تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820434089




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

*15خرداد42، زمينه‌ها و بسترها* مدير گروه خبرنگاري دانشكده خبر: پانزده خرداد زماني رخ داد كه شاهد يك حركت استعمارزدايانه بوديم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: *15خرداد42، زمينه‌ها و بسترها* مدير گروه خبرنگاري دانشكده خبر: پانزده خرداد زماني رخ داد كه شاهد يك حركت استعمارزدايانه بوديم
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: تاريخ

مدير گروه خبرنگاري دانشكده خبر گفت: پانزده خرداد زماني رخ داد كه ما شاهد يك حركت استعمارزدايانه بوديم، انقلاب مردم الجزاير، جنگ ويتنام، قيام سياه‌پوستان آمريكايي در روزنامه‌هاي سال‌هاي 41 و 42 منتشر مي‌شد و بر افكار عمومي مردم اثر گذاشته بود.

به گزارش خبرنگار تاريخ ايسنا، تقي رستم‌وندي كه در همايش «15 خرداد 1342، زمينه‌ها و بسترها» مقاله‌ي خود را با عنوان «ايران و نظام بين‌المللي در آستانه‌ي شكل‌گيري نهضت امام خميني (ره)» ارائه مي‌كرد، با بيان اينكه هنوز پس از گذشت سال‌ها، پژوهش لازم در رابطه با شرايط بين‌المللي در سال‌هاي 41 و 42، صورت نگرفته است گفت: رژيم شاه پس از كودتا به جهت فقدان مشروعيت سياسي و حتي وابسته دانستن حيات سياسي به گرداندگان كودتا و به ويژه آمريكا و نيز به جهت الزام موقعيت جنگ سرد به سرعت در صدد جايابي خود در آرايش مكاني خاورميانه و نظام بين‌المللي به عنوان نماينده آمريكا برآمد و مجبور شد در سال‌هاي آغازين دهه‌ي 40 شمسي، بدون توجه به مقتضيات داخلي درصدد تحقق برنامه تحميلي آمريكا باشد؛ امري كه با خواست عمومي مردم و نيز نخبگان ديني و ملي سازگار درآمد و موجبات بي‌ثباتي در سيستم سياسي كشور فراهم شد.

وي ادامه داد: رژيم كودتا طي دهه 50 ميلادي، در چارچوب دو دكترين سياست خارجي آمريكا يعني سد نفوذ ترومن و انتقا‌م گيري گسترده آيزن‌هاور كوشيد ابتدا پيوندهاي انتظامي، نظامي خود را با غرب تحكيم كند و با پيوستن به پيمان‌هاي نظامي سيتو و سنتو و نيز تقويت روابط با رژيم صهيونيستي، همبستگي خود را با جبهه‌ي ضد كمونيسم محقق سازد.

رستم‌وندي اظهار كرد: هنگامي كه در دهه 60 ميلادي،‌ دموكرات‌ها در كاخ سفيد قدرت را به دست گرفتند و برنامه‌ي جهاني اتحاد براي پيشرفت را اعلام كردند و همچنين دكترين هم‌زيستي مسالمت‌آميز خروشچف، ‌زمينه كاهش تنش‌هاي جهاني را فراهم كرد، حكومت پهلوي نيز كوشيد خود را مبتكر انقلاب سفيد جلوه دهد.

وي ادامه داد: الگوي آمريكايي‌ها پس از جنگ جهاني دوم، در سه قالب جنگ پنهاني، جنگ نظامي و ارائه طرح‌هاي نظامي و سياسي به دولت‌هاي جهان سوم دنبال مي‌شد.

اين استاد دانشگاه با بيان اينكه طرح اصلاحات ارضي تنها براي مقابله با كمونيسم نبود، ‌اظهار كرد: طرح اصلاحات ارضي كه توسط آمريكايي‌ها تامين شد تا جلوي كمونيسم را بگيرد منتفي است. يكي از نظريه‌پردازان آمريكايي و از طراحان اصلي اصلاحات ارضي مي‌گويد ما معتقديم كه حتي در غياب كمونيست‌ها بايد براي رسيدن به اهداف اقتصادي آمريكا اين طرح صورت بگيرد.

رستم‌وندي با بيان اينكه ارائه اين طرح از سوي آمريكا در راستاي حفظ منافع آن‌ها و سرمايه‌داري در ايران است، شرايط جهاني را يكي از مهم‌ترين عوامل براي تغيير نگرش مردم نسبت به وسايل مختلف دانست و اظهار كرد: جنبش مردم ايران از 32 تا 15 خرداد 42 مشمول اين دگرگوني شده است. اول اينكه جنبشي كه دچار انفعال شده بود رويكرد ديني پيدا كرده و رهبري نهضت به مرجعيت شيعه منتقل شد و جرياناتي به وجود آمد و تشكل‌هاي مذهبي شكل گرفت كه آن‌ها نقش نيروسازي را بر عهده گرفتند.

وي افزود: جنبش 15 خرداد در رويكرد دشمن‌شناسانه‌ي خود،‌ آمريكا و صهيونيسم و بهائيت را جايگزين بريتانيا كرد چون اين دهه اوج فعاليت اين سه جريان بود.

انتهاي پيام
 يکشنبه 12 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 312]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن