تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):بار الها... باطل را از درون ما محو نما و حق را در باطن ما جاى ده. زيرا كه ترديدها...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804650075




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

متكي: توافق لبناني‌ها باعث خرسندي ماست


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: متكي: توافق لبناني‌ها باعث خرسندي ماست
جام جم آنلاين: منوچهر متكي در گفت وگو با تلويزيون الجزيره كه يكشنبه شب پخش شد ، با ابراز رضايتمندي ايران از حل بحران لبنان، گفت: مهم اين است كه لبناني ها راه حلي يافتند كه همه را راضي مي كند و توافق لبناني ها باعث خرسندي ماست. توافق به دست آمده در دوحه در نتيجه تلاش هاي دولت قطر و لبناني ها حاصل شد و براي حفظ وحدت ملي در اين كشور است و گامي به جلو. بنا بر اين ما خرسنديم كه همه احزاب و جريانهاي سياسي در لبنان از اين توافق راضي هستند.


به گزارش ايرنا ، وي افزود: ما، خواست و هدف خاصي در لبنان نداريم و آرزو مي كنيم كه در اين كشور ثبات و پيشرفت حاصل شود. لبنان در موقعيت جغرافيايي مهمي در منطقه قرار دارد و بخشي از جهان اسلام است و ما ايرانيان براي لبنان خواهان ثبات ، عزت و سربلندي هستيم.

ما خواهان حفظ وحدت ملي و گام برداشتن اين كشور در راه توسعه و پيشرفت و حراست از استقلال و تماميت ارضي هستيم.

متكي گفت: ما خود را جداي از جهان عرب نمي دانيم و فكر نمي كنيم كشوري در جهان وجود داشته باشد كه مثل ايران در همسايگي كشورهاي عربي است. ما از قرنها در كنار برادران عرب و كشورهاي عربي زندگي مي كنيم و بين ما رابطه و منافع مشترك وجود دارد.

وزير امور خارجه ايران افزود: تاييد مي كنم مسائلي وجود دارد كه باعث نگراني همه ما مي شود. از جمله: بحرانهايي در جهان اسلام به ويژه در منطقه عربي وجود دارد، نظير اوضاع در عراق، لبنان و فلسطين كه تمام آنها در جهان عرب و جهان اسلام و جهان آزاد باعث اندوه همه مي شود .

متكي گفت: جهان عرب و اسلام داراي ظرفيت ها و امكاناتي براي دستيابي به راه حل هاي منطقي براي اين بحران ها و مشكلات هستند. مثلا در عراق، جهان اسلام و كشورهاي مسلمان مي توانند به عراقي ها كمك كنند. در قالب كشورهاي عربي و همسايگان عراق گامهاي اساسي در جهت حل مشكلات اين كشور بردارند و مي توانيم كمك كنيم تا تاثيرات منفي از اشغال اين كشور را از ميان برداريم .

متكي پرسيد، چگونه از كشته شدن صدها يا دهها هزار نفر در عراق متاثر نباشيم و شايد كساني كه پس از اشغال عراق جان خود را از دست دادند ، بيشتر از كساني باشند كه بدست صدام كشته شدند. موضوع عراق جداي از ما و جهان اسلام نيست .

وي افزود : قلب جهان اسلام كه فلسطين است براي همه مسلمانان مهم است و اوضاع فلسطين باعث نگراني ماست. فلسطيني ها ، عراقي ها ولبناني ها خود مشكلات خود را حل مي كنند و ما مي توانيم به آنها كمك كنيم و اين كار را در لبنان انجام داديم. تلاش كرديم در امور داخلي لبنان دخالت نكنيم و تصميماتي به نمايندگي از سوي آنها نگيريم. همه آنچه كه به اتفاق كشورهاي دوست انجام داديم، نزديك كردن لبناني ها به همديگر بود.

در اين زمينه، تلاشهايي را با همكاري قطر ، عربستان و ديگر كشورها ي عربي و دبير كل اتحاديه عرب انجام داديم.
ما معتقديم كه مشكلات كشورهاي عربي بين اين كشورها قابل حل است و آمادگي داريم به آنها براي حل مشكلاتشان كمك كنيم.

متكي گفت : ايران تلاش مي كند با همه كشورهاي عربي روابط خوبي داشته باشد، از جمله با مصر. ايران مي خواهد با شوراي همكاري خليج (فارس) در زمينه اقتصادي و ديگر زمينه ها همكاري داشته باشد. ايران طرح هايي براي امنيت منطقه مي دهد و اين فهرست طولاني است .

وزير امور خارجه ايران افزود: من دو سال پيش پس از جنگ 33 روزه به لبنان آمدم . با همه جريانهاي سياسي در لبنان ملاقات كردم. امروز در تعيين رييس جمهوري لبنان به بيروت آمده ام . پس از دوسال دوباره به اينجا آمدم. تلاش كردم با تمام جريانهاي سياسي ملاقات كنم. با آقايان "سعد حريري"،( رييس جريان آينده در مجلس ) "نبيه بري" ( رييس مجلس ) و سنيوره ( نخست وزير ) ملاقات كردم .

متكي ضمن رد حمايت ايران از گروهي خاص در لبنان، گفت: اين تلقي كه ايران در لبنان با يك جريان خاصي همراهي و از آن حمايت مي كند، صحيح نيست . ما، در عراق نيز همين طور بهترين روابط را با همه درون حاكميت قانوني عراق داريم و از روند سياسي در اين كشور حمايت كرديم.

ما، در فلسطين از وحدت و انسجام همه گروه هاي فلسطيني حمايت كرديم .

متكي افزود: من با سعود الفيصل وزير امور خارجه عربستان و شيخ حمد وزير امور خارجه و نخست وزير قطر ديدار كردم. يكي از موضوعات مشترك مورد گفت و گو با اين دو شخصيت ، بحث درباره فلسطين بود و در مورد نزديك كردن ديدگاه ها بين جنبش فتح و جنبش حماس گفت وگو كرديم.

وزير امور خارجه گفت : ما از همه فلسطينيان دفاع و حمايت معنوي مي كنيم. ما از 30 سال پيش از مقاومت فلسطين دفاع مي كنيم. ما اسرائيل و رژيم صهيونيستي را به رسميت نمي شناسيم و از وحدت و توافق گروه هاي فلسطيني حمايت مي كنيم.

متكي افزود: ما دولت حماس را نتيجه انتخاباتي آزاد مي دانيم . چرا غرب حكومت حماس را به رسميت نمي‌شناسد؟ چرا اين حكومت را رد كنيم؟ ما اكنون با طرفهاي مختلف عربي رايزني مي كنيم. فردا به ما نگويند، چرا دخالت مي كنيد. اين طبيعي است .

و ي خاطر نشان ساخت : ما از ابتداي تشكيل نشست در دوحه و قبل از دوحه با شيخ حمد نخست وزير قطر در تماس بوديم و مشورت كرديم. ما در تماس مستمر با برادران قطري بوديم . براي اينكه ديدگاه بين لبناني ها را به هم نزديك كنيم. جمهوري اسلامي ايران بخشي از راه حل است ، نه بخشي از مشكل در منطقه .

وزير امور خارجه ايران گفت : ما معتقديم كه بلنديهاي جولان جزو خاك سوريه است و "شبعا" جزو خاك لبنان است كه از سوي اسرائيل اشغال شده است. غزه و كرانه باختري نيز از سوي رژيم صهيونيستي اشغال شده است و اين رژيم ناگزير است از همه سرزمين هاي اشغالي عقب نشيني كند. يك مثل فارسي داريم كه بر اساس آن، اسرائيل براي فرار از مرگ به تب راضي مي شود و اين رژيم هرگز تا اين حد در ضعف نبوده است و تلاش مي كند از بحراني به بحراني ديگر فرار كند.

متكي تصريح كرد : اين حق سوريه است كه جولان را بازپس بگيرد و ما بخشي از جهان اسلام هستيم كه اين حق سوريه را به رسميت مي شناسد. ما، در توافقنامه ها در سازمان كنفرانس اسلامي و سازمان غير متعهدها از حق سوريه دفاع كرديم، اما اسرائيل اين حق را به رسميت نمي شناسد.

وزير امور خارجه ايران گفت : اسرائيل اشغالگر است. آيا اشغالگر مي تواند شرايط خود را تحميل كند و بگويد كه سوريه روابط خود را با ايران و حزب الله قطع كند؟ ما روابط بسيار خوبي با سوريه داريم و در بسياري از موارد با يكديگر مشورت مي كنيم و بين دو ملت ايران و سوريه منافع مشترك وجود دارد .

متكي تاكيد كرد كه جولان بايد بازگردانده شود و افزود: روابط بين ايران و سوريه بسيار طبيعي است و بر اساس منافع مشترك است .

وي خاطر نشان كرد : ما موضع مردم عراق را در قبال اشغالگري و موافقتنامه پيمان امنيتي با امريكا را مورد تاييد قرار مي دهيم. مسئولان عراقي و مرجعيت ديني موضع مهمي دارند. ما در اين سالها حساسيت عراقي ها را رعايت كرديم و شكست سياست آمريكا در عراق به يك باور در درون آمريكا تبديل شده است .

متكي گفت: محافظه كاران نو از انتخابات كنگره درس عبرت نگرفتند. آمريكا ناگزير است سياست خود را در منطقه تغيير دهد . آمريكا با توافقنامه امنيتي مي خواهد نوعي القاي پيروزي كند تا گزينه هاي خود را تحميل كند. دولت فعلي در عراق در نتيجه انتخاباتي دمكراتيك بر سر كار آمده است و نبايد آمريكا از فصل هفتم (منشور ملل متحد) استفاده كند تا نظرات خود را بر مردم عراق تحميل نمايد.
 دوشنبه 13 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 366]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن