد تشكيل دهد و برخواست‏ياران آنها چيره شود، اين احساس را براي مسلمانان به وجود آورد كه از نسبت دادن خود به اسلام احساس غرور و افتخار كنند. و اين توفيق اثر روشني در زمينه سازي براي انقلاب بزرگ مهدوي دارد كه همه اشكال وابستگي‌ها را به يهود و نصارا قطع مي‏كند و نقش رهبري مسلمانان را براي نجات بشريت‏ به آنها برمي‏گرداند كه: خير امت اخرجت للناس... عزت اسلامي را بر پايه استقلال واقعي به آنها برمي‏گرداند. برانگيختن روح فداكاري از دستاوردهاي ديگر نهضت امام خميني، زنده كردن روح فداكاري و راه هاي جهاد شهادت طلبانه كه از نهضت امام حسين (ع) الهام گرفته است.

اين روحيه قدرت اثر گذاري خود را - چه قبل از پيروزي انقلاب، چه بعد از آن- در مبارزه‏هاي بسيار سختي كه دولتهاي استكبار جهاني با اتحاد وسيع خود بر ضد آن انجام داده‏اند، نشان داده و همواره عناصر داخلي و خارجي آنها را با شكست روبه‏رو كرده‏است.

روشن است كه زنده شدن اين روحيه عامل بسيار مهمي در زمينه سازي انقلاب مهدوي دارد كه همانا نابودي ستم و شرك و آزادي مستضعفان و پايان دادن به حاكميت مستكبران و ستمگران مي‏باشد و اين ماموريت دشواري است كه موفقيت در آن بدون چنين روحيه جهادي استوار ممكن نيست، به ويژه آنكه ميدان مبارزه‏اي كه در آن خواهد جنگيد، بسيار گسترده است. گسترش احساس مظلوميت ‏حق يكي از موفقيت هاي بزرگي كه نهضت امام خميني داشت، گسترش احساس عمومي نسبت ‏به مظلوم بودن راه حق است، راهي كه سيدالشهداء آن را ترسيم كرد، و كاشتن چنين احساسي در وجدان مسلمانان و ترويج فرهنگ عاشورا و اهتمام به برپايي مراسم عزاداري امام حسين (ع) و مجسم كردن پيروزي حقيقي امام حسين (ع) و بيزاري جستن از دشمنان او موفقيت ‏بزرگي است.

كه از مهمترين سرچشمه‏هاي حركت انقلابي شخصيت هاي نهضت و از پايه‏هاي آن و بارزترين عوامل پيروزي انقلاب بود. همان‏گونه كه آشكار است، اين موفقيت گام مهم ديگري در زمينه سازي انقلاب بزرگ امام مهدي است؛ زيرا انقلاب او از خونخواهي براي مظلوميت‏حق كه سيدالشهداء تجسم آن است و مجازات انحراف اموي به عنوان سمبل باطل و ستم در همه ابعاد و اشكال آن در هر زمان و سرزمين و به عنوان روشن ترين مصداق تاريخ كه براي برگشت از دين حق مي‏شناسد، شروع مي‏شود. عمومي كردن عرفان اصيل توحيدي زنده كردن افكار توحيدي و عرفاني محض كه از سنت رسول خدا (ص) و ائمه عترت (ع) الهام گرفته شده است، از دستاوردهاي ديگر نهضت امام خميني است كه اين افكار (عرفاني) را از چهار چوب فكري كه به گروهي خاص محدود مي‏شد، خارج نمود و به درون اجتماعات عمومي مردم آورد، تا در زندگي مردم و رفتارهاي عملي آنها اثر داشته باشد.

و اين موفقيت در هزاران شكل قهرمانانه در طي هشت ‏سال جنگ تحميلي و نيز زمان پيش از آن و بعد از آن جلوه‏گر شد.

جنگي كه گرانقدرترين ارزش هاي توحيد محض را و اينكه تنها بايد به خدا توكل كرد و فقط از او بايد ترس داشت، نه غير او و بندگي حقيقي تنها براي خدا است مجسم نمود. از آنجا كه يكي از اهداف انقلاب مهدي، نابود كردن شرك و بسط و گسترش توحيد خالص و بر پاكردن جامعه توحيدي شايسته و با اخلاص در عبادت خدايي كه واحد است و شريك ندارد مي‏باشد؛ آشكار است كه اين امر در زمينه‏سازي انقلاب مهدوي ضرورتي حياتي دارد. اين نهضت، ماكتي از جامعه مهدوي را در جبهه‏هاي دفاع ازاين جامعه شايسته و جهادگر در راه خدا براي جهانيان به نمايش گذاشت، جامعه‏اي كه در دفاع از حق از ملامت هيچ ملامتگري نمي‏هراسد و به امر به معروف و نهي از منكر مي‏پردازد و نماز را اقامه و زكات را مي‏پردازد. عرضه كردن اسلام ناب محمدي از مهمترين و آشكارترين دستاوردهاي نهضت امام خميني زنده كردن اسلام ناب محمدي و زدودن غبار تحريف و جمود و تحجر و هر چيزي كه موجب غربت اسلام شده بود مي‏باشد.

همان‏طور كه اسلام در ابتداي پيدايش خود، غربت را از اسلام زدود و آن را به صورت ناب و نجاتبخش جهانيان از هر گونه بندگيهاي پوچ و به همان صورت خالصي كه رسول خدا (ص) آورده بود، عرضه كرد. همچنين خط امامت معصوم كه حافظ اسلام اصيل و نمايانگر راه اهل بيت (ع) است و همان اسلام نابي است كه مهدي موعود ترسيم مي‏كند و پرچم آن را به دوش مي‏كشد و حكومت جهاني اسلام را بر اساس آن برپا مي‏كند، شناساند و مسلما زنده كردن اين راه اصيل، تاثير بسيار زيادي در زمينه‏سازي انقلاب بزرگ مهدوي دارد كه براي برپايي حاكميت عادلانه و عمومي و جهاني اين دين حق و بر اساس روش اهل بيت‏شروع خواهد شد. به وجود آوردن حالت انتظار براي ظهور مهدي موعود (عج) امام خميني (رض) به عنوان مرجع ديني اسلامي كه جانشين مهدي منتظر (عج) در زمان غيبت و عدم امكان رجوع علني به آن حضرت (عج) مي‏باشد، نهضت‏خود را رهبري كرد و رهبري چنين نهضت گسترده‏اي زمينه سازي براي انقلاب مهدوي به حساب مي‏آيد.

زيرا هويت مصلح بزرگ را بر جهان اسلام و همه كره خاكي معرفي مي‏كند و آثار اين امر را در زياد شدن پرسش ها در ميان مسلمانان و غير مسلمانان از هويت مهدي منتظر (عج) و تلاش براي شناختن او و انتظار ظهور او و آغاز انقلاب او بعد از ديدن دستاوردهاي انقلاب نايبش مي‏بينم.

همچنين احاديث ‏شريفه‏اي كه بعد از خبر دادن از حركت زمينه سازان، به اين امر اشاره مي‏كنند: فعند ذلك يتمني الناس المهدي و يطلبونه در آن هنگام مردم مهدي را آرزو و طلب مي‏كنند و نيز در نمونه يازدهم از احاديث گذشته وارد شده بود.

********************************************************************

پي‌نوشت‌ها:

1- رجوع كنيد به مجلد اول و دوم كتاب "معجم احاديث الامام المهدي (عج)"، در اين كتاب احاديث زيادي نقل شده كه در كتاب هاي معتبر فرق اسلامي آمده است. 2- مانند كتاب"التوضيح في تواتر ماجاء في المنتظر و الرجال المسيح" تاليف شوكاني. 3- متقي هندي مولف كتاب كنزالمعمال در كتاب "البرهان علي علامات مهدي آخر الزمان" فتواهاي چهار نفر از علما اسلامي معاصر خود را كه عبارتند از: ابن حجر الهيثمي شافعي و احمدابي اسروربن الصبا الحنفي و شيخ محمد خطابي المالكي و الشيخ يحيي بن محمد حنبلي، نقل كرده است كه اين علما به سبب كثرت روايات، در فتواهاي خود تصريح كرده‏اند كه زدن و ادب نمودن و اهانت ‏به منكر آن حضرت واجب است‏به مذهب حق برگردد، و گرنه خونش هدر است. البرهان علي علامات مهدي آخر الزمان: ص 187- 183. 4- رجوع شود به كتاب هاي الغدير تاليف علامه اميني و احقاق الحق و ملحقات آن تاليف سيد مرعشي نجفي و غيره... 5- رجوع شود به كتاب بشارات عهدين كه به فارسي چاپ شده است، تاليف شيخ محمد الصادقي و مقالات عرفان محمود، در شماره 19، مجله الفكر الاسلامي . 6- رجوع شود به كتاب مهدي منتظر في الفكر الاسلامي، انتشارات مركز الرساله: 8 و همچنين مقدمه كتاب بحث‏حول المهدي تاليف آيت الله شهيد سيد محمد باقر صدر. 7- صحيفه نور، ج 21، ص 107- 108، چاپ اول. 8- رجوع شود به تفسير فخر رازي، ج 16، ص 40 و تفسير الدرالمنثور، السيوطي، ج 24، ص 176 و تفسير طبري، ج‏14، ص 215 و تفسير قرطبي، ج‏8، ص‏121 و مجمع‏البيان، الطبرسي، ج‏5، ص 35. 9- تفسير الميزان، ج‏5، ص 366- 400. 10- رجوع شود به تاريخ غيبت كبرا، سيد محمد صدر، ص 254.

مجله الحياه الطيبه مترجم : حجت الاسلام رحمت الله خالقي
 سه شنبه 14 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 306]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن