واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
كامبيز نوروزي بعد از ظهر امروز دوشنبه در نشست سالگرد توقيف مطبوعات با عنوان مرثيهاي بر يك رؤيا كه از سوي انجمن اسلامي دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران و با حضور مهدي فضائلي دبير انجمن روزنامه نگاران مسلمان و عيسي سحرخيز عضو شوراي مركزي انجمن دفاع از آزادي مطبوعات برگزار شد، گفت: ما براي قضاوت اصولي از يك وضعيت اجتماعي بايد استانداردها و معيارهاي خودمان را مشخص كنيم و بايد ببينيم در چه مرحلهاي از آزادي مطبوعات قرار داريم. وي خطاب به دانشجويان گفت: آزادي محصول چه چيزي است؟ آيا محصول اراده سياسي است؟ و آيا يك امر دفعي است كه با اراده حاكم شكل ميگيرد و آيا استبداد و ديكتاتوري محصول اراده سياسي است. نوروزي ادامه داد: مطلقاً آزادي را نميتوان محصول اراده سياسي دانست و چنين نيست كه اگر دموكراتها حاكم شدند جامعه دموكراتيك شود و باز چنين نيست كه اگر مستبدها حاكم شدند جامعه به يك شرايط استبدادي تن دهد. وي با اشاره به اينكه هر يك از عوامل اجتماعي، فرهنگي و سياسي در آزادي و استبداد سهم دارند، اظهار داشت: جامعه ايران در تاريخ مطبوعات مراحل مختلفي را داشته است؛ صدر مشروطه، دهه 20، سالهاي 51 تا 61 و اوايل دهه 70 تا به امروز. نوروزي تصريح كرد: مسئله اصلي اين است كه شرايط آزادي و مناسبات آزادي خودش را به ساخت قدرت تحميل ميكند و هرگاه مناسبات صحيح باشد ساخت قدرت نميتواند مشكلي ايجاد كند. وي توقيف مطبوعات را كه در دوره حاكميت دوم خرداد اتفاق افتاد بي هيچ شبههاي غيرقانوني دانست و گفت: توقيف مطبوعات در آن دوره حق آزادي جريان اطلاعات را مخدوش كرد اما آزادي مطبوعات در ايران را نتوانست تعطيل كند. وي ادامه داد: آزادي مطبوعات تعطيل نشد زيرا ساخت برخورد با مطبوعات از ساخت امنيتي و اطلاعاتي به ساخت قضائي تغيير كرده است. نوروزي اظهار داشت: رفتار مطبوعاتي و پذيرش مطبوعات به عنوان يك ابزار و به عنوان يك منازعه سياسي و اجتماعي و فرهنگي خودش را به ساختار قدرت در ايران تحميل كرده است. وي با بيان اينكه به رغم تمام سختيها و مرارتهايي كه در اين دوران متحمل شديم شما اصلا مرثيهاي نمييابيد بلكه همهاش حماسه است، گفت: فلسفه حقوقي قديم انسان را ذيحق نميداند و حق را مختص ذات خدا ميداند، اين فلسفه در اغلب نظامهاي كهن وجود داشت و اوج آن در قرون وسطي بود. نوروزي افزود: اما در مكتب حقوق فكري جديد كه قانون اساسي جمهوري اسلامي هم بر آن برقرار شده انسانها از تمام حقوق برخوردارند و به صورت تكويني و ذاتي ذيحق هستند. وي خطاب به فضائلي اظهار داشت: اين تصور كه ما بگوئيم جامعه ما هنوز بالغ نيست مبني بر نگاه مكتب حقوقي قديم است و ظاهر اين مكتب قشنگ است اما در واقع يك فريب است. وي با اشاره به اينكه مطبوعات توقيف شده به استناد قانون اقدامات تأميني توقيف شدهاند، گفت: ما به خاطر اين معتقديم كه غيرقانوني بوده چون قانون اقدامات تأميني اصلا حاكم بر مطبوعات نيست. وي تصريح كرد: هيچ دفاع حقوقياي از توقيف مطبوعات وجود ندارد. نوروزي گفت: اينكه ميگوييد مطبوعات تمامي ارضي كشور را تهديد كرده بيمعناست زيرا تماميت ارضي يك بحث جغرافيايي است و اين حرف شما مثل اين است كه بگوييم آيا ميشود با چاپ مطلب در روزنامه مرتكب قتل شد؟ نه نميشود چون كه اين از نظر حقوقي و قتلي قتل محال محسوب ميشود؛ در مورد اقدام عليه امنيت ملي هم اين مسئله صادق است. وي با تاكيد بر اينكه اين اختلاف و دعوا خاتمه ناپذير است، خاطرنشان كرد: آن امنيت ملي كه با يك جمله، تيتر و يا يك مقاله به خطر بيفتد واقعا مورد شك است. وي در ادامه اين نشست گفت: مطبوعات ايران از سال 77 تا 79 كانون منازعاتي شدند كه در يك طرف آن مشربي وجود داشت كه مشروعيت را ناشي از اراده ملي ميدانست و آزادي را حق ملت ميناميد و در طرف مقابل مشرب ديگري وجود داشت كه حقوق را اعطايي دانسته و منشأ قدرت را اراده عمومي نميدانست. وي در پاسخ به اين بحث فضائلي كه براي بسياري از نشريات در دوره دوم خرداد مجوز فلهاي صادر ميشد، گفت: مجوز براي صدور نشريات در دنيا از بين رفته و يك موضوع فراموش شده است. نوروزي اظهار داشت: آزادي محدود است و اين يك تهمت به اصلاحطلبان است كه شما در جامعه پخش ميكنيد و ميگوييد كه اصلاح طلبان آزادي را نامحدود ميدانند. وي در پايان گفت: بر اساس قانون حتي خفاش شب كه مرتكب چندين تجاوز به عنف شده بود نبايد مورد توهين قرار گيرد و بدون محاكمه و اثبات كشته شود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 167]