تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):توبه زيباست، ولى از جوان زيباتر .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816971773




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دبير شوراي اطلاع‌رساني: براي گسترش دين در جهان بايد از ‌ابزار نوين ارتباطي استفاده كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: دبير شوراي اطلاع‌رساني: براي گسترش دين در جهان بايد از ‌ابزار نوين ارتباطي استفاده كنيم
خبرگزاري فارس: دبير شوراي اطلاع‌رساني گفت: بايد با شناخت كامل ابزار نوين ارتباطي در جهت گسترش دين و اسلام ناب محمدي در جهان حركت ‌‌كنيم.


به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، حميد شهرياري دبير شوراي اطلاع‌رساني در همايش «پيام‌رساني ديني و اينترنت» با اشاره به موضوع ارتباطات و نقش اينترنت در عرصه فرهنگ گفت: بايد فضاي جديدي را كه در حال ايجاد و رشد است بشكافيم و معلوم شود كه در كجاي اين فضا قرار داشته و چه مسئوليتي را بر عهده داريم.
وي اظهار داشت: ما با سه انقلاب ارتباطاتي مواجه شده‌ا‌يم كه هر كدام تغييرات و تحولات جديد و عمده‌اي را در جهان ايجاد كرده‌اند.
شهرياري گفت: نخستين انقلاب ارتباطاتي كه با ابداع صنعت حمل و نقل آغاز شده است با روي كار آمدن قطار، ماشين و هواپيما امكان ارتباطات فرهنگي گسترده و دسترسي به فرهنگ‌هاي مجاور را فراهم كرده است.
وي اضافه كرد: قبل از آن به دليل دشوار بودن رفت و آمد انسان‌ها از آداب و رسوم و فرهنگ و سنن اقوام مختلف باخبر نبودند زيرا امكان سفر و ارتباط اقوام مختلف با يكديگر وجود نداشت.
شهرياري گفت: به طوري كه‌ وقتي فردي از شهر يا كشوري به مكاني ديگر سفر مي‌كرد در هنگام بازگشت به شهر خودش همه دور او جمع مي‌شدند و گويي صحنه‌اي از تعزيه و نمايش براي مردم ايجاد مي‌شد تا بتوانند از اوضاع و اتفاقات شهرهاي ديگر باخبر شوند.
وي افزود: قبل از انقلاب ارتباطات، مردم نقاط مختلف آن‌چنان از نوع فرهنگ، آداب و رسوم، روش زندگي يكديگر اطلاع نداشتند اما با انقلاب ارتباطات و اختراع وسايل حمل و نقل امكان ارتباطات فرهنگي ايجاد شد و اقوام مختلف با آداب و رسوم يكديگر آشنا شدند.
شهرياري اظهار داشت: وقتي وسايل حمل و نقل همچون هواپيما و ماشين‌هاي تندرو روي كار آمد مردم به خصوص با فرهنگ‌هايي مثل فرهنگ غرب رو‌به‌رو شدند. اما در اين زمان نيز به دليل هزينه بالا امكان سفر براي همه وجود نداشت و همچنان سفرنامه‌ها براي مردم جذاب بود.
وي تصريح كرد: با گسترده شدن ارتباطات ما در معرض فرهنگ‌هاي ديگر قرار گرفتيم و به اين ترتيب با ابداع صنعت حمل و نقل يك نوع ارتباط فرهنگي بين اقوام مختلف ايجاد شد.
دبير شوراي اطلاع‌رساني كشور با اشاره به انقلاب دوم ارتباطات كه در جهان ايجاد شده است، گفت: اين انقلاب كه همگام با اختراع رسانه‌هاي صوتي و تصويري بوده است منجر به روي كار آمدن راديو، سينما، تلويزيون و ارتباطات فرهنگي براي عموم و همچنين دسترسي محدود به فرهنگ‌هاي دوردست شده است.
وي اضافه كرد: به اين ترتيب مردم توانستند از آداب و رسوم ملت‌ها و كشورهاي ديگر و تأثيرات آن‌ها مطلع شوند كه گاهي نيز اين تأثيرات مثبت نبود.
شهرياري گفت: انقلاب دوم ارتباطات انساني را متحول كرد، به نوعي كه با روي كار آمدن وسايل ارتباطي عمومي به عنوان مثال در ايران فرهنگ دور كرسي جمع شدن و به نوعي ميزگرد و گفت و گوي خانواده‌ها دور هم برچيده شد.
وي اضافه كرد: با روي كار آمدن انقلاب دوم همه نگاه‌ها يك سويه شد و به جاي اين‌كه نگاه‌ها چند سويه باشد همه نگاه‌ها در همه موارد معطوف به يك نقطه شد.
شهرياري ادامه داد: در ابتداي انقلاب دوم ارتباطات، پخش رسانه‌هايي همچون تلويزيون و راديو محدود بود اما در حال حاضر فضاي رسانه‌اي به قدري وسيع شده است كه مجال صحبت را براي فرد ديگري باقي نمي‌گذارد.
وي با اشاره به انقلاب سوم در عرصه ارتباطات كه با ابداع اينترنت و سرور‌ها همراه بوده است، گفت: 17 سال از عمر اين انقلاب مي‌گذرد و اين انقلاب همراه با خود وسايل ارتباطاتي نظير پست الكترونيك، نشر الكترونيك، اتاق‌هاي گفت‌و‌گو، شبكه‌هاي گسترده اينترنت، مكالمه صوتي و تصويري و غيره را به همراه داشته است.
شهرياري تصريح كرد: امروزه مي‌توانيد در دسترس بودن افراد را تجربه كنيد و فاصله مكاني به هيچ وجه مانع ارتباط نمي‌شود، در انقلاب اول و دوم همه خانواده‌ها نگران بودند كه فرزندانشان با چه كساني مراوده مي‌كنند اما با روي كار آمدن انقلاب سوم امروزه همه خانواده‌ها بايد نگران اين باشند كه فرزندانشان در اتاق خود با چه كسي ارتباط برقرار مي‌كنند.
شهرياري ادامه داد: امروزه با روي كار آمدن ابزارهاي نوين ارتباطي بحران در عرصه‌هاي ارتباطي جامعه به وجود آمده و مشكلات بسيار وسيع‌تر و پيچيده‌تر اتفاق مي‌افتد و كنترل آن نيز سخت‌تر است. اينترنت امروزه يكي از ابزارهاي جرم‌خيز است و اين در حالي است كه هنوز پهناي باند اينترنت اين اجازه را نداده است كه فضاي ارتباطات بيشتر شود.
وي گفت: تا اوايل قرن 20 ما در دنياي غرب شاهد يك نوع عفت بوديم و اگر فيلم‌هاي هاليود را كه در 70 سال پيش تهيه شده است نگاه كنيد متوجه وجود عفت در نوع لباس و پوشيدگي هنرپيشگان زن اين فيلم‌ها مي‌شويد. علي‌رغم اين‌كه در آن زمان نيز فضاهايي در غرب وجود داشته كه ايجاد بي عفتي مي‌كرده است اما با روي كار آمدن ابزارهاي نوين ارتباطي اين بي‌عفتي در غرب و سپس در دنياي شرق نيز رسوخ پيدا كرده است.
شهرياري ادامه داد: ما در قبل از دوران قاجار از چگونگي توليد علم در جهان محروم بوديم اما امروزه اگر هزينه پرداخت كنيد مي‌توانيد هر علمي را به راحتي از مؤسسات علمي و فرهنگي بسياري كه حاضرند دانش، علوم و فن‌آوري خود را در اختيار خريداران قرار دهند دريافت كنيد.
وي اضافه كرد: از سال 1950 به بعد توليد دانش بشر هر ساله در جهان بيشتر شده است‌.
شهرياري با اشاره به وسعت تأثيرات فرهنگي انقلاب‌هاي ارتباطي گفت: يكي از اين تأثيرات كمرنگي مرزهاي بين‌المللي و ترسيم جديد جغرافياي جهاني است. در دنياي جديد ابزاري فراهم شده است كه قابليت رد‌يابي افراد وجود دارد و به راحتي مي‌توان اشخاص را در مكان‌هاي مختلف رديابي كرد از جمله اين وسايل موبايل، نصب GPRS بر روي ماشين و غيره است كه به عنوان ابزارهاي كنترلي عمل مي‌كنند.
وي از ديگر تأثيرات انقلاب‌هاي ارتباطي را حركت از تنوع فرهنگي به وحدت فرهنگي عنوان كرد و گفت: امروزه ما در آداب و رسوم، خط و زبان، خبر و رسانه، خوراك و پوشاك، علوم و تحقيقات، نظام و محتواي آموزشي، بازي و سرگرمي و نظام حقوقي به سمت وحدت فرهنگي حركت مي‌كنيم به نوعي كه اين موارد در همه كشورها به سمت يكسان شدن مي‌رود.
دبير شوراي اطلاع‌رساني كشور ادامه داد: آداب و رسوم متفاوتي در اطراف ما وجود دارد و ما در دنيا داراي فرهنگ‌هاي متفاوتي هستيم اما با روي كار آمدن انقلاب ارتباطات، فرهنگ‌هاي متفاوت با هم مواجه مي‌شوند و اين ارتباطات باعث بده بستان‌هاي گوناگون در اين فرهنگ‌ها مي‌شود به نحوي كه همه به اين باور رسيده‌اند كه به دليل انقلاب ارتباطات، فرهنگ‌ها با هم مواجه شده‌اند و نيازمند وحدت فرهنگي در اين زمينه هستند.
وي تصريح كرد: اينترنت نيز يكي از وسايل ارتباطي جديد است كه افراد براي ارتباط برقرار كردن با يكديگر در آن از زبان انگليسي به عنوان زبان دوم كشورهاي جهان به دليل استعماراتي كه انگليس داشته است استفاده مي‌كنند و هر فردي از هر مليتي اگر بخواهد از طريق اينترنت با فردي از مليت ديگر ارتباط برقرار كند بايد از زباني مشترك كه هم‌اكنون انگليسي است، استفاده كند. با اين اوضاع تكثر فرهنگي از بين مي‌رود و به ندرت همه به يك فرهنگ روي مي‌آوريم و به سمت وحدت فرهنگي حركت مي‌كنيم.
شهرياري ادامه داد: اين موضوع نگراني را براي همه كشورهاي جهان به وجود آورده است و تنها ايران نگران اين قضيه نيست و اين مسئله به صورت بحران در جهان در حال روي دادن است. هم‌اكنون شاهديم كه نوع محتواي آموزشي در جهان تغيير كرده است به طوري كه اگر 100 سال پيش در جهان در مورد يك موضوع در مدارس 100 عنوان كتاب وجود داشت هم‌اكنون همه مدارس جهان يك كتاب واحد را در ارتباط با يك موضوع مطالعه مي‌كنند و اين حاكي از آن است كه به سمت جهاني شدن در همه موارد از جمله آداب و رسوم، خط و زبان، خبر و رسانه، خوراك و پوشاك، علوم و تحقيقات، نظام محتواي آموزشي، بازي و سرگرمي و نظام حقوقي حركت مي‌كنيم.
وي اضافه كرد: در حركت مردم جهان از تنوع فرهنگي به سمت وحدت فرهنگي و يكسان شدن همه به يك سمت حركت مي‌كنيم و اينجاست كه تأثيرات رسانه‌ها در فكر و ذهن بشر، بشر را دچار تحول مي‌كند.
شهرياري خاطرنشان كرد: امروزه ما تحت فشار فرهنگي قرار داديم و اگر با نوع پوششي مغاير با پوشش ديگر كشورها در كشور آن‌ها حضور يابيم فشارها باعث ايجاد پوشش جديد در ما خواهد شد.
اين موضوع در همه موارد از جمله آداب و رسوم، خط و زبان، خبر و رسانه و غيره نيز صادق است و ما بايد آمادگي رويارويي و مقاومت از سنت‌هاي خود را در مقابل اين فشارها داشته باشيم.
وي گفت: جهاني شدن و تبديل همه كشورها به دهكده واحد جهاني موجب به وجود آمدن چالش در سه حوزه فرهنگي، اقتصادي و امنيتي شده است. به گونه‌اي كه دنياي اسلام امروزه چالش دنياي غرب است و آن‌ها نمي‌توانند متوجه اسلام و عمق آن شوند و ليبراليسم فردگراي غربي نيز به عنوان چالش دنياي اسلام مطرح است. ما با دنيايي كه سرمايه و آزادي فردي شعار اصلي آن‌ است مواجه شده‌ايم و آن‌ها با دنياي معنويت و روحانيت روبرو هستند.
شهرياري در پايان گفت: ما در دنياي جديد اطلاعات توليد مي‌كنيم و فرهنگ ما بايد در دسترس دنياي اطلاعاتي قرار بگيرد و براي اين امر بايد با شناخت ابزار ارتباطي از آن در جهت گسترش دين و اسلام ناب محمدي استفاده ‌كنيم.
انتهاي پيام/ز
 شنبه 11 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 182]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن