تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اطاعت خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با معصيت خدا بدبخت نمى‏گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815252869




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ممنوعيت سيگار در فيلم‌هاي سينمايي امارات


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: ممنوعيت سيگار در فيلم‌هاي سينمايي امارات


سينماي‌جهان- لادن بهبودي:
وزير بهداشت امارات اعلام كرد كه با همكاري كشور‌هاي عضو شوراي همكاري خليج فارس به زودي در صنعت فيلمسازي اين كشور‌ها ممنوعيت استعمال دخانيات توسط بازيگران فيلم را به اجرا مي‌گذارد

مقامات بهداشتي امارات اظهار اميدواري كرند كه در مدت سه سال بتوانند سيگار كشيدن را در جامعه به عملي غير قابل قبول تبديل كنند.

به گزارش روزنامه نشنال چاپ ابوظبي دكتر مدادالميدور سرپرست اداره كنترل دخانيات در وزارت بهداشت امارات در مراسمي كه به اين مناسبت در دبي با همكاري شهرداري اين شهر برگزار شده بود اعلام كرد كه برنامه‌هاي مبارزه با سيگار به شيوه‌اي طراحي شده كه فرد سيگاري همانند يك معتاد از جامعه طرد شود ضمن اينكه تلاش مي‌شود تا سيگار كشيدن شخصيت‌ها و بازيگران در سينما و تلويزيون حذف شود.

وي در مورد تاثيرات تبليغات سيگار گفت: متاسفانه 52 درصد از نوجوانان تحت تاثير كشيدن سيگار و قليان در سينما سيگار كشيدن را آغاز مي‌كنند.

به گفته مقامات بهداشتي امارات در اين كشور از هر 10 نفر يك نفر سيگار مي‌كشد و 65 درصد از جمعيت ساكن دبي نيز در خطر قرار گرفتن در معرض دود سيگار هستند.

به مناسبت روز جهاني مبارزه با دخانيات وزارت بهداشت و شهرداري دبي تبليغات گسترده‌اي را براي مبارزه با سيگار در سطح شهر، مطبوعات و شبكه‌هاي تلويزيوني آغاز كردند.

پوستر‌هاي ضد مصرف سيگار در اماكن عمومي از جمله در ايستگاه‌هاي اتوبوس و سوپر ماركت‌ها نصب شده است.

دكتر ميدور همچنين گفت كه قليان در جامعه امارات و فرهنگ اماراتي‌ها جايي ندارد و افزود: 14 درصد از افراد در سنين 13 تا 16 سال در امارات به دخانيات اعتياد دارند كه از ميان آنها تنها 10 درصد سيگار و بقيه قليان مي‌كشند. قهرمانان جوانان در سينما سيگار يا قليان مي‌كشند و آنها نيز آن را تقليد مي‌كنند.

او در مورد قليان گفت: قليان در امارات سابقه‌اي ندارد و تنها تصوير كشيدن آن در تلويزيون آن را شايع كرده است. قليان از مشرق زمين آمده و يك بيماري مضر اجتماعي است.

عبدالله البداهه ناظر برنامه كنترل دخانيات در شوراي همكاري خليج فارس نيز گفت: رسانه‌ها منبع جهت‌گيري افكار اجتماعي هستند.

به همين دليل در برنامه‌هاي مبارزه با دخانيات رسانه‌ها نقش مهمي دارند و با همكاري و كمك آنها مي‌توان مردم را براي ترك اين عادت تشويق كرد.

بنا بر آمار وزارت بهداشت امارات 14 درصد از پسران جوان و 24 درصد از جمعيت بزرگسال اين كشور سيگار مي‌كشند.

گزارش سالانه مركز ملي سرطان در سال 2001 نيز نشان مي‌دهد كه سرطان ريه علت مرگ بيش از 10 درصد اماراتي‌ها بوده است.

برنامه‌هاي امسال روز جهاني مبارزه با دخانيات به مدت پنج روز از 29 مي‌تا 2 ژوئن ادامه خواهد داشت. تبليغات وسيع در روزنامه‌ها و رسانه‌هاي گروهي و اماكن عمومي عليه استعمال سيگار از برنامه‌هاي عمده امسال است.

به گفته كارشناسان در دود سيگار بيش از 4000 ماده سمي وجود دارد. طبق آمار سازمان بهداشت جهاني نيز دود سيگار عامل بروز 75 درصد از بيماري‌هاي مزمن ريوي و 90 درصد از سرطان‌هاي ريه است.

در غير سيگاري‌هايي نيز كه در معرض دود سيگار هستند احتمال ابتلا به سرطان ريه 20 درصد و بيماري‌هاي قلبي 23 درصد بيشتر است.

همچنين سيگار خطر حملات قلبي را دو برابر و خطر گرفتگي عروق را چهار برابر مي‌كند.
سالانه 5 ميليون نفر بر اثر كشيدن سيگار جان خود را از دست مي‌دهند.

گسترش سيگار در ميان جوانان

روزنامه خليج‌تايمز از قول دكتر عبدالله البداهه ناظر برنامه كنترل دخانيات در شوراي همكاري خليج فارس نوشت كه اگر اين كشور‌ها قوانين و جرايم سختي را وضع نكنند سيگاري‌ها بيشتر مي‌شوند.

وي همچنين جزئيات تحقيقات مركز ارزيابي جهاني دخانيات در ميان جوانان را منتشر كرد.

براساس اين گزارش 80 درصد از جوانان كشور‌هاي عضو شوراي همكاري خليج فارس از ممنوعيت سيگار حمايت مي‌كنند.

در ادامه اين گزارش آمده است كه از هر 10 دانش‌آموز 13 تا 15 سال در امارات دو نفر به دخانيات اعتياد دارند.

بيش از 6/67 درصد از اين افراد در سوپر ماركت‌ها به دليل سن‌شان براي خريد سيگار با ممانعت روبرو نمي‌شوند. 8/20 درصد در منزل سيگار مي‌كشند و 5/30 درصد نيز از فروشگاه سيگار مي‌خرند.

همچنين آمار تعداد كساني كه در معرض دود سيگار هستند بالا است. يك چهارم از دانش‌آموزان در خانه‌ها، والدينشان سيگار مي‌كشند و يك سوم نيز در بيرون از منزل در معرض اين دود سمي قرار دارند.

10 درصد از دانش‌آموزان نيز بيشتر دوستانشان سيگار مي‌كشند. از هر 10 دانش‌آموز نيز 6 نفر معتقدند كه دود سيگار براي سلامت آنها مضر است و دو سوم از دانش‌آموزاني كه سيگار مي‌كشند دوست دارند سيگار را ترك كنند.

نكته قابل توجه در اين گزارش اين است كه از هر 10 دانش‌آموز به يك نفر توسط نمايندگان شركت‌هاي فروشنده سيگار، سيگار تعارف شده است.

همچنين طبق اين گزارش 4/28 درصد از پسر‌ها و 17 درصد از دختراني كه سيگار مي‌كشند دوستان بيشتري دارند. 8/24 درصد فكر مي‌كنند پسر‌ها و 4/16 درصد فكر مي‌كنند دختر‌هايي كه سيگار مي‌كشند جذاب‌تر هستند.

برنامه‌هاي دولت امارات

درست يك سال پيش در 31 مي‌شهرداري دبي قانون منع استعمال سيگار در اماكن عمومي را در اين امارت به اجرا گذاشت. العين نيز از 15 آوريل اين برنامه را اجرا كرد.

امسال شهرداري ابوظبي نيز اعلام كرد كه قانون منع كشيدن سيگار را به اجرا خواهد گذاشت.

دولت شارجه نيز از ابتداي ژوئن قانون منع كشيدن سيگار را با جرايم سنگين به اجرا گذاشت.

همچنين وزير بهداشت امارات اعلام كرد كه دولت در نظر دارد هر سال در كشور دو مركز ترك سيگار را احداث كند.

در امارات هم اكنون 60 مركز ترك سيگار فعال هستند. اخيرا وزارت بهداشت پيشنهاد داده بود تا قيمت دخانيات هر دو سال دو برابر شود تا سيگاري‌ها به خصوص جوانان تشويق به ترك آن شوند.

همچنين اعلام شد خودرو‌هايي كه كودكان سرنشين آن هستند و پارك‌ها نيز به زودي جزو اماكن عمومي مشمول ممنوعيت استعمال سيگار قرار مي‌گيرند. البته اين طرح در حال بررسي است. فروش سيگار نيز به افراد زير 20 سال ممنوع شد.

از ديگر برنامه‌هاي دولت امارات ممنوعيت تبليغات دخانيات از ماه نوامبر است.

آمار جديد از سيگاري‌ها

- كويت بيشترين تعداد سيگاري‌ها را در ميان 6 كشور عضو شوراي همكاري خليج فارس دارد. 47 درصد از ساكنان كويت سيگاري هستند.

- 12 درصد از جوانان ساكن كشور‌هاي شوراي همكاري خليج‌فارس سيگار مي‌كشند.

-در عربستان سعودي 12 درصد از پسران و 4 درصد از دختران بين 13 تا 15 سال سيگار مي‌كشند.

- در اروپا آمار جوانان سيگاري به 2/19 درصد مي‌رسد.

- دو سوم از سيگاري‌هاي جهان در چين، يونان، آمريكا، هند، اندونزي، ژاپن، بنگلادش، آلمان، روسيه و تركيه زندگي مي‌كنند.

همشهري امارات

تاريخ درج: 12 خرداد 1387 ساعت 17:41 تاريخ تاييد: 12 خرداد 1387 ساعت 22:06 تاريخ به روز رساني: 12 خرداد 1387 ساعت 22:01
 يکشنبه 12 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 222]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن