تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن در سرشتش دروغ و خيانت نيست و دو صفت است كه در منافق جمع نگردد: سيرت نيكو و د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806847552




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سرگردان ميان واقعيت و آمار


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: سرگردان ميان واقعيت و آمار


نهادها- بنيامين صدر:
گسترش دامنه اوقات فراغت در فصل تابستان هرسال موجب مي‌شود برخي دستگاه‌ها و نهادهاي متولي براي گذران اين روزها به فكر برنامه ريزي‌هاي مقطعي بيفتند.

اين در حالي است كه نتايج بررسي‌ها حكايت از آن دارد كه تنها 40 درصد جوانان كشور، سازمان‌هاي مسئول اوقات فراغت را مي‌شناسند و 60 درصد ديگر شناختي از اين دستگاه‌ها ندارند.

شايد به همين دليل است كه بالاترين ميزان رضايت جوانان از عملكرد دستگاه‌هاي مسئول 35درصد است و نارضايتي65 درصد جامعه جوان كشور از دستگاه‌ها و سازمان‌هاي مسئول در امور خود حكايت مي‌كند. اين بررسي بيانگر آن است كه 60 درصد جوانان ايراني فعاليت‌هاي زمان فراغتشان را موجب شادابي و نشاط مي‌دانند و 40 درصد نظر مخالف دارند.

نتايج اين تحقيق همچنين نشان مي‌دهد كه حدود 70 درصد جوانان نيز معتقدند، اوقات فراغتشان تنها سرگرم‌كننده وفاقد هرگونه هيجان است.رفتن به گردش مهم‌ترين برنامه جذاب براي جوانان در گذراندن اوقات فراغت است به گونه‌اي كه 88 درصد آنان در زمان فراغت به گردش مي‌روند.

براي همين به سراغ عليرضا مختاري، يك مقام مسئول در سازمان ملي جوانان رفتيم تا از او درباره آخرين وضعيت ساماندهي امور جوانان ايراني بپرسيم، او مي‌گويد: معمولاً با آغازخردادماه مشكلات و برنامه‌ريزي‌هاي اوقات فراغت مطرح مي‌شود و هميشه در اين مورد كمبود‌ها و گلايه‌هايي وجود دارد.

مديركل ستاد ساماندهي امور جوانان درباره اقدامات اين ستاد براي ساماندهي اوقات فراغت ادامه مي‌دهد: مطابق برنامه‌هايي كه پيش از اين به تصويب شوراي‌عالي جوانان رسيده، ما از آذرماه سال گذشته از دستگاه‌هاي مرتبط خواستيم برنامه‌هاي مورد نظر خود را اعلام كنند.

به گفته او، ما نبايد يك دستگاه خاص را متولي اوقات فراغت بدانيم، بلكه بايد براي آن مديريت ويژه‌اي در نظر بگيريم كه اين موضوع نيز نيازمند ايجاد حساسيت است به ‌طوري كه اگر مسئله اول نباشد در كنار ازدواج و اشتغال مسئله سوم باشد.

مختاري، در پاسخ به اينكه ستاد ساماندهي امور جوانان، چگونه از دستگاه‌هاي مرتبط با جوانان پاسخ مي‌خواهد، مي‌گويد: در سال‌هاي گذشته ارزيابي چنداني صورت نمي‌گرفت و نظارت ضعيف بود؛ اما امسال جدي‌تر اين موضوع را پيگيري مي‌كنيم و منتظر هستيم تا نيمه خردادماه همگي سازمان‌ها و دستگاه‌هاي مربوط به امور جوانان برنامه‌هاي خود را اعلام كنند. هرچند كه خيلي از سازمان‌ها در چارچوب برنامه‌هاي از پيش تعيين شده حركت نمي‌كنند.

او درباره دليل اين اتفاق نيز مي‌گويد:دستگاه‌ها از برنامه‌هاي سازمان ملي جوانان پيروي‌ نمي‌كنند و در پاسخ مي‌گويند چرا بايد از برنامه‌هاي شما پيروي كنيم در حالي‌كه از اعتبارات خودمان استفاده مي‌كنيم. درحال حاضر حدود 70 درصد برنامه‌هاي اوقات فراغت جوانان از سوي خانواده‌ها تعيين مي‌شود.

هرچند كه شوراي‌عالي جوانان از ششم مرداد 1371 با هدف اهتمام به مسائل جوانان، ايجاد هماهنگي بين بخش‌هاي مرتبط و تلاش براي تعيين سياست‌هاي ناكارآمد وكلي حوزه جوانان تشكيل شد، اما تاكنون نتوانسته چشم‌انداز جامع و روشني براي حل مسائل مربوط به جوانان ترسيم كند. در اين بين سازمان ملي جوانان به‌عنوان مسئول دبيرخانه شوراي‌عالي جوانان نيز باتوجه به منابع اختصاص يافته به دستگاه‌هاي مسئول جوانان نتوانسته سياستگذاري، برنامه ريزي و نظارت دقيقي داشته باشد.

تشويق به ازدواج بدون پشتوانه

افزايش نرخ بيكاري و مشكلات ناشي از تورم 19 درصدي پيامدهاي ناخوشايند اجتماعي همچون گريز جوانان به ويژه پسران از ازدواج و ميل به تجرد را در پي داشته است. از سوي ديگر فراهم كردن زمينه‌هاي حداقلي براي ازدواج همچون ارائه انواع و اقسام وام‌ها كه البته براي دريافت آن بايد از هفت خوان رستم گذشت، سبب شده كه بنيان خانواده متزلزل شده و با در گرفتن بادي فروبريزد كه از خانواده اين دست مي‌توان به كمك هاي صندوق مهر امام رضا(ع) درباره ازدواج و افزايش تسهيلات آن اشاره كرد.

از محل اين صندوق 4 ميليون تومان به‌صورت نقد براي خريد كالا به زوجين پرداخت مي‌ شود و اين ميزان شايد فقط براي آغاز تشكيل خانواده در شهرهاي كوچك جوابگو باشد، بنابراين ايجاد تسهيلات مولد و هميشگي امري ضروري است كه بايد به‌صورت اساسي به آن پرداخت. برگزاري كارگاه هاي آموزشي ازدواج ويژه جوانان و خانواده‌ها، تشكيل كميته ساماندهي ازدواج در برخي شهرستان‌ها، برنامه ريزي و پيگيري اجراي برنامه‌هاي اوقات فراغت جوانان، توليد، پخش و پوشش رسانه اي برنامه هاي مرتبط با جوانان، برخي از عناوين مصوبات و اقدامات ستادهاي استاني ساماندهي امور جوانان است.

از سوي ديگر نبود شفافيت و سرگرداني اعتبارات ساماندهي امور جوانان مهم‌ترين مشكلاتي است كه دستگاه‌ها و سازمان‌هاي مسئول در قبال جوانان با آن سالهاست كه دست به گريبانند. با توجه به جمعيت جوانان كشور و اهميت مسائل آنان، هم اكنون سياستگذاري و برنامه ريزي امور فرابخشي جوانان و تقسيم كار ملي با حضور دستگاه‌ها در ستاد ملي ساماندهي امور جوانان صورت مي گيرد كه چندان نتوانسته موفق باشد.

با اين حال حجت‌الاسلام حاج علي اكبري، رئيس سازمان ملي جوانان اولويت اصلي برنامه اين سازمان را در سال‌جاري ازدواج جوانان مي‌داند و مي‌گويد: در سال‌جاري بايد بتوانيم تصميمات و برنامه‌هايي كه در نظر گرفته شده را به مرحله اجرا دربياوريم.به گفته او سازمان‌ها و دستگاه‌هاي عضو ستاد ساماندهي امور جوانان كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، كميته امداد و نيروي مقاومت بسيح فعال‌ترين آنها هستند بايد ارائه گزارش را جدي‌تري دنبال كنند، ضمن اينكه اين گزارش‌ها بايد سبب شود دستگاه‌ها به همگرايي برسند. برگزاري دوره‌هاي آموزشي پيش از شروع زندگي مشترك در كانون‌هاي بسيج سراسر كشور و ارائه گواهينامه‌ به دختران زير پوشش كميته امداد كه مبنايي براي گرفتن جهيزيه هم هست از فعاليت‌هاي ستاد ساماندهي امور جوانان است.

تحليل روند بيكاري نشان مي‌دهد كه هم اكنون نزديك به 80 درصد جمعيت ايران در سن فعاليت (18 تا ۶۴سالگي) به سر مي‌برند كه اين بيانگر اهميت و لزوم كارآفريني است. اما آنچه اهميت بيشتري دارد، كيفيت و امنيت كار شاغلان است و اينكه آنان با چه درآمدي، كار مي‌كنند و آنچه نامش را كار گذاشته‌ايم شغلي واقعي است يا مشغوليت و كار كاذب. آيا خيل عظيم متقاضيان اشتغال واسطه‌اي در بخش خدمات در جامعه‌اي مصرفي و نه صنعتي و مولد، در فرهنگ كاري خود سرعت و دقت را نيز مي‌آموزند و مي‌توانند ترسيمگر كارآفريني مولد باشند؟

در همين حال و براساس گزارش سازمان ملي جوانان، بالاترين ميزان رضايت جوانان از عملكرد دستگاه‌هاي ذي ربط، تنها 33درصد بوده كه اين وضعيت از نارضايتي نزديك به 70درصد جامعه جوان كشور از دستگاه‌ها و سازمان‌هاي مسئول در امور خود حكايت مي‌كند. همچنين در اين گزارش رسمي درخصوص بررسي وضعيت زندگي جوانان ايراني آمده است كه 50 درصد جوانان از وضعيت مالي خود راضي هستند، در حالي كه 55 درصد آنان از شغل خود ناراضي‌اند. با توجه به خلأ‌ها و نارسايي‌هاي موجود و نيز فرصت‌ها و قابليت‌هاي جوانان مستعد ايراني بايد انتظار داشت كه شوراي‌عالي جوانان و به تبع آن سازمان ملي جوانان به‌عنوان متولي اصلي حوزه جوانان به امر ارزيابي دستگاه‌ها و بهينه كردن نقش دستگاه‌هاي اجرايي كشور دقيق تربپردازد كه اين كار تنها منوط به ارائه برنامه‌هاي منسجم و هماهنگ با ضمانت اجرايي است كه با توجه به شرايط و ظرفيت‌هاي موجود طراحي شده باشد.

بايد پذيرفت كه با توجه به چالش‌هاي موجود در كشور در حوزه جوانان بايد اراده ملي براي كارآمدي دستگاه‌ها و نهادهاي مسئول ايجاد شود كه بخشي از آن بر عهده سازمان‌هاي غيردولتي و در گرو گسترش و توانمند‌سازي‌ تشكل‌هاي مردم نهاد قرار دارد و بخش ديگر بر عهده دستگاه‌هاي دولتي و اجرايي كشور كه تنها به ارائه عدد و آمار اكتفا نكنند و در حوزه سياستگذاري و اجرا واقعي‌تر رفتار كنند.

تاريخ درج: 11 خرداد 1387 ساعت 09:05 تاريخ تاييد: 11 خرداد 1387 ساعت 11:01 تاريخ به روز رساني: 11 خرداد 1387 ساعت 10:57
 شنبه 11 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 417]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن