واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: حجتالاسلام سيدحسن خميني:پپام امام(ره) براي عصر حاضر پيشبردن انقلاب از ميان دو راه دينگريزي و تحجر است
گروه سياسي: حجتالاسلام سيدحسن خميني گفت: پيام امام (ره) براي عصر حاضر و همه اعصار پيش بردن انقلاب از ميان دو راه دينگريزي و دينستيزي و تحجر است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) به نقل از واحد خبر جماران، در آستانه نوزدهمين سالگرد ارتحال رهبر كبير انقلاب اسلامي جمعي از اصحاب فرهنگ و هنر و همچنين وزير و دستاندركاران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي روز گذشته، يكشنبه 12 خرداد با حضور در حسينيه جماران ضمن تجديد ميثاق با آرمانهاي امام راحل با حجتالاسلام و المسلمين سيدحسن خميني ديدار كردند.
يادگار امام در اين ديدار با بيان اينكه «اي كاش كساني كه روزهاي الهي دوران امام را درك كردهاند بيشتر حرف ميزدند و در جامعه هم گوش شنواي بيشتري براي اين سخنان بود» گفت: ياد و خاطره شهداي عرصه فرهنگ و رسانه را گرامي ميداريم. بيشك اينان پاسداران فرهنگ و هويت جامعه بوده و هستند.
وي در ادامه به تشريح علل وقوع انقلابها پرداخت و گفت: برخي از انقلابها در شرايطي به وقوع پيوستند كه جامعه محل وقوع انقلاب به شدت گرسنه بود كه اتفاقا همين عامل باعث شده يكي از انديشمندان غربي همه انقلابها را به نوعي معلول علتهاي اقتصادي بداند.
يادگار امام به وضيعت دين در دهههاي قبل از انقلاب پرداخت و گفت: اگرچه در دنياي امروز صداي شكستن استخوانهاي ماركسيسم شنيده ميشود اما نبايد فراموش كرد كه تا 40 سال پيش حتي به دين هم از دريچه ماركسيسم نگاه ميكردند.
سيدحسن خميني ادامه داد: پارادايم ماركسيسم آنقدر در حوزه انديشه سيطره داشت كه حتي بزرگان ديني آن زمان دائما هشدار ميدادند مراقب باشيد كه در اين فضاي غالب، گفتمان ماركسيستي ذهنتان از نگاه ماركسيسم احكام دين را تحليل نكند.
نوه امام با تاكيد بر اينكه انقلاب اسلامي با ماهيت فرهنگي به وقوع پيوست،خاطرنشان كرد: انقلاب اسلامي با شعار و هدف فرهنگي «بازگشت جامعه به انديشه، خويشتن و هويت ديني خود» شكل ميگرفت و موجب شد كه نظريهپردازان و جامعهشناسان انقلاب نظريات جديدي در ارتباط با انقلاب اسلامي و وقوع انقلابها ارائه كنند.
وي با بيان اينكه با پيروزي انقلاب اسلامي در دوراني كه هنوز گفتمان ماركسيسم غالب بود دين عامل تحرك جامعه به سمت تعالي ميشود، گفت: افراد زيادي بر عليه رژيم گذشته مبارزه كردهاند اما پيشتازان انقلاب اسلامي دينداران بودند و وقتي مبارزات عليه رژيم گذشته به ثمر نشست كه تودههاي مردم به رهبري يك عالم ديني وارد صحنه شد و يكي از استبداديترين نظامها را از بين بردند.
سيدحسن خميني با بيان اينكه ماركسيسم تحليل غلطي از دين داشت، اظهار داشت: اسلام و به خصوص شيعه در هيچ دورهاي به توجيهگري قدرت روي نياورده است بلكه زبان گوياي مردم در مقابل جباران بوده است. تشيعي كه مظهر آن حضرت زهرا(س) و پرچم آن حضرت سيدالشهدا(ع) است، نميتواند در هيچ دورهاي توجيهگر باشد.
يادگار امام با تاكيد بر اينكه انقلاب اسلامي يك انقلاب اقتصادي و نظامي نيست، گفت: امام در تمام طول مبارزه هرگز دستور حركتهاي مسلحانه نداد. شما در هيچ يك از انقلابهاي دنيا نميبينيد كه رهبر انقلاب به انقلابيون دستور داده باشد در لوله تفنگ دشمنانتان گل بگذاريد. امام هرگز مبارزه مسلحانه را تجويز نكردند و همواره بر مبارزه و كار فرهنگي در يك بستر فرهنگي تاكيد داشتند.
وي تاكيد كرد: انقلاب اسلامي انقلاب اقتصادي نبود چون از همه قشرها در انقلاب حضور داشتند. از بازاريها گرفته تا كوخ نشينان. هويت انقلاب فرهنگي بود و اگر اين هويت شناخته و شناسانده نشود در حقيقت جوهره انقلاب اسلامي ناشناخته مانده است.
سيدحسن خميني با بيان اينكه بقاي انقلابي كه ماهيت آن فرهنگي است بايد با روشهاي فرهنگي باشد، اظهار داشت: اگر بر عنصر فرهنگ تاكيد و تكيه نشود، هجوم فرهنگي دشمن به درستي شناسايي نشده و تنها به چند مظهر و نشانه ساده بسنده ميشود و اينجاست كه انقلاب از درون دچار مشكل خواهيم شد، اگر چه در بسياري از مواقع تهاجمي در كار نيست بلكه هجوم يكطرفه است يعني دشمنان از آن طرف هجوم ميآورند و اين طرف ساكت و ساكن است.
وي با بيان اينكه دنيا بعد از انقلاب اسلامي دچار تغيير پارادايم شد و معنويت گفتمان غالب جهان شد، گفت: وظيفه اصحاب فرهنگ و هنر در حقيقت وظيفه پاسداري از هويت انقلاب است. انقلابي كه ريشه فرهنگي دارد اگراز اين ريشه مراقبت نشود، از بين ميرود.
نوه امام در ادامه خاطرنشان كرد: فرهنگ انقلاب، فرهنگي است كه از يك سو دست رد به سينه دين ستيزان و دينگريزان ميزند و از سوي ديگر دست رد به تحجر.
يادگار امام راحل با بيان اينكه اگر امام نبود بسياري از دينداران امروزي ما يا بيدين شده بودند و يا طالبانيست، تصريح كرد: پيام امام براي عصر حاضر و همه اعصار پيش بردن انقلاب از ميان دو راه دينگريزي و دينستيزي و تحجر است.
وي با بيان اينكه اگر تحجر و ديگر واژههاي بدون مفهوم تعريف نشود جامعه دچار دشنامهاي بيمعناي سياسي خواهد شد، گفت: اگر بپذيريم هر چيزي كه دليل قاطع عقلي و يا برهان مسلم شرعي براي آن وجود ندارد، در حوزه اعتقادات ما باطل است، ميتوانيم بگوييم كه مواردي از اين دست تحجر است.
سيدحسن خميني در پايان با بيان اينكه دينستيزان كساني هستند كه در مقابل مسلمات و مواردي كه دليل قطعي شرعي دارند، ميايستند، ابراز داشت: به جد معتقدم امام خميني در زمان خود شاهراهي را ميان دو بيراهه تحجر و دينگريزي گشود. هم در رفتار شخصي و هم در رفتار عبادي و سياسي ايشان ميبينيم كه دينستيزان و متحجران پس زده شدهاند و جايي ندارند.
گفتني است، پيش از سخنان حجتالاسلام والمسلمين سيدحسن خميني، وزيرفرهنگ و ارشاد اسلامي در سخناني بر تجديد ميثاق اصحاب فرهنگ و هنر با آرمانهاي امام راحل تاكيد كرد.
دوشنبه 13 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 151]