تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سزاوار است كه عاقل ، از مستى ثروت، قدرت ، دانش ، ستايش و مستى جوانى بپرهيزد، چرا ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797904985




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جامعه - كودك‌آزاري و كنوانسيون حقوق كودك


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: جامعه - كودك‌آزاري و كنوانسيون حقوق كودك
جامعه - كودك‌آزاري و كنوانسيون حقوق كودك

سهيلا آژيراك: كودكان از آسيب‌پذيرترين اقشار جامعه هستند و كودك‌آزاري از فجيع‌ترين آسيب‌هاي اجتماعي در سطح جهان است، به‌رغم تلاش‌هاي گوناگون بين‌المللي در جهت حمايت از حقوق كودكان، همچنان شاهد رفتارهاي نامقعول و غيرمنطقي با آنها هستيم. طبق كنوانسيون حقوق كودك، كودك كسي است كه هنوز سن 18 سالگي را تمام نكرده است. در اين قانون افراد زير شش سال را خردسال، شش تا 12 سال را كودك و 12 تا 18 سال را نوجوان مي‌نامند.خردسالان بيشتر مورد آزار قرار مي‌گيرند و آسيب‌پذيرترند به دليل آنكه قادر به دفاع از خود نيستند و زبان گويايي براي بيان دردهايشان ندارند. قربانيان بعدي كودك‌آزاري كودكان شش تا 12 سال و در نهايت نوجوانان هستند. نوع آزارها با توجه به سن و جنسيت افراد متفاوت است به‌طوري كه كودكان بيشتر مورد بدرفتاري جسمي قرار مي‌گيرند و نوجوانان در معرض سوءاستفاده جنسي هستند. اغلب دختران مورد سوءاستفاده جنسي و عاطفي قرار مي‌گيرند و پسران در معرض استثمار اقتصادي و آزارهاي جسمي قرار دارند. با اين حال بررسي پديده كودك‌آزاري به طرزي علمي و دقيق دشوار است، زيرا به علت خصوصي و خانوادگي بودن مسئله، نمي‌توان آمار صحيحي در مورد آن ارائه داد.

تعريف كودك‌آزاري
درباره كودك‌آزاري تعاريف متعددي ارائه شده است. كودك‌آزاري رفتاري است كه در دامنه سني زير 18 سال از سوي بزرگسال بر كودكان اعمال شده و به سلامت جسمي، رواني و عاطفي كودكان آسيب برساند و اين اصل با تعريف پيمان جهاني حقوق كودك همخواني دارد، در حالي‌كه عامه مردم تنها تنبيه بدني و جسمي را مصداق بدرفتاري با كودك مي‌دانند.
انواع كودك‌آزاري
1-‌ كودك‌آزاري جسمي: رفتارهايي كه به جسم كودك آسيب مي‌رساند، مانند: كتك زدن، سوزاندن، گاز گرفتن، لگدزدن، شكستن و...
2-‌ كودك‌آزاري عاطفي: تحقير و توهين، تبعيض، رفتار خشونت‌آميز، انتظارات نامناسب از كودك و محروميت‌هاي عاطفي كودك‌آزاري عاطفي تلقي مي‌شوند. بدرفتاري عاطفي توسط والدين يا اجتماع انجام مي‌گيرد، معمولا با بدرفتاري جسمي و كلامي همراه است و تاثيرهاي زيانباري در كاركردهاي روان‌شناختي، رفتار و رشد كودك دارد. اين كودك‌آزاري پنهان باعث مي‌شود كودكان آزارديده به افرادي مضطرب، پرخاشگر، عصباني، افسرده و انزواطلب تبديل شده و تمايلي براي مشاركت در كارهاي گروهي نداشته و از اعتمادبه‌نفس پاييني برخوردار باشند و به انجام رفتارهاي بزهكارانه تمايل نشان دهند.
3- كودك آزاري جنسي: هرگونه تماس بين فرد بزرگسال و كودك براي تحريك جنسي و ارضاي تمايلات جنسي خويش قبل از رسيدن كودك به سن قانوني شامل كودك‌آزاري جنسي مي‌شود. سوءاستفاده جنسي از كودكان توهين‌آميزترين نوع بدرفتاري است زيرا علاوه بر وارد آمدن صدمات جسمي به كودك باعث مي‌شود چنين كودكاني در آينده از نظر ايجاد روابط اجتماعي سالم با دشواري‌هايي مواجه شوند.
«گزارش ملي مركز كودك‌آزاري و بي‌توجهي آمريكا در سال 1981 حاكي است، آزارهاي جنسي در سنين پايين داراي فراواني كمتري است، اما آخرين گزارش‌هاي مربوط به كودك‌آزاري جنسي، نشان مي‌دهد كه بيش از نيمي از قربانيان كودك‌آزاري جنسي را كودكان كمتر از 12 سال تشكيل مي‌دهد.»
علل كودك‌آزاري
1- كودكاني كه ممكن است بيشتر مورد آزار قرار گيرند عبارتنداز: بچه‌هاي بيش‌فعال، كودكان سازش‌ناپذير، وابسته و تحريك‌پذير، كودكاني كه داراي عقب‌ماندگي ذهني يا معلوليت جسمي‌اند، كودكاني كه داراي ظاهر فيزيكي نامطلوبند، فرزندخوانده‌ها، كودكان ناخواسته يا نامشروع و كودكاني كه در خانواده‌هاي پرجمعيت متولد مي‌شوند.
2- مشكلات خانوادگي، جدايي والدين، ازدواج مجدد يا چندهمسري، اختلالات رواني والدين، افسردگي پس از زايمان، انحطاط اخلاقي والدين و اعتياد به موادمخدر و الكل، رفتارهاي تبعيض‌آميز ميان يكي از فرزندان يا فرزند دختر و پسر، انتظارات غيرواقعي و تصور اشتباه از توانايي‌هاي كودك و...
ناآگاهي و فقدان مهارت‌هاي كافي والدين، تا حدي كه به جاي درمان با تنبيه سعي در حل رفتارهايي مانند شب‌ادراري و مشكلات يادگيري دارند.
3 – مشكلات اقتصادي، بيكاري، تورم و فقر يكي از عوامل اصلي ايجاد پديده كودك‌آزاري مي‌باشد. در اين نوع كودك‌آزاري به دليل فقر اقتصادي خانواده‌ها فرزندانشان را به‌جاي رفتن به مدرسه براي تامين نيازهاي اوليه زندگي در محيط‌هاي غيرفرهنگي به صورت كارگران ارزان‌قيمت به كار مي‌گمارند كه از توان آنها خارج است؛ يا صبح تا غروب در پايانه‌ها، خيابان‌هاي اصلي و فرعي ترازو به دست به اصرار بخواهند مردم را وزن كنند، يا براي فروش شاخه‌گلي، بسته آدامسي و... در ميان انبوه ماشين‌ها و آدم‌ها سرگردان بمانند.
كودك‌آزاري پديده‌اي است كه در همه طبقات و گروه‌هاي اجتماعي وجود دارد ولي از نظر اقتصادي – اجتماعي در طبقه متوسط به پايين بيشتر ديده مي‌شود. البته خانواده‌هاي كم‌درآمد ذاتا بدرفتار نيستند، بلكه شرايطي را در زندگي تجربه مي‌كنند كه خودبه‌خود آثار و پيامدهاي آن متوجه كودكان اين خانواده‌ها مي‌شود.
 شنبه 11 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 218]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن