واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: نوآوري گذار از گذشته است، نه نفي گذشته/ توسعه نوآوري منوط به توسعه فرهنگ انقاد پذيري است
ضرغامي مدير نوآور را مديري دانست كه ايدههاي نو داشته باشد و از ايدههاي نوي ديگران هم استقبال كرده و از همه مهمتر بتواند فضايي ايده پرور و ايده آفرين در محيط مديريت خود ايجاد كند و تصريح كرد: رسانه با ايجاد ارتباط مداوم با نخبهها در جامعه ميتواند فضاي نوآوري را ايجاد كند. متاسفانه بعضي از مديران جداي از همه توانمنديهايشان شعاع ارتباط با نخبههايشان كوتاه است.
به گزارش باشگاه جواني برنا، عزت الله ضرغامي در هشتمين نشست مديران رسانه ملي با موضوع "نوآوري در رسانه ملي" با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در سال 1383 كه رسانه ملي را داراي استعداد خوبي براي ابتكار و نوآوري دانسته بودند به بيان نكاتي درباره خصوصيات يك مدير نوآور در رسانه پرداخت.
وي نوآوري را به معناي ارائه يك ايده، روش، محصول يا طراحي ساز و كاري نو دانست كه عمل به آن نتايج مطلوبتري از وضعيت فعلي را به دنبال داشته باشد. ضرغامي همچنين اختراع را به معناي ظهور يك ايده جديد دانست درحالي كه نوآوري به اجرا درآوردن اين فرايند در بستر سازماني است.
وي با ذكر نكات بالا افزود: خلاقيت وجود ذهني امر نويي است كه در مسئله نوآوري وجود عيني پيدا ميكند و در بستر سازماني اجرا ميشود. ضرغامي مدير نوآور را مديري دانست كه ايدههاي نو داشته باشد و از ايدههاي نوي ديگران هم استقبال كرده و از همه مهمتر بتواند فضايي ايده پرور و ايده آفرين در محيط مديريت خود ايجاد كند.
رئيس سازمان صدا و سيما با اشاره بر لزوم ريسكپذيري، شكيبايي، فرانگري و انعطافپذير بودن مديرنوآور و تعهد او به ارتقاي سازمان خود ادامه داد: مدير مبتكر درك درستي راجعبه كار نو داشته و اراده و شجاعت لازم را براي اجراي آن دارد و ريسكپذير بوده توان بسيج سازمان براي اجرايي كردن آن دارد.
وي تاكيد كرد: مدير در مرحله اول بايد فضاي نوآوري را ايجاد كند و اين با مشاركت پذير بودن مدير مهيا ميشود. مديرهاي منزوي و بدون ارتباط با اطرافيان و امكاناتي كه در اختيارشان است، نميتوانند نوآوري كنند.
به گزارش برنا، ضرغامي در ادامه اين نشست به ذكر چند مسئله در موضوع نوآوري پرداخت و تاكيد كرد: نوآوري گذار از گذشته است، نه نفي گذشته. به عبارت ديگر تخريب راههاي پيشين و از صفر شروع كردن را نميتوان نوآوري ناميد بلكه با استفاده از روشهاي گذشته، روشهاي سنتي را اصلاح كردن نوآوري است.
وي تصريح كرد: براي نوآوري نياز به چشم انداز و ايده داريم اما بايد بدانيم ايدهاي قابليت تحقق دارد كه نسبتي با واقيعت داشته و مبرا از گرفتاري در بند فهم مطلق انتزاعي باشد.
ضرغامي نوآوري را يك فرايند دانست نه يك پروژه و تاكيد كرد: نوآوري به تاريخي فكر كردن، تسلسلي انديشيدن و تركيبي انديشيدن نياز دارد چون نوآوري در بستر سازماني و تركيب روشها و ايدههاي نو است و نميتواند به صورت منفرد از ديگر شرايطي كه وجود دارد كار كند.
سازمانها يا بايد خلاقيت و نوآوري كنند يا بميرند
رئيس سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي با اشاره به اينكه نوآوري انگيزه ميخواهد نقش نخبهها را در عرصههاي مختلف در نوآوري و شكوفايي براي سازمان مهم عنوان كرد و افزود: يكي از نكات ايجاد امنيت شغلي براي نخبگان است. اگر بپذيريم كه ايدههاي نو را نخبگان ميدهند دانستن مهارت را به ارادت ارجح بدانيم به ايدههاي آنان اهميت مي دهيم. به هر حال شايسته سالاري در همه ابعاد مي تواند ايجاد انگيزه و تحرك كند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود توسعه نوآوري را نيازمند التزام و توسعه فرهنگ انقاد پذيري دانست و تاكيد كرد: اگر مدير متوجه وضع موجود نشود عزمي براي رسيدن به وضعيت مطلوب بوجود نميآيد. بايد تفكر نقادانه شكل گيرد و افراد ترسي از مدير بالاتر نداشته و بتوانند با آزادي كامل وضع موجود را به طور مستمر نقد كنند.
وي نوآوري را "فرايندي جمعي دانست و نه فرايندي فردي" و با اشاره به وجود انواع مختلف تفكر دسته جمعي، كه ميتواند بر حسب نياز مدير انتخاب شود، سيستم معروف و موثر طوفان مغزي را نام برد و توضيح داد: روش اين سيستم به اين شكل است كه همه مديرها، حتي بدون اطلاع قبلي از موضوع، در مكاني جمع شده هر كس هر ايده اي كه راجع به موضوع اعلام شده به ذهنش ميرسد اعلام ميكند. مداومت در اين كار به پرورش ايدههاي خوب و خلق ايدههاي تازه منجر ميشود.
ضرغامي يكي ديگر از روشهاي ايدهيابي را ارتباط مستمر رسانه با مخاطبان نخبه خود دانست و گفت: رسانه با ايجاد ارتباط مداوم با نخبهها در جامعه ميتواند فضاي نوآوري را ايجاد كنند. اين كار با طرح موضوعات مختلف امكان پذير است و ميتواند فضاي نوآوري را تقويت كند.
به گزارش برنا، وي در ادامه لزوم جهاني شدن ايدهها را داشتن دو شاخصه بقا يعني تلاش براي حفظ ارزشهاي ملي و انطباق يعني مطابقت با سير حركت توسعه جهاني دانست و تصريح كرد: سازمانها يا بايد خلاقيت و نوآوري كنند يا بميرند. براي تحقق نوآوري نيازمند تبديل فرهنگ علمي به ملي هستيم. توليد علمي نه صرفا يك محصول لوكس بلكه عنصري حياتي در پيشرفت كشور تلقي ميشود. بايد بدانيم كه تغيير يكي از موارد لازم زندگي جديد است. در رقابتهاي جهاني اگر ايده نو فراموش شود رقيب آنها را جا ميگذارد.
وي در ادامه با تاكيد مجدد بر نخبه پروري در سازمان ادامه داد: نوآوري نيازمند تحرك اجتماعي و ورود نخبگان بيشتر به اجتماع است. مدير بايد نخبگان را بيشتر دورخود جمع كرده و دايره را وسيعتر كند. وي در همين زمينه تصريح كرد: متاسفانه بعضي از مديران جداي از همه توانمنديهايشان شعاع ارتباط با نخبههايشان كوتاه است.
وي نوآوري را نشانه تحرك اجتماعي در سطح جامعه و تحرك را نشانه اميد شهروندان به زندگي و پارامترهاي توسعه انساني در جامعه دانست.
نوآوري بايد منجر به ارتقاء سازمان شود
بنابراين گزارش، رئيس سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي در همايش نوآوري در رسانه ملي در هشتمين نشست مديران رسانه با اشاره به اصل همپاياني به عنوان اصلي ساده اما مهم گفت: همپاياني يك مسئله ساده را يادآوري ميكند؛ براي رسيدن به هدف فقط يك مبدا و مسير نداريم. ميتوان مبدا و مسيرهاي مختلفي داشته و در نهايت به يك پايان برسيم. خيلي از مديران فكر ميكنند در زندگي مديريتي اگر ميخواهند محصولي را توليد كنند يا فيلم و برنامه راديويي بسازند بايد به اطراف و ساير كارهاي مشابه نگاه كرده و ببينند ديگري از كجا شروع و به كجا ختم كرده است.
وي با اشاره به لزوم ادامه دار بودن نوآوريها گفت: بحث ديگر زنجيره نوآوري است و ايجاد فضايي كه كسي كه كار نوآوري ميكند رشد كند. فرد نوآور تا به تثبيت برسد رشد كندي خواهد داشت اما زماني كه تثبيت شد رشد سريعي داشته و تقويت مي شود. بعد هم به مرحله توقف رسيده و به عنوان يك روش غير كارآمد نزول پيدا مي كند. وي در همين زمينه ادامه داد: سازمانها و مديريت نوآور در چرخه نوآوري بايد همزمان با اجراي ايده، محصول يا روش نو زمينه را براي ايده هاي نوي بعدي فراهم كنند.
ضرغامي شناخت نياز را مهم ترين مرحله نوآوري دانست و ادامه داد: خيلي ها معتقدند نوآوري نوعي اقدام و برنامه ريزي براي حل مسئله در سازمان است. بنابر اين در ابتدا سازمان بايد مسئله يابي درست كنند.
وي تصريح كرد: جذب مخاطب يكي از مسائل مهم سازمان است. اما خيلي ها اصلا نمي دادنند قرار است چه چيزي را حل كنند و دنبال چيزي مي روند كه مسئله سازمان نيست. ما بايد مسئله را تعيين و اهميتش را مشخص كنيم.
رئيس سازمان صدا و سيما روش مستقيم و غير مستقيم را راه شناخت مسئله دانست و توضيح داد: در رويه مستقيم بايد از تجربيات موفق گذشته استفاده كرد چرا كه رقيب منتظر كوتاهي ماست؛ بايد توجه كرد پيشي گرفتن از رقبا امري مهم است.
وي رويه غير مستقيم را نيز اينگونه توضيح داد: در رويه غير مستقيم مديران از طريق كاركنان، مافوقها و از مشتري (مخاطب در رسانه)و كاركنان كسب اطلاع كرده كه در كدام نقطه مشكل وجود دارد.
وي با تاكيد بر اينكه هر نوآوري بايد منجر به ارتقاء سازمان، كاهش هزينه و افزايش بهره وري، بهبود فرايند كار، حذف مراحل اضافي و استفاده از روشهاي جديد و كار در در چارچوب اهداف باشد ادامه داد: زمينه هاي نوآوري در ساختار سازماني است. بعضي ها تصور درستي از چارت سازماني نداشته و فكر مي كنند مهم ترين مسئله براي حل مشكلشان در فضاي سازماني و سلسله مراتب اين است كه بيايند و يك رده را بالا بياورند. وي ادامه داد: معناي ساماندهي اين نيست كه ساختار سازماني تعقيب، طراحي و اجرا شود. ساماندهي يعني تقسيم كار ايجاد هماهنگي در جهت اهداف سازماني است. به دنبال آن ساختار مناسب پيشنهاد مي شود.
وي به مديران رسانه ملي توصيه كرد: در حوزه ساختار سازماني خود بررسي كنيد تقسيم كار درستي انجام داديد يا نه؟ مديري كه در چارچوب كارياش نتواند تقسيم كار كند، مدير نيست. البته چارت سازماني به اين شناخت كمك مي كند كه تقسيم كار درستي داشته باشيد. خيلي از مديران از اين مسائل غافل هستند.
شكستن خط قرمزها نوآوري نست
ضرغامي گفت: در نوآوري نبايد ساده انديشي كرد، زيرا ممكن است برخي اقدامات يا رويه هاي نو بر خلاف نيازهاي و مصالح سازمان باشد. اگر چه نوآوري نيازمند اعتماد به نفس و شجاعت است اما اقدامات شجاعانه بايد با توجه به مقدمات، لوازم و زمينه هاي تحقيق آن انجام شود.
وي با اشاره به اينكه گستره نوآوري نبايد اصول، مباني و خطوط قرمز تغييرناپذير را شامل شود، گفت: نوآوري نبايد به معني تقليد صرف از عملكرد ديگران، بدون ملاحظه شرايط و موقعيت بومي انجام شود. شتاب زدگي و تعجيل در نوآوري نبايد موجب دست كشيدن از رويه هاي مطلوب و كارآمد پيشين شود.
وي تصريح كرد: شكستن خط قرمزهاي جامعه نمي تواند نوآوري باشد. بايد بررسي كرد كه اين نوآوري چه نتيجه اي به دنبال دارد. بايد به دنبال شكستن اين خط قرمز نتيجه برجسته اي باشد.
وي زمينه سازي در جامعه را براي ترويج نوآوري در جامعه لازم دانست و براي ايجاد اين فضا گفت: معرفي نوآوري هاي اقتصادي، فرهنگي و فن آوري، استعدادهاي درخشان، زندگي دانشمندان و مبتكران و نوآوري هاي آنان، اطلاع رساني درباره نقاط قوت و ضعف نهادهاي موثر در نوآوري، اطلاع رساني درباره فرصتها و تهديدهاي نوآوري، معرفي دستاوردهاي بومي و خلاقانه كشور، معرفي دستاوردها بومي تلفيق شده با فن آوري هاي جديد، معرفي مولفه هاي نوآورانه در انقلاب اسلامي و دفاع مقدس، معرفي نمونه هاي عيني از نوآوري در مديريت هاي خرد و كلان راهي براي ترويج نواوري در جامعه است.
به گزارش برنا، وي در پايان تورويج ساده زيستي، رفع معضلات فرهنگي جاري در اجتماع، ايجاد فرهنگ صرفه جويي و عدم مصرف گرايي را از جمله فرهنگ سازيهايي دانست كه تنها از عهده رسانه برآمده و جزئي از وظايف آن است. ضرغامي اين فرهنگ سازي را با نشان دادن زندگياي ساده و دور از تجمل چهرهاي نوآور و برتر امكان پذير دانست.
وي تصريح كرد: بايد در تمام توليدات، به عنوان ابلاغ نانوشته، از فضاي تجملاتي دوري كنيم و شخصيت هاي برجسته را كساني نشان دهيم كه ساده زيست هستند.
جمعه 10 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برنا نيوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 281]