تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816452667




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مدير ميراث مكتوب از حبس نسخ خطي در كتابخانه هاي بزرگ كشور انتقاد كرد


واضح آرشیو وب فارسی:موج: مدير ميراث مكتوب از حبس نسخ خطي در كتابخانه هاي بزرگ كشور انتقاد كرد
خبرگزاري موج - گروه اقتصاد فرهنگ اكبر ايراني مدير مركز پژوهشي ميراث مكتوب از قرار ندادن نسخ خطي در اختيار پژوهشگران و حبس اين نسخ و متون كهن توسط كتابخانه هاي بزرگ كشور انتقاد كرد.
به گزارش خبرگزاري موج، اكبر ايراني سردبير و مدير مسئول ماهنامه گزارش ميراث در شماره 17 و 18 آن، در شانزدهمين بحث «آسيب‌شناسي تصحيح و چاپ متون» با عنوان « بُخل گنجُوري، نسخه‌بدل بي‌گناه و محقق گناهكار!» به انتقاد از حبس نسخ خطي توسط كتابخانههاي بزرگ كشور پرداخت.
وي با اشاره به سختگيريهاي كتابخانه هاي داراي نسخ خطي در ارائه اين نسخ به پژوهشگران اين عرصه و قوانين دست و پا گير موجود در دو كتابخانه قديمي و مهم كشور،معتقد است: هر ازگاهي مدير جديد كتابخانه‌اي مي‌آيد و قبلي مي‌رود و كتاب و كتابخانه است كه سر جايش مي‌ماند. بدنامي از آن كسي است كه سنت غلط مي‌گذارد و ديوار كج مي‌نهد و نهال نارس مي‌كارد. لذا ما اين حرف‌ها را مي‌گوييم، باشد كه گوش شنوايي.
ايراني ادامه د رماهنامه گزارش ميراث آورده است «اينكه مي‌گويند مرغ همسايه غاز است بي حكمت نيست.» مقصودم اين بود كه نسخه‌اي را از كتابخانه‌اي براي تحقيق و تصحيح پژوهشگر جواني تقاضا كرديم، پاسخ دادند: «نسخه نفيس است و....» معنايش اين است كه يا خودمان مي‌خواهيم آن را «چاپ نفيس» كنيم يا اصلاً چاپ نمي‌كنيم تا نفيس‌تر شود و زمان بيشتري بر آن بگذرد، لابد مثل فرش پاخورده شود نه دست‌خورده! بعدها متوجه شديم همان نسخه را شخصي از كشور ديگر (نه چندان همسايه) آن را فراچنگ آورده و قَصدِ فَصدِ (رگ‌زني) آن را دارد نه نَسخِ آن را.
مدير مركز پژوهشي ميراث مكتوب با اظهار تأسف از حركت برخي كتابخانه‌هاي بزرگ كشور كه نسخه‌هاي نفيس و منحصربه‌فرد را حفظ و نگهداري مي‌كنند در نپذيرفتن تفاهمي براي انتشار نسخ ِ نفيس نوشت: در اين ميان برخي كتابخانه‌ها از امضاي اين تفاهم‌نامه سرباز زدند و اذعان داشتند كه خود قصد نشر نفايس خويش را دارند، لذا از دادن تصوير نسخه‌هاي درخواستي امتناع ورزيده و –وكماكان- مي‌ورزند و البته تاكنون هيچ اثري را هم چاپ نكرده‌اند، هرچند با اين كار بر قدمت و طبعاً قيمت اثر افزوده‌اند!
وي ادامه داد: متأسفانه بُخل گنجُوري مديران كتابخانه‌ها و مكتبات كه البته از ديرباز نُقل محافل و نقل در مراكز بوده و بيشتر علت حبس اثر هم بدين سبب بوده تا آن نسخه به دست «خودي» چاپ شود، ليكن امروز دامن پژوهشگران علاقه‌مند و شيداي تحقيق آثار فرهنگي را گرفته است. پژوهشگر نازنيني كه به قول حافظ در پي آرزوي «فراغتي و كتابيّ و گوشه چمني» است، چه گناهي كرده كه بايد تاوان گناهي نكرده را بدهد.
ايراني سرمقاله خود را با طرح چند سوال به پايان ميبرد: هزينه‌هاي سرسام‌آور سفارش تصاوير نسخه‌ها براي دانشجو و پژوهشگر از يك‌سو و امضاي تعهدات نامعقول از سوي ديگر، چه پيامد و دستاوردي جز ركود تحقيق و پژوهش آثار علمي وتمدني اين «كهن بوم‌و‌بر» خواهد داشت؟! آيا با اين مبالغ، كسري بودجه كتابخانه مذكور تأمين مي‌شود يا آن دانشجو با دادن آن وجوه از تنگدستي قالب تهي مي‌كند؟ هيچكدام. مسير پويا و حركت بالنده نشر و ترويج فرهنگ مكتوب ايران اسلامي عقب‌گرد مي‌كند.
مدير مركز پژوهشي ميراث مكتوب نوشتار خود را با كلامي از حافظ به پايان ميبرد و مينويسد: باز اين حافظ شيرازي است كه اميد مي‌دهد: ازين سموم كه بر طرف بوستان بگــذشت/عجب كه بوي گلــي هست و رنگ ياسمـني / به صبر كوش تو اي دل كه حق رهـا نكند/ چنيــن عزيـز ‌نگيــني به دســت اهرمـني!
صلوه مسعودي؛ متني فارسي از سده ششم هجري به قلم علي صفري، اختصارات در نسخههاي خطي نوشته محسن جعفري نسب، پارهها و نكتههايي از ميراث مكتوب، بررسي و معرفي كتابهاي منتشر شده در حوزه متون كهن و نسخ خطي، معرفي نشريات، و معرفي انجمن بينالملل قاجارشناسي(IQSA)، گزارش نشست گل وگياه در هزار سال شعر فارسي، تازههاي ميراث و چكيده انگليسي از بخشهاي ديگر ماهنامه گزارش ميراث است.
ماهنامه گزارش ميراث نشريهاي است تخصصي اطلاع‌رساني در حوزه تصحيح انتقادي متون، نسخه‌شناسي و مباحث ايران‌شناسي، كه شماره 17 و 18 آن به تازگي منتشر شده است.
 دوشنبه 13 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 190]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن