تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 2 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سفره هايتان را با سبزى، زينت دهيد ؛ زيرا سبزى با بسم اللّه الرحمن الرحيم، شيطان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812146496




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با لينوكس زندگي كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:ايتنا: با لينوكس زندگي كنيم


تهيه كردن يك توزيع لينوكس كار زياد مشكلي نيست. ابتدا بهتر است با مشورت يك دوست، از ميان نزديك به هزار و پانصد توزيع لينوكس، يكي را كه مناسب شروع كار است برگزينيد. من به شما توصيه مي‌كنم از اين توزيع‌ها يكي را انتخاب كنيد: اوبونتو (Ubuntu)، كوبونتو (Kubuntu)، فدورا (Fedora)، پارسيكس (Parsix)، اپن زوزه (openSUSE).

با لينوكس زندگي كنيم
سينا سعيدي- حيات‌نو
به معرفي لينوكس پرداختيم. سيستم‌عاملي كه اپن‌سورس يا كدباز است. بدين معني كه هر كسي مي‌تواند به كدها (برنامه‌هاي نوشته شده) اين سيستم‌عامل دسترسي داشته باشد، آنها را مطالعه كند، تغيير بدهد، رفع ايراد كند و حتي با نام خودش و به نام يك توزيع لينوكس جديد منتشر كند.
گفتيم كه توزيع لينوكس نيز به نسخه‌اي از لينوكس گفته مي‌شود كه توسط فرد، گروه يا شركتي ايجاد شده. اين ايجاد شدن مي‌تواند سرهم كردن و جمع‌آوري امكانات از ابتدا (From Scratch) و ايجاد از سطح صفر باشد يا اينكه يك توزيع موجود را تغيير بدهند و توزيع جديدي با امكانات جديد ايجاد كنند. در اين مقاله به‌طور مختصر و براي آشنايي به سه موضوع مي‌پردازيم: تهيه، نصب و كار با لينوكس.

الف) تهيه‌ لينوكس
تهيه كردن يك توزيع لينوكس كار زياد مشكلي نيست.
ابتدا بهتر است با مشورت يك دوست، از ميان نزديك به هزار و پانصد توزيع لينوكس، يكي را كه مناسب شروع كار است برگزينيد. اگر كسي را براي مشورت نداريد، من به شما توصيه مي‌كنم از اين توزيع‌ها يكي را انتخاب كنيد: اوبونتو (Ubuntu)، كوبونتو (Kubuntu)، فدورا (Fedora)، پارسيكس (Parsix)، اپن زوزه (openSUSE). براي تهيه‌ هر يك از اين توزيع‌ها چند روش وجود دارد كه با آنها آشنا مي‌شويم:

۱) اگر به اينترنت پرسرعت دسترسي داريد، به راحتي مي‌توانيد لينوكس موردنظر خود را دانلود كنيد. براي اين كار مي‌توانيد به سايت‌هاي رسمي هر يك از اين لينوكس‌ها مراجعه كنيد و به قسمت دانلود برويد:
ubuntu.com/getubuntu/download
kubuntu.org/download.php
fedoraproject.org/en/get-fedora
parsix.org
software.opensuse.org

يا مي‌توانيد به اين سايت‌ها مراجعه كنيد كه تعداد بسيار زيادي از توزيع‌هاي لينوكس را به رايگان براي دانلود عرضه مي‌كنند. با يك جست‌وجوي كوچك مي‌توانيد لينوكس موردنظرتان را پيدا و دانلود كنيد:
dir.linuxforums.org
madtux.org
iso.linuxquestions.org

۲) مي‌توانيد لينوكس موردنظر خودتان را بخريد.
براي اين كار دو گزينه پيش‌رو داريد: خريد اينترنتي، خريد سنتي از بازار. براي خريد اينترنتي مي‌توانيد به يكي از دو سايت زير مراجعه كنيد:
linux.sito.ir
linuxshop.ir

در اين دو سايت فقط كافيست لينوكس موردنظر خود را انتخاب كنيد و با پرداخت اينترنتي با كارت‌هاي عضو شتاب، چند روز بعد لينوكس خود را درب منزل تحويل بگيريد. شيوه‌هاي ديگري نيز براي پرداخت وجود دارد، مثلا پرداخت به مامور شركت پست در هنگام تحويل گرفتن كالا كه انتخاب اين حالت يا پرداخت اينترنتي به خود شما بستگي دارد.
در حالت ديگر مي‌توانيد به بازار مراجعه كنيد و لينوكس مورد نظر خود را تهيه كنيد. البته اين كار را توصيه نمي‌كنم زيرا اطلاعات در زمينه‌ لينوكس در بين فروشندگان CD در بازار، بسيار اندك است و بيشتر موجب گمراهي‌يتان مي‌شود.

۳) اگر توانايي صبر كردن داريد، مي‌توانيد لينوكس «اوبونتو» يا «كوبونتو» را سفارش بدهيد تا برايتان به رايگان ارسال شود!
باور نمي‌كنيد؟ كافيست امتحان كنيد. به يكي از اين دو سايت مراجعه كنيد، يك حساب كاربري ايجاد كنيد، آدرس منزل‌تان را به شكل آدرس‌هاي لاتين (از انتها به ابتدا با شكل: پلاك – كوچه – خيابان، كاملا برعكس آدرس دادن به شكل فارسي) وارد كنيد، ۴ تا ۶ هفته منتظر بمانيد تا اوبونتو و كوبونتوهايي كه سفارش داده‌ايد به وسيله پست به درب منزلتان بيايد! به ياد داشته باشيد نه در مرحله‌ سفارش و نه در مرحله‌ دريافت هيچ هزينه‌اي را نبايد بپردازيد! امتحان كنيد، رايگان است!

ب) نصب لينوكس
به راحتي مي‌توانيد لينوكس را در كنار ويندوز نصب كنيد و به اطلاعات با ارزشتان هيچ آسيبي نزنيد.
نصب لينوكس بسيار ساده است. شايد بسيار شبيه به نصب يك نرم‌افزار در ويندوز. فقط يك قسمت از نصب لينوكس نياز به آموزش دارد و آن ‌هم قسمت ايجاد پارتيشن‌هاي موردنياز است. لينوكس قابليت خواندن و نوشتن بر روي پارتيشن‌هاي اختصاصي ويندوز (NTFS - FAT) را دارد، اما نمي‌توانيد لينوكس را بر روي يكي از اين پارتيشن‌ها نصب كنيد. شما بايد پارتيشن‌هاي مخصوص لينوكس را ايجاد كنيد.
مطمئن باشيد كه اطلاعاتتان هيچ آسيبي نخواهند ديد. نصب توزيع‌هاي مختلف لينوكس تقريبا مشابه است. در حالت كلي، نصب يك توزيع لينوكس، عموما شامل اين مراحل است (كه مسلما در توزيع‌هاي مختلف اين مراحل فرق مي‌كنند)
انتخاب زبان – انتخاب نوع نصب يا انتخاب نرم‌افزارهاي موردنظرتان در هنگام نصب – ايجاد پارتيشن‌هاي موردنياز – مشخص كردن نوع استفاده از هر پارتيشن – ايجاد حساب كاربري
۱) انتخاب زبان: اكثر لينوكس‌ها قابليت انتخاب تمامي زبان‌هاي موجود را براي مراحل نصب دارند. مي‌توانيد راهنمايي‌هاي هنگام نصب را در اكثر لينوكس‌ها به زبان فارسي نيز داشته باشيد.

۲) انتخاب نوع نصب: برخي لينوكس‌ها براي نوع نصب از شما سوال مي‌كنند كه مثلا مي‌خواهيد يك كامپيوتر روميزي داشته باشيد يا يك سرور يا يك ايستگاه كاري. برخي ديگر نيز، براي نرم‌افزارهاي مورد علاقه‌تان از شما در هنگام نصب سئوال مي‌كنند. اين كار اين امكان را مي‌دهد كه يك لينوكس دلخواه با نرم‌افزارهاي موردنظرتان داشته باشيد. برخي از لينوكس‌ها هر دو مرحله را دارند و برخي هيچ‌كدام را ندارند و يك سري نرم‌افزارهاي مشخص همواره نصب مي‌شوند. در هر صورت اگر درباره‌ نرم‌افزارهاي لينوكس اطلاعي نداريد، هميشه بهتر است كه حالت پيش‌فرض را انتخاب كنيد و چيزي را تغيير ندهيد.

۳) ايجاد پارتيشن‌هاي مورد نياز: براي نصب يك لينوكس به دو پارتيشن نياز داريد. يكي محل نصب است و ديگري با نوع swap استفاده‌اي شبيه به RAM كامپيوتر دارد. حداقل اندازه‌ پارتيشن اصلي كه محل نصب است با توجه به توزيع لينوكس‌تان متفاوت خواهد بود. اما فضايي بين ۲ تا ۷ گيگابايت مي‌تواند بهترين حالت باشد. بهتر است آن ‌را از نوع EXT3 ايجاد كنيد. اندازه‌ پارتيشن swap را عموما دو برابر اندازه‌ RAM انتخاب مي‌كنند. اما اگر RAM تان ۱ گيگابايت يا بيشتر است، swap را به همان اندازه‌ RAM ايجاد كنيد.
براي كسي كه اولين تجربه‌ نصب لينوكس در كنار ويندوز را مي‌گذراند، توصيه مي‌شود كه پارتيشن‌بندي را به هنگام نصب لينوكس موكول نكند و اين كار را قبل از نصب انجام دهد. براي اين كار مي‌توانيد با نصب نرم‌افزارPartition Magic در ويندوز، يك قسمت خالي از يكي از پارتيشن‌هاي ويندوزتان را انتخاب كنيد؛ پارتيشن اصلي را Resize كنيد؛ قسمت خالي را جدا كنيد و در انتها پارتيشن‌هاي موردنظر را ايجاد كنيد: يك پارتيشن با اندازه‌ كافي براي نصب (ازنوع ext3) و يك پارتيشن از نوع swap. همين است!

۴) براي مشخص كردن پارتيشن محل نصب: بايد Mount Point اش را به / تغيير دهيد (مميز). Mount Point يا نقطه‌ اتصال مكاني براي دسترسي به پارتيشن‌هاي هارد براي هر پارتيشن است. Mount Point ها در لينوكس‌هاي جديد به‌طور خودكار تنظيم مي‌شوند. شما فقط بايد براي مشخص كردن پارتيشن محل نصب، Mount Point ش را به مميز تغيير بدهيد. اين مرحله در هنگام نصب با كمي دقت كاملا مشخص است. بقيه‌ پارتيشن‌ها معمولا در لينوكس‌هاي جديد با نام‌هاي خاص و Mount Point هاي خاص مشخص مي‌شوند كه توضيح نام‌ها در حوصله‌ بحث نيست.

۵) ايجاد حساب كاربري: منظور همان درست كردن يك User و انتخاب يك Password است. در برخي از لينوكس‌هاي محبوب اين امكان گذاشته شده كه لينوكس به‌طور خودكار با تشخيص ويندوز، كاربران، اطلاعات Desktop و My Document و برخي چيزهاي ديگر ويندوزتان را به لينوكس كپي مي‌كند. با اين كار به اطلاعات پر استفاده‌يتان كه در دسكتاپ ويندوز قرار گرفته است، به راحتي دسترسي داريد. دقت كنيد كه هر لينوكس علاوه بر كاربرهايي كه شما ايجاد مي‌كنيد، يك كاربر ريشه (root) نيز دارد. كاربر ريشه اجازه‌ دسترسي به هر چيزي و تغيير همه‌ قسمت‌ها را دارد. اما يك كاربر معمولي فقط اجازه‌ دسترسي و كارهاي عادي با سيستم را دارد. اگر مي‌خواهيد تنظيمي را تغيير بدهيد كه نياز به اجازه‌ كاربر ريشه دارد، از شما براي Password كاربر ريشه سوال مي‌شود. اگر كلمه‌ عبور را به درستي وارد كنيد، چند لحظه به‌طور موقت با اجازه‌هاي كاربر ريشه مي‌توانيد به سيستم دسترسي داشته باشيد. اين كار صرفا براي امينت بيشتر و حفاظت از اطلاعات و امكانات سيستم است.

ج) كار با لينوكس
كار با لينوكس مسلما بايد با ويندوز فرق داشته باشد! چون اين دو، دو سيستم‌عامل جداگانه با امكانات و توانايي‌هاي جدا هستند. اما نگران نباشيد. به راحتي مي‌توانيد با كمي كار كردن با لينوكس با تمام قسمت‌هاي آن آشنا شويد. به ياد روزي بيافتيد كه براي اولين بار پشت كامپيوتر نشستيد و با ويندوز هيچ آشنايي نداشتيد. اما كار با آن را ياد گرفتيد. اكنون وقت آن رسيده كه با ويروس، تروجان، نرم‌افزار جاسوس، از دست دادن اطلاعات، سطح پايين امنيت، هنگ‌كردن‌هاي متوالي و ... خداحافظي كنيد. اكنون وقت آن رسيده كه از كامپيوتر خود لذت ببريد. با لينوكس كار كنيد. مطمئنا در ابتدا برايتان سخت است. اما اگر به آن عادت كنيد، استفاده‌ مجدد از ويندوز برايتان سخت مي شود! براي يادگيري و رفع مشكلات و پرسيدن سوال‌هايتان مي‌توانيد به اينترنت مراجعه كنيد.

خوشبختانه سايت‌هاي زيادي به زبان فارسي براي اين منظور وجود دارد. براي آشنايي كلي با لينوكس و رفع مشكلات و پرسيدن سئوالات و پيدا كردن مقالات در سطحي قابل قبول مي‌توانيد به سايت technotux.com مراجعه كنيد. براي رفع مشكلات و هرگونه ايرادي، گرفتن راهنمايي و آشنايي با لينوكس اوبونتو، مي‌توانيد به سايت ubuntu.ir مراجعه كنيد. اين سايت نماينده‌ رسمي فارسي و ايراني لينوكس اوبونتو است. مي‌توانيد از كتاب PDF لينوكس پارسيكس نيز استفاده كنيد. اين كتاب براي تازه‌كاران بسيار توصيه مي‌شود. از آنجا كه توزيع لينوكس پارسيكس يك توزيع ايراني است، اين كتاب كاملا فارسي‌ است. بعيد است كه با مراجعه به اين سايت‌ها به جواب‌هاي خود نرسيد. در هر صورت اگر جواب مشكلاتان را پيدا نكرديد، منابع انگليسي در اينترنت به‌وفور يافت مي‌شود. سايت‌هاي خود شركت‌هاي سازنده‌ لينوكس‌ها نيز مي‌تواند راهنماي بسيار بسيار خوبي برايتان باشد.
لينوكسي باشيد!
 شنبه 11 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايتنا]
[مشاهده در: www.itna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 466]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن