تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804631652




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفتمان مقاومت در انديشه امام خميني از مرزهاي فلسطين فراتر رفته است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: گفتمان مقاومت در انديشه امام خميني از مرزهاي فلسطين فراتر رفته است
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): انديشمندان و متفكران شركت كننده در دومين همايش بين المللي امام خميني (ره) و سياست خارجي در تهران تاكيد كردند: گفتمان مقاومت در انديشه امام راحل از مرزهاي فلسطين فراتر رفته و اين در شرايطي است كه رژيم غاصب صهيونيستي در درون اين مرزها رو به اضمحلال مي رود.


اين همايش يك روزه كه با عنوان" نگاهي به مساله فلسطين و آزادي قدس شريف" و با حضور انديشمنداني از كشورهاي مختلف در دفتر مطالعات بين المللي و سياسي وزارت امور خارجه ديروز يكشنبه برگزار شد، در آستانه نوزدهمين سالگرد ارتحال ملكوتي حضرت امام خميني(ره) فضايي متاثر از انديشه و كلام امام را براي حاضران پديده آورده بود.
به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، شايد مهم ترين نكته اي كه در سخنان چهره هاي سياسي و متفكر كشورهاي اسلامي و حتي غير اسلامي نظير اسپانيا در اين همايش مشهود بود و از عمق وجود انسانهاي معتقد به يك رهبر بزرگ و والا مقام احساس مي شد، تاكيد بر فراگير بودن انديشه هاي بلند آن بزرگ مرد روحاني در يك گستره جهاني بود.
آنان فقط به اظهار تاسف از فجايع غزه بعنوان بازتابي از نقض حقوق بشر توسط رژيم صهيونيستي اكتفا نكردند بلكه روح جهاد و مقاومت در سرزمين هاي اشغالي و پيروزي حزب الله لبنان در جنگ 33 روزه را كه به استيصال و درماندگي رژيم صهيونيستي انجاميده است برگرفته از سيره عملي امام خميني خواندند.
بازگويي ابعاد ناشناخته شخصيتي امام خميني به ويژه در حوزه سياست خارجي و تاكيد پيوسته به اين واژه معروف و پر معناي الهام بخشي حضرت امام فصل مشترك ديگري در همايش هم انديشي انديشمندان در تهران بود.
** رژيم صهيونيستي دلايل لازم را براي فروپاشي دارد
وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران كه در آيين گشايش اين همايش سخن مي گفت، با بزرگداشت نام و ياد امام خميني، در سخناني گفت: رژيم صهيونيستي هم اكنون همه دلايل لازم را براي فروپاشي دارد، 60 سال است كه اين رژيم جعلي نتوانسته است براي خود مشروعيت ايجاد كند.
‌"منوچهر متكي" اظهار داشت: هر دو سوي فلسفه و معادله " مردم بدون سرزمين" و "سرزمين بدون مردم"، غلط بوده و هست، نه آن مردم كوچانده بدون سرزمين بودند و نه اين سرزمين بدون مردم بود.
وزير امور خارجه ايران ادامه داد: آنان 60 سال تلاش كردند در سايه زور، قدرت، رعب، نقشه هاي شيطاني و تبليغات گسترده، خود را بر منطقه تحميل و از رژيم صهيونيستي افسانه شكست ناپذيري درست كنند اما مقاومت اسلامي در منطقه، اين اسطوره دروغين را در هم شكسته است.
متكي با تاكيد بر اين كه امام خميني (ره) رژيم صهيونيستي را دشمن بشريت مي خواندند، تصريح كرد: امام خميني (ره) مخالفت با رژيم صهيونيستي و جانبداري از حقوق مردم فلسطين را منحصر به محدوده زماني خاص نمي دانستند.
وي با مروري بر اهداف و دستاوردهاي انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام خميني خاطرنشان كرد: سرنگوني دولت شاهنشاهي و برپايي جمهوري اسلامي در ايران به عنوان هدف داخلي و سرنگوني رژيم صهيونيستي و اعطاي حقوق مردم فلسطين به آنان به عنوان هدف خارجي حركت امام خميني (ره) شناخته شد.
وزير امور خارجه با تاكيد به اينكه امام خميني خطر صهيونيسم را خطري براي تمامي ملتها و دولتهاي عرب و اسلامي مي دانستند، گفت: امام راحل رژيم صهيونيستي را رژيم غاصب مي خواندند اما اين غصب را به غصب فعلي سرزمين فلسطين و كشورهاي عربي اطراف منحصر نمي دانستند.
وي اضافه كرد: طي 30 سال پس از پيروزي انقلاب اسلامي لبناني ها و فلسطيني ها با پيروي از ديدگاه هاي امام خميني در مورد آزادي فلسطين و مقابله با رژيم صهيونيستي توانستند بسياري از سرزمين هاي اشغالي خود را آزاد كنند.
** امام حتي در تبعيد به مساله فلسطين توجه داشتند
"عدنان ابوناصر "‌ متفكر سوري از جمله شركت كنندگان در اين همايش با تاكيد بر اهميت تلاش ها و مبارزات امام خميني در جهت حمايت از فلسطين گفت: امام خميني در هر زمان و هر مكان و حتي در زمان تبعيد به مساله فلسطين توجه داشتند و امروز هم رهبر انقلاب اسلامي همان راه امام را دنبال مي كنند.
**آثار اضمحلال رژيم صهيونيستي به وضوح مشاهده مي شود
يك انديشمند لبناني هم با تاكيد به اينكه راه سازش با اسراييل و آمريكا در كشورهاي منطقه از بين مي رود، اظهار داشت: آثار و علايم شكست، اضمحلال، فروپاشي و نابودي رژيم صهيونيستي به وضوع مشاهده مي شود.
"وليد محمدعلي"بر لزوم الهام گرفتن از انديشه امام خميني تاكيد كرد و با اشاره به تفكر سازش ناپذير آن بزرگوار ،گفت: هر دولتي كه افكار سازش طلبانه با اسراييل را فراهم كند ملت اش مي داند كه آب به آسياب دشمن مي ريزد.
وي به تحولات عميق و ريشه دار در مساله فلسطين پس از پيروزي انقلاب اسلامي اشاره و خاطرنشان كرد: اين انقلاب سبب شد تا تحول راهبردي در مساله فلسطين ايجاد شود.
**دعوت و حفظ دار الاسلام از اصول سياست خارجي امام است
يك پژوهشگر ايراني نيز كه در اين همايش ابعاد سياست خارجي از ديدگاه امام خميني را تشريح مي كرد، از اصول دعوت، نفي سبيل و حفظ دارالاسلام به عنوان سه اصل مدنظر امام ياد كرد.
دكتر "علي قادري " با تبيين مولفه هاي فقه سياسي امام خميني گفت: امام راحل فقه، عرفان و سياست را با هم تركيب و الگويي كم نظير ارايه كرد.
اين پژوهشگر ايراني به ميهمانان خارجي شركت كننده در همايش پيشنهاد كرد كه از محل سكونت بزرگترين سياستمدار قرن كه تمامي معادلات سياسي جهان را به نفع مباني جمهوري اسلامي به هم زد، ديدن كنند تا عرفان و سياست و تلفيق آنها برايشان مجسم شود.
وي اظهار داشت: يك نوع فهم عميق از دين به امام مي گويد كه بايد در برابر اسراييل اين گونه ايستاد، به شوروي سابق پيام دعوت فرستاد، در برابر سلمان رشدي آن رفتار را داشت و در مقابل تجاوز صدام آن چنان ايستادگي كرد.
** تبديل فلسطين به مساله تمامي مسلمانان، ميراث امام خميني
يك متفكر سنگالي هم كه از تاثير پذيري كشورهاي آفريقايي از تحولات دنياي اسلام به ويژه مساله فلسطين و ديدگاه هاي امام خميني سخن مي گفت، تاكيد كرد: ما به دنبال هويت اسلامي هستيم، بنابراين فلسطين مساله عربي نيست، بلكه مساله تمامي مسلمانان است.
امباكي گفت: اين درك و فهم واقع گرايانه را امام خميني در اذهان و دل هاي مسلمانان و آزادگان جهان ايجاد كرد و به ارث گذاشت.
وي از برخي كشورها كه روابط خود را با اسراييل عادي كرده و نسبت به پايمال شدن حقوق مردم فلسطين بي توجه بوده اند، بشدت انتقاد كرد.
**فلسطين با الهام از گفتمان امام هويت خود را بازسازي كرد
يك محقق جوان ايراني هم با ارايه تحليلي از تاثير گذاري گفتمان امام خميني بر مقاومت مردم فلسطين تصريح كرد: فلسطين با الهام از اين گفتمان، عناصر هويتي خود را بازسازي كرده و به مقاومت پرداخته است.
"حبيب الله افتخاري "گفتمان امام را شالوده شكن خواند كه به دليل جذابيت، شعارها، محتوا، اهداف و جايگاهها بازتاب و اثرات شگرفي داشته است.
وي كه معتقد است اسراييل رژيمي كاركردي و در خدمت امپرياليست است، گفت: در گفتمان امام با پديده امپرياليسم و صهيونيسم ، مخالفت و در عين حال با يهود مرزبندي شده است.
**سرنوشت جهان اسلام يك پروسه واحد است
يك انديشمند بحريني هم در اين همايش با بيان اين پرسش كه چرا كشورهاي منطقه بايد بين سرنوشت خود تفاوت قائل شوند، سرنوشت جهان اسلام را به يك پروسه واحد تشبيه كرد كه به هم گره خورده است.
"ميثم سلمان" با اشاره به حساسيت منطقه خليج فارس در قالبي طنز آلود اظهار داشت: درياها از سوي دزدان دريايي آمريكايي اشغال شده است.
وي در عين حال اين مساله را چندش آور خواند و با تاكيد بر اين كه راه برون رفت از وضعيت كنوني پيمودن راه امام خميني است، خاطرنشان كرد: نقطه تمركر ما بايد قدس باشد، نقطه اي كه عامل حركت و جهش بسوي اهداف و آرمان هاي متعالي است.
**يك محقق ترك از ايده احمدي نژاد درباره فلسطين تمجيد كرد
يك محقق ترك هم با تمجيد از ايده رييس جمهوري اسلامي ايران مبني بر برگزاري رفراندوم در فلسطين گفت: واقعيت امروز اين سرزمين مي طلبد كه مسلمانان، مسيحيان و يهوديان در يك رفراندوم مشخص كنند، چه دولتي مي خواهند.
"كنعان چامور جو " از ماجراي شكل گيري خاورميانه جديد و بزرگ به عنوان انديشه ايجاد خاورميانه اي كه مركز آن اسراييل باشد، تعبير كرد و اظهار داشت: اگر وزير خارجه آمريكا طرح خاورميانه جديد را مطرح مي كند به اين دليل است كه موضوع اسراييل عادي و امنيت آن تامين شود.
وي تصريح كرد: كساني كه مساله رژيم صهيونيستي را تنها مساله سياسي با كشورهاي هم مرز با آن مي دانند، اشتباه مي كنند.
**صهيونيسم، چهره آمريكا و غرب است
امين حطيط متفكر لبناني هم گفت: صهيو نيسم، چهره آمريكا و غرب است.
وي با بيان اين كه اراده و برنامه امام سبب شد تا بسياري از چهره ها كشف شود و پرده ها كنار رود، تصريح كرد: برنامه غرب رو به افول و اسراييل در حال از بين رفتن است.
حطيط گفت: ايده و راهبرد امام بر مبناي آزادي قدس شريف و مقابله با سردمداران غرب به پيروزي رسيده است.
وي همچنين تاكيد كرد: امام خميني تنها متعلق به ايرانيان و مذهب تشيع نيست بلكه از آن تمامي مسلمانان و بلكه بشريت است.
** دفاع از عمليات استشهادي و آزادي خواهانه
انديشمند اندونزيايي هم با انتقاد از رسانه هاي غربي كه از عمليات استشهادي فلسطينيان به عنوان حملات تروريستي نام مي برند، گفت: نمي توان پذيرفت كه اقدامات شهادت طلبانه و آزادي خواهانه مردم فلسطين اقدامات تروريستي است.
"حمدان بشر "همچنين به تلاش هاي امام خميني در راه مبارزه با رژيم صهيونيستي اشاره كرد و رهنمودهاي ايشان را از موثر ترين عوامل اين راه برشمرد.
**رسانه هاي غربي پيام هاي مبهم و غير واقعي مي دهند
يك روزنامه نگار اسپانيايي كه موسس نخستين سايت اسلامي به زبان اسپانيولي است، گفت: رسانه هاي غربي كه بيشتر آنها تحت نفوذ صهيونست ها هستند پيام هاي مبهم و غير واقعي به مخاطبان ارايه مي دهند، براي مثال از كساني كه براي آزادي خود مبارزه مي كنند به عنوان تروريست نام مي برند و از جنايات اسراييل به عنوان مقابله در برابر حملات تروريستي ياد مي كنند.
"يوسف فرناندز" تصريح كرد: جامعه غرب تحت كنترل رسانه هاي آن است اما كشورهاي مسلمان در بخش رسانه اي آن گونه اي كه بايد سرمايه گذاري نكرده اند.
**امام خميني يك هديه الهي به بشريت است
معاون آموزش و پژوهش وزير امور خارجه هم در پايان اين همايش،امام خميني را يك هديه الهي نه تنها براي ايران و جهان اسلام، بلكه براي جهان بشريت دانست.
"منوچهر محمدي "افزود: امام خميني نقطه پايان بر دوران ذلت،خواري و از خود بيگانگي جهان اسلام و نقطه آغازي بر بيداري اسلامي بود.
وي اظهار داشت: امام به خودش تعلق نداشت بلكه به تاريخ تحولاتي تعلق داشت كه امروز بعد از گذشت سه دهه از انقلاب اسلام شاهد آن هستيم.
معاون وزير امور خارجه، آزادي ملت ايران از يوغ استبداد و استعمار و سلطه بيگانه، آزادي قدس شريف از چنگال صهيونيست ها و نابودي سطله گران در صحنه بين المللي را سه گام برنامه ريزي شده از سوي امام خميني براي نجات بشريت بيان كرد.
دومين همايش بين المللي امام خميني و سياست خارجي با عنوان "نگاهي به مساله فلسطين و آزادي قدس شريف" اگرچه به مدت يك روز برگزار شد، اما نشان داد كه گستره انديشه هاي امام راحل (ره)در موضوعات گوناگون حتي در سالها و قرنها و مكان ها نمي گنجد.
سيام/ 7432 ** 1324
 دوشنبه 13 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 253]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن