تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر با اين شمشيرم بر بينى مؤمن بزنم كه مرا دشمن بدارد با من دشمنى نمى كند و اگر هم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813059270




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سرانه مطالعه در كشور مناقشه فرهنگي يا سياسي؟


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: سرانه مطالعه در كشور مناقشه فرهنگي يا سياسي؟


كتابخواني- گروه ادب و هنر:
سرانه مطالعه در كشور كه از چندي پيش محل اختلاف مسئولان فرهنگي شده بود، همچنان مورد مناقشه است و هنوز طبق هيچ آمار رسمي معلوم نيست هر ايراني در شبانه روز، چقدر زمان براي مطالعه صرف مي‌كند.

اگرچه مدير دفتر مطالعات و برنامه‌ريزي فرهنگي وزارت ارشاد گفته كه طرح آمارگيري سرانه مطالعه وارد مرحله عملياتي شده و به‌زودي در پويش ميداني وسيعي در سراسر كشور اجرا مي‌شود ولي اين موضوع تبديل به بحثي نيمه سياسي شده كه مسئولان وزارت ارشاد به‌خصوص معاونت فرهنگي كه شعار گسترش فرهنگ كتابخواني را از ابتدا در دستور كار خود قرار داده بودند، براي متهم نشدن به كم كاري، آمار فعلي را مغشوش مي‌دانند و معتقدند مردم بيش از آنكه تصور مي‌شود، كتاب مي‌خوانند.

پس از آنكه علي‌اكبر اشعري، رئيس كتابخانه ملي سرانه مطالعه در ايران را حدود 2 دقيقه خواند، محمدحسين صفارهرندي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي آمارهاي مربوط به سرانه مطالعه و اظهارنظرها در اين مورد را مغشوش و مشوش دانست و بلافاصله در نشست خبري نمايشگاه كتاب گفت: بياييد با اعتراف به اينكه قضاوت‌هاي پيشين و ارزيابي‌هاي سرانگشتي سابق، مبنايي نداشته اين باب را ببنديم و اين دفتر نادرست را ديگر نگشاييم. اما اين دفتر همچنان گشوده مانده و خود ارشاد حالا به‌دنبال آن است تا سرانه مطالعه در كشور را با رقمي معنادار و طبق آمار اعلام كند.

تحقير ملت ايران

محسن پرويز، معاون فرهنگي وزير ارشاد هم كه ديروز براي افتتاح سومين نمايشگاه كتاب خراسان شمالي به بجنورد رفته بود با اشاره به طرح پژوهشي ارشاد براي تعيين سرانه مطالعه، آمار موجود در مورد سرانه مطالعه در كشور را بي‌پايه و اساس قلمداد كرد و اظهار داشت: آنچه در مورد سرانه مطالعه در كشور بيان مي‌شود بيشتر حدس و تخمين بوده و از پايه و اساس پژوهشي برخوردار نيست.

در اين آمارها سرانه مطالعه در كشور را 2 دقيقه و برخي از كشورهاي اروپايي و غربي را 7 ساعت در روز اعلام مي‌كنند كه نشان مي‌دهد اين آمارها پايه و اساس ندارد، زيرا مطالعه 7 ساعتي در روز غيرقابل باور و در كنار آن نيز مطالعه 2 دقيقه‌اي نيز در ايران غيرقابل استناد است. او حتي پا را فراتر نهاد و بيان آمار تخميني و بي‌پايه و اساس در مورد ميزان مطالعه در كشور را نوعي تحقير ملت ايران خواندكه داراي پشتوانه و سابقه فرهنگي طولاني در امر كتاب و كتابخانه است. پرويز براي اثبات حرف خود اكنون را رها كرد و ذهن‌ها را به زمان‌هاي خيلي دورتر برد وگفت: كشور ما در زمان‌هايي كه برخي كشورهاي مدعي امر مطالعه هنوز در پهنه جغرافيايي جهان وجود نداشتند، داراي مجهزترين كتابخانه با حداقل 100 هزار نسخه كتاب بود.

اما همان طور كه خود معاون فرهنگي وزير ارشاد مي‌داند، اين گذشته‌هاي خيلي دور، كمكي به وضعيت فعلي نمي‌كند و اگرچه از حالا و پيش از طرح آمارگيري نمي‌توان اظهار نظري قاطع كرد اما شمارگان 1500 تايي كتاب‌هاي چاپ شده فعلي نشان مي‌دهد كه سرانه مطالعه كتاب چندان بالا نيست. محمود سالاري، مدير دفتر مطالعات و برنامه‌ريزي فرهنگي وزارت ارشاد به فارس گفت: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با تعدادي از استادان دانشگاه براي احصاي سرانه مطالعه مذاكراتي انجام داده است ولي در اين طرح تنها سرانه مطالعه احصا نمي‌شود و رويكردهاي مطالعه ايراني‌ها نيز ارزيابي مي‌شود. همچنين قرار است باسوادان سنين پائين از سوم ابتدايي كه خواندن و نوشتن مي‌دانند نيز در اين سرانه احصا شوند.

كاهش بودجه فرهنگي

باوجود آنكه وزير ارشاد چندي پيش از افزايش بودجه فرهنگي خبر داد و امسال را سال رفع مظلوميت از فرهنگ خواند، معاون امور فرهنگي وزير ارشاد گفت: بودجه فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در سال 86 نسبت به سال 85 حدود 38 درصد كمتر ابلاغ شده است.به گزارش مهر، محسن پرويز، در بجنورد افزود: كاهش اين ميزان بودجه فرهنگي باعث بروز مشكلات زيادي از جمله عدم‌اجراي برخي از برنامه‌هاي فرهنگي شده است. وي ابراز اميدواري كرد بودجه فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در سال‌جاري از افزايش خوبي برخوردار شود.

جشنواره مطالعه مفيد

در همين حال نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور، فراخوان نخستين جشنواره مطالعه مفيد را اعلام كرد. براساس اين فراخوان تحقيقات انجام شده با موضوع مطالعه مفيد، كتابخواني و توسعه كتابخانه‌ها ظرفيت‌هاي كتابخانه‌هاي ايران اعم از نظري و كاربردي، محورهاي اصلي جشنواره مطالعه مفيد است. آثاري در اين جشنواره پذيرفته مي‌شوند كه از شاخص‌ها و استانداردهاي پژوهشي (به ويژه نوآوري) برخوردار باشند. آثار ارسالي مي‌تواند در قالب كتاب، تحقيق منتشر شده يا منتشر نشده و پايان نامه (كارشناسي ارشد و دكتري) ارائه گردد. آثار پژوهشي كه از آنها مقاله يا مقالاتي در نشريات علمي و تخصصي منتشر شده باشد داراي امتياز خواهد بود.

اين جشنواره داراي 5 گروه علمي به شرح زير است؛ هر گروه داراي 5 تا 7 نفر عضو به‌عنوان كميته علمي گروه است كه از ميان استادان برجسته و صاحب‌نظر در هر حوزه انتخاب شده‌اند و وظيفه داوري و معرفي آثار و افراد برگزيده گروه را به‌عهده دارند: مطالعه مفيد، توسعه كتابخانه‌هاي عمومي، كتابخانه‌هاي رقمي (ديجيتال)، فناوري، اطلاع رساني و كتابداري و مشاركت و عزم نهادهاي دولتي و غيردولتي در توسعة كتابخانه ها. درصورتي كه آثار ارسالي حد نصاب امتياز لازم را كسب كنند از هر گروه 4 اثر برگزيده خواهند شد. مهلت ارسال آثار به اين جشنواره پايان شهريور 1387 اعلام شده است.

تاريخ درج: 8 خرداد 1387 ساعت 14:03 تاريخ تاييد: 10 خرداد 1387 ساعت 17:50 تاريخ به روز رساني: 8 خرداد 1387 ساعت 16:15
 جمعه 10 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 259]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن