تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خوشا به سعادت كسى كه عمرش طولانى و كردارش خوب باشد. چنين كسى عاقبتش خوب است؛ ز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813349484




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شهر كتاب مركزي تخليه مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: شهر كتاب مركزي تخليه مي‌شود


اعتماد ملي- رضا آشفته: فروشگاه شهر كتاب مركزي واقع در خيابان حافظ به زودي تخليه خواهد شد. ‌طي روزهاي گذشته حكم تخليه فروشگاه كتاب شعبه مركزي موسسه شهر كتاب توسط مرجع قضايي به مسعود گلا‌بي مدير اين فروشگاه ابلا‌غ شده است، و بنا بر پيش‌بيني اين مدير تا يك ماه آينده حكم اجرايي آن نيز صادر خواهد شد. وي در اين‌باره به مهر گفت: ما در موسسه شهر كتاب مكاني را كه الا‌ن فروشگاه در آن واقع شده است، 10 ساله از شهرداري اجاره كرده‌ايم كه از اين موعد نزديك به 5 سال زمان باقي مانده است اما حكم تخليه اين مكان به دليل تبديل ساختمان فروشگاه به بخش اداري سازمان فناوري اطلا‌عات و ارتباطات شهرداري از مرجع قضايي گرفته شده و به ما ابلا‌غ شده است. هرچند هنوز حكم اجرايي تخليه صادر نشده اما به احتمال زياد تا پايان ماه جاري اين حكم هم صادر مي‌شود.

مهدي فيروزان، مديرعامل موسسه شهر كتاب در اين‌باره به خبرنگار ما گفت: ما طي توافقي با شهرداري درصدد هستيم تا اين ساختمان را خالي كرده و آن را به ساختمان ديگري انتقال دهيم كه از اول مهرماه امسال در خيابان شريعتي، بالا‌تر از مطهري راه‌اندازي مي‌شود. همچنين بخش فارسي اين شهر كتاب از يك سال پيش به ميدان هفت‌حوض منتقل شده است و بخش خارجي آن نيز در شهر كتاب ساعي داير خواهد شد. بخش قرآني آن نيز طبق تعهدات شهرداري تهران به محل جديدي منتقل مي‌شود. وي درباره علت اين تخليه و جابه‌جايي شهر كتاب مركزي گفت: ساختمان فعلي شهر كتاب مركزي، نيمي از فعاليت‌هايش منحصر به فعاليت‌هاي انفورماتيك شهرداري است، و به دليل گسترش فعاليت‌هاي قاليباف، شهردار تهران براي دنبال كردن اهداف جدي، اين واحد هم نياز به گسترش فعاليت دارد. ما هم بنا بر حس‌نيت ايشان و كمك كردن به اين اهداف تصميم گرفته‌ايم كه اين محل را تخليه كنيم. البته در حال حاضر خيابان كريمخان زند تبديل به محيطي فرهنگي به منظور فروش كتاب و ديگر محصولا‌ت فرهنگي شده است، و ما براي تمركززدايي شعبه مركزي را در جايي مستقر خواهيم كرد كه خدمات بهتر و بيشتري را در اختيار مردم بگذارد.

اما كارشناسان كتاب و كتابفروشان متخصص با اين تصميم چندان موافق نيستند، چون در حال حاضر شعبه مركزي شهر كتاب بهترين خدمات ممكن را در اختيار شهروندان تهراني و غيرتهراني مي‌توانست، قرار دهد. به اين دليل كه در مركز شهر واقع است و همه به راحتي مي‌توانستند با دسترسي به آن نيازهاي فرهنگي خود را برآورده كنند، از سوي ديگر تعداد كتابفروشان كريمخان زند آنقدر زياد نيست كه بودن آنها باعث كسادي كار اين شهر كتاب شده باشد. در عين حال مهندس فيروزان، موسسه شهر كتاب را يك موسسه فرهنگي قلمداد مي‌كند كه به دنبال سودجويي نيست، بلكه در پي ارائه خدمات بهتر و بيشتر به شهروندان است. درباره اهميت شهر كتاب مركزي كه با داشتن 880 متر مربع مساحت براي فروش كتاب و با احتساب انبارها اين مساحت به بيش از هزار متر مي‌رسد، بايد گفته شود كه در حال حاضر بزرگ‌ترين كتابفروشي و محصولا‌ت فرهنگي تهران چندپاره مي‌شود، ارزش ريالي كتاب‌ها و ديگر محصولا‌ت فرهنگي موجود در فروشگاه بنا به گفته مسعود گلا‌بي به 900 ميليون تومان مي‌رسد، و در اين‌باره مدير شهر كتاب اظهار اميدواري كرده تا در فرصت باقيمانده به اجراي حكم، ناشران و كتابفروشان با خريد اجناس فروشگاه به آنها كمك كنند.

بديهي است جرقه ايجاد فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي كه بعدها با نام به حركت خود موجوديت بخشيد، از سال‌هاي اوليه دهه هفتاد شكل گرفت؛ در سال‌هايي كه غلا‌محسين كرباسچي رياست شهرداري تهران را بر عهده داشت و قرار بر اين بود كه شهر كتاب محلي بشود براي ارائه محصولا‌ت فرهنگي در قالبي متفاوت كه پاسخگوي نياز مخاطبان باشد. بدين ترتيب در سال 74 شهر كتاب در قالب يك موسسه عام‌المنفعه و غيرانتفاعي تاسيس شد و به ثبت رسيد و در قالب آن اساسنامه‌اي تهيه شد كه كتب تحقيقاتي، علمي و مذهبي و ديني در اولويت چاپ قرار گرفت. اين موسسه با گسترش فضاي موجود، در حال حاضر با 36 فروشگاه در سطح تهران مشغول فعاليت است. فيروزان اظهار اميدواري مي‌كند كه تعداد فروشگاه‌ها تا پايان سال جاري در شهرستان‌ها به 16 واحد فعال برسد، و اين تعداد در كل كشور به 52 فروشگاه فعال مجهز شود.

هنوز هم مي‌توان در اين‌باره تصميم درست‌تري گرفت، موقعيت شهر كتاب مركزي با هرگونه به هم ريختن قابل جبران نيست و فعاليت‌هاي انفورماتيك كه بيشتر درون‌گروهي است، در هر نقطه‌اي قابل گسترش است و تجديدنظر در اين رابطه به نفع نشر كتاب و فرهنگ كتاب‌خواني در كشورمان خواهد بود.

در اهم فعاليت‌هاي شهر كتاب به واردات كتاب‌هاي خارجي بزرگسالا‌ن از ناشران تراز اول دنيا، واردات كتاب و محصولا‌ت كمك‌آموزشي براي كودكان و نوجوانان، بانك اطلا‌عاتي جامع شهر كتاب با پذيرش سفارش كتاب و نشريات خارجي از مراكز علمي و فرهنگي، برگزاري نمايشگاه‌هاي مختلف با موضوعات متنوع به تناسب فصل و محل برگزاري نمايشگاه، تامين اوليه فروشگاه و نمايشگاه قرآني، واردات سي‌دي موسيقي كلا‌سيك از ناشران تراز اول دنيا تاكيد شده است، و جالب اينكه تمام اين موارد در شهر كتاب مركزي لحاظ و اجرا شده است و در حال حاضر چنين تجمعي در هيچيك از شهر كتاب‌هاي موجود در شهر تهران ديده نمي‌شود.

انتهاي خبر // روزنا - وب سايت اطلاع رساني اعتماد ملي//www.roozna.com
------------

------------
 يکشنبه 12 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 284]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن