تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بار خدايا براى تو روزه گرفتيم و با روزى تو افطار مى كنيم پس آن را از ما بپذير، تشنگى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805463866




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

افزايش سهم قرآن در فضاي مجازي/ 35در ميزگرد همايش «پيام‌رساني ديني و اينترنت» مطرح شد«تبليغات ديني در اينترنت» در بطن زندگي اقشار مردم جاي گيرد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: افزايش سهم قرآن در فضاي مجازي/ 35در ميزگرد همايش «پيام‌رساني ديني و اينترنت» مطرح شد«تبليغات ديني در اينترنت» در بطن زندگي اقشار مردم جاي گيرد
گروه وبلاگ و IT: كارشناسان حاضر در ميزگرد همايش «پيام‌رساني ديني و اينترنت» بر اين اعتقاد بودند كه تبليغات ديني در اينترنت بايد به گونه‌اي باشد كه دين در ذات و بطن زندگي اقشار مردم جاي گرفته و نهادينه شود.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران ايكنا، عصر ديروز شنبه 11خردادماه ميزگرد همايش پيام‌رساني ديني و اينترنت در حاشيه اين همايش با حضور صاحبان مقالات برتر برگزار شد.

«صديقه خوب‌رو» كارشناس ارشد ارتباطات، در اين ميزگرد با تأكيد بر استفاده عملي از تبليغات ديني در فضاي اينترنت گفت: تهاجم عليه ملت‌هاي مسلمان با به كارگيري شيوه‌هايي براي انهدام فضايل اخلاقي ارزش‌هاي انساني و خشكاندن ريشه‌هاي عواطف بشري است كه مهمترين شيوه‌هاي تهاجم در اين جبهه، بهره گيري از ابزار تبليغات رسانه‌اي است.

وي افزود: اينترنت كه در اختيار همگان ـ با زبان‌ها و فرهنگ‌ها، رسوم و مذاهب گوناگون قرار گرفته‌است، امكان و قدرت فوق العاده‌اي را براي همه فراهم كرده تا به فراخور علاقه يا نيازهاي شخصي و اجتماعي و فرهنگي خويش به اين فضاي گسترده مرتبط و متصل شوند و از آن بهره‌مند شوند.

خوب‌رو با اشاره به توانمندي‌هاي تبليغات ديني ادامه داد: تبليغات ديني در اينترنت بايد به گونه‌اي باشد كه دين در ذات و بطن زندگي اقشار مردم جاي گرفته و نهادينه شود. براي رسيدن به چنين جايگاهي لازم است به طور مستمر در هر زماني مطابق با شرايط روز، تبليغات و اطلاع‌رساني لازم صورت گرفته و فعاليت‌هاي مؤثر به منظور تشريح و تبيين دين صورت گيرد با توجه به تغييراتي كه همواره در شرايط جامعه و افكار عمومي ايجاد مي‌شود، استمرار و تكرار فعاليت در راستاي تبليغات دين، ضروري است.

وي در ادامه به ارائه راهكارهاي براي تبليغات موثر ديني در فضاي وب ‌پرداخت و گفت: بايد برنامه‌ريزي‌هاي دقيق و مشخصي در اين زمينه وجود داشته باشد و دستگاه‌ها به طور منسجم عمل كنند تا برآيند فعاليت‌هاي آنان در سطح جامعه مؤثر واقع شود. همچنين بايد به ايجاد تنوع در زمينه تبليغ مخصوصاً در ارتباط با تبليغات اينترنتي مانند ايجاد سايت‌ها و وبلاگ‌ها با عناويني كه به طور غيرمستقيم مضمون ديني دربردارد بپردازيم.

وي دراين خصوص افزود: طراحي سايت‌ها بايد مطابق با نظريات روز روانشناسي باشد، براي جذب كاربران از رنگ‌ها و تصاوير گرافيكي استفاده مناسب صورت گيرد، مطالب سايت‌ها پر محتوا و جذاب بوده به گونه‌اي كه ملال َآور نباشد، پاسخ به سؤالات مستدل باشد، و از كتاب‌هاي متخصصان و اساتيد كه بشتر كاربران امروزه آنها آشنا دارند و آنها را تأييد مي‌كنند، استفاده شود.

وي در ‌پايان سخنان خود گفت: در حال حاضر ماهواره‌ها و اينترنت به عنوان دروازه‌هاي بزرگ ورود اطلاعات به كشورها مي‌توانند خطر سازترين شيوه جهت تبليغات فرهنگي از سوي غرب باشند. برنده‌ترين ابزار در راستاي مقابله با تهاجم فرهنگي غرب، آگاه‌سازي مخاطبان است در صورتي كه آگاه سازي مناسب باشد، مي‌توان با اجراي برخي شيوه‌ها، به رغم فعاليت‌هاي پر زرق و برق و خرج ساز غرب، تا حدودي زيادي با ايشان مقابله كرد.

وبلاگ نويسي يكي از شيوه‌هاي موثر تبليغ ديني در فضاي مجازي

«ندا رجبي» ديگر ميهمان اين ميزگرد با اشاره به استفاده از ابزارها نوين و كارآمد در تبليغات ديني گفت: عصر حاضر به عصر اطلاعات و ارتباطات شهرت يافته و انتقال اطلاعات ديني و برقراري ارتباط با هم‌باوران ديني به كمك تبليغ و رسانه ميسر است در اطلاع‌رساني در مقوله دين و معارف اسلامي بايد به استفاده از ابزار كار آمد و ارائه محتواي خوب و مفيد، بيش از هر چيز ديگري توجه كرد.

اين كارشناس ارتباطات افزود: فضاي مجازي به عنوان جديدترين ابزار تبليغ ديني مدرن، قابليت انتقال پيام‌هاي ديني ر ا در خود به‌وجود آورده‌است.

وي به تعريف وبلاگ ‌پرداخت و گفت: وبلاگ محيطي است كه به ما امكان انتشار ايده‌ها، افكار و ديدگاه‌هاي خود، همانند يك روزنامه‌نگار را مي‌دهد، حجم بزرگي از اين سرزمين عجايب را وبلاگ‌ها يا وبلاگ شهر تشكيل مي‌دهد. حضور شتابان اين نشريه‌هاي شيشه‌اي، چنان است كه وبلاگ كلمه قرن نام گرفت. آمارها بدست آمده نشان مي‌دهد هيچ كلمه‌اي در سده حاضر به پايه و شمار وبلاگ نمي‌رسد.

وي مدعي شد براساس آخرين آمارها چهار ميليون و پانصدهزار وبلاگ به زبان‌هاي مختلف در جهان وجود دارد كه پيش بيني مي‌شود اين رقم در سال 2006 از مرز 6 ميليون نيز بگذرد.

وي ادامه داد: معمولاً برنامه‌هاي مذهبي و ديني با اين هدف ساخته مي‌شود كه تغييري در نگرش‌ها و باورهاي مخاطبان ايجاد كند. اين تغيير نهايتاً به رفتار و عمل منجر مي‌شود و ابزار رشد فردي و اجتماعي را پديد مي‌آورد زماني اين مهم تحقق مي‌يابد كه برنامه سازان با فرايند پژوهشي، مشخص نماينده كه مخاطبان به چه ميزاني به برنامه‌هاي (با موضوع دين) اطمينان و باور دارند.

رجبي در اين خصوص افزود: چون ديدن و مشاهده كردن بدون باور نه تنها مفيد نيست بلكه موجب تلاف فكر، سرمايه و وقت جامعه مي‌شود. بنابراين لازم است باورشناسي و باورپژوهي به ويژه در عرصه تبليغ ديني به عنوان يكي از بنيادهاي اساسي برنامه سازي مورد توجه قرار گيرد مبلغان ديني در خلال پژوهش و بررسي دو وظيفه عمده دارد يكي زدودن گرد خرافه و عقايد كهنه و نحط از چهره دين و دوم جلوگيري از راه يابي بدعت در دين.

وي در پايان سخنان خود گفت: در اين ميان بايد مبلغان ديني با موشكافي راه را براي افكار متحجر مسدود سازند، اين افكار به بهانه مبارزه با بدعت گذاري، راه را بر هر نوع نوآوري و نوانديشي در عرصه دين مي‌بندند و تيغ تحجر بر گلوي نازك تفكر ديني مي‌فشارند. به هر روي اين هر دو يعني تحجر گرايي و بدعت گذاري در دين بس خطرناك است چرا كه دين را به باتلاقي تبديل مي‌كنند.

وظيفه رسانه ديني ديندار كردن افراد بي دين نيست وظيفه اصلي آن تاميل برنامه‌هاي آموزشي، براي مومنان است

سارا طالبي نيز با تأكيد بر اين موضوع كه دين معناي خاصي دارد گفت: رسانه مي‌تواند با تحقيقات، اوليت بندي‌هاي و سياست گذاري‌هاي مناسب، پاسخ‌گوي نيازها و سلايق مختلف مخاطبان خود باشد رسانه ديني كه به طور مشخص و تخصصي به مسائل ديني مي‌پردازد خود را در مقابل خداوند مسوول مي‌داند، نه در مقابل اگهي‌دهندگان يا كاربران دولت جنين رسانه‌اي حتي براي جذب مخاطب هم در جهت رضايت خداوند عمل مي‌كند و همين مطالب مهمترين ويژگي آن به شمار مي‌آيد.

وي افزود: رسانه ديني بر مبناي اقتصاد بازار آزاد يا رسانه تجاري عمل نمي‌كند، رسانه ديني بايد با وقف و حمايت‌هاي مالي مومنان اداره شود شكل دادن به روابط ميان مؤمنان وظيفه اصلي رسانه ديني است و ممطئاً عمده مخاطبان يك رسانه ديني مومنان به آن دين هستند و كاركردهاي اين رسانه هم بايد در راستاي نيازهاي اين افراد شكل بگيرد، وظيفه رسانه ديني ديندار كردن افراد بي دين نيست، بلكه وظيفه اصلي آن تأمين برنامه‌هاي آموزشي، تفريحي، اطلاع‌رساني و بسيجي اجتماعي براي مؤمنان است.

اين كارشناس ارتباطات در ادامه بحث‌هاي خود افزود: رسانه ديني وظيفه ترويج دين و استحكام و تثبيت عقيده مومنان را به عهده دارد. مطالعات نشان داده رسانه‌هايي كه صرفاً براي تبليغ به ميدان رسانه‌هاي وارد شده‌اند ضريب موفقيت پاييني داشته‌اند، زيرا مخاطبان معمولاً آن چيزي را انتخاب مي‌كنند كه دوست دارند دعوت و تبليغي كه به تغير دين بينجامد كار مبلغان درودرويي است كه وارد زندگي افراد مي‌شود نه رسانه‌ها توانايي مديريت، شنخت رسانه و اقتضاهاي آن و همچنين شناخت كافي از دين سه عنصر لازم براي مديريت درست و موفق يك رسانه ديني است.

طالبي پيرامون ضرورت تبليغات اسلامي در فضاي اينترنت نيز ابراز داشت: اينترنت هم مانند ساير رسانه‌ها با خود، مفاسد و مضرات مهلكي براي جهان به ارمغان آورده‌است. در واقع هر نوع وسيله ارتباطي در غرب يك نوع حليه‌گري نيز با خود آورده‌است، اختراع وسايل ارتباط جمعي چون اينترنت به كنترل مغزها و پروپاگانداري امروز انجاميده‌است.

وي خاطر نشان كرد: در حال حاضر ده هزار سايت اينترنتي براي ارائه چهره منفي و غير واقعي از اسلام فعاليت مي‌كنند. به نظر مي‌رسد آن قدر كه ديگران براي مخدوش كردن اسلام هزينه كرده و محتوا توليد كرده‌‌اند ما براي معرفي دينمان اقدام نكرده‌ايم.

طالبي همچنين يكي از مهمترين وظايف در تبليغات ديني اينترنتي را توليد محتواي ديني به زبان‌هاي روز دنيا دانست و گفت: زير همواره تبليغات شبانه روزي متعدد در جهت تخريب اسلام از كانال‌هاي مختلف با هزينه بودجه‌هاي كلان و با هنرمندي انبوه برناه سازان به دنيا مخابره مي‌شود.

قرار دادن آموزش مسائل ديني در متن نيازمنديهاي روزمره مخاطبان اينترنت

«مرضيه قاسمي» نيز در اين ميزگرد بر اين عقيده بود كه به منظور جذب بالاي مخاطب و كارآئي بيشتر معارف ديني در اينترنت و تأثيرگذاري آن بر روي افكار و رفتار افراد بايد مسائل ديني در متن زندگي مطرح شوند.

وي افزود: مثلاً بايد سايت‌هاي درباره مسائلي از قبيل خانواده، روانشناسي، تربيت كودكان و نوجوانان و غيره محتوا و راهبردهاي ديني ارائه دهند كه با مقتضيات زمان هماهنگ باشند.

وي در آسيب‌شناسي مخاطب رسانه‌هاي ديني گفت: يكي از بزرگ‌ترين عوامل از دست دادن مخاطبان سايت‌هاي ديني، عدم به روزرساني منظم است اگر سايتي منظم به‌روز رساني شود و محتواي خوبي داشته باشد حداقل موفقيتي كه به دست مي‌آورد اين است كه مخاطباني دائمي پيدا مي‌كند.

اين كارشناس ارتباطات با تأكيد بر توجه به بازخوردهاي مخاطبان ابراز داشت: ما بايد در فضاي مجازي تبليغ اينترنتي، دائم از تأثيرات پيام‌هايمان بر روي مخاطبان آگاه شويم. نظرات مخاطبان از جمله ابزارهايي است كه مي‌تواند ما را از بازخوردهاي آنها آگاه سازد.

همايش «‌پيام‌رساني ديني و اينترنت» با هدف اشاعه فرهنگ استفاده از فضاي مجازي در ارائه محتواي ديني ديروز با حضور دبير شوراي عالي اطلاع رساني كشور در سالن شهيدقندي وزارت مخابرات از سوي مدرسه علميه حضرت خديجه (س) برگزار شد.
 يکشنبه 12 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 592]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن