واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: خط امام خميني(ره) مهندسى حكومت ديني
صالح اسكندرى بخش سوم و پاياني
واكاوى خطوط و مبانى نظرى حضرت امام خميني(ره) مويد صراحت راه و حركت ايشان در مدت حيات پربركتشان است. محدود كردن عصر امام خميني(ره) به فاصله بين سالهاى 42 تا 68 بى انصافى نابخشودنى است. امواج انقلاب اسلامى بر خلاف ساير پديده ها كه به طور طبيعى در گذر زمان فرسوده مى شوند، توفنده تر از گذشته مرزهاى داخل و خارج كشور را پشت سر گذاشته و اغلب تحليلگران سياسى را مجنون قدرت خود كرده است. حجت الاسلام سيد حسن خمينى به درستى خطر تحريف انديشه هاى حضرت امام(ره) را گوشزد نمود. كسانى كه در مقام ترويج و تطهير برخى چهره هاى منفورملت ايران مانند بنى صدر خائن به تحريف تفكر سياسى امام خميني(ره) دست يازيده و ايده سياسى بنيانگذار انقلاب اسلامى را به تشكيل مجلس مجتهدين يا تنها بسط نظريه شيخ فضل الله تقليل داده اند، حداقل به خود زحمت نمى دهند كه با مطالعه تاريخ انقلاب و انديشه هاى حضرت امام(ره) از واقعيت مطلع شوند و يا اينكه به عمد خود را به ناشنوايى و نابينايى زده اند.حداقل از نسل اول انقلاب كه در خرداد 42 در متن مبارزات بودند مى شود پرسيد. مردم در تظاهرات عاشورايى خرداد42 با پارچه نوشته هاى “ما خواهان حكومت اسلامى هستيم” به خيابان ها آمده بودند. امام خميني(ره) از همان عنفوان مبارزات عليه شاه ايده حكومت اسلامى را مطرح نمودند و معتقد بودند كه بر خلاف مشروطه هم بايد در ساختار و هم در كاركرد حكومت تغييرات اساسى ايجاد شود. در قديمى ترين سند مبارزات سياسى امام خميني(ره) كه متعلق به11شهر جمادى الاولى 1363 (ه.ق ) مصادف با 15ارديبهشت 1323(ه.ش)است آمده:خودخواهى و ترك قيام براى خدا ما را به اين روزگار سياه رسانده و همه جهانيان را بر ما چيره كرده و كشورهاى اسلامى را زير نفوذ ديگران درآورده... قيام براى نفس است كه بيش از دهها ميليون جمعيت شيعه را به طورى از هم متفرق و جدا كرده كه طعمه مشتى شهوت پرست پشت ميزنشين شدند. قيام براى شخص است كه يك نفر مازندرانى بيسواد را بر يك گروه چندين ميليونى چيره مى كند كه حرث و نسل آنها را دستخوش شهوات خود كند... به همين زودى بر شما تفرقه زده ها چنان چيره شوند كه از زمان رضاخان روزگارتان سخت تر شود”
اين تعابير قبل از انتشار كتاب كشف الاسرار توسط امام خميني(ره) خطاب به عموم علما نوشته شده است. با اين تفاسير اين ادعا كه اساسا ولايت فقيه در قالب يك نهاد سياسى در نظام واره معرفتى امام(ره) دور از دسترس بوده و اعمال آن پس از انقلاب اسلامى متاثر از اختلاف روشنفكران و روحانيت است، نوعى سوء برداشت سياسى و تحريف انديشه هاى امام راحلمان است كه برخى بى محابا و بدون مطالعه در برخى نشريات به انتشار آن مى پردازند. اين مجال كه بخش سوم و پايانى نوشتار”خط امام خمينى (ره)، مهندسى حكومت ديني” است فرصت مناسبى براى نقد جامع ادعاهاى فوق نيست. در ادامه بررسى ويژگى هاى خط امام(ره) نظير “بازگشت به هويت و ارزشهاى اسلامي”، “ايمان و عمل صالح در حوزه سياست”، “پاسداشت ساحت جمهوريت”، “نوآورى متكى بر مبانى اسلام” به دو ويژگى ديگر خط امام خميني(ره) مى پردازيم.
5- صيانت از استفلال و آزادى كشور يكى ديگر از ويژگى هاى خط امام خميني(ره) است. پس از نهضت مشروطه هم استقلال و عزت ملى كشور در خطر افتاد و هم آزادى مردم. اين دو آرمان با اشغال كشور توسط متفقين و استبداد رضاخان به باد رفت.
يكى از شاخصه هاى انقلاب اسلامى اين است كه پس از گذشت 30 سال هيچ احساس خطرى مبنى بر ظهور يك حكومت استبدادى پاترومونيال احساس نمى شود. بازگشت ديكتاتورى به ايران محال است. نرم افزار مشروطه طورى طراحى شده بود كه ويروس رضاخان با حمايت انگليسى ها آن را از كار انداخت. اما در انقلاب اسلامى امام خميني(ره) با گشايش باب مردمسالارى دينى و شجاعت بى نظير ايشان در اتكا دادن نظام اسلامى بر آراى مردم هر گونه شائبه بازگشت ديكتاتورى را در نطفه خفه كردند. به تعبير مقام معظم رهبري: “بزرگترين و اساسىترين كار انقلاب اسلامى كه به بركت نفس گرم امام خمينى (ره) انجام شد، تغيير جوهرى در مسير تاريخ كشور و رهايى ملت ايران از بلاى استبداد و سلطهپذيرى بود كه سالهاى متمادى و از زمان حكومت قاجار تا پايان دوره پهلوي، سايه سياه آن بر اين كشور سنگينى مىكرد.”(1)
6-آينده نگرى و دور انديشى يكى ديگر از شاخصه هاى خط امام خمينى (ره) است. در اين چارچوب فكرى آتيه نظام جمهورى اسلامى با حكومت جهانى حضرت مهدى (عج) پيوند مى خورد. بدون ترديد فرهنگ متكامل انتظار براى جهانى شدن در گام اول نيازمند پژو هشهاى عقلانى گسترده است.تاملاتى كه به نظام دانايى اين فرهنگ سامان دهد و باعث استغناى مفاهيمى شود كه حول دال برتر “ظهور موعود” در حال گردش هستند.در واقع مرحله اول گفتمان سازى انتظار است.ميان فرهنگ انتظار در ميان اقوام و ملل مختلف بايستى توسعه بيابد ،رشد پبدا كند وبه گفتمان انتظار تبديل شود.البته در گام هاى ابتدايى اين گفتمان بنا بر اقتضائات فرهنگى شكل مى گيرد ودر مراحل بعدى بايستى به يكسانسازى گفتمانى انديشيد .
پس از شكل گيرى گفتمان انتظار، چه نوع ابتدايى وچه نوع پيشرفته آن ، مى توان به طراحى مدل سياسى انتظار پرداخت.
هسته مركزى اين مدل مى تواند مفهوم ومضمون آيه شريفه (ونريد ان نمن على الذين استضعفوا فى الارض ونجعلهم ائمه ونجعلهم الوارثين)باشد .مستضعفين به عنوان يك طبقه فكرى و نه به عنوان يك طبقه اقتصادى در فرهنگ هاى مختلف داراى ويژگى هاى منحصر به فردى براى ترسيم الگوى سياسى انتظار و شكل دهى به جبهه مبارزه با ظلم هستند.در تمام جوامع اين بخش عظيم از مردم كه هميشه تاريخ زير يوغ ظلم وستم مستكبران بوده اند به آسانى قابل شناسايى هستند.به وجود آمدن اين تمنا در هر جامعه اى كه (ان اعبدوا الله و الجتنبوا الطاغوت)واينكه مستضعفين قدرت را در دست بگيرند به تنهايى مى تواند آن جامعه را در طى مسير الگوسازى سياسى انتظار كمك كند.
اين مدل سازى مستلزم طرح وپرورش اين پرسش سابق فلسفه سياسى است كه “چه كسى بايد حكومت كند”اگر چه امروز بيشتر به”چگونه حكومت كردن “انديشيده مى شود.
پى نوشت:
1-ديدارمقام معظم رهبرى با مسئولان اجرايى و جمعى از قشرهاى مختلف مردم استان يزد 16/ /10 86
يکشنبه 12 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: رسالت]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 286]