تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيبت كردن در (نابودى) دين مسلمان مؤثرتر از خوره در درون اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816782642




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پورتال ايران و نيازهاي كاربران‌


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: پورتال ايران و نيازهاي كاربران‌


بنا بر مصوبه نمايندگان ويژه رئيس جمهوري در ر‌استاي اجرايي شدن تبصره 13 قانون بودجه سال 86، همه دستگاه‌هاي اجرايي دولتي و غيردولتي موظف شدند كه خدمات خود را در فضاي الكترونيكي به متقاضيان ارائه دهند.

براين اساس مقرر شد وزارت‌ ‌ICT پورتال ملي كشور را حداكثر تا پايان شهريور ماه سال 86 راه‌اندازي كند و ساير وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي دولتي نيز خدمات خود را از اين طريق در اختيار عموم قرار دهند.

اين پورتال در موعد مقرر به نشاني‌ ‌iran.ir راه‌اندازي شد و حال بايد ارزيابي كرد كه اهداف پيش‌بيني شده را در چه سطحي محقق كرده است.‌

به گزارش ايسنا، بنا بر نظر كارشناسان امر، هدف از ايجاد پورتال ملي يك كشور، متمركز ساختن سرويس‌هاي دولتي و حتي غيردولتي مورد نياز مردم به منظور تسهيل در ارائه خدمات به آن‌ها و كاهش حجم سفرهاي درون‌شهري و بين شهري است.

با چنين نگاهي است كه راه‌اندازي پورتال ملي انجام شد.

ظاهر اين سايت به عقيده برخي مراجعه‌كنندگان در مراجعه اول كمي شلوغ و تعدادي از آيكون‌ها‌ولينگ‌ها اضافه به نظر مي‌رسند؛ تحليلگران تاكيد دارند كه بايد توجه كرد هر نوع بي‌نظمي در ساختار و ظاهر پورتال ملي كه موجب سردرگمي كاربران شود، آن‌ها را از دسترسي به خدمات مناسب مأيوس مي‌كند و اين امر در نهايت به خودداري آن‌ها از مراجعه مجدد به پورتال منجر خواهد شد.

يكي از مسائل و مشكلات ايجاد يك پورتال واقعي و ‌آرماني در ايران سرعت پايين اينترنت است كه دسترسي را به اطلاعات و خدمات بسيار زمان‌بر مي‌كند و بنابراين زماني كه شخصي درمي‌يابد براي به دست آوردن اطلاعات مورد نظر يا حتي انجام كارهايش، به صورت تلفني، سريع‌تر به نتيجه مي‌رسد، ترجتيحاً از پورتال استفاده نمي‌كند. پس وجود يك سيستم پرسرعت از ملزومات يك پورتال ملي است.

آمارها نشان مي‌دهد كه كشوري توسعه‌يافته مانند كانادا اكنون 130 مورد خدمت را به صورت آنلاين ارائه مي‌هد؛‌ در حالي كه وزارت ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات اعلام كرده است، اين درگاه 150 مورد خدمت الكترونيك آنلاين را ارائه داده است.

اواخر سال گذشته درگاه خدمات الكترونيكي ايران ارائه هم‌زمان چهارخدمت الكترونيكي برخط‌‌ ‌‌(online) خود را آغاز كرد؛ خدمات مذكور شامل ارائه اطلاعات بانك‌ها و مدارس موجود در محدوده پستي با ارائه شماره تلفن و يا پنج رقم ابتدايي كدپستي، ارائه كد پستي با استفاده از شماره تلفن و ارائه آخرين اطلاعات و تغييرات شاخص‌هاي اصلي بازار بورس اوراق بهادار است.‌

اما طبق آنچه در بخش مربوطه در اين سايت آورده شده، ‌خدماتي كه با همكاري اداره كل جغرافيايي و كدگذاري پستي كشور ارائه شده و اطلاعات آن قسمتي از اطلاعات موجود در بانك اطلاعاتي شركت پست جمهوري اسلامي مي‌باشند، در قالب يك طرح آزمايشي ارائه شده‌اند و كامل و جامع نيستند.

در طول مدت طرح آزمايشي، وزارت‌ ‌ICT درگاه خدمات الكترونيكي ايران و شركت پست، درخصوص صحت و سلامت و كيفيت اطلاعات ارائه شده مسئوليتي ندارند.‌

در خدمت ارائه اطلاعات بانك‌ها و مدارس موجود در محدوده پستي با دريافت 5 رقم اول كدپستي يا يك شماره تلفن كامل در منطقه مذكور، فهرست بانكها و يا مدارس موجود در آن منطقه پستي ارائه خواهد شد.

هدف از ارائه اين سرويس، آشنايي و اطلاع مردم از نزديك‌ترين مدارس و بانكهاي موجود در منطقه پستي محل سكونت يا كار و كاهش رفت و آمدهاي غيرضروري است.

از ديگر خدمات الكترونيكي درگاه ملي ايران مي‌توان به ارائه كد پستي از طريق دريافت شماره تلفن متقاضيان اشاره كرد.

با استفاده از خدمات مذكور مي‌توان با ارائه شماره تلفن كامل محل كار يا منزل به كد پستي ده رقمي محل مورد نظر دسترسي پيدا كند.

چهارمين خدمت برخط ارائه شده شامل دستيابي به آخرين شاخص‌هاي اصلي بازار بورس اوراق بهادار است.

اين اقدام كه در راستاي ارائه اطلاعات لحظه‌اي بورس به متقاضيان صورت مي گيرد، زماني قابل استفاده است كه بازار بورس تهران نيز به فعاليت مشغول باشد.

كاربران مي‌توانند جهت دسترسي به خدمات مذكور به آدرس اينترنتي‌ ‌http:// eservice. Iran.ir مراجعه كنند و به صورت برخط، اطلاعات مورد نياز خود را دريافت كنند.

ارائه‌ پست الكترونيك به مديران دولتي از جمله ويژگي‌هاي مهم اين پورتال اعلام شده است. براساس بخشنامه‌ معاون اول رئيس جمهور، درگاه (پورتال) خدمات الكترونيكي ايران به مديران دستگاه‌هاي دولتي و افراد واجد شرايط كه با خارج از سازمان خود مكاتبه دارند، خدمت پست الكترونيكي‌‌ ‌‌(Email) ارائه مي‌كند.

به گفته‌ مديركل دفتر امور اجرايي فن‌آوري اطلاعات وزارت ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات، امنيت اطلاعات دولتي و سامانه‌اي درخور مديران دولتي و دولت الكترونيكي كشور از جمله فوايد پست الكترونيك ايران است كه تاكنون وزارت ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات تلاش خود را در اين زمينه انجام داده است.

علي‌اصغر انصاري با اشاره به اينكه سرويس پست الكترونيكي ايران از تاريخ 28 مهرماه سال 1386 به مديران دولتي و افراد واجد شرايط ارائه مي‌شود، اظهار مي‌دارد: تا پايان اسفندماه 1386، در حدود 4500 كاربر در اين سامانه تعريف شده‌اند.‌

وي مي‌افزايد: وزارت ارتباطات و فن‌آوري با هدف ارائه خدمات ممكن از سوي سازمان‌ها، ارگان‌ها، شركت‌ها، مؤسسات و... به صورت الكترونيكي از طريق يك درگاه واحد به كاربران، متصدي راه‌اندازي درگاه (پورتال) واحد دولت الكترونيكي شد.

او همچنين خاطرنشان مي‌كند: راه‌اندازي، نگهداري و پشتيياني پست الكترونيكي در قالب كلان و كشوري به لحاظ فني و امنيتي كار ساده‌اي نبوده و نيست كه با نيروي متخصصان فن‌آوري اطلاعات داخلي، اين امر تاكنون ميسر شده است.

در هر حال اجراي چنين پروژه‌اي هم مانند ديگر پروژه‌ها با انتقادهايي مواجه شد كه برخي از موارد از جمله انطباق ساعت اين پورتال با ساعت رسمي كشور كه دست‌كم در زمينه اعلام اوقات شرعي بسيار تعيين‌كننده بود

پس از تغيير ساعات با انتقال به مسئولان مربوطه هم‌اكنون رفع شده و برخي ديگر نيازمند توجه است.

ضمن آنكه در بخش پاسخ به پرسش‌هاي شرعي آن نيز فقدان ديدگاه‌ها و استفتاهاي مربوط به گروهي از مراجع عظام تقليد به چشم مي‌خورد.

انصاري در واكنش به وجود برخي انتقادها درباره اين پورتال از جمله اين كه ديتابيس پورتال فاقد هرگونه سرويس و خدمات الكترونيك مستقيم به مردم و يا ارائه پيوندهايي براي رفع مشكلات اداري و سازماني است، مي‌گويد: لزوماً پورتال‌ ‌iran.ir يك پايگاه اطلاعاتي به منظور ارائه سرويس و خدمات مستقيم به مردم نيست.

بلكه ظرفي است جهت يكسان‌سازي و تجميع قابليت سازمان‌هايي كه امكان ارائه خدمات خود را به صورت الكترونيكي براساس بخشنامه‌هاي موجود دارند و يا در حال ايجاد آن هستند.

او معتقد است: پورتال ايران با بهره‌گيري از يك برنامه و ديتابيس قوي طراحي و راه‌اندازي شده و عرضه خدمات در اين درگاه به عوامل متعددي وابسته است.

انصاري با بيان اينكه استانداردسازي سيستم‌ها براي ارائه خدمات الكترونيك از سوي سازمان‌ها انجام شده است، تصريح مي‌كند: طي بخشنامه‌هاي صادره دستورات فني و اجرايي لازم جهت همگوني سيستم‌هاي مختلف سازمان‌ها وچگونگي ارائه خدمات آن‌ها در اين پورتال توصيه شده است.‌

وي در خصوص اينكه آيا در اين پورتال سيستم‌ها و فرآيندهاي فعال سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها با هم تعامل دارند ياخير؟ اذعان مي‌دارد: تعامل بين دستگاه‌ها مفهوم گسترده و بسيط ديگري دارد كه تحقق آن نيازمند ايجاد زيرساخت‌ها و توسعه شبكه خاص خود مي‌باشد تا ضمن ايجاد يكپارچه‌سازي اطلاعات تعامل ميان دستگاه‌ها نيز ميسر شود.

او با اشاره به وجود قسمتي جهت جست‌وجو در محتواي پورتال كه در صفحه نخست آن در نظر گرفته شده است، اظهار مي‌دارد: خدماتي كه در اين پورتال در دسترس مردم قرار دارد، با توجه به نوع سرويس و چگونگي پاسخگويي آن از طرف سازمان مربوطه متنوع است و نمي‌توان براي ارائه آن بازدهي زماني خاص تعريف كرد.

وجود لينگ به وزارتخانه‌ها‌، ارگان‌ها و سازمان‌هاي دولتي و دستگاه‌هاي اجرايي، امور شرعي، بانكداري الكترونيك، و امور مربوط به مسافري و گردشگري كه امكاني براي خريد اينترنتي بليط فراهم مي‌كند، از نكات مثبت اين پورتال به شمار مي‌رود با اين حال نقاط ضعفي هم بر آن وارد است كه ني--ازمند توجه مسئولان مربوط است.

در نهايت آنچه مسلم است، اين پورتال بايد باعث كاهش رفت و آمد و مراجعات مردم به ادارات شود؛ چرا كه ابلاغيه ستاد تبصره 13 در مورد راه‌اندازي درگاه خدمات الكترونيكي دولت با هدف كاهش مصرف سوخت صورت گرفته است؛ بنابراين گردانندگان پورتال، بايد به دنبال راهكارهايي باشند كه از طريق آن‌ها بتوانند حداكثر ميزان خ---دمات دولتي را به مردم ارائه دهند.‌




 دوشنبه 13 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 209]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن