تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم گنج بزرگی است که با خرج کردن تمام نمی شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815435666




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

امروز در آيينه تاريخ


واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: امروز در آيينه تاريخ
امروز سه شنبه 14 خرداد سال 1387 هجري شمسي برابر است با 28 جمادي الاول سال 1429 هجري قمري و مصادف است با 3 ژوئن سال 2008 ميلادي. سرويس فرهنگي هنري برنا نگاهي كوتاه به برخي از وقايع تاريخي در اين روز دارد:


در چنين روزي در سال 1368 هجري شمسي با انتشار خبر رحلت ملكوتي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران ، كشور ايران اسلامي را غرق در حزن و ماتم نمود .

حضرت امام خميني ( ره ) درساعت بيست و دو بيست و شش دقيقه روز سيزدهم خرداد سال 1368 هجري شمسي جان به جان آفرين تسليم كردند و خبر ارتحال ايشان در روز چهاردهم خرداد ازطريق رسانه هاي عمومي اعلام گرديد . ميزان تأثيرات و تألمات مسلمانان ايران و جهان در پي اين رويداد تلخ به حدي بود كه رسانه ها و مطبوعات سراسر دنيا رحلت حضرت امام خميني(ره) را بزرگ ترين فاجعه و رويداد تاريخ معاصر جهان ذكر كردند . نشريه الكفاحُ العربي، در اين باره نوشت: امام خميني آخرين تاريخ ساز قرن حاضر بود كه قدرت غرب را درهم شكست . بنا به تأييد كليه رسانه هاي خبري، ميليون ها انسان در سوگ پرافتخارترين و مردمي ترين رهبر جهان به ماتم نشسته بودند .

امام خميني در طول زندگي پرثمر خود تاليفات گران بهايي از خود به يادگار نهادند كه ازميان آن ها مي توان به شرح دعاي سحر ، شرح حديث راس الجالوت ، سر الصلوه ، تحرير الوسيله ، كتاب الطهاره ، مكاسب محرمه ، كشف الاسرار ، رساله الاستصحاب ، رساله الاجتهاد و التقليد ، آداب نماز ، حاشيه بر اسفار كتاب البيع و تفسير سوره حمد اشاره كرد .

در چنين روزي در سال 1368هجري شمسي پس ازارتحال جانسوز امام خميني (ره) ، مجلس خبرگان رهبري، درهمان روز با تشكيل اجلاس فوق العاده به اتفاق آرا، حضرت آيت الله خامنه اي را به عنوان رهبرنظام مقدس جمهوري اسلامي ايران انتخاب كردند .

اگر چه در آن روز بار عظيم سوگ از دست دادن بزرگ مردي چون امام خميني ( ره ) به شدت بر شانه جهان اسلام و مردم داغ ديده ايران سنگيني مي كرد ، اما انتخاب بجا و شايسته حضرت آيت الله خامنه اي به عنوان رهبر انقلاب و نهضت بزرگي كه توسط امام خميني به بار نشسته و ثمر داده بود ، تا اندازه اي دل دردمندان و سوگواران را به آرامش خواند ، چرا كه فرزند به حق و همراه صديق امام خميني ، به عنوان رهبرو جانشين آن حضرت در هدايت جامعه اسلامي انتخاب شده بود ، كسي كه بارها تلويحا و تصريحا مورد عنايت امام خميني واقع شده بود كه عبارات ، دست نوشته هاو سخناني نيز از حضرت امام خميني در مورد حضرت آيت الله خامنه اي اكنون به يادگار باقي مانده است .

درچنين روزي در سال 1371 هجري شمسي "آيت الله اديب حبيب آبادي" عالم جليل القدر و چهره سرشناس حوزه هاي علميه اصفهان درگذشت . ايشان تدريس را پس از اجتهاد از حوزه هاي علميه اصفهان آغاز كرد و ازجمله فعاليت هاي علمي و فقهي وي تعيين ساعات شرعيه در اصفهان بود كه به صورت "احسنُ التقويم" موجود است . همچنين ديگر اثر او "قطبيه" نام دارد كه درآن شرايط نماز و روزه در مناطقي كه خورشيد چند روز درآن جا غروب نمي كند مشخص شده است .

در چنين روزي در سال 1336 شمسي "محمدرضا عبدالملكيان" از شاعران نوجوي معاصر در نهاوند چشم به جهان گشود.

"محمدرضا عبدالملكيان" از شاعران عصر انقلاب است كه از ابتداي كار شاعري ، به شيوه هاي شعري نو، رو آورد. او در انواع قالب هاي شعر فارسي طبع آزمايي كرده است، اما اشعار مطرح او را عمدتا قالب هاي نونيمائي و اشعار منثور (سپيد) او تشكيل مي دهد. "عبدالملكيان" ، در ابتدا به قالب چهارپاره هاي پيوسته روي آورد و در اين عرصه ، اشعار قابل توجهي سرود. او در زمينه سرايش رباعي و دوبيتي هاي با گويش نهاوندي نيز ابتكاراتي در تركيب عرضه مي كند. اشعار نوي او به سبك نيمايي و منثور، حكايت از شاعري دارد كه به دنبال زباني مستقل و خاص است.

اغلب سروده هاي او ، رنگي عاشقانه با درون مايه ي اجتماعي دارد كه با لحني صميمي و زباني ساده و خوش آهنگ و به دور از ابهام ، بيان گرديده است. از او مجموعه هاي مه در مه (مجموعه شعر)، ريشه در ابر (مجموعه شعر)، مهرباني، رد پاي روشن باران، آوازهاي آبادي (مجموعه اشعار) و رباعي امروز (مجموعه رباعي از شاعران معاصر) انتشار يافته است.

در چنين روزي در سال 1780 ميلادي "ويليام هون" روزنامه نگار راديكال و طنز نويس انگليسي به دنيا آمد و 62 سال عمر كرد. آن زمان دولت و كليسا از زخم طنزهاي هون در امان نبودند . وي براي تامين آزادي مطبوعات انگلستان تلاش بسيار كرد. معروفترين تاليف او" everyday book " است.

درچنين روزي در سال 1667 ميلادي ، براي نخستين بار در تاريخ طب و جراحي تزريق خون انجام شد . اين عمل را يك پزشك فرانسوي به نام "ژان دنيس" انجام داد. تزريق خون به بيماران تحولي عظيم در مجامع پزشكي به وجود آورد زيرا تا اين هنگام بسياري از بيماران به دليل كمبود خون و براثر خونريزي از طريق جراحت ها و زخم هايشان جان خود را از دست مي دادند . گفتني است "ژان دنيس" در نخستين آزمايش خود از خون يك برّه براي تزريق به بدن يك انسان استفاده كرد .
 سه شنبه 14 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برنا نيوز]
[مشاهده در: www.bornanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 161]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن